Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia alaselän kivuista

Vierailija
18.11.2023 |

Kertokaa, joilla on ollut alaselän kipuja, mitä löytyi ja miten hoidettiin. Olen kiitollinen kaikista vastauksista.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin diagnoosi, joka lääkärissä tehdään, on "epäspesifi selkäkipu". Mistä se sitten johtuu, niin kukaan ei tiedä. Kivun lähteeksi on spekuloitu mm. lihaksia, välilevyjä, välilevyjen päätelevyjä ja fasettiniveliä, mutta mitään varmuutta ei ole.

Hoitona on särkylääke tarvittaessa ja jos kipu uhkaa pitkittyä niin fysioterapia. Liikunnasta on hyötyä eikä se vahingoita selkää. Ja useimmilla selkäkipu paranee hyvin eikä pitkity.

Jos on merkkejä, että selkäkipu johtuu jostain vakavasta syystä (syöpä, infektio, murtuma tmv.) niin sitten pitää kuvata nopealla aikataululla. Samoin jos on hermojuurioire (eli kipu säteilee jalkaan) ja merkittävä voimaheikkous, pitää kuvata nopeasti ja mahd. leikata, mutta valtaosaa hermojuurioireisistakaan ei kuvata eikä leikata vaan ne paranevat itsestään.

Muussa tapauksessa magneettikuvasta ei ole hyötyä eikä se vaikuta hoitoon. Kuvassa näkyisi todennäköisesti rappeumamuutoksia, mutta niitä on valtaosalla oireettomistakin, joten ne eivät oikein selitä selkäkipua, eikä niitä leikata eikä useimpiin niistä käsittääkseni ole edes olemassa mitään leikkaustekniikkaa. Ja kuvantamisesta voi olla jopa haittaa, on tehty tutkimuksia, joissa osa selkäkipuisista on arvottu magneettikuvattaviksi ja osa ei, ja kuvatuilla selkäkipu parani hitaammin, varmaan juuri siksi, että ihmiset alkoivat murehtia kuvissa olevia rappeumamuutoksia.

t. lääketieteen opiskelija

Vierailija
22/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans järkyttävät alaselän kivut, perintönä äidin puolelta. Joku lääkäri kirjotti että liike on lääke. Sit vaan kipugeeliä selkään ja yrittää hutkuttaa itteensä mahdollisimman paljon. Kivut ei lähe mutta lievenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkka?^^

Vierailija
24/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaselkä oli välillä niin kipeä, että jouduin konttaamaan. Syyksi arveltiin pakaralihasta, joka puristaa iskiashermo. Kuvauksissa todettiin, että nikamia on lantion alueella yksi liikaa. Tekee jäykkyyttä enkä pysty tekemään tiettyjä jumppaliikkeitä. Sairauslomaa oli puoli vuotta.

Mutta fysioterapian avulla sain helpotuksen enkä tarvinnut vahaa kipulääkettä kuin lyhyen aikaa. Yhden liikkeen tarkoitus oli venyttää pakaralihasta. Nostin jalan matalan rahin päälle ja kumarruin.

Edelleen esimerkiksi pitkät automatkat ovat sellaisia, että autosta on vaikea päästä pois. Pakko pysähdellä tuon tuostakin ja venytellä. Ylipäätään pitkään istuminen ei ole hyväksi.

Vierailija
25/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaselän kivut voivat johtua vaikka mistä. Kaikilla ihmisillä on jotain "häikkää" selkärangassa joka ei välttämättä oireile mitenkään eikä siitä pidä huolestua. Alaselän kipujen syynä voivat olla rangan lisäksi jumit pakaroissa, lonkankoukistajissa, rintarangassa jne. Pinnallinen hengitys voi aiheuttaa alaselän kipuja ja jumeja. Lihasjumit johtuvat usein lihasepätasapainosta tai heikkoudesta. 

Lääkäristä saat yleensä vain tiedon siitä mikä vaivaa, muttet ohjeita. Suosittelen siis kääntymään osaavan fysioterapeutin puoleen, joka varmistaa ettei kipu kroonistu.

Yhden harjoituksen voin jo suorilta neuvoa: Käy polvi-istuntaan lattialle niin, että säärten etuosat ovat lattiassa kiinni ja istut jalkojen päällä pakarat kantapäiden kohdalla. (Jalat niin yhdessä kuin mahdollista.) Kumarru tästä sykkyrälle jalkojen päälle ja anna käsien levätä pään ympäril

Ei, ei, ei. Vatsallaan ja yläselkä ylös asento ei sovi selkäkipuiselle ja hyväselkäisellekin vain oikein tehtynä. Yksi vaarallisimmasta asennoista.

Vierailija
26/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät halua millään uskoa, että liike on lääke. Itselläni on kuvatamistutkimuksissa todettu useita vaivoja selässä, mm. nikamamurtuma jne. Selkää ei leikata ennen kuin pidätyskyky menee. Ainoa oikeasti toimiva keino on pidemmän päälle vahvistaa selkälihaksia ja liikkua. Olen mukavuudenhaluinen ihminen ja laiska liikkuja, mutta liikunta on ainoa joka pidemmän päälle on auttanut.

Vierailija
27/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Vierailija
28/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuule sulla munan puute ongelmana.

Vierailija
29/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaana alkoi, 22-vuotiaana arvausdiagnoosi selkärankareuma (ei näy kuulemma niin nuorilla vielä röntgenkuvassa), 30-v loppui kun jätin sokerin & gluteenin. Ja jos syön niitä, kivut palaa muutamassa viikossa.

Vierailija
30/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikan ihmeet hoitavat vaivojaan oxycodonilla ja fentanylillä.

Niin suomalaisetkin.

Vierailija
31/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa sitten uudelleen, kun pissan ja kakan pidätyskyky on mennyt. Sekään ei haittaa, jos kävely ei suju. Terveisin lääkäri.

Vierailija
32/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näihin toki muitakin syitä, mutta suomalaisten ylipaino, liikkumattomuus ja huonossa kunnossa olevat tukilihakset näkyvät selkävaivojen yleisyytenä aivan varmasti.

Vierailija
33/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen tunnin kävelylenkki muutaman kerran viikossa on auttanut huomattavasti omaan alaselän kipuiluun.

Vierailija
34/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osteopaattia voin suositella lämpimästi. 

Vierailija
35/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät halua millään uskoa, että liike on lääke. Itselläni on kuvatamistutkimuksissa todettu useita vaivoja selässä, mm. nikamamurtuma jne. Selkää ei leikata ennen kuin pidätyskyky menee. Ainoa oikeasti toimiva keino on pidemmän päälle vahvistaa selkälihaksia ja liikkua. Olen mukavuudenhaluinen ihminen ja laiska liikkuja, mutta liikunta on ainoa joka pidemmän päälle on auttanut.

Niin. Moni tekee itselleen hallaa siinä, että alkaa varoa kaikkea, jolloin selässä verenkierto heikkenee entisestään. 

Itse olen kerran ollut leikkauksessa, kun välilevy repesi ja vaurioitti jalan hermoa. Magneettikuvassa näkyi toinenkin pullistuma mille ei tehty mitään, mutta se ei ole vaivannut enää kymmeneen vuoteen. Tein seuraavat muutokset:

- vaihdoin liian pehmeän patjan kivikovaan (vähän vähemmän kovakin olisi riittänyt, mutta olen ääripäiden ihminen)

- jumppasin vatsalihasten erkauman pois

- aloin harrastaa enemmän liikuntaa, kuntosali ja kävely parhaat, liikkumattomuus jäykistää ja huono ryhti rasittaa tukirankaa

- pidän selän lämpimänä kylmillä ilmoilla

Vierailija
36/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanon mitä moni täällä, liike on lääke. Mulla on nyt toinen syksy, kun alaselkä on kipeytynyt niin, että sohvalta ylös noustessa tekee melkein mieli itkeä. Mulla se johtuu syksyn työkiireestä; teen pitkää päivää kotona tietokoneen ääressä, usein unohdun huonoon asentoon ja lähellä on vielä vetävä ikkuna. Ja alaselkä ymmärrettävästi kipeytyy.

Eli suosittelen liikkumaan maltilla ja kiinnittämään huomiota omaan ergonomiaan. Myös sängyn ergonomiaan. Myös fyssari voi olla ihan jees; kävin viime syksynä ja sain hyviä vinkkejä syvien lihasten voimistamiseen.

Vierailija
37/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaselän kivut voivat johtua vaikka mistä. Kaikilla ihmisillä on jotain "häikkää" selkärangassa joka ei välttämättä oireile mitenkään eikä siitä pidä huolestua. Alaselän kipujen syynä voivat olla rangan lisäksi jumit pakaroissa, lonkankoukistajissa, rintarangassa jne. Pinnallinen hengitys voi aiheuttaa alaselän kipuja ja jumeja. Lihasjumit johtuvat usein lihasepätasapainosta tai heikkoudesta. 

Lääkäristä saat yleensä vain tiedon siitä mikä vaivaa, muttet ohjeita. Suosittelen siis kääntymään osaavan fysioterapeutin puoleen, joka varmistaa ettei kipu kroonistu.

Yhden harjoituksen voin jo suorilta neuvoa: Käy polvi-istuntaan lattialle niin, että säärten etuosat ovat lattiassa kiinni ja istut jalkojen päällä pakarat kantapäiden kohdalla. (Jalat niin yhdessä kuin mahdollista.) Kumarru tästä sykkyrälle jalkojen päälle ja anna käsien levätä pään ympärillä rennosti. Voit laittaa pään alle tyynyn, jos s

Tämä liike ei ole turvallinen, mikäli on just se välilevytyrä, mikä mulla paljastui syyksi magneetissa. Mulla oli revennyt koko välilevy jokaisesta kerroksestaan ja se massa sieltä sisältä oli pursunnut yli ja painoi todella pahasti jalkaan menevää hermoa. Diagnoosi erittäin kookas prolapsi, vieläpä kaksin kappalein.

Lääkäri sanoi heti kuvat nähtyään, että tähän vaivaan ei sitten auta mikään jumppa, vaan leikkaus.

Olin siihen mennessä oireillut hermokipua noin 7 kk.

Mut leikattiin siinä kohtaa, kun olin maannut 2 kk putkeen miltei 24/7 selälläni jalat tyynyn päällä (ainut asento, jossa kipu lakkasi). En kyennyt kävelemään kuin muutaman metrin kerrallaan, en voinut seisoa kuin muutaman minuutin. Lääkäriin menokin oli tuskaa autolta lääkäriaseman oville, muutama metri kävelyä, pysähdys jne.

Olin leikkausjonossa.

Sitten yks ilta en kyennyt enää kävelemään kotona, makasin ja huusi lattidalla järkyttävissä kivuissa. Ambulanssi vei ja leikattiin selkä sit kiireellisessä päivystyksessä.

Kivut jäi leikkauspöydälle.

Jalkaan jäi pysyviä oireita.

Vierailija
38/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden harjoituksen voin jo suorilta neuvoa: Käy polvi-istuntaan lattialle niin, että säärten etuosat ovat lattiassa kiinni ja istut jalkojen päällä pakarat kantapäiden kohdalla. (Jalat niin yhdessä kuin mahdollista.) Kumarru tästä sykkyrälle jalkojen päälle ja anna käsien levätä pään ympäril

Lisäys:

Mulla lähti kipu siis pakarasta alas takareittä pitkin pohkeeseen. Ihan oisin tussilla voinut piirtää sen linjan, mitä pitkin se hermokipu meni. Se on kovinta kipua, mitä olen koskaan kokenut. Jalkaterän ulkosyrjä on yhä puutunut ja jalan pohje kramppaa todella herkästi. Lisäksi jalka tuntuu jäykältä. Ajoittain tulee sitä hermoa pitkin lyhyt hermokipu, joka kestää vain hetken. 

Jumpalla sain jumpattua takaisin sen, että pystyin nousemaan päkiöille, eli kantapää ylös maasta.

Mutta siis pahinta, mitä tuossa tilassa voi tehdä on tuo eteenpäin kumarrus, joka vain provosoi sitä tyrää ja sitä massaa puristumaan vielä enemmän ulos sieltä välilevystä.

Että jos et oo ihan varma, mikä vaivaa, niin kantsii käydä lääkärissä.

Liike ei todellakaan aina ole lääke, kuten minun tapauksessa oli välilevy revennyt.

Vierailija
39/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutit voi auttaa. Vie aikansa ennen kuin löydetään sopiva voimisteluohjelma. Kun lihakset vahvistuvat, kipukin vähenee yleensä. Jos asut kerrostalossa, kävele portaita.

Vierailija
40/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fysioterapeutit voi auttaa. Vie aikansa ennen kuin löydetään sopiva voimisteluohjelma. Kun lihakset vahvistuvat, kipukin vähenee yleensä. Jos asut kerrostalossa, kävele portaita.

Kun se jumppa ei edelleenkään auta, mikäli välilevy on revennyt ja massa pursunnut ulos sieltä. 

5%:lla ihmisistä se keho ei sulata sitä massaa pois, vaan se jää sinne puristamaan hermoa ja siihen auttaa vain leikkaus eli se massa poistetaan sieltä mekaanisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän