Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia alaselän kivuista

Vierailija
18.11.2023 |

Kertokaa, joilla on ollut alaselän kipuja, mitä löytyi ja miten hoidettiin. Olen kiitollinen kaikista vastauksista.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuussa magneetissa todettu välilevyn pullistuma, kourallinen kipulääkkeistä aamuin illoin, leikkaukseen ei pääse niin kauan kun kuset ja paskat pysyy sisällä. Jos lähtee jalat alta tai pidättämisvaikeuksia niin sitten päivystykseen. 

Just aamulääkkeet vedetty ja odotellaan vaikutusta että sais hetken vielä nukahdettua :(

Vierailija
2/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voltaren-voide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi kivut on poistuneet erilaisella liikunnalla.

Vierailija
4/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaselän kivut voivat johtua vaikka mistä. Kaikilla ihmisillä on jotain "häikkää" selkärangassa joka ei välttämättä oireile mitenkään eikä siitä pidä huolestua. Alaselän kipujen syynä voivat olla rangan lisäksi jumit pakaroissa, lonkankoukistajissa, rintarangassa jne. Pinnallinen hengitys voi aiheuttaa alaselän kipuja ja jumeja. Lihasjumit johtuvat usein lihasepätasapainosta tai heikkoudesta. 

Lääkäristä saat yleensä vain tiedon siitä mikä vaivaa, muttet ohjeita. Suosittelen siis kääntymään osaavan fysioterapeutin puoleen, joka varmistaa ettei kipu kroonistu.

Yhden harjoituksen voin jo suorilta neuvoa: Käy polvi-istuntaan lattialle niin, että säärten etuosat ovat lattiassa kiinni ja istut jalkojen päällä pakarat kantapäiden kohdalla. (Jalat niin yhdessä kuin mahdollista.) Kumarru tästä sykkyrälle jalkojen päälle ja anna käsien levätä pään ympärillä rennosti. Voit laittaa pään alle tyynyn, jos selkää kiristää niin ettet saa päätä lattiaan ilman että pakarat nousevat ylös. Hengitä nenän kautta sisään ja ulos niin hitaasti kuin pystyt ja suuntaa hengitystä lantion alueelle niin, että tunnet kuinka hengitys levittää lantion aluetta ja alaselkää. Hengittele tässä asennossa 2-3minuuttia eli 20-30 sisään-ulos hengitysparia. Toista joka päivä. Helpointa on tehdä harjoitus tyhjällä vatsalla esim. heti herättyä.

Parin viikon päästä takaan, että alaselkäkivut ovat helpottuneet hieman, ellei siellä ole jotain akuuttia välilevytyrää tms.

Myös yläselkäkivut helpottavat tällä, sillä harjoitus avaa rintarankaa alaosasta. 

Vierailija
5/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaselän kivut on usein vaarattomia, joten minun käsittääkseni niitä ei lähdetä helposti tutkimaan esim. magneetilla. paitsi tietysti yksityisellä saa, mitä haluaa. liikunta usein auttaa, mutta siinä pitää varoa, ettei rasita liikaa. Useinhan se ohje on särkylääke ja liikunta.

Vierailija
6/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyskuussa magneetissa todettu välilevyn pullistuma, kourallinen kipulääkkeistä aamuin illoin, leikkaukseen ei pääse niin kauan kun kuset ja paskat pysyy sisällä. Jos lähtee jalat alta tai pidättämisvaikeuksia niin sitten päivystykseen. 

Just aamulääkkeet vedetty ja odotellaan vaikutusta että sais hetken vielä nukahdettua :(

Saitko magneetin kunnalliselta puolelta, työterveydestä tai yksityiseltä?

Vierailija
7/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä nukuin liian pitkän yön /olin makuulla about yli 11 tuntia, aamulla oli selkä jumissa. Joskus mulle käy noin, mutta toivottavasti selkä vetreytyy päivän mittaan. 

Ylipäätään selkäkipuihin oon saanut työfyssarilta jumppaohjeita, lääkäriltä särkylääke tms. reseptin. 

Vierailija
8/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi liikunta ja uusi sänky ja tyyny, kipu oli jo niin pahaa jossain vaiheessa et mietin jo lääkäriin mennä, vanhasta sängystä pääsi vaan kankeasti ylös...

Vierailija
9/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli liian pehmeä patja. Aamukivut loppuivat erittäin kovaan vaahtomuoviin.

Vierailija
10/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilates, hyvä sänky, kova alusta eli toisinaan selkäkipuun voi auttaa ykso nukuttu yö lattialla kovalla alustalla.

Vatsa-ja selkälihasten vahvistaminen oikein. Väärällä tavalla tehdyt liikkeet tekevät hallaa.

Kannattaa myös nostaessa (kauppakassi, tavara, lapsi) pitää huolta siitä, että nosto tapahtuu pakaralihaksilla ja nostoa ylläpidetään vatsalihaksilla eli vedetään napa sisään ja imetään häpylihakset ylös.

Vierailija
11/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan ihmeet hoitavat vaivojaan oxycodonilla ja fentanylillä.

Vierailija
12/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sun kivun syy täällä gallupilla selviä. Mene magneettikuvaukseen.

Tosin sitten kun syy on selvillä niin epäilen että lääkärin keksimä hoito on: buranaa ja liikuntaa.

Vierailija
13/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaselän kivut voivat johtua vaikka mistä. Kaikilla ihmisillä on jotain "häikkää" selkärangassa joka ei välttämättä oireile mitenkään eikä siitä pidä huolestua. Alaselän kipujen syynä voivat olla rangan lisäksi jumit pakaroissa, lonkankoukistajissa, rintarangassa jne. Pinnallinen hengitys voi aiheuttaa alaselän kipuja ja jumeja. Lihasjumit johtuvat usein lihasepätasapainosta tai heikkoudesta. 

Lääkäristä saat yleensä vain tiedon siitä mikä vaivaa, muttet ohjeita. Suosittelen siis kääntymään osaavan fysioterapeutin puoleen, joka varmistaa ettei kipu kroonistu.

Yhden harjoituksen voin jo suorilta neuvoa: Käy polvi-istuntaan lattialle niin, että säärten etuosat ovat lattiassa kiinni ja istut jalkojen päällä pakarat kantapäiden kohdalla. (Jalat niin yhdessä kuin mahdollista.) Kumarru tästä sykkyrälle jalkojen päälle ja anna käsien levätä pään ympärillä rennosti. Voit laittaa pään alle tyynyn, jos s

En suosittele kenellekään selkäkipuiselle tuota, enkä mitään liikettä, ennen kuin selkä on tutkittu, ja fyssari antanut henk.koht ohjeet.

Itse sain painvastaisen ohjeen, eli vatsalleen makuulle, ja ylävartalo ylös. Selkää siis taivutetaan ekstensioon. Tämä tuo tilaa välilevyjen väleihin.

Jokaisen ongelma on yksilöllinen, ja hoito/ treeni sen mukainen.

Suosittelen kaikille selkävaivaisille asiaan perehtyneellä fyssarilla käymistä.

Vierailija
14/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei säteile jalkaan, niin "ehkä" enempi lihasperäistä.  

Vierailija
15/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noidannuoleen sain niin kipupiikin kuin lihasrelaksanttipiikin ja sen jälkeen buranaa ja lihasrelaksanttia syötäväksi.

Lonkanlimapussintulehduksen kanssa meni myös selkä jumiin. Limapussiin sain kortisonipiikin ja selkään lihasrelaksanttipiikin. Jälleen söin tulehduskipulääkettä ja lihasrelaksantteja ja kävin fysioterapeutilla.

Vierailija
16/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää itse etsiä ne keinot joilla kipu helpottaa, ettei turruttaa heti lääkkeillä jos oireilee esimerkiksi kävelystä tai pitkään nukkuessa. Itse olen pitänyt joskus ristiselän tukivyötä erityisessä rasituksessa, koetan välttää raskaita kantamuksia sillä että käytän perässävedettäviä, ja sänky tietysti meni hetikohta vaihtoon kun alkoi oireilla, silti välillä on pakko vaihtaa aamuyöstä sohvalle. Elopaino on aika oleellinen, muutama kilo ylimääräistä ja heti tuntuu. 

Vierailija
17/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voltaren-kipulääke tepsi.  Liikunta, tietyt jumppaliikkeet, kova tyyny ristiselän alle.  Välillä nousen seisomaan kun istuminen kamalaa.

Vierailija
18/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on kokekusta. Tänäkin aamuna ristiselkä oli kipeä toiselta puolelta kuten aina. Syynä liian kova patja. Siitä se vetryttelemällä menee ohi kun veri lähtee kiertämään.

Vierailija
19/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden harjoituksen voin jo suorilta neuvoa: Käy polvi-istuntaan lattialle niin, että säärten etuosat ovat lattiassa kiinni ja istut jalkojen päällä pakarat kantapäiden kohdalla. (Jalat niin yhdessä kuin mahdollista.) Kumarru tästä sykkyrälle jalkojen päälle ja anna käsien levätä pään ympäril

Minulle taas suositeltiin ensialkuun makaamaan selällä ja nostaa jalat 90 asteen kulmassa jakkaralle.

Selkäkanavalta löytyy videoita, mitä voi itse kokeilla avuksi ja mitkä voivat olla kivuttomia asentoja olla.

https://selkakanava.fi/selan-hoito/selan-ja-selkakivun-omatoiminen-hoit…

Vierailija
20/42 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus myös si-nivelen toimintahäiriöt voivat aiheuttaa alaselkäkipua. Parempi mennä selvittelemään asiaa asiantuntijan vastaanotolle, eikä arvuutella täällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi