Olen laihtunut alipainoiseksi, koska jätän ruokia syömättä jotta ne riittäisivät lapsilleni
Hinnat ovat nousseet ruuassa, asumisessa, lääkkeissä ja kaikessa, palkkani on sama.
Kommentit (61)
Osta parilla eurolla kuivia herneitä. Keitä itsellesi maukas keitto pariksi kolmeksi päiväksi. Kasvisruokaa proteiinipitoista ja keittäminen oikeasti maksaa nyt kun sähkönhinta on mitä on mutta ei nälässä tarvi olla.
Voimia sinulle. Minulla on sama. Paastoan, jotta rahat riittävät kissanruokaan ja eläinlääkärikuluihin. Ruoka on säädyttömän kallista. Kahvista en luovu, vaikka sekin on kallista. Sentään saan siitä vähän virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Osta parilla eurolla kuivia herneitä. Keitä itsellesi maukas keitto pariksi kolmeksi päiväksi. Kasvisruokaa proteiinipitoista ja keittäminen oikeasti maksaa nyt kun sähkönhinta on mitä on mutta ei nälässä tarvi olla.
Pussillinen herneitä pariksi päiväksi? Sillä ei painoa ylläpidetä.
No pitää aikuisenkin syödä. Ne lapset saa ilmaista ruokaa koulussa ja päiväkodissa, käske syömään siellä niin paljon kuin voi. Minulla on siitä hyvä, että itsekin olen koulussa ja saan ilmaisen ruuan. Kotona en itse juuri syö. Lapsille toki teen ruuan ja vähän otan itsekin. Eikä nyt rahasta niin tiukkaa kuitenkaan, mutta säästön vuoksi syön pääosin koulussa, siellä saa aamupuuronkin. Ruokajaot on kauempana ja siihen aikaan kun olen itse koulussa.
Minkä hiton takia näitä turhanpäiväisiä tarinoita pitää tänne laittaa kun ei aloittaja viitti eikä jaksa eikä sitä huvita vastailla mitään. Eikö nämä tarinoitsijat tajua ettei provo mitään hyödytä jos ei se pysy hengissä.
Ei ole rahasta kiinni,eräs ex naispoliitikko on narkin oloinen,vaikka liksat olleet kohdillaan valtion tuhoamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeitä vastauksia. Mutta täällä kohtalontoveri. Välillä on jätettävä ateria kokonaan väliin ja usein syön todella paljon vähemmän kuin mitä tarvitsisin. Minulla vielä syömishäiriötausta, joka alkanut oireilla uudestaan tämän tahattoman laihtumisen lisäksi. Lapsille on aina ruokaa niin paljon kuin jaksavat syödä. Joskus olisi kiva itsekin herkutella mutta en edes muista milloin olen voinut ostaa itselleni mitään ns turhaa, vaikka karkkipussin. Lapset saa kyllä herkkujakin. Irvailijoille tiedoksi että en käytä rahaa alkoholiin enkä tupakkaan. Meikitkin on vanhoja, jotka olen ostanut silloin kun rahaa vielä oli.
Minä söin eilen pussillisen lakuja, ja tunsin siitä hirveää syyllisyyttä. Mietin, että tässä sitä vaan rahaa valuu hukkaan ja sillä rahalla olisi saanut asiat X, Y ja Z. En ihmettele jos syömishäiriöt räjähtävät pian käsiin, kun ruoka aiheuttaa häpeää.
Vierailija kirjoitti:
Peruna munat juurekset on halpoja. Leivät + pullat halpaa itse tehden. Kela jakaa rahaa jos tienestit jää alle normin.
Ennenvanhaan et todellakaan olis pysynyt hengissä koska esim palkka oli esim minulla 950mk/kk ja lapsilisä oli 50mk 4Xvuodessa. Lisäksi mitään astukea ei ollut, eikä mitään muita etuja.
----------
Älä viitsi.
Silloin suuri osa ihmisistä asui maaseudulla.
Marjat ja sienet haettiin metsästä. Kalastettiin. Oli kotiäitejä, joilla iso kasvimaa. Vaatteet ommeltiin itse.
Nyt ON asuttava kaupungissa, koska työt ovat siellä, palvelut ovat lähteneet, eikä taajaman ulkopuolella pärjää ilman kallista autoa. Siellä ei ole myöskään edullisia vuokra-asuntoja.
Oli myös yhteisöllisyyttä, mitä nykyään ei ole.
Kansakoulun jälkeen mentiin töihin, jossa oltiin 40v. Kaikille oli jotain työtä. Nyt työelämään vaikea päästä, ja kaikki on sen jälkeen epävarmaa.
Kenenkään ei tarvitse jättää syömättä, vaikka hinnat ovatkin nousseet.
Suomeen pitää saada soppakeittiöitä, joissa tarjotaan ilmaista perusruokaa kaikille sitä tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sossu sanoo asiasta? Vai pitääkö perjantai-skumpat, meikit ja laukut kuitenkin ostaa?
Jos skumppaa menee viikonloppusin, niin siinä ei kyllä alipainoseksi pääse laihtumaan millään. Ellei sitten vedä vaan pari lasia tai oo syömättä sen koko muun viikon. Toki jotkut on läpipaskojia, mutta ei siitäkään ilosta nautita yleensä kuin korkeintaan sinne 25v asti kun aineenvaihdunta alkaakin jo hidastumaan. Nuoruus on lyhyt aika.
Pullollisessa viiniä on alle 1000 kaloria, ihan hyvin voi juoda sellaisen viikonlopussa lihomatta ollenkaan jos syö muuten terveellisesti ja liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välillä tarvitsee, jos on vaikka yllättäviä menoja tai muuten vaan pakollisia menoja (esimerkiksi lapsen sairastamiseen liittyviä). Ellei ryhdy varastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Diagonia ja leipäjonot?
Diapamia ja leipäjonoon?
Kyllä minäkin ajoittain säästän ruuassa niin, että oma annos hyvin pieni ja mies ja lapset saa ihan kunnon annoksen. Ruoka on kallistunut. Meilläkin on ajoittain rahasta pulaa, vaikka käydään töissä. Minulla pienipalkkainen työ, joka ei vastaa koulutusta. Joskus tuntuu, että autoon ja bensaan kuluu puolet palkasta. En kyllä ole alipainoinen, korvaan pääruokaa jollain toisella ruualla, kun nälkä tulee. Kaurapuuroa syön paljon, se on halpaa ja valmistuu nopeasti mikrossa. Perunaa ja porkkanaa meillä on syöty tänä syksynä joka toinen päivä, kun on halpaa, ja lapset jo sanoo, että ei kai meillä taas ole perunaa ja porkkanaa. Nyt olen pari kertaa tehnyt peruna-porkkanamuusin, josta ne toistaiseksi pitää, ja sen kanssa esim. jauhelihakastiketta tai lihapullia tai valmiita lohipyöryköitä. Menee täydestä kuin väärä raha, mutta kyllä ne varmaan tuohonkin kyllästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välillä tarvitsee, jos on vaikka yllättäviä menoja tai muuten vaan pakollisia menoja (esimerkiksi lapsen sairastamiseen liittyviä). Ellei ryhdy varastelemaan.
Sen verran tavallisella ihmisellä pitää olla säästössä rahaa, ettei pienet pakolliset menojen lisäykset hetkauta taloutta mihinkään.
Tai sitten ottaa siinä kuussa luottokortin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahasta kiinni,eräs ex naispoliitikko on narkin oloinen,vaikka liksat olleet kohdillaan valtion tuhoamisessa.
Hah, aika osuvasti sanottu.
Eipä tuota kukaan kiistääkään voi.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeitä vastauksia. Mutta täällä kohtalontoveri. Välillä on jätettävä ateria kokonaan väliin ja usein syön todella paljon vähemmän kuin mitä tarvitsisin. Minulla vielä syömishäiriötausta, joka alkanut oireilla uudestaan tämän tahattoman laihtumisen lisäksi. Lapsille on aina ruokaa niin paljon kuin jaksavat syödä. Joskus olisi kiva itsekin herkutella mutta en edes muista milloin olen voinut ostaa itselleni mitään ns turhaa, vaikka karkkipussin. Lapset saa kyllä herkkujakin. Irvailijoille tiedoksi että en käytä rahaa alkoholiin enkä tupakkaan. Meikitkin on vanhoja, jotka olen ostanut silloin kun rahaa vielä oli.
Mihin laitat loput palkastasi?
Paljon jäi kysymysmerkkejä ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sossu sanoo asiasta? Vai pitääkö perjantai-skumpat, meikit ja laukut kuitenkin ostaa?
Jos skumppaa menee viikonloppusin, niin siinä ei kyllä alipainoseksi pääse laihtumaan millään. Ellei sitten vedä vaan pari lasia tai oo syömättä sen koko muun viikon. Toki jotkut on läpipaskojia, mutta ei siitäkään ilosta nautita yleensä kuin korkeintaan sinne 25v asti kun aineenvaihdunta alkaakin jo hidastumaan. Nuoruus on lyhyt aika.
Juon päivittäin kaljaa, paino 50kg
eri
500g herneitä eli pussillinen yön yli liotettuina. Keitä 2 h vähintään suola mausteeksi. Kyllä siitä yhdelle aikuiselle alipainoiselle keittoa tulee pariksi päiväksi. Jos leipää on niin sitä mukaan. Bon apetit. On hyvää ja jos joskus rahaa on niin laita siihen jauhelihaa tai kinkkusilppua. Lapset voi syödä jotain muuta jos keitto ei maita, mutta yhdelle kyllä riittää pariksi päiväksi.
Trolli trolli trolli.