Muistatteko, kun joulukuuksi sai kuvajoulukalenterin?
Sitten jossain vaiheessa tulivat - aivan ihmeellistä - suklaakalenterit.
Äitini vain oli niin nihilistinen, ettei ensin suostunut suklaajoulukalenteriin. Myöhemmin kyllä, mutta hampaat piti pestä heti.
Nykyisin on ties mitä kosmetiikkajoulukalentereita.
Oliko teillä kuvajoulukalenteri joskus?
Kommentit (17)
Mun lapsuudessa Vaasa-lehden välissä tuli joulukalenteri, siinä oli aina ihana kuva! Meille ei tullut tuota sanomalehtä mutta naapuri antoi kalenterin mulle. Voi että se oli nätti kalenteri <3 Eikä silloin ollut kuin tavis kalentereita, ei mitään suklaisia eikä krääsä juttuja, ne tuli sitten kun olin jo lähes aikuinen.
Kun saisikin jostain vielä semmoisen kauniin tavallisen joulukalenterin. Huippua jos joku ihminen olisi säilyttänyt omansa ja myisi jossain, ostaisin heti!
Muistan, ajoi asiansa aivan hyvin, oli mukava jännätä että mikä kuva sieltä aukeaa.
Mulla oli lapsena tavarakalenteri. Sellainen joulupukki, jota vedettiin narusta ja sitten jalat ja kädet liikkuivat. Luukuista tuli pieniä leluja, joita käytimme barbieleikeissä heidän kodin tavaroina. Tämä siis 80-luvun puolen välin paikkeilla.
Lisäksi oli usein myös se kuvakalenteri. Niissä oli kaunis kuva ja kimalletta :)
Olen joskus aikuisiällä etsinyt sellaista, mutta ovat melkoisen olleet melkoisen hinnakkaita, lähes 20 euroa.
Ostan sellaisen edelleenkin joka vuosi itselleni :)
N56
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena tavarakalenteri. Sellainen joulupukki, jota vedettiin narusta ja sitten jalat ja kädet liikkuivat. Luukuista tuli pieniä leluja, joita käytimme barbieleikeissä heidän kodin tavaroina. Tämä siis 80-luvun puolen välin paikkeilla.
Lisäksi oli usein myös se kuvakalenteri. Niissä oli kaunis kuva ja kimalletta :)
Olen joskus aikuisiällä etsinyt sellaista, mutta ovat melkoisen olleet melkoisen hinnakkaita, lähes 20 euroa.
Siis mistä USAsta se oli sinulle tuotu?
Meillä oli aina kuvakalenterit ja on edelleen.
Oli kuvakalentereita ja muistan kun alkoi olla suklaaversioita.
Lapsena oli kuvakalenteri ja sellainen euron suklaakalenteri.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudessa Vaasa-lehden välissä tuli joulukalenteri, siinä oli aina ihana kuva! Meille ei tullut tuota sanomalehtä mutta naapuri antoi kalenterin mulle. Voi että se oli nätti kalenteri <3 Eikä silloin ollut kuin tavis kalentereita, ei mitään suklaisia eikä krääsä juttuja, ne tuli sitten kun olin jo lähes aikuinen.
Kun saisikin jostain vielä semmoisen kauniin tavallisen joulukalenterin. Huippua jos joku ihminen olisi säilyttänyt omansa ja myisi jossain, ostaisin heti!
SPR myy sellaisia
Kirjakaupoista löytyy kuvakalentereita tai jos on paperitarvike- tai askarteluliike niistäkin voi löytää vanhanajan kuvakalentereita.
Juu. Kasarilla oli kuvakalenterit, suklaakalenterit jossain vaiheessa ja sellainen josta sai pienen muovifiguurin tai esineen.
Eikö Suomessa myydä kuvakalentereita ihan tavan kaupoissa? Ruotsissa ja Saksassa ainakin on ruokamarketeissa niitä näkynyt. Ruokamarketeissa ei sitten taas ole kovin montaa suklaakalenterivaihtoehtoa mikä on aika hassu, ne myydään tavarakaupoissa. Itse aina ihastelen muutaman kymmenen kruunua maksavia kuvakalentereita ja ostinkin pari itselleni nyt jouluksi. Kiva miettiä, että kuinka kuva muuttuu pitkin kuukautta. :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä teksti voisi mun kirjoittama. Täysin samat asiat mielessä molemmista kalentereista. Ne lelukalenterit oli kyllä ihania vaikka muovikrääsää niissä olikin. Ja siis ihan suomesta ostettuja olivat.
Parhaita oli lapsena sellaset kuvakalenterit, joissa luukun kuva liittyi siihen kalenterin kuvaan (eli luukusta paljastuva kuva "täydensi" kuvaa) ja tietenkin myös päivämäärään. Siis esim. 1. luukku vaikka talon ulko-ovessa ja luukusta paljastui ovessa roikkuva koristekranssi tai 6. luukku oli talon ikkunan kohdassa ja sieltä paljastui kaksi kynttilää ikkunalla tai pieni suomenlippu ikkunalla.
Kuvat oli kauniita ja tunnelmallisia.
En muista milloin sain ekan suklaakalenterin. Selvästi alle kouluikäisenä muistan kalenterin josta sai tarroja! Ne oli sellasia vähän paksuja ja "pehmosia". Liimailin niitä sitten sänkyni reunoihin... Sänky jo varmaan 30 vuotta ollut ulkorakennuksessa "varastoituna" ja tarrat on edelleen reunoissa kiinni.
Nainen, 38v
Olivat kauniita ja ihan parhaita. Kaikki muut, kuten nyt nämä kosmetiikka-, tee-, seksilelu- ym. kalenterit eivät lämmitä samalla tavalla miletä.
Partiolaiset myy nykyäänkin kuvakalentereita.
Olen ostanut yhden per vuosi koko aikuisikäni. Ne ovat laadukkaita ja kauniita olleet.
Lapsille sitten joku Lego tms kalenteri, riippuen kenelle mikäkin on juttu kys vuonna.
Huomannut että mun kalenteri saa paljon huomiota yksin ja yhdessä. Joskus istuvat kavereineen kuvakalenterin äärellä ja keksivät juttuja.. josta sitten lähti idean tehdä pienemmille serkuille satukalenteri, lapset kuvittaa, joka piirtää tai valokuvaa ne yhdessä sepitetyt pikkusadut.
Kirkoltakin sai pitkään kuvakalentereita. Ne oli yleensä niitä kuvaa täydentäviä.
N51 muistaa lapsuutensa kuvakalengterit, joita en yhtään osannut silloin arvostaa. Suklaata vaan, kun olivat muka niin hienoja.
Oli. Nyt aikuisena olen ostanut muutaman kerran partiolaisten kalenterin, ne on tosi kivoja.