Säästövinkkejä köyhille:
" Älä koskaan" tarkoittaa, yritä minimoida mahdollisimman harvoin tapahtuvaksi...
ÄLÄ KOSKAAN LISTA
1. Älä koskaan tee ostoksia, joita et ole perinpohjaisesti harkinnut !
2. Älä koskaan osta mitään, joka tuntuu kalliilta !
3. Älä koskaan lainaa rahaa muilta !
4. Älä koskaan lainaa rahaa pankilta !
5. Älä koskaan hanki maksuaikakorttia ( Luottokortti, Aktiiviraha jne.) !
6. Älä koskaan aliarvioi kuukauden menoja !
7. Älä koskaan aja autollasi metriäkään turhaa ajoa !
8. Älä koskaan jätä autoasi huoltamatta !
9. Älä koskaan parkkeeraa autoasi liian tiukkaan paikkaan !
10. Älä koskaan jätä autoasi esilämmittämättä (sähköllä) talvella !
11. Älä koskaan osta tietokoneohjelmistoa, jonka vastaavan ilmaisen version saa internetistä !
12. Älä koskaan osta onnittelukortteja, tee korttisi itse !
13. Älä koskaan mene elokuviin !
14. Älä koskaan heitä pieneksi menneitä vaatteita roskiin/keräykseen !
15. Älä koskaan hanki vaatteita vain yhtä tilaisuutta varten !
16. Älä koskaan hanki heikkolaatuista vaatetta !
17. Älä koskaan hanki huonolaatuisia kenkiä !
18. Älä koskaan hanki matkapuhelinta, jossa on uusia (turhia) ominaisuuksia !
19. Älä koskaan hanki kytkyliittymää kännykkääsi !
20. Älä koskaan katso TV-mainoksia !
21. Älä koskaan lue mainoslehtisiä !
22. Älä koskaan hanki uusinta tietotekniikkaa !
23. Älä koskaan hankkiudu eroon vanhasta tietokoneestasi jos hankit uuden !
24. Älä koskaan hanki uusinta kännykämallia !
25. Älä koskaan aja autollasi ylinopeutta !
26. Älä koskaan aja autollasi kovempaa kuin 90 km/h !
27. Älä koskaan aja autollasi käyttämällä liian pientä vaihdetta !
28. Älä koskaan heitä tee pussia roskiin ensimmäisen tee kupillisen jälkeen !
29. Älä koskaan syö roskaruokaa, jonka ostat hampurilaisravintolasta, pizzeriasta jne. !
30. Älä koskaan osta eineksiä !
31. Älä koskaan tilaa lehteä kestotilauksena !
32. Älä koskaan osta olutta sen ' normaalilla' hinnalla !
33. Älä koskaan mene oluelle ns. terassille !
34. Älä koskaan unohda parkkikiekkoa !
35. Älä koskaan parkkeeraa autoasi maksulliselle paikalle !
36. Älä koskaan huollata autoasi muualla kuin merkkikorjaamolla !
37. Älä koskaan kehitä digi-kuvista paperivedoksia !
38. Älä koskaan käytä perinteistä kameraa !
39. Älä koskaan vuokraa elokuvaa !
40. Älä koskaan soita turhia puheluita !
41. Älä koskaan kuuntele mainosihmisten löpilöitä !
42. Älä koskaan anna myynti-ihmisten jyrätä mielipiteitäsi !
43. Älä koskaan lähetä MMS-viestejä !
44. Älä koskaan lähetä turhia teksiviestejä !
45. Älä koskaan kuivaa käsiäsi paperiin !
46. Älä koskaan käytä liikaa tiskinpesuainetta !
47. Älä koskaan käytä liikaa pyykinpesuainetta !
48. Älä koskaan osta liikaa ruokaa !
49. Älä koskaan pese vajaata pyykinpesukoneellista pyykkiä !
50. Älä koskaan osta karkkia kun olet kaupassa !
51. Älä koskaan mene ruokaostoksille nälkäisenä !
52. Älä koskaan mene töihin, josta et pidä !
53. Älä koskaan lähetä joulu-, pääsiäis- ja jne. kortteja !
54. Älä koskaan osta jäätelöä jäätelökioskeista !
55. Älä koskaan osta kahvia/teetä/limonaatia baareista !
56. Älä koskaan lottoa enempää kuin yhden kupongin !
57. Älä koskaan osta vihanneksia/marjoja/sieniä jne. torilta !
58. Älä koskaan osta muovikassia ostoksiasi tehdessäsi !
59. Älä koskaan jätä valoa palamaan turhaan !
60. Älä koskaan jätä TV:tä päälle jos sinulla ei ole aikomusta katsoa sitä !
61. Älä koskaan jätä hyvää tarjousta käyttämättä tavaralla jonka tulet kuitenkin tarvitsemaan !
62. Älä koskaan osta vessapaperia / talouspaperia yksi paketti kerrallaan !
63. Älä koskaan jätä käyttämättä tilaisuutta, jos sinulla on mahdollisuus saada jotain ilmaiseksi !
64. Älä koskaan mene parturiin, pyydä puolisoasi leikkaamaan hiuksesi !
65. Älä koskaan osta (Brandi-) merkkituotteita !
66. Älä koskaan osta alkoholia suomesta !
67. Älä koskaan käytä muita kuin säästölamppuja !
68. Älä koskaan tilaa soittoääniä !
69. Älä koskaan tilaa logoja !
70. Älä koskaan pelaa TV-pelejä !
71. Älä koskaan äänestä TV-ohjelmissa !
72. Älä koskaan heitä pantillista pulloa roskiin !
73. Älä koskaan epäröi kysyä mahdollisesta alennuksesta kun ostat tuotteen !
74. Älä koskaan unohda kysyä halvempaa rinnakkaislääkettä kun ostat lääkettä apteekista !
75. Älä koskaan unohda maksaa laskujasi !
76. Älä koskaan jätä löytämääsi rahaa nostamatta !
77. Älä koskaan epäröi sanoa EI kun lehtimyyjä soittaa sinulle !
78. Älä koskaan vaihda liikaa valuuttaa matkatessasi ulkomaille !
79. Älä koskaan esitä rikasta !
Kommentit (26)
Suunnilleen noin olen elänytkin ja mulla ei ole rahasta pulaa. Yksi kaverini on työssä käyvä ihminen, 32v, ja korviaan myöten veloissa pikkuvippien takia. Hän ostelee eineksiä eikä tajua että tekemällä itse suuren satsin kotiruokaa (annoksina pakkaseen) hän säästäisi jo hyvin. Ai niin, " se o nii pahaa ja vaivalloista!"
En jaksa kuunnella hänen ainaista valitustaan rahattomuudesta kun kuitenkin tuhlaa saamansa rahat ihan järjettömiin juttuihin sillä verukkeella että " pitäähän sitä niinku elääkin.."
Joo, mä maksaisin ekana pikavipit pois ja antaisin vasta sitten itselleni " luvan" mennä bailaamaan/ reissaamaan/ ostelemaan levyjä ym.. Hän vain kokee ansaitsevansa kaiken HETI. Mitään ei ilmeisesti tarvitse ansaita. If you know what I mean?
ainakaan, jos asut isomman puoleisessa kaupungissa. Käytä julkisia.
Siinä säästää ihan mielettömästi.
älä lainaa muille rahaa
älä tarjoa muille kahvilassa
älä osta kioskeilta ( 30 pros. kalliimpaa kuin muualla)
---
sen sijaan
juo , jos mahdollista aamukahvit kauppojen ja pankkien avajais/ ilmaisesittelyistä (tänäänkin 25.3. sampopankki tarjosi tiikerikakkukahveja ympäri Suomea...) ja ota sieltä sokeripalat taskuun...
ja
iltapalat saa tuttujen tupperware, kynttilä- ja lastevaate-esittelyistä-mutta älä vaan osta mitään- samalla näet tuttujen sisustusvinkit ilmaiseksi...
Eli silloin kun jotain ostaa, pitää ostaa laadukasta, vaikka sitten maksaisikin vähän enemmän.
Kampaajalla käyn ja jos menen autolla, pysäköin maksulliselle paikalle. Kaikki muut on mun normielämää. Enkä ole edes köyhä.
Kyllä olisi ankea elämä, jos noudattaisi KAIKKIA noita neuvoja.
voi ostaa.
Järjetöntähän se on ostaa velaksi/ tai sijoittaa vähät rahat uuteen mobiilikännykkään/ kännykkäpuheluihin jne...
Voi näit nykyajan köyhiä!
Ja turha tulla urputtaa, tiedän itse omasta kokemuksesta millaista on kun rahat on todella tiukalla. Mutta silloin ei ostettukaan mitään, ja kaikessa säästettiin niin paljon kuin vain voitiin: ei turhia puheluita, ei turhaa veden kulutusta, ei turhaan lämpöä liian kuumaksi asunnossa, ei turhaa sähkön kulutusta, ei turhaa autolla ajamista jne.
Itse leivoin kaikki perheen leivät (säästöä todella paljon). Ei ostettu kalliita leikkeieitä, tai muuta turhaa (kuten viiliä, jugurttia, karkkia, sipsiä, pullaa, hampurilaisia jne).
Ostettiin kaupasta vain tarjouslihaa (jauhelihaa, kirjolohta, tai esim HK:n sinistä, nekin kaikki tarjouksesta), perunaa jne ja tehtiin edullisia kotiruokia!
Mutta kyllä nuukailu kannatti: sain jäädä kotiin hoitamaan pientä lastamme ja selvittiin pienillä tuloilla (mies erittäin pienipalkkainen).
Nyt on tulot taas hyvällä mallilla kun olen mennyt takaisin töihin ja voi sitten ostaa esim. vaatteita mitä tarvitsee.
Vitsit kun sossu ei maksa mun puhelinlaskua! Se kun on 130 euroa, kun kavereiden kanssa vähän pelailtiin mobiilipeliä.
Nii, ja sit kun vielä otin ton pikavipin (kun piti mennä kaverin kanssa ostaa ne ihgut uudet kengät ja uusi pusero) jossa lainasin 100 euroo mut sit pitääkin maksaa takas 120 euroo, voi ei! Ja kun mul ei just nyt oo rahaa! taitaa mennä luottotiedot, jos en maksa. Kyl tää on niin väääriin, niin väärin.
Siellä se istuu kotona parsimassa mun vanhoja tennissukkia ja säilöö kaiken roskistä rääsyihin.
niin yksin kertaista se on. Turha kiukutella vastaan.
Jos elää yli varojensa, niin huonosti käy. Turha tulla sitten itkemään miksi on mennyt esim. luotot perintään ja luottotiedot...
Ei sitä tarvitse nuukailla jos ON rahaa. Mutta jos tilanne on se, että raha on tiukoilla, niin silloin järkevä, vastuunsa kantava aikuinen, lykkää ostoksia tulevaisuuteen ja pyrkii rajoittamaan rahankäytön niin että rahat riittävät. Se on sitten priorisointikysymys mihin ne vähät rahansa sitten tuhlaa: ruokaan, kirppisvaatteisiin, harrastukseen tms.
Mitä ihmeen nuukailua nyt niissä on????
Ja ottaa itekki neuvoista vaarin köyhänä. ;)
kasvikset ja vihannekset maksavat torilla paljon vähemmän kuin kaupoissa. Muuten hyviä vinkkejä!
älä koskaa lainaa rahaa pankista oli todella typerä neuvo.
Asuntoa on mahdotonta säästää ja kuitenkin omistusasuminen on pidemmän päälle kannattavaa. Ostin asunnon 70 %:n velalla vuonna 1999, nyt on asunnon arvo kohonnut 120te:sta yli 200te:een. Kun laina on vielä merkittävästi lyhentynyt näinä kahdeksana vuotena, on lapsilleni jäämässä kiva perintö ja perheelläni on kymmenen vuoden päästä reilummin rahaa sijoitettavaksi kuin vuokralla asuvalla. Jos haluat vaurastua, sijoita pitkällä tähtäimellä! Tilille säästämällä ei rikastu.
Minääpä lisään listaan seuraavat:
Älä osta timantteja.
Älä juo samppanjaa.
Älä aja taksilla.
Vierailija:
Minääpä lisään listaan seuraavat:Älä osta timantteja.
Älä juo samppanjaa.
Älä aja taksilla.
mutta minkä takia nykyään näkee paljon tuota ilmiötä, että sanan ja huutomerkin väliin laitetaan välilyönti? Ihan " sivistyneetkin" (vaikkapa yliopiston käyneet) tekevät tuota.
Linkittämiskiellon jälkeen minä ainakin pelkään kaikkia merkkejä kaikkialla. Lisäksi sitä vaan tulee hakattua näitä merkkejä todella huolimattomasti.
80. Älä koskaan osta mitään älä_ osta_ mitään-päivänä!