Kyllä moni suomalaistaustainenkin maisteri on hakenut töitä tuloksetta kolme vuotta
Ja monilla heistä hyödyttäisi, jos jättäisi valokuvan CV:stä pois. Kyse ei ole rasismista. Siitä vain helposti haetaan selitystä omille vaikeuksille, joiden syy kuitenkin on vain se, että sellainen Suomi ihan oikeasti on meille kaikille. Ei johdu ihonväristä!
Kommentit (51)
Itse olen 54 v enkä ole saanut töitä vaikka on ylempi korkeakoulututkinto. Ei siis ihonväristä vaan iästä kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Suomen luontoa tuntemattomalle ekologille on täällä äärimmäisen vähän työpaikkoja. Yleisekologien osaamiselle ei ole minkäänlaista kysyntää. Jos tämä henkilö pystyisi tekemään vaikkapa tuulivoimahankkeen linnustovaikutusarviointeja, pääsisi hän heti töihin. Näiden tutkimusten tekeminen edellyttäisi kaikkien lintujen ja myös lintujen eri äänien tunnistustaitoja. Lisäksi pitäisi hallita laskentamenetelmät.
Täällä on koitettu ihmisille kertoa ettei suomessa ole töitä edes omalle porukalle, saati sitten muualta tulleille. Vasemmisto ei vaan halua että tuollaista sanotaan ääneen joten jatkuvasti saapuu porukkaa joka joutuu pettymään kun tää "hyvinvointiutopia" ei niin utopiaksi sitten osoittaudukaan ja töitä ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sentään sai Te-toimistosta jotain ohjeita. Itse olen maisteri ja en saanut sieltä mitään ohjeita tai edes yhteydenottoa. Ilmeisesti siksi, koska olen maisteri ja siellä *asiantuntijat* korkeitaan AMK-tutkinnon suorittaneita.
No ainakin ne "asiantuntijat" on onnistuneet hankkimaan koulutuksen mistä on hyötyä ja ovat löytäneet töitä...
Aivan turha siis sinun kuvitella olevasi jotenkin "heidän yläpuolellaan" tai heitä parempi.
t. Toinen maisteri. Töissä kylläkin
"Koulutuksen mistä" ja miksi ihmeessä kirjoitat asiantuntijan tässä lainausmerkkeihin, osoittamaan mitä? Huomaat, kun tarkemmin katsot, ettei tuo, jolle vastasit, niin tehnyt, vaikka niin luuletkin. Lisäksi miksi ihmeessä laitat lainausmerkkeihin "heidän yläpuolellaan"? Tekstissä tautologia "heitä parempi" ja sehän sitten kuitenkin ilman lainauksia. Näyttää kyllä niin kouluttamattoman ihmisen kirjoittamalta kuin olla voi, ilman mitään logiikkaa. Ymmärrän kyllä erinomaisesti typot ja puhekielen ylipäätään ja vapaan kirjoittamisen, varsinkin tällaisella palstalla. Ei tarvitse tietenkään kirjakieltä kirjoittaa ja täydellisesti, mutta tämä kirjoitus paljastaa kirjoittajastaan kyllä aika paljon.
Myös sisällön logiikka vetää hieman outoon suuntaan: vedotaan siihen, että työkkärin sedän tai tädin koulutus on hyödyllinen, koska he ovat itse saaneet sillä työpaikan (vaikka se työ ei hyödyttäisi ketään muita saamaan töitä, vaikka kaiken järjen mukaan se olisi juuri sen työn tarkoitus). Sitten tätä heidän oman työnsä saamista käytetään perusteena siihen, ettei maisterin koulutus ole amk-tutkintoa ylempi, koska amk-tutkinnolla pääsee työkkärin virkailijaksi. Taas logiikka mitä sattuu, ja jokseenkin hukassa. Ja kaikki totisella naamalla.
Jos olet oikeasti maisteri, niin olisi kiva tietää, että miltähän tieteenalalta? Ja mistä olet saanut töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sentään sai Te-toimistosta jotain ohjeita. Itse olen maisteri ja en saanut sieltä mitään ohjeita tai edes yhteydenottoa. Ilmeisesti siksi, koska olen maisteri ja siellä *asiantuntijat* korkeitaan AMK-tutkinnon suorittaneita.
No ainakin ne "asiantuntijat" on onnistuneet hankkimaan koulutuksen mistä on hyötyä ja ovat löytäneet töitä...
Aivan turha siis sinun kuvitella olevasi jotenkin "heidän yläpuolellaan" tai heitä parempi.
Olen jo töissä ja asuntolaina on maksettu.
Okei kivat sulle.
Miksi sitten ruikutat, ettei ne "korkeintaan AMK-tutkintolaiset" auta sinua yhtään? Ei ne yleensä kenellekään sentään toista työtä etsi.
HS taitaa sensuroida kovalla vauhdilla kommentteja, kun yhtäkään kommenttia ei ole päässyt vielä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Noille kaikki lähes vastoinkäyminen on rasismia. Miten olisi muutto sinne kotopuoleen? Ei nimittäin jaksa tuota jatkuvaa itkemistä. Mikä v noita vaivaa?????????
Meinaat että pitäisi erota vaimostaan ja hylätä lapsensa? Perheen takiahan tuo oli maahan tullut.
Vaikka työllistyminen on muillekin vaikeaa, niin onhan sitä tutkittu, mitä pelkka nimi merkitsee. Haettu tasan samanlaisella hakemuksella sekä supisuomalaisen nimisenä että eri maista peräisin olevilla ulkkarinimillä. Niin vain suomipoika ja -tyttö valitaan mieluummin, vaikka ei edes kielitaidosta kiinni jäisi.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa kannattaisi varmaan kyllä opiskella kieltä.
Mutta tässä kyllä yksi syy siihen, miksi Suomen taloudella ei mene hyvin. Firmat pelkää kaikkea mahdollista, ja mieluummin valittaa työvoimapulaa kuin rekrytoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei kivat sulle.
Miksi sitten ruikutat, ettei ne "korkeintaan AMK-tutkintolaiset" auta sinua yhtään? Ei ne yleensä kenellekään sentään toista työtä etsi.
Ei auttaneet yhtään. Ei yhteydenottoa edes aktiivimallin aikana. Eli heidän asiantuntijuus rajoittuu ainoastaan AMK- ja sitä alemman tutkinnon omaaviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille kaikki lähes vastoinkäyminen on rasismia. Miten olisi muutto sinne kotopuoleen? Ei nimittäin jaksa tuota jatkuvaa itkemistä. Mikä v noita vaivaa?????????
Meinaat että pitäisi erota vaimostaan ja hylätä lapsensa? Perheen takiahan tuo oli maahan tullut.
Vaikka työllistyminen on muillekin vaikeaa, niin onhan sitä tutkittu, mitä pelkka nimi merkitsee. Haettu tasan samanlaisella hakemuksella sekä supisuomalaisen nimisenä että eri maista peräisin olevilla ulkkarinimillä. Niin vain suomipoika ja -tyttö valitaan mieluummin, vaikka ei edes kielitaidosta kiinni jäisi.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa kannattaisi varmaan kyllä opiskella kieltä.
Mutta tässä kyllä yksi syy siihen, miksi Suomen taloudella ei mene hyvin. Firmat pelkää kaikkea mahdollista, ja mieluummin valittaa työvoimapulaa kuin rekrytoi.
Suoranaisesti se ei nyt kyllä saisi olla moitittavaa jos firma valitsee sen "suomipojan tai -tytön". Eikö ole vähintäin yhtä tärkeää, että hän pääsee töihin?
Aika usein tuo valinta taitaa olla hyvin pienestä kiinni, ja varmasti esim "oletettava kulttuurillinen työmoraali" on yksi tekijä monen pienen tekijän summassa.
Ja varmasti on turhaa sekä ei-niin-turhaa pelko siitä, miten ristiriitatilanteita saadaan kauempaa tulevan kanssa selvitettyä. Miten nopeasti työnantaja saa "sinä r*sisti" -vastaväitteen ihan perustellullekin rakentavalle kritiikille.
Aivan samalla lailla esim Espanjassa (mistä omaa kokemusta) on paljon vaikeampi työllistyä paikalliseen firmaan kun nimi on pohjoisesta (siellä toki löytyy Suomi-firmoja myöskin jotka mielellään ottavat töihin omaa kieltä puhuvan, mutta eipä siinä minun maisterinkoulutustani vastaavaa työtä ole luvassa) Uskon että tämä pätee hyvin moneen eri maahan.
En minäkään pääse mihinkään. Amk-tutkinto ja joka paikkaan on lähemmäs 100 hakijaa.
Eikö ole hieman kaukaa haettua ajatella, että Suomen ympäristöasiantuntijana hoitaisi Suomen luontoa muilla kielillä kuin suomeksi tai jossain määrin ruotsiksi?
Kukaan ei ole kertonut tälle henkilölle, ettei hänellä ole näihin hakemiinsa töihin sopivaa koulutusta. Yleisekologia ei riitä vaikkapa luonnonsuojelupuolen pesteihin täällä. Virkamiesruotsi pitäisi olla myös ja sitten vapaa-ajalla hankittu vankka lajiosaaminen. Sitä ei yliopistossa opeteta.
Hassua ensin jutussa oli 7 kommenttia mutta, kun päivitin sivun oli niitä enää 2 eli HS:n sensuuri on taas vahva
Tärkeintä jutussa on:
"mies kertoo"
ja tietysti:
"Mies kertoo"
Unohtamatta tietenkään:
Koen"
Eli HS juttu on tehty sen perusteella mitä mies itse kertoo ja kokee sen enempiä faktoja tarkistamatta.
Jos on opiskellut sukupuolentutkimusta ja gradu käsittelee autonomista seksiä niin ansaitseekin olla työttömänä - kuten suurin osa näistä 'työttömistä' maistereista. Mitäs opiskelivat alaa jolle ei ole kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, ohiksena. Te-toimisto ei siinä kyllä millään tavalla ollut avuksi. Olin työtön 2 v.
kannattaisi kokeilla että antaa tekoälyn tehdä ansioluettelon, jota sitten lähettäisi eri paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
kannattaisi kokeilla että antaa tekoälyn tehdä ansioluettelon, jota sitten lähettäisi eri paikkoihin.
Sitten jos tekoälyllä tehdyllä CV:llä pääsisi töihin olisi tekoäly rasistinen tai se vähintään todistaisi työnantajien ja suomen olevan rasistisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 54 v enkä ole saanut töitä vaikka on ylempi korkeakoulututkinto. Ei siis ihonväristä vaan iästä kiinni!
Huomaatko, itse menit myös rasismin taakse. Et ole saanut töitä ihan vaan koska ikärasismi.
Pitäisikö kuitenkin pohtia onko tuokin kuin helppo selitys? Itse ko tilanteessa analysoin..:
- onko tietotaitoni todistettavasti ajan tasainen
- onko minulla CVssä näyttää että hallitsen nykyteknologian
- näytänkö (ja ovatko harrastukseni sellaisia) yhä "täysin työkykyiseltä" ja tältä vuosituhannelta ?Tähän siis ihan perus siisteys, oman ikäiset mutta ihan modernit vaatteet, harrastuksissa CVssä tulee esiin liikunnalliset terveet elämäntavat ja kiinnostus moniin asioihin
-kommunikaatiokyky (sekä itsensä ilmaisu että kuuntelutaito),
Näitä kaikkia pystyy kehittämään !
Ja tämän jätän tähän vain ilmaan leijumaan....
kuvittelenko olevani pätevämpi vain ikäni ja työssäoloaikani perusteella ???
jokainen voi tahollaan miettiä, millä lailla on pätevämpi / tehokkaampi = kallisarvoisempi työntekijä nyt 5kymppisenä kuin 25v ikäisenä? Mitä se työkokemus ja elämänkokemus on kartuttanut, mistä on uudelle työnantajalle hyötyä??? Vai onko? Jos aiempien työvuosien tärkein oppi on "jos on jotain mistä en tykkää niin äkkiä yhteyttä liittoon" - niin sinua ei kannata palkata.
Itse työllistyin (pidemmän sairauden jälkeen) aika nopeasti reilu 5kymppisenä viime vuonna. 🤷
Olen ruma kantasuomalainen maisteri ja tilanne on juuri tuo. Rumia ei haluta palkata.
Olisipa minullakin jokin yhtä kätevä tekosyy jota syyttää jos en onnistu =( nyt joudun vain katsomaan peiliin ja yrittämään korjata sitä mikä itsessäni on vikana.