Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

itämainen tanssi ja synnytys

01.01.2007 |

löytyneekö täältä ihmisiä, jotka kertoisivat miten vatsatanssiharrastus on mahdollisesti auttanut/vaikuttanut synnytyksessä? ja raskausaikanakin.

itse olen harrastanut 10v itämaista tanssia ja odotan nyt esikoisvauvaa kesäksi (la 25.5.07) ja paljon olen hakenut ja löytänytkin tietoa tanssiliikeiden hyödyllisyydestä synnytyksessä. veljenvaimoni aloitti tanssin vähän ennen kuin sai tietää odottavansa toistaan ja jälkeenpäin olemme usein kerranneet hänen hyviä kokemuksiaan :)

olisiko jollakulla siis kertoa kokemuksia asiasta? mitkä liikkeet tuntuivat hyviltä, mitkä ikäviltä? auttoiko esim. lihasten hallinta ponnistuksessa tms? entä miten synnytyksen jälkeen: onko alalihakset kuntoutuneet helposti? koska palasitte tanssitunneille ja miten vatsa palautui?

kiinnostuneena kuuntelisin (tai siis lukisin) kaikkia kokemuksia :)

Tiina ja tanssija vatsassa rv 20

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kiva kuulla, että hyviä mielikuvia ja kokemuksia on ollu. tottahan haluaisin vielä lisääkin asiasta kuulla ja kokemuksista lukea. eipä taida täällä kuitenkaan näköjään kovin paljon olla tanssin harrastajia. enemmän sais olla kun vatsatanssi on sentään raskausaikana suositeltava liikuntamuoto :) niin että kokeilemaan vaan kaikki, jotka ei vielä ole kokeillu!

vastatkaahan sitten te, jotka ette ole tanssia harrastanu: onko teillä ennakkoluuloja? (että on vaan sellasta hytkymistä ja keikistelyä? yhdistyy mielessänne sylitanssiin tms?) vai oletteko joskus harkinneet, mutta ei vaan ole tullut mentyä? (ymmärrän kyllä, ettei se ole kaikille niin sopivaa kuin minulle, mutta jos edes harkitset niin käy ihmeessä koittamassa!)

Tiina ja tanssiva vatsa rv 21

Vierailija
2/4 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kylläkään itämaista tanssia kokeillut, mutta salsaa, balettia ja show-tanssia (kevennettynä) olen tanssinut molemmissa raskauksissa johonkin 30 viikolle. Ehkä muutaman viikon päälle olisin pystynyt jatkamaan, mutta minulla puolestaan alkoi tuntua kurjalta olo noilla viikoilla (siis nimenomaan tanssiessa). Alhainen verenpaine yhdistettynä huonoon hemoglobiiniin aiheutti pyörrytystä ym. tosi pienissäkin ylös-alas /pyörimisliikkeissä.

Joten vaikka olisin halunnut, niin en ole pystynyt loppuun asti jatkamaan :( Tässä raskaudessa reippaammat kävelylenkitkin jäi noilla viikoilla; ekassa raskaudessa vedin vielä yliajallakin hikilenkkejä :D

Eka synnytys meni kaikkien mutkien mukaan, joten siihen puoleen en osaa kommentoida, mutta varmasti tanssi ja liikunta yleensä auttaa ainakin lantiopohjan lihasten vahvuuteen ja hallintaan ja sitä myötä mahdollisesti synnytykseenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin itämaista tanssia odottaessani toista lastani, ja hyviä kokemuksia minullakin siitä on. Ensimmäinen yllätys oli se, että tanssitunnit olivat lähes ainoa paikka, jossa minulla ei ollut jatkuva paha olo! Kärsin voimakkaasta pahoinvoinnista ja luulin joutuvani lopettamaan tanssimisenkin, mutta tunneilla kävin loppuun asti. Synnytys oli nopea ja helpohko ja palauduin nopeasti. En muista mitään erityisiä liikkeitä, joita olisin suosinut, ylipäätään rauhallinen ja omaa kehoa kuunteleva tanssiminen tuntui hyvältä aivan loppuun asti. Myös avautumisvaiheessa tanssin kotona aika pitkään. Vatsalihakset palautuivat nopeasti ennalleen - " masureppu" katosi kokonaan parissa kuukaudessa, tosin olen ruumiinrakenteeltani aikamoinen " rimpula" . Lantionpohjan lihakset ovat myös olleet hyvässä kunnossa, ja mitään pidätys- tms. ongelmia ei minulla ole ollut - luulen, että itämainen tanssi on tähän vaikuttanut ratkaisevasti. Synnytyksen ponnistusvaihe oli nopea ja helppo. Tanssiharrastusta jatkoin vasta vuoden kuluttua, kun en yksinkertaisesti raskinut olla pienten luota pois... Mitään fyysistä syytä siihen ei ollut. Onnea sinulle odotukseen ja synnytykseen!

Vierailija
4/4 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen aloittanut sen tanssimisen ennen esikoiseni syntymää (6v) ja jatkoin sitä kun lapseni oli 1v2kk.

Ryhmässämme oli kuitenkin viime talvena yksi odottava tanssija, joka tanssi ihan loppuun saakka ja hän tykkäsi tosi kovasti. Samoin siskoni (jonka kanssa käymme samoilla tunneilla) odottaa toista lastaan ja on enemmän kuin tykännyt. Raskausaikana on tehnyt erityisesti hyvää selälle. Hänellä on la huhtikuussa (nyt rv30) ja aikoo tanssia loppuun asti, jos vain olo sen sallii.

Uskoisin että liikkeet jokseenkin auttavat myöskin lantiopohjanlihaksistoa, etenkin jos tietyt liikkeet tekee ns. oikein, eli keskittymällä jännitämään niitä. Raskauden jälkeisestä ajasta en sitten osaakaan sanoa mitään taikka vaikutuksesta synnytykseen. Voisin kuvitella että auttaa sen mitä normaali muukin liikunta.