7 kk:n ikäinen vauva ei syö kiinteitä..
Onko muita, joilla 7 kk:n ikäinen lapsi ei syö kiinteitä. En saa poikaani syömään kiinteitä en sitten millään. Olen tarjonnut jos jotakin, mutta mikään ei kelpaa. Alussa oli jakso, jolloin pojalle maistui lähestulkoon maku kuin maku, mutta sitten tuli stoppi. Nyt tissi vain kelpaa ja olen aika väsynyt imettämään vähän väliä myös öisin, sillä maito ei pidä poissa ison pojan nälkää.
Kommentit (2)
että yli puolen vuoden ikäiselle uppoaa paremmin ihan kiinteät ruuat kuin mitkään hienonnetut mössöt. Ei tästä nyt omakohtaista kokemusta ole, mutta itse kokeilisin sitä, että vauva syömään pöytään aina kun muutkin syö ja porkkanaa, perunaa, maissinaksuja ym. vaan vauvalle käteen, ihan paloina. Ja ehkä vauva haluaisi itse syödä? Tulee tietysti ihan jumalaton määrä sotkua, mutta jos vauva saisi itse lusikalla hosua ja vaikka välillä toisella lusikalla vähän auttelisit?
Tällasia nyt tuli mieleen...
Meillä on sama tilanne. Meillä ei ole tyttö huolinut ikinä muuta kun rintamaitoa. Olemme yrittäneet kaikki konstit joita mieleen tulee. Olen jopa pumpannut maitoa ja syöttänyt sitä lusikasta kun neuvolassa epäilivät, että tyttö vierastaa lusikkaa. Hyvin maittoi maito lusikasta, mutta kun yritti huijata välillä ruokaa suuhun niin taas räittiin ruoka pihalle. Olen kokeillut myös kastaa sormen ruokaan ja yrittää näin syöttää. Nyt on ainakin varmistunut, että ongelma ei ole lusikka vaan ruoka.
Olemme kokeilleet erilaisia kasviksia, lihaa, puuroja, vellejä ja makeita soseita. Ja uusia makuja on kokeiltu useita kertoja. On maisteltu samaa makua aina vähintään viikko, mutta ei silti ole tottunut uuteen makuun. Neuvolassa aina saan neuvon, että täytyy olla vähintään seitsemän maistatus kertaa ennenkuin tottuu. No jos kertoja on yli kolmekymmentä ja ei vielä maistu niin ei varmaan ole tottumisesta enää kiinni.
Saimme myös ohjeen, että joku vieras voisi koittaa syöttää kun äiti ei ole paikalla... ei toimi. Onko varmasti kunnolla nälkä kun syötetään? Kyllä on! Onko liian kova nälkä ettei jaksa keskittyä enää? Ei ole! Kaikkia aikoja ja paikkoja on koitettu.
Välillä suuhun saa huijattua ruokaa kun antaa lapselle jotain pureskeltavaa. Esim. porkkana, maissinaksu tai lusikka. Jos kastaa maissinaksun ruokaan niin sitten sekään ei enää kelpaa.
Tuntuu siltä että puolen vuoden täysimetyksen jälkeen vauva ei halua syödä lusikasta kun tissistä ruuan saa helpomalla. Kun huolisi edes pullosta niin saisi vähän helpotusta öihin. Kaipaisi jo vähän omaa aikaa välillä, mutta en voi jättää lasta kuin vajaaksi kahdeksi tunniksi ja silloinkin on jo kova nälkä. En siis tarkoita omalla ajalla baarittelua, vaan esimerkiksi parturissa käyntiä.
Hyvät neuvot olisi todella täälläkin tarpeen!