Ulkomailla asuminen ja lapsen suomen kielen taito
Asutaan puolisoni kotimaassa ja lapsi puhuu isänsä ja paikallisten sukulaistensa kanssa maan kieltä.
Keskenään me aikuiset puhutaan englantia.
Mä puhun lapselle suomea.
Mutta, oma suomen kieleni on jo rapistunut vuosia ulkomailla asumisen takia, enkä oikeastaan ees puhu suomea muuta kuin lapselle. Laitan kavereille ja sisaruksilleni lyhyitä whatssapp-viestejä. Jo ennen lasta huomasin, miten oma kieli vaan rappeutuu.
Minkä ikäiselle voi hankkia suomen kielen opettajan? En halua sekoittaa lapsen päätä kuitenkaan.
Kommentit (19)
Suomenkielinen hoitaja tai kaveri?
Suomenkielisiä lapsen mielestä kivoja ohjelmia ja lauluja.
Me asumme suomessa, mutta lapsen isän äidinkieli ei ole suomi. Lapsi on pienestä pitäen katsellut isän kielellä lastenohjelmia, kuunnellut lauluja. Isä lukee lapsellee aina iltasadut. Ei siihen varsinaista opettajaa tarvita ennen kuin kouluiässä, että kotikielen kielioppi tulee oikein.
Lue lapsellesi suomenkielisiä kirjoja. Samalla oma suomen taitosi virkistyy.
Meillä sama, lapset puhuu tämän maan kieltä ja ymmärtävät suomea mutta eivät puhu. Itsekin olen alkanut puhua lasten kanssa tämän maan kieltä kun se on itselleni niin sujuvaa ja lapset ymmärtää paremmin. Suomea ymmärtävät kyllä eli jos oltaisiin joskus Suomessa niin uskon että oppisivat nopeasti käyttämään kieltä jos sille on tarvetta. Koulu on täällä niin vaativaa ja läksyt kestää iltaan asti etten ole siihen päälle ajatellut suomen opetusta, aika ei riitä kun koulupäivät läksykerhoineen 9 tuntia ja monesti tehtäviä jää kotiinkin
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama, lapset puhuu tämän maan kieltä ja ymmärtävät suomea mutta eivät puhu. Itsekin olen alkanut puhua lasten kanssa tämän maan kieltä kun se on itselleni niin sujuvaa ja lapset ymmärtää paremmin. Suomea ymmärtävät kyllä eli jos oltaisiin joskus Suomessa niin uskon että oppisivat nopeasti käyttämään kieltä jos sille on tarvetta. Koulu on täällä niin vaativaa ja läksyt kestää iltaan asti etten ole siihen päälle ajatellut suomen opetusta, aika ei riitä kun koulupäivät läksykerhoineen 9 tuntia ja monesti tehtäviä jää kotiinkin
Jos et puhu lapsillesi suomea, se kielitaito häviää aika nopeasti. Miksi ette käy lomilla Suomessa?
Äidinkieli on tunnekieli, millään muulla kielellä ei pysty ilmaisemaan itseään ja jakamaan syvimpiä tuntoja kuin äidinkielellä. En voi käsittää, miksi jotkut eivät käytä ulkomailla asuessaan omaa äidinkieltään lastensa kanssa.
"Huipputapaus" on tämä supmalainen jääkiekkoilija, koka muutti suomalaisen vaimonsa kanssa jenkeistä takaisin Suomeen, lapset eivät osaa suomea, kun ovat puhuneet heille englantia.
Kiitos vinkeistä, pitää katsella suomalaisia sarjoja/elokuvia.
Käydään noin kerran vuodessa suomessa, mutta lapsella ei ole ikäistänsä leikkiseuraa suomessa.
Nettiradio soimaan suomalaista. Kirjat, leffat, tv-sarjat... näitä lähetän siskoni lapsille Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä, pitää katsella suomalaisia sarjoja/elokuvia.
Käydään noin kerran vuodessa suomessa, mutta lapsella ei ole ikäistänsä leikkiseuraa suomessa.
Kirjat kehittää kielitaitoa paremmin kuin televisio ja elokuvat. Suosittelen lukemaan säännöllisesti suomen kielellä. Pienillekin lapsille on paljon kivoja kuvakirjoja yhteisiin lukuhetkiin.
Yleisohjeena kehottaisin jokaista ehdottomasti puhumaan lapsille omaa äidinkieltään. Asia vielä korostuu tilanteissa kuten meillä, että asumme ulkomailla ja puoliso ei ole suomalainen, joten lapsilta voisi jäädä suomi kokonaan oppimatta, jos suomea puhuva vanhempi ei siihen panostaisi puhumalla suomea ja lukemalla suomeksi lastenkirjoja, jne.
Olisko kirjoista apua. Kielioppikirjat, tietokirjat tai podcastit.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli on tunnekieli, millään muulla kielellä ei pysty ilmaisemaan itseään ja jakamaan syvimpiä tuntoja kuin äidinkielellä. En voi käsittää, miksi jotkut eivät käytä ulkomailla asuessaan omaa äidinkieltään lastensa kanssa.
"Huipputapaus" on tämä supmalainen jääkiekkoilija, koka muutti suomalaisen vaimonsa kanssa jenkeistä takaisin Suomeen, lapset eivät osaa suomea, kun ovat puhuneet heille englantia.
Montako vuotta olet asunut poissa Suomesta? Niin, että saattaa mennä kuukausia tai vuosia siitä kun kuulet suomenkieltä? Itse esimerkiksi osaan kirjoittaa suomea, mutta jos minun pitää sitä puhua niin ei tule oikeastaan mitään enää. Kieleni on niin vanhaa, että en edes aina ymmärrä mitä nykyään nuoriso tai muut puhuvat. Kielen rappeutumiseen ei mennyt kuin ensimmäiset kolme vuotta ja nyt 17 vuoden jälkeen aikalailla siinä tilanteessa, että jos minun pitäisi spontaanisti puhua suomea, olisi se todella hassun kuuloista ja en tiedä ymmärtäisikö sitä kukaan. Olkoonkin suomi merkattuna kaikkiin kuviin ja kansiin minun äidinkielekseni. Miksi puhuisin lapsilleni kieltä, joka ei tunnu minun kieleltäni tai siltä, että se olisi todella minulle se tunnekieli jolla ilmaisen itseäni? Vain siksi, että olen kasvanut ensimmäiset 19 vuotta Suomessa kaksikielisessä perheessä, opiskellen ja viettäen aikaani suomeksi ja äidinkieleksi on merkitty suomi? En asu maassa josta toinen vanhempani on kotoisin tai puhu kunnolla edes toista kieltä, jota lapsuuden perheessäni puhuttiin. Mutta koska olen kasvanut jossain, ei tarkoita, että se kieli olisi minulle jotenkin se pääasiallinen kieli ja muilla kielillä jää itseilmaus jotenkin vajaavaiseksi.
Lue kirjoja lapselle suomeksi, ja itsellesi myös.
Vierailija kirjoitti:
Det stämmer inte för tvåspråkiga. Man har inga svårigheter att uttrycka sig såväl på svenska som på finska. Utöver det talar man två språk så flytande att man kan tänka på de språken. Sedan tillkommer tre språk som man klarar sig på och några som man kan beställa i mat i krogen på.
Det är frågan om övning och åter (praktisk) övning, varför jag skriver här på svenska. Det jag inte har övat, liksom väldigt få andra, är att räkna i huvudet på något annat språk än mitt modersmål. Tänk efter, du kan kanske tänka på engelska och eventuellt drömma på engelska, men hur är det med huvudräkningen på engelska eller något annat språk än ditt modersmål?
Jos asut suurkaupungissa niin sieltä varmaan löytyy jokin suomenkielinen kerho tai suomikoulu lapselle.
No hyvänen aika. Sinä olet se opettaja. Suomi on äidinkielesi.
Löytyykö kotimaastanne muita suomenkielisiä joita tavata? Kannattaa lukea lapsen kanssa kirjoja suomeksi ja toki lastenlaulut, lorut ja tv-ohjelmat ja elokuvat auttavat. Sukulaisten ja Suomessa asuvien ystävien kanssa puheluita. Se oma kielitaitokin paranee siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että toki kannattaa lapselle opettaa vanhemman äidinkieltä, mutta tätä olen aina ihmetellyt miksi sanotaan, että vain se ensimmäinen kieli voi olla tunnekieli. Itse olen asunut pitkään Englannissa ja itse ainakin tunnen, että minun on nykyäään huomattavasti helpompi ilmaista itseäni (mukaanlukien niitä syvempiä tuntoja) englanniksi kuin Suomeksi. Suomea käytän vähän ja sen käyttö on mulle paljon kankeampaa kuin englanti, unohtelen sanoja, tulee välillä hassuja lauserakenteita jne. Jos mun pitäisi vaikka mennä työhaastaatteluun suomeksi se tuntuisi todella haastavalta kun taas englanniksi menee kuin itsestään. Samaten mieheni kanssa puhutaan todella syvällisiä keskusteluja englanniksi (Englanti ei hänenkään äidinkieli, mutta hänkin asunut yli parikymmentä vuotta englanninkielisessä maassa)
Voisitteko viettää lomia Suomessa? Lapsen kielitaitoa vahvistaa parhaiten, että viettää pidempiä aikoja suomenkielisessä ympäristössä.
Lisäksi suomenkieliset lastenkirjat ja lastenmusiikki käyttöön.