Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti ongelma kun työt loppuu vasta kuudelta ja edessä reilun puolentunnin työmatka

02.01.2007 |

Eli siinä se ongelman ydin nyt tulikin.

Eli poika pitäisi laittaa hoitoon kun on vasta 10,5kk (ensi maaliskuussa) ja työaika loppuu kuudelta, tosin ajattelin kyllä tehdä lyhennettyä päivää, mutta en ole varma voinko lyhentää sitä käytännössä illasta. Pelkään pahoin, että en voi.

Meidän kunnalla on vain yksi ryhmä, jossa lapset voivat olla klo 8:aan asti, muista pitää hakea viideltä. Mikä tarkoittaisi sitä, että joutuisin ruuhkan takia lähtemään jo neljän jälkeen. Ei hyvä.

Sain aika suoran vastauksen, että ennen elokuuta on ainakin hyvin epätodennäköistä saada paikkaa tuosta ryhmästä.

Yritin soittaa yksityisille, mut siellä tuntui kaikissa olevan sama ongelma: ikäraja 2+ ja haku klo 17.15.

Onko mitään muuta keinoa tilanteen ratkaisemiseen?

Varmasti Suomessa on paljon muitakin, joilla työaika ajoittuu iltaan... Miten te olette ratkaisseet asian?

Niin ja vielä sellainen tähdennys, et miehestä ei ole tässä asiassa apua, kun hän on matkalla keskimäärin 3 viikkoa kuukaudessa :(

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia on meilläkin täällä Länsi-Helsingissä. Mies matkoilla usein ja hoitopaikkaa on tarjottu niin kaukaa, etten yksinkertaisesti pysty tekemään täyttä työpäivää ja hakemaan lasta ajoissa kotiin.

Elokuussa voisi kuulemma ehkä saada lapsen lähimpään päiväkotiin, mutta sekin on epävarmaa.

Yksityistä päivähoitoa tai perhepäivähoitoa ei alueeltani saa.

Raivostuttaa. Luulisi tulevan kunnillekin kalliiksi, kun menetetään kotona odottelevan naisen verotulot.

En ole löytänyt ratkaisua. Olen soitellut sosiaalivirastoon ja päiväkoteihin sekä alueen päivähoidon johtajalle, mutta toistaiseksi ei ole tapahtunut mitään. Olen joutunut siirtämään töihinpaluuta jo kuukausilla, mutta aika kalliiksi tämä kotona oleminen tulee.

Noin 10 000-15 000e maksaa menetettyinä tuloina jos odotan kotona elokuuhun asti... Muutenkin ihan naurettavan pienestä kodinhoidontuesta maksan vielä 23% veroa koska verottaja haluaa kannustaa työntekoon.

Olen kirjoitellut myös sähköpostiviestejä kaupunginvaltuutetuille, mutta eihän se nopeasti auta vaikka johonkin ryhtyisivätkin.

Vierailija
2/7 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatketun aukioloajan päiväkoteja ja sitten vielä vuorohoitopäiväkoteja. Olisiko tuo jatketun aukiolonajan päiväkoti ratkaisu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotatte siis paikkaa sellaiseen päiväkotiin...

Vierailija
4/7 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö kunnastanne perhepäivähoitajia? Vain onko päiväkoti mielestäsi ainoa vaihtoehto?

Vierailija
5/7 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nore:

Löytyykö kunnastanne perhepäivähoitajia? Vain onko päiväkoti mielestäsi ainoa vaihtoehto?

Mieluiten haluaisin lapseni päiväkotiin, mutta olen ajatellut kyllä käydä noita perhepäivähoitajia myös lävitse. Mutta mitä olen ymmärtänyt niin niissäkin halutaan, että lapset haetaan viimeistään viideltä.

Aivan käsittämätöntä, ettei tällaiseen ongelmaan löydy kunnantaholta selvää ratkaisua.

Siis Vihdinkin kunnassa (mikä on aika iso) on vain yksi ryhmä niille, jotka eivät voi hakea viideltä lapsiaan!!

Eikä meillä ole ketään sukulaisia/vanhempia, joita voisimme pyytää päivittäin olemaan lapsenvahtina...

Ja taloudellisesti joudutaan kyllä konkurssiin, jos jäisin hoitovapaalle :-(

Vierailija
6/7 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä päiväkodissa, joka on nykyisin auki vain viiteen, mutta ollaan oltu auki myös puoli kuuteen ja jopa kuuteen. Eli ollaan auki vanhempien todellisen tarpeen mukaan. Ei tietenkään kaupassakäyntien tms. mutta työaikojen mukaisesti.

On tosin niin, että puoli seitsemän kuulostaa jo aika myöhäiseltä, sillä tämä työntekijähän tulisi töihin vasta yhdentoista aikoihin ja se olisi taas pois aamupäivän toiminnasta.

Mutta perhepäivähoitajat voisi olla ratkaisu, heistä joku varmaan suostuu ottamaan lapsen, joka haetaan myöhemmin

Vierailija
7/7 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli vanhempien työaika niin vaatii, mutta mikäli hoitoa tarvitsee klo 18:n jälkeen, täytyy hakea vuorohoitopäiväkotiin tai perhepäivähoitoon.

Päiväkodit eivät kyllä mainosta tätä myöhäisemmän aukioloajan mahdollisuutta, koska se tuo omat ongelmansa henkilökunnan työvuoroihin. Mutta heillä ei ole myöskään oikeutta kieltäytyä olemasta auki klo 18 saakka, mikäli oikeasti joku perhe tarvitsee työn takia hoitoa sinne asti.

Perhepäivähoitajat tekevät myös iltatöitä, tosin osa heistä ei myöskään mielellään tee iltoja, koska työpäivät venyvät tällöin ihan järkyttävän pitkiksi. Ihan ymmärrettävää. Mutta perhepäivähoidosta voi kokemukseni mukaan saada helpommin joustoa hoitoaikoihin. Kannattaa selvitellä asiaa esim. päivähoitotoimiston tms. kautta.