Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla ollut verisoluja virtsassa ja mitä sille on tehty?

Vierailija
15.11.2023 |

Tarkoitan siis verta, joka ei näy pissassa mutta on huomattu sattumalta pissakokeessa. Aiheesta on kovin ristiriitaista tietoa, että tutkitaanko vai annetaanko olla...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu perusteellisesti, onko kyse jostakin tulehduksesta vai onko munuaisissa tai virtsateissä vikaa. Ja löydetty sairaus.

Vierailija
2/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat. Yleistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkittu on todella perusteellisesti, mutta syytä ei löydetty. Vuosittain kuitenkin käyn tarkastuksissa tämän vuoksi.

Vierailija
4/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu perusteellisesti, onko kyse jostakin tulehduksesta vai onko munuaisissa tai virtsateissä vikaa. Ja löydetty sairaus.

Mikä sairaus löytyi?

Vierailija
5/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskausaikana eikä siihen mitenkään puututtu tai tutkittu sitä. Mutta ihan raskauden loppumetreillä mulle tuli paha munuaiskivikohtaus ja synnytys jouduttiin käynnistämään. Silloin sanottiin, että se veri johtui munuaiskivestä. Kun kohtaus tuli toisen kerran, pissasin pelkkää verta.

Vierailija
6/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin selvitetään, onko kyseessä kenties kuukautisiin liittyvä löydös (=normaalia) ja onko siis ajoittainen / ohimenevä.

Jos verta löytyy jatkossakin, niin tutkitaan tarkemmin ja selvitetään mistä veri on lähtöisin. 

Vierailija
7/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla esim. munuaiskivi, jollei liity kuukatisvuotoihin. 

Vierailija
8/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena aikuisena (noin 20-vuotiaana) pissanäytteissä välillä verta (ei näkynyt silmällä). Tälle ei tehty mitään, eikä tutkittu. Raskausaikana 28-vuotiaana minulla oli munuaiskivi. Oliko mahdollisesti sama jo tuolloin nuorempana. En tiedä.

Vierailija
9/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut ja se oli virtsatietulehdus joka oli edennyt munuaisiin ja verenmyrkytykseen asti. Vietin sitten yli viikon tiputuksessa sairaalassa ja kotisairaanhoito jatkui muistaakseni vielä muutaman viikon suonensisäistä antibioottia, oli vakava tilanne ja munuaisvauriot siitä tuli.

Vierailija
10/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joka kerta tulee ilmoitus, että virtsanäytteessä on verta. Joskus tutkittiin tarkasti asia ja virtsasta ei kuitenkaan löytynyt punasoluja. Tästä on jo yli 20 vuotta aikaa, niin en tarkkaan muista mitä tutkimuksia tekivät ja mitä asiat sanottiin, mutta siis virtsanäytteestä hälyyttää aina, todellisuudessa verta ei ole. Kuukautiset ja pienet haavat toki yleisin syy. 

Vierailija
11/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aiheutti myös munuaiskivi. Ennen kuin selvisi tutkimuksissa, mistä veri johtuu, ehdin saada munuaiskivikohtauksen. Oli hirveetä.

Vierailija
12/20 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tulehdus tai munuaiskivi voi tuottaa punasoluja pissanäytteeseen.

Yleisin syy on emättimestä tuleva kuukautisvuoto tai muu tiputtelu - myös raskaana ollessa. 

Tulehdus on helppo sulkea pois, mutta jos munuaiskivi on muuten oireeton, niin se saattaa aluksi peittyä "muiden syiden" alle. 

Vierailija
13/20 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkittu on todella perusteellisesti, mutta syytä ei löydetty. Vuosittain kuitenkin käyn tarkastuksissa tämän vuoksi.

Mitä tutkimuksia sinulle tehdään? Onko kerrottu syytä, miksi tutkitaan vuosittain?

Vierailija
14/20 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin selvitetään, onko kyseessä kenties kuukautisiin liittyvä löydös (=normaalia) ja onko siis ajoittainen / ohimenevä.

Jos verta löytyy jatkossakin, niin tutkitaan tarkemmin ja selvitetään mistä veri on lähtöisin. 

Mistä sen tietää, onko veri kuukautisista vai jostakin muualta? Minulla pieni määrä verta pissanäytteessä, kun kuukautiset eivät ole päällä, mutta kaikenlainen tiputteluhan on kai silti yleistä...

Vierailija
15/20 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ja on kuulemma vaan joillekin ominaista. Ultrattu munuaiset ja rakko, tähystyslähete tuli bumerangina takaisin. 

Vierailija
16/20 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina ja on kuulemma vaan joillekin ominaista. Ultrattu munuaiset ja rakko, tähystyslähete tuli bumerangina takaisin. 

Tämä juuri ihmetyttää, kun joitain tutkitaan säännöllisesti ja joitain ei oikeastaan lainkaan. Riippuukohan iästä ym. riskitekijöistä? -ap 

Vierailija
17/20 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla löydettiin verta päivystyksessä, kun minulla oli ollut useta virtsatietulehduksia.

Huolehtiva lääkäri laittoi lähetteen ultraan, kun olin käynyt, ketään ei terveyskeuksessa kiinnostannut kok asia. En saanut edes lääkärin soittoaikaa.

Vierailija
18/20 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla ainakin vuosittaiset tarkastukset sen vuoksi, että mahdollisesti jokin munuaistauti kehittymässä. Jos näkyvää verta, niin myös virtsarakon tähystys ja tt kuvaus tarvittaessa uusitaan. Ei ole iästä kiinni ainakaan minulla, mutta verta ollut tuo 3+ ja välillä ihan silmin nähtävissäkin. Myös valkuaista erittynyt pieniä määriä. 

Veren alkuperää pystytään selvittelemään virtsanäytteestä. Verisolujen muoto erilainen riippuen siitä onko alkuperä virtsateistä vai munuaisista. 

Vierailija
19/20 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollu usein. Kuulemma voi tulla jo siitä, jos pesee alapäänsä vähän kovakouraisesti. Ei sitä oo tutkittu, mutta yksi munuaisiin vaikuttava sairaus löytyy. Joskus on otettu TT-kuvat sisäelimistä eikä näkynyt mitään erikoista. 

Vierailija
20/20 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitettiin munuaiskivellä ja seurattiin. 10 vuoden päästä olipunaista silmin havaittavaa taas sama selitys. 5 ja 7 vuoden päästä samat selitykset ja tarkempi tutkimus varjoaineella. Syöpä löytyi ja se aiheutti kaikki nuo vaivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi