Vieläkö palkkatuella palkattuja on paljon esim näissä konteissa?
Sain palkkatukisetelin työkkäristä kevättalvella 2006 ja kun kyselin että mihin tämän voisi käyttää niin työkkärinsetä sanoi että meneppäs vaikka tuohon SPR:n konttiin. No minä menin heti sinne ja pääsin alle tunnissa sen palkkatukisetelin saamisen jälkeen töihin. Olin ihan onnesta mykkänä siinä vaiheessa. Mutta kuinkas sitten kävikään...
Olin siellä kontissa sitten palkkatukitöissä, pitivät juuri niin kauan kun saivat korotettua palkkatukea. Työt tein hyvin ja kehuja tuli jatkuvasti. Mutta kun tuo 90%:lla korotettu palkkatuki loppui ja olisi ollut sitä normaalia palkkatukea jäljellä vielä vuosi niin ei jatkaneet työsopimusta. Sen sijaan toivottivat tervetulleeksi työelämävalmennukseen, työharjoitteluun, vapaehtoistyöhön yms. palkattomiin töihin milloin vain. Siellä olikin porukkaa jotka olivat olleet ensin vuoden palkkatukitöissä ja sitten olivat toista vuotta "orjatöissä" tehden täsmälleen samaa työtä mistä aikaisemmin oli saaneet palkkaa. Tuollainen homma haiskahtaa jo vaikka miltä!!
SPR:llä on ns. talokohtainen työehtosopimus. Alussa oli työaika 24 h/viikko joka muuttui työnantajan yksipuolisella suullisella ilmoituksella 21 h/viikko palkan pysyessä ennallaan, 727 euroa/kk, brutto. Siinä vaiheessa aloin haistaa palaneen käryä ja hommasin kyseisen työehtosopimuksen josta kävi ilmi että palkka oli ollut reilusti alle palkkataulukon alimman palkan, siis työaikaan suhteutettuna. Siis SPR rikkoi omaa tekemäänsä työehtosopimusta.
Työsuhde loppui marraskuussa ja vuosilomaa oli kertynyt 16 päivää jotka työnantaja yritti määrätä pidettäväksi lomana vastoin vuosilomalakia marraskuussa. Vuosilomalain mukaan ei työnantaja voi määrätä pidettäväksi kulumassa olevan lomanmääräytymisvuoden lomaa työsuhteen kestäessä eikä loma ajan (2.5.-30.9) ulkopuolella. Taaskaan asiasta ei sen kummemmin puhuttu vaan loma oli merkitty työvuorolistaan. Vuosilomalain mukaan vuosiloman ajankohta on ilmoitettava kuukautta ennen loman alkamista. Siis kolminkertainen vuosilomalainrikkomus!!
Liiton avulla sain kuitenkin lomat rahana ja palkkarästitkin maksoivat. Kukahan montaa on tuolla tavalla kohdeltu? Tapauksessani ns. kusetusprosentti oli 18 koko työsuhteen palkkasummasta. Siis noinkin pienestä palkasta vielä ilkesivät huijata noin paljon!!
Onko paljon väkeä palkkatuella, miten olette saaneet palkkanne ja tienatut lomat?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on pointtina se, että spr:llä testataan, että onko sinusta työelämään. Näköjään on.
Nyt pitäis sit hakea niitä oikeita töitä.
Ai että spr:llä on jokin testiohjelma, jota käytetään palkkatuella palkattuihin? Miten heitä testataan? Onko se jokin tehtävä, vai onko se jokin testikysymys? Onko tämmöinen ihmisten testaaminen yleistä, vai onko se vaan spr: n ohjelma? Misdä tämmöisestä testaamisesta voi etukäteen saada tietoa, ja miten se on tuommoiseen konttityöntekijön työhön ja työsopimukseen oikein laitettu?
Minä en tasan allekirjoita mitään sellaista sopimusta, jossa joku alkaa mua testaamaan ihan noin vain. Joku roti.
kirjoitti kirjoitti:
Tuossa on pointtina se, että spr:llä testataan, että onko sinusta työelämään. Näköjään on.
Ai että spr:llä on jokin testiohjelma, jota käytetään palkkatuella palkattuihin? Miten heitä testataan? Onko se jokin tehtävä, vai onko se jokin testikysymys? Onko tämmöinen ihmisten testaaminen yleistä, vai onko se vaan spr: n ohjelma? Misdä tämmöisestä testaamisesta voi etukäteen saada tietoa, ja miten se on tuommoiseen konttityöntekijön työhön ja työsopimukseen oikein laitettu?
Minä en tasan allekirjoita mitään sellaista sopimusta, jossa joku alkaa mua testaamaan ihan noin vain. JokuSPR: on mukana riistämässä.
roti.