Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoleasingyritys tutki vahinkotilastojaan: "Nastarenkaat ovat turvallisemmat"

Vierailija
15.11.2023 |

"Leasingyritys Drivalian mukaan viime talvina on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi verrattuna nastarenkailla ajaviin."



"Viiden viime vuoden talvikausien tilastojemme mukaan 30 prosenttia kaikista vahingoista tapahtui kitkarengasautoille, vaikka kitkarenkaat olivat vain 25,6 prosentilla henkilöautoista. Tilastojen mukaan ero on havaittavissa, nastarenkaat ovat turvallisemmat, Drivalian Anton Holmström sanoo tiedotteessa."



Eli kitkoilla ajetaan enemmän vahinkoja kuin nastoilla, huomioiden rengastyyppien osuus liikenteessä.



https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autoleasingyritys-tutki-vahinkotilastojaan-ero-on-havaittavissa-nastarenkaat-ovat-turvallisemmat/3aca1703-bc19-4187-b0b9-01924aec6042

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on siis todistettu, kitkoilla sattuu enemmän vahinkoja. Tuo tutkmus oli vain talvikaudelta ja siinä oli listattu pois vahingot jotka ei liity renkaisiin, esim tuulilasivahingot, ilkivalta jne.

Vierailija
2/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt se on siis todistettu, kitkoilla sattuu enemmän vahinkoja. Tuo tutkmus oli vain talvikaudelta ja siinä oli listattu pois vahingot jotka ei liity renkaisiin, esim tuulilasivahingot, ilkivalta jne.

Nyt se on todistettu.  Ajotaidottomat ajavat leasing autoilla.  Renkaat eivät aiheuta yhtään kolaria 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ajavat näillä "ei suomen oloihin" soveltuvilla kitkoilla ja tätä asiaa ei ole tarpeeksi tuotu esiin, eli pohjolaan tarkoitetut kitkarenkaat eivät ole sama tuote kuin esimerkiksi eteläeurooppaan tarkoitetut kitkarenkaat.

Vierailija
4/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ajavat näillä "ei suomen oloihin" soveltuvilla kitkoilla ja tätä asiaa ei ole tarpeeksi tuotu esiin, eli pohjolaan tarkoitetut kitkarenkaat eivät ole sama tuote kuin esimerkiksi eteläeurooppaan tarkoitetut kitkarenkaat.

Tuskin leasingyhtiö käyttää autoissaan mitään eurokitkoja? Siinähän kärsisi yhtiö itse kun renkaat ei sovellu pohjolaan.

Kyllä tässä verrattu ihan pohjoismaisia kitkoja nastoihin.

Vierailija
5/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on tiedetty, että nastat ovat turvallisemmat silloin, kun keli on erityisen liukas. Eli juuri silloin, kun vahinkoja syntyy eniten. Kitkat on hyvän talvikelin renkaat. Kyllähän varovaisesti ja hiljaa ajaessa voi pärjätä vaikka kesärenkailla ympäri vuoden. Ei se muuta sitä tosiasiaa, että nastat on turvallisin vaihtoehto.

Vierailija
6/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat eivät pidä jäällä sen sanoo jo järkikin. Ja Suomessa on talvella jäiset olosuhteet sivuteillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ajavat näillä "ei suomen oloihin" soveltuvilla kitkoilla ja tätä asiaa ei ole tarpeeksi tuotu esiin, eli pohjolaan tarkoitetut kitkarenkaat eivät ole sama tuote kuin esimerkiksi eteläeurooppaan tarkoitetut kitkarenkaat.

Tuskin leasingyhtiö käyttää autoissaan mitään eurokitkoja? Siinähän kärsisi yhtiö itse kun renkaat ei sovellu pohjolaan.

Kyllä tässä verrattu ihan pohjoismaisia kitkoja nastoihin.

Milloin renkaat on aiheuttanut kolarin?

Vierailija
8/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ajavat näillä "ei suomen oloihin" soveltuvilla kitkoilla ja tätä asiaa ei ole tarpeeksi tuotu esiin, eli pohjolaan tarkoitetut kitkarenkaat eivät ole sama tuote kuin esimerkiksi eteläeurooppaan tarkoitetut kitkarenkaat.

Kyllä tämä on tiedossa mulla, keskieurooppalaiset kitkat on paljon kovempaa kumia, koska painotetaan kuivan ja jäättömän asvaltin ominaisuuksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat ovat ok suolatuilla sulilla tai auratuilla lumisilla teillä , ei jäisissä olosuhteissa.

Vierailija
10/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen nastakenkiä kokeillut tietää, ettei mikään kumipintainen kenkä pärjää nastoille jäällä. Sama se on renkaissakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkoille tarkoitettua lumista keliä, siis lumista tienpintaa on vain jossain itä-Suomessa ja Lapissa, jos tietä ei ole suolattu. Kaikkialla muualla suolaus, loska, vesi-ja lumisateen vuorottelu tekee tienpinnasta sellaisen ettei siihen pure kuin nasta. Meidän liikkumisympäristössä vain meidän mökkitie olisi sellainen että siinä pärjäisi kitkoilla koska se on luminen ja aurattu.

Vierailija
12/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei muuta mihinkään sitä että nastojen haitat on silti hyötyjä suuremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei muuta mihinkään sitä että nastojen haitat on silti hyötyjä suuremmat.

Jep. Henki ei ole yhtä tärkeä kuin pieni asfaltin kuluminen.

Vierailija
14/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se on siis todistettu, kitkoilla sattuu enemmän vahinkoja. Tuo tutkmus oli vain talvikaudelta ja siinä oli listattu pois vahingot jotka ei liity renkaisiin, esim tuulilasivahingot, ilkivalta jne.

Nyt se on todistettu.  Ajotaidottomat ajavat leasing autoilla.  Renkaat eivät aiheuta yhtään kolaria 

Yrittäjät liisaavat autoja, muunmuassa taksit. Ajavat kaikkein eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun jaoit tämän tiedon.

Näitä riittää joka asiassa, menneisyydessä kynsin hampain roikkuvia ihmisiä. Eihän siinä mitään pahaa. Nastarengas on lain mukainen tuote, jos sellaisen vielä jostain löytää. Ennen pitkää kaikki tuollainen muuttuu vintageksi, ja sellaisena halutuksi.

Nastarenkaan "elinkaari" kesti sellaiset 30 vuotta: Keksittiin -60 luvulla. Sitä ennen ei ollut erikseen talvirengasta. Itse luovuin niistä -90 luvun lopulla. En ole keksinyt yhtään järkisyytä palata takaisin tuohon tekniikkaan. Mutta sillä oli oma aikansa. Kuten kaasutinmoottorillakin.

Vierailija
16/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei muuta mihinkään sitä että nastojen haitat on silti hyötyjä suuremmat.

 

Kitkoista on hyötyä vain hinaus ja -kolarikorjaamo yrittäjille

 

Vierailija
17/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni leasing on se yleisin ajoneuvon hankintamenetelmä ammattiliikentessä. 

 

Vierailija
18/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei muuta mihinkään sitä että nastojen haitat on silti hyötyjä suuremmat.

Haitat? Lyhyempi jarrutusmatka, vähemmän kolareita, vähemmän aineellisia ja henkilövahinkoja.

Urat tiessä syntyy pääasiassa raskaasta liikenteestä, kun pohja pettää alta. Rekoissa ei ole nastoja. Siksipä ne on talvella usein mäissä poikittain tai mäjähtää päin vastaantulevaa linja-autoa.

Vierailija
19/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,4 % suurempi vahinkotiheys kitkoilla ei tarkoita, että ne ovat vain sen verran huonommat renkaat. Suurin osa tutkimuksessa mukana olevista vahingoista ei ole johtunut millään tavalla renkaista. Sattuuhan kolareita kesälläkin paljon kuljettajan virheistä tms. Jos otoksen rajaisi vain niihin vahinkoihin missä vahinko on johtunut puhtaasti petollisen liukkaasta tienpinnasta ilman kuljettajan virhettä tai muuta sellaista syytä; kitkojen osuus olisi paljon suurempi kuin tässä tutkimuksessa mainittu.

Vierailija
20/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen nastakenkiä kokeillut tietää, ettei mikään kumipintainen kenkä pärjää nastoille jäällä. Sama se on renkaissakin.

Jäällä nimenomaan nasta.  Mutta lumella kitka ylivoimainen.  Mulla molemmat käytössä tarpeen mukaan ja molemmat ovat ylivoimaisesti parhaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme