Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä itseluottamusta pukeutua omaan tyyliin?

Vierailija
17.11.2023 |

Haluaisin siis pukeutua eri tavalla kuin yleensä pukeudun. Olen melko tyttömäinen ja tykkään hameista ja mekoista sekä pastellinsävyistä.

Asun melko pienellä paikkakunnalla ja pienessä lukiossa, ja erilaisia tyylejä ei täällä ole juurikaan. Mun lukio tuppaa olemaan tätä huppari ja kollegehousut tai farkut ja joku neulepaita porukkaa. Varsinkin me abit pukeudutaan jotenkin tosi massamaisesti. Mun koulussa olen tainnut nähdä vain yhden opettajan, joka käyttää mekkoja lähes aina.

Tykkäisin niin kovasti käyttää hameita ja mekkoja, mutta mun koulussa varmasti tuijotettaisiin. Mä kun olen muutenkin tosi ujo ollut aina ja ahdistun siitä kun olen huomion keskipisteenä. Tähän asti oon siksi juuri mennyt aika massan mukana. Toisaalta pastellinsävyt näkyy mun tyylissä nytkin.

Oon vaan miettinyt miten olis hienoa olla vaan luottavainen omasta tyylistään ja uskaltaa pukeutua. Miten saisin lisää itseluottamusta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yliopistossa opiskeleva nuori mies, ja tykkään pukeutua omaan tyyliin. Jos olisin siellä sinun lukiossasi, kannustaisin sinua tekemään samoin.

Vierailija
2/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä erottaa sinut muista? Jos olet massaa, et varmaan voi olla kovin onnellinen koskaan. Täytyyhän sinun oppia olemaan oma itsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseluottamus tulee useimmiten ikääntymisen kylkiäisenä. Sitä voi houkutella nopeammalla aikataululla esiin alkamalla tekemään niin kuin itse tykkää välittämättä muista.

Jos alat nyt pukeutua oman mielesi mukaan se saattaa hetken aikaa kerätä katseita jos tyylisi eroaa voimakkaasti siitä millaisessa sinut on nyt totuttu näkemään. Parin viikon päästä tilanne on luultavammin jo normalisoitunut ja uuteen tyyliisi totuttu. Ankea, mutta helpottava tosiasia on kuitenkin se, että harvoin kukaan on niin erityinen, että muut jaksaisivat loputtomasti kiinnostua.

Ja lopulta se kaikista tärkein, sinä pukeudut itseäsi varten et muita. Älä anna muiden oletettujen katseiden tai ihmettelyiden estää itseäsi tekemästä sellaisia asioita jotka tuovat sinulle iloa.

Vierailija
4/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paradoksaalisesti itseluottamus on jo sinulla se on vain, kuten AP kirjoititkin, omien ajatustesi kahlitsema.

Mitä sinä pelkäät tai kammoat muiden mielipiteissä?

Suurin osa ihmisistä on kuitenkin pääosin keskittynyt omaan eloonsa ja omiin ajatuksiinsa. Seuraavan kerran kun kuljet kaupungilla, katso tarkasti ympärillesi ja etsi jokin erilaisesti pukeutunut ihminen. Yritä painaa tämä mieleesi ja kotiin palatessa kirjoita mitä hänellä oli yllä. Todennäköisimmin olet antanut ajatustesi harhailla jo sen verta että ehdit unohtaa. Jos sinä et pysty muistamaan miksi muutkaan ympärilläsi olevat voisivat? Emme me _niin_ paljoa eroa toisistamme.

Myönnetään lukiossa on hiukan eri asia kun näet samat naamat joka päivä, mutta voisiko lukion jälkeen olla hyvä aika kokeilla tyylin muutosta?

(seuraava lause voi kuulostaa ilkeältä) Sinä ehkä vääristäen luulet, että sinulla on heille, lukiotovereillesi, enemmän merkitystä, kuin mikä tosiasia on. Voin kyllä taata, että sieltä löytyy kyllä kourallinen tai enemmänkin samalla tavalla ajattelevia ja tuskailevia nuoria.

Vierailija
5/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jonkun kivan lukiokaverisi kanssa, kaverin kanssa on helpompaa. Sovitte yhdessä, mitä teette ja mistä aloitatte, jopa voitte hankkia yhdessä mieleisiänne hameita tms.

Varmaan alkuun on hyvä pukeutua hieman hillitymmin, jos olette ujoja, herätätte vähemmän huomiota. Esimerkiksi siirrytte vain hameiden ja mekkojen käyttöön, mutta muuten säilytätte entiset asusteet jne.

Lukiossa jo varmaan osataan käyttäytyä paremmin, niin ettei kai niihin pahimpiin törkykommentteihin tarvitse törmätä. Varaudutte muutamalla lauseella ihmettelijöille: "Me päätettiin..." "Tykätään pukeutua näin..." jne. Ja ennenkaikkea päätätte olla loukkaantumatta mistään kommenteista, ihmiset nyt puhuvat milloin mitäkin, milloin kiukuissaan, milloin kateuksissaan, milloin vain härnätäkseen tai koetellakseen toisen sietokykyä. Toimitte aina ystävällissti ja rauhallisesti, niin saatte lisää kavereita. Ette siis lähde puolustelemaan, ettekä missään tapauksessa "anna takaisin" tai ryhdy riitelemään, silloinhan nämä härnääjät ovat voittaneet.

Voihan olla, että saatte piankin seuraajia, jotka tykkäävät pukeutua samoin.

Vierailija
6/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän aina pelkästään mekkoja ja hameita. Aloin pukeutua näin lukiossa ja yliopistossa en enää housuja käyttänytkään. Se ensimmäinen kerta on aina se vaikein. Sitä luulee, että kaikki huomaa ja tuijottaa mutta todellisuudessa vain harva kiinnittää mitään huomiota. Aloita vaikka pienin askelin, esimerkiksi joku farkkuhame on todella neutraali vaate eikä juurikaan eroa farkuista. Todennäköisesti kukaan ei edes huomaa, että sen neuleen kanssa olikin tänään hame. 

Vierailija
7/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sulla on yleensä tyyli mielessä on paljon, monilla ei ole.

Itse en halua sulautua massaan, jos joku on muotia ,sillä perusteella en pidä.

Vierailija
8/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän aina pelkästään mekkoja ja hameita. Aloin pukeutua näin lukiossa ja yliopistossa en enää housuja käyttänytkään. Se ensimmäinen kerta on aina se vaikein. Sitä luulee, että kaikki huomaa ja tuijottaa mutta todellisuudessa vain harva kiinnittää mitään huomiota. Aloita vaikka pienin askelin, esimerkiksi joku farkkuhame on todella neutraali vaate eikä juurikaan eroa farkuista. Todennäköisesti kukaan ei edes huomaa, että sen neuleen kanssa olikin tänään hame. 

Tämä. Ei ehkä kannata aloittaa vaaleanpunaiselle tyllihameella, jos jännittää.

Vierailija
9/9 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyelämä on ulkonäkökeskeistä, eli toisten mielipiteiden kanssa ei kannata askarella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi