Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kykene sitoutumaan, mutten kärsi sitoutumiskammosta

Vierailija
18.11.2023 |

siis sillä perinteisellä tavalla, jossa ihminen pelkää sitoutumista. 

Minä en pelkää sitä, mutta oivalsin että yksi suurin parisuhteeni ongelmista on se, etten kuitenkaan kykene syvällisesti sitoutumaan kumppaniini. 

Tajusin tämän, ja syyn tähän, kun keskustelussamme puolisoni sanoi haluavansa olla kanssani jatkossakin, vaikeuksista ja vastoinkäymisistä huolimatta, koska hän vakaasti ja syvällisesti uskoo ettei löydä parempaa kuin minä. Vioistani huolimatta hän ajattelee, että olen paras mahdollinen kumppani, jonka hän voi saada. 

Minä tajusin siinä, etten valitettavasti tunne samoin häntä kohtaan. On muutamia asioita, joiden vuoksi koen itse että suhteeseen jääminen olisi kyllä moraalisesti oikein (mm. vihkivalat -ihan liian nuorena ja tyhmänä vannotut- ja lapset) mutta en itse pidä puolisoani minulle parhaana mahdollisena kumppanina. 

Tiedän löytäväni tietyiltä osa-alueilta paremman kumppanin koska tahansa, ja tähän suhteeseen jäämällä koen vain tyytyväni puolisooni. Oli se sitten totta tai ei, niin tällainen uskomus ja tunne minulla jatkuvasti on, ja sen vuoksi sitoutuminen ei syvällisellä tasolla tahdo onnistua. 

Voit yrittää samaistua minuun tekemällä ajatusleikin: kuvittele, että valitset "tasoasi" paljon alempana olevan kumppanin.

Koska hänelle olet jotain mitä hän ei ikinä voinut uskoa saavansa, hän todellakin yrittää kaiken mahdollisen saadakseen pitää sinut. Hemmottelee, huomioi, yrittää toteuttaa toiveesi (siinä aina onnistumatta), ja koet itsesi kyllä todella rakastetuksi ja ihailluksi, ja siinä mielessä pidät kumppanistasi. Kukapa ei pitäisi ihmisestä, joka haluaa ja yrittää olla sinua kohtaan hyvä, ja rakastaa sinua ja tekee sinulle rakkaudellisia tekoja. (Tähän aikonani puolisossani ihastuinkin, ja sekoitin rakastetuksi ja ihailluksi tulemisen ihanuuden rakastamiseen.)

Mutta. Itse et koe samoin kumppaniasi kohtaan. Tunnet jatkuvasti tyytyväsi johonkin, ja uskot kipeän kiusallisesti, että voisit saada "paremmankin" (ts. jonkun jota itse ihailisit ja rakastaisit).

Mitä tekisit? Jäisitkö sen vuoksi että tietäisit sinulla olevan puolison joka todella rakastaisi sinua ja olisit hänelle ykkönen, vaikka et itse kokisi samoin häntä kohtaan? Saisit paistatella hellittynä, rakkauden kohteena ja valokeilassa loppuelämäsi? 

Vai ottaisitko riskin ja lähtisit etsimään jotakuta, jota itse ihailisit, johon kokisit sitä vahvaa tunnetta, että käsissäsi on paras mahdollinen kumppani jonka itse voit saada? Johon tuntisit itse vilpitöntä halua sitoutua? Jota rakastaisit oikeasti? 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voisi peilata etusivulla olevaan aloitukseen, jossa väitetään järkiavioliittojen toimivan paremmin kuin tunneavioliittojen. Ehkä toimii järki-ihmisillä, tunneihmisillä tulee varmaan juuri tämä dilemma mitä ap tässä pohdit. 

Vierailija
2/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vaikeaa pohdintaa lauantai-aamuun 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi pidemmän päälle tuollaista suhdetta. Kyllä todellakin haluaisin enemmän. 

Toki arjen realiteetit, kuten taloudelliset seikat ja varsinkin lapset voisivat saamaan pysymään tällaisessa liitossa. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
4/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa siltä, että puolisosi on hemmotellut sinua vähän liikaa ja olet tullut ylimieliseksi. Uskon, että kumppanisi saa paremman puolison kuin sinä. Kuulostat aika ikävältä tyypiltä. 

Vierailija
5/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain kokeilemaan 🤭 

Mutta teethän vasta erottuasi? 

Vierailija
6/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ansaitse puolisoasi, pidät häntä itsestäänselvyytenä. 

Vierailija
7/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuulostaa siltä, että puolisosi on hemmotellut sinua vähän liikaa ja olet tullut ylimieliseksi. Uskon, että kumppanisi saa paremman puolison kuin sinä. Kuulostat aika ikävältä tyypiltä. 

Siinä mielessä olen kanssasi samoilla linjoilla, että puolisoni saisi varmaan paremman kuin minä, tai ainakin puolison, joka häntä aidosti rakastaisi ja ihailisi. 

Harmi että puolisoni ei itse ole tätä mieltä. Hän mielummin on minun kanssani, vaikka tietääkin etten ole häneen niin rakastunut kuin hän minuun. Hän itse uskoo vakaasti, ettei minua parempaa löydä, nämä ovat omia sanojaan. 

Ap

Vierailija
8/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ansaitse puolisoasi, pidät häntä itsestäänselvyytenä. 

Tähän en väitä vastaan. 

Ap

Vierailija
9/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vain kokeilemaan 🤭 

Mutta teethän vasta erottuasi? 

Eli sinä minuna valitsisit vaihtoehdoista eroamisen?

Ap

Vierailija
10/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet ylimielinen mulkero. Miksi sepität jotain sitoutumiskammosta?

Vierailija
11/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos et rakasta ja arvosta omaa tasoasi alempana olevaa ihmistä, olet ylimielinen mulkero? Kai sanot tämän kaikille sinkuillekin, jotka eivät huoli jokaista heihin rakastunutta kiitollisuudella kumppanikseen? 

Vierailija
12/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee jotain mielikuvitusta vastaavaa ihmistä ja suhdetta jota ei ole olemassakaan. Niin kauan kun ei tunne toista niin kuvittelee hänet juuri oikeaksi, sitten kun tuntee niin ei tunnekkaan enää yhtään mitään ja kumppani tuntuu väärältä ihmiseltä. 😹 siinä lauantain ollakko vaiko ei olla vääntöä. 🤒😵💫

On käyty montaa suhdetta läpi ja lopulta elää yksin. Tunnen näitä tapauksia monia. Ei ole sitten vanhuudenpäivillä edes sitä puolisoa turvanaan jos sairastuu niin on ihan toisten armoilla.

Vierailija
13/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks ihmiset lue alotusta loppuun vai muutenko ei osaa vastata kysymykseen?? 

Ite valittisin sen vaihtoehon et jäisin suhteeseen mut varmaan vain kunnes lapset isompia jos vielä ovat pieniä. 

Vierailija
14/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos et rakasta ja arvosta omaa tasoasi alempana olevaa ihmistä, olet ylimielinen mulkero? Kai sanot tämän kaikille sinkuillekin, jotka eivät huoli jokaista heihin rakastunutta kiitollisuudella kumppanikseen? 

Vähän epäilen tuota ap:n tasoa. Ei hän itse vaikuta kovinkaan tasokkaalta tyypiltä. Jotkut ihmiset vain ylpistyvät, jos he kokevat ihailua tai pääsevät niskan päälle. En usko, että ap:n puolisossa on oikeasti mitään vikaa. Hän on ehkä vain hyväsydäminen ja kiltti.

Joku mulkero sopisi ap:lle paremmin. Joku joka haukkuu hänet joka päivä. Sitten ap tulee taas vauva-palstalle itkemään. No, elämä on valintoja.

Vierailija
15/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakee jotain mielikuvitusta vastaavaa ihmistä ja suhdetta jota ei ole olemassakaan. Niin kauan kun ei tunne toista niin kuvittelee hänet juuri oikeaksi, sitten kun tuntee niin ei tunnekkaan enää yhtään mitään ja kumppani tuntuu väärältä ihmiseltä. 😹 siinä lauantain ollakko vaiko ei olla vääntöä. 🤒😵💫

Meinaatko, että puolisoni ei nyt sitten vielä tunne minua, kun kuvittelee ja tuntee minut yhä hänelle oikeaksi, kaikkien näiden vuosien jälkeen?

Ap

Vierailija
16/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta minulle tuli paha mieli puolisosi puolesta. Oletan että olet mies. Ikävää kun tunnut hieroneen sitä kumppanisi naamaan että löytäisit paremman. Ehkäpä, mutta tuskin ketään joka rakastaa yhtä paljon sinua kuin hän joka tuota sietää.

Toivon että puolisosi löytää paremman ja vielä saat nenillesi. 

Vierailija
17/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että puolisoni ei nyt sitten vielä tunne minua, kun kuvittelee ja tuntee minut yhä hänelle oikeaksi, kaikkien näiden vuosien jälkeen?

Ap

Sanoo sinua lasten takia oikeaksi. Eikä varmaan jaksaisi erota ja muuttaa. Helpompaa elää huonossa suhteessa kuin yksinään. 

Sun puolison kannattaisi alkaa etsiä uutta suhdetta. Uskon, että olisit paskat housussa kun oikeasti puolisosi olisikin se joka jättää. Muista, että rakkaudella on rajat. Voi olla että joku kaunis päivä se puolisosi ottaa hatkat.

Vierailija
18/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän epäilen tuota ap:n tasoa. Ei hän itse vaikuta kovinkaan tasokkaalta tyypiltä. Jotkut ihmiset vain ylpistyvät, jos he kokevat ihailua tai pääsevät niskan päälle. En usko, että ap:n puolisossa on oikeasti mitään vikaa. Hän on ehkä vain hyväsydäminen ja kiltti.

Joku mulkero sopisi ap:lle paremmin. Joku joka haukkuu hänet joka päivä. Sitten ap tulee taas vauva-palstalle itkemään. No, elämä on valintoja.

Ei puolisossani olekaan mitään varsinaista vikaa, missä niin sanoin? Hän on hyväsydäminen ja kiltti.

Tasolla tarkoitan esim. koulutusta, on käynyt vain peruskoulun, toki työssä on ja tyytyväinen siihen mitä tekee, yksinkertaista hommaa, ei ole kiinnostusta edetä mihinkään. Ei ole kunnianhimoinen. 

Vapaa-ajalla tykkää pelata tietokonepelejä. Ei kiinnosta lukeminen, ei maailmalla tapahtuvat asiat. Kuuntelee Klamydiaa ja pelaa. Ei osaa sanoa mitään mihinkään ajankohtaisiin keskusteluihin, kun ei tiedä niistä, ei ole kiinnostunut eikä seuraa niitä. Puhe on karskia, viljelee kirosanoja ja möläyttelee tyhmyyksiä jossa paljastaa tietämättömyytensä. Ilkeä ei kuitenkaan ole. 

Kiltti on, keittää kahvit, tuo ne viikonloppuisin sänkyyn. Kukkia tuo välillä ihan vaan ilahduttaakseen. Halaa ohimennen. Korjaa tarvittaessa polkupyöräni ja asentaa uuteen kännykkääni asetukset kohdilleen. Jne. 

En vaan rakasta häntä. Vaikka arvostan hyviä puoliaan kaikesta sydämestäni.

Ap

Vierailija
19/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta minulle tuli paha mieli puolisosi puolesta. Oletan että olet mies. Ikävää kun tunnut hieroneen sitä kumppanisi naamaan että löytäisit paremman. Ehkäpä, mutta tuskin ketään joka rakastaa yhtä paljon sinua kuin hän joka tuota sietää.

Minä mielsin ja miellän ap:n naiseksi.

Vierailija
20/39 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mikä sai sinut olettamaan, että olen mies?

Ap