Voiko yksiössä asua lapsen kanssa
Mitä mieltä, edes väliaikaisesti? Oletko asunut? Onko mahdollista?
Kommentit (81)
Meitä asui 1960-luvulla 5 henkeä yksiössä eli vanhemmat ja 3 lasta. Ei ollut edes omaa sänkyä levitettävällä sohvalla nukuttiin. Tukia ei saanut joten itse oli maksettava.
Yksiössä vauvan kanssa pakosta mutta ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Yksiössä vauvan kanssa pakosta mutta ei muuten.
Lisään kuitenkin sen että etähuoltaja voi asua yksiössä jos hänellä on lapsia jotka tulevat kylään, tämä on kuitenkin eri asia.
Aivan hyvin voi. Se on jopa luksusta.
Kyllä mä lasken 1 huone per perheenjäsen + olohuone, keittiö ym. Eli mun mielestäni yksinhuoltajalla ja yhdellä lapsella olisi hyvä olla kolmio. Ei se tietenkään aina ole mahdollista, mutta mieluiten näin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän on muutettava yksiöön 11 vuotiaan pojan kanssa. Ei mahda mitään... Olen yh ja päiväkodissa töissä Helsingissä. Edes Hekan kaksioon ei ole ensi vuonna enää varaa. Nyt jo Mslmilla kaksio liian kallis kun ruoka on niin kallista ja poika syö paljon.
Ruoka halpenee joka kuukausi. Esim Vuosaaressa alle 700 euroa kaksioita, mikset muuta sinne ? Ja mietin vain mihin pistät rahasi, saat palkan, saat lapsilisät ja saat elatusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu voi puuttua näihin kyllä eli kannattaa pitää varansa, ettei lastensuojelun asiakkuutta synny. Kaverini lapsen osalta todettiin, että olosuhteet ovat puutteelliset, sillä hän jakoi huoneen pikkusisaruksensa kanssa. No, toki se ei syy ollut millekään toimenpiteille, eikä sossu voinut rahaksi muuttua, että kaikille lapsille olisi saatu oma huone. Mutta se kirjataan silti ja jos myöhemmin tulee ongelmia, niin voidaan todeta, että: "Kas, laiminlyöntiä on tapahtunut jo aikaisemmin "
Mutta tuo ei ole laiminlyöntiä.
Jos on huoltokiistaa lapsen isän kanssa, niin voi menettää lapsen huoltajuuden isälle. Lasu tekee olosuhdeselvityksen. Oikeudessa IHAN KAIKKEA kyllä tullaan käyttämään toista osapuolta vastaan ja tuolla asialla lyödään takuuvarmas
Joskus pitää ihmetellä, että millaisia ihmisiä täällä palstalla oikein on. Sori mutta kommenttisi ovat kummallisia.
Hienot perustelut sulla. Sori vaan itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu hyvin, ei se kivaa ole mutta täysin mahdollista. Hirveäksi sompailuksi se menee pakostakin.
Miten menee sompailuksi ? Me asuttiin kahden lapsen kanssa kaksiossa jossa oli keittokomero ei keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu voi puuttua näihin kyllä eli kannattaa pitää varansa, ettei lastensuojelun asiakkuutta synny. Kaverini lapsen osalta todettiin, että olosuhteet ovat puutteelliset, sillä hän jakoi huoneen pikkusisaruksensa kanssa. No, toki se ei syy ollut millekään toimenpiteille, eikä sossu voinut rahaksi muuttua, että kaikille lapsille olisi saatu oma huone. Mutta se kirjataan silti ja jos myöhemmin tulee ongelmia, niin voidaan todeta, että: "Kas, laiminlyöntiä on tapahtunut jo aikaisemmin "
Mutta tuo ei ole laiminlyöntiä.
Jos on huoltokiistaa lapsen isän kanssa, niin voi menettää lapsen huoltajuuden isälle. Lasu tekee olosuhdeselvityksen. Oikeudessa IHAN KAIKKEA kyllä tullaan käyttämään toista osapuolta vastaan ja tuolla asialla lyödään takuuvarmas
Joskus pitää ihmetellä, että millaisia ihmisiä täällä palstalla oikein on. Sori mutta kommenttisi ovat kummallisia.
Mitä kummallista tuossa on? Tottahan tuo on, vaikkei sinulla olisikaan siitä tietoa. Kuten tuossa aiemmin sanottiin, niin sossut kirjaavat olosuhteet puutteellisiksi, ja totta kai se on ase huoltokiistassa oikeudessa.
Vauvan kanssa voi. Niin kauan kun ei kävele ei niin väliä mikä tila käytettävissä.
Kahdellehan Kela kustantaa vaikka kaksion, joka on 900€ eli pienen vauvelinkin kanssa on sellaiseen varaa, jos yksiö tuntuu liian pieneltä.
Olen asunut pakotettuna 3 h k 6 hlö kanssa. 2 aikuista ja 4 lasta iältään 1 v. tyttö, 3 v. poika, 12 v. tyttö, 17 v. poika.
Ei se yksiö niin järkyttävä olisi edes 2 aik. ja vauva samalla kun odottelee isompaa asuntoa, jos niitä hakee.
Jouduimme odotella neljön lapsen kokoonpanolla 4 vuotta isompaa.
Huvittavas kun jotkut luulleet, että asunnon voi ostaa Suomessa ihan kuka vaan. Hehheh. Kuka sitä nyt vuokra-asuntojen perään itkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu hyvin, ei se kivaa ole mutta täysin mahdollista. Hirveäksi sompailuksi se menee pakostakin.
Miten menee sompailuksi ? Me asuttiin kahden lapsen kanssa kaksiossa jossa oli keittokomero ei keittiötä.
Nythän oli puhe yksiöstä eikä kaksiosta. Ja aika harvassa yksiössä on erillistä keittiötä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän oli puhe yksiöstä eikä kaksiosta. Ja aika harvassa yksiössä on erillistä keittiötä.
-eri
Yksi lapsi ja yksi aikuinen yksiössä, ihan saman verran kaksi lasta ja kaksi aikuista kaksiossa
Olen asunut 13 vuotiaan kanssa nyt 2 v yksiössä. Molemmilla oma soppi Verhon takana. Vieraita ei mahdu kylään eikä lapsi kehtaa tuoda ketään mutta ei ole kavereitakkan keitä kutsua niin ei haittaa. Olen työtön ollut jo 3 vuotta. Teinillä eri rytmi elämässä en oikein pääse nukkumaan kuin 24 jälkeen yöllä. Ei tulisi mitään työnteosta tässä asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Yksi lapsi ja yksi aikuinen yksiössä, ihan saman verran kaksi lasta ja kaksi aikuista kaksiossa
No ei ole sama. Helposti voi kuvitella, että vanhemmilla on oma huone (olohuone) ja lapsilla oma leikkitila/makuuhuone. Se on eri asia kuin äiti ja esiteini-ikäinen poika jatkuvasti samassa huoneessa, nukkuvat, syövät, kummankin vieraat siinä, yövieraat ja kaikki siinä samassa tilassa. Ja minkä ikäisiä nuo lapsenne olivat? Muutitteko jossain vaiheessa isompaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 13 vuotiaan kanssa nyt 2 v yksiössä. Molemmilla oma soppi Verhon takana. Vieraita ei mahdu kylään eikä lapsi kehtaa tuoda ketään mutta ei ole kavereitakkan keitä kutsua niin ei haittaa. Olen työtön ollut jo 3 vuotta. Teinillä eri rytmi elämässä en oikein pääse nukkumaan kuin 24 jälkeen yöllä. Ei tulisi mitään työnteosta tässä asuessa.
Opettele käyttämään korvatulppia. Ihmiset ovat asuneet hostelleissa, kommuuneissa ja muissa vastaavissa aina.
Teini-ikäinen poikani sanoi, että hän asuisi mieluummin yksiössä äitinsä kanssa kuin merinäköalalla varustetussa asunnossa isänsä kanssa. Tämä on hänen valintansa.
N42
1970- ja 1980-luvun alyssa kavereitani asui yksiössä yhden tai kahden vanhempansa kanssa. Leikkitavaroita näillä lapsilla oli tyyliin korillinen, jos sitäkään. Pääsin silti heille toisinaan leikkimään. Leikit tosin oli äkkiä sisällä leikitty. Yleensä oltiin ulkona tai meillä sisarukseni kanssa jaetussa lastenhuoneessa. Ihan kunnon ihmisiä näistä yksiössä kasvaneista lapsistakin tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele käyttämään korvatulppia. Ihmiset ovat asuneet hostelleissa, kommuuneissa ja muissa vastaavissa aina.
Korvatulppia ei suositella jatkuvaan käyttöön. Korvavahan kertyminen ja tukkeutuminen voi johtaa tukoksiin, kuulon heikkenemiseen, jopa huimaukseen tai tinnitukseen. Jatkuva mekaaninen ärsytys voi kuivattaa tai ärsyttää ihoa. Tulpat keräävät helposti bakteereita ja sieniä ja voi tulla jatkuvia korvatulehduksia. Jos käyttää aina ja kaikkialla, aistit tottuvat hiljaisuuteen arjessa voi kokea ääniä normaalia häiritsevämpinä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä asui 1960-luvulla 5 henkeä yksiössä eli vanhemmat ja 3 lasta. Ei ollut edes omaa sänkyä levitettävällä sohvalla nukuttiin. Tukia ei saanut joten itse oli maksettava.
Vaikka sanot mitä niin ei tyypillistä tuolloinkaan noin ahtaasti asuminen. Vaikka omat vanhempani olivat melko vaatimattomista oloista ei hekään koskaan yksiössä asuneet. Myös 5 lasta perheessä, oli 50-luvulla.Helsingissä.
Siis yksiöön lähtökohtaisesti ei. Ei-sana jäi pois vahingossa.