Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorelle koiralle aktiviteetteja!

Vierailija
14.11.2023 |

Mulla on 8 kk ikäinen uros, rotu ihan helpon maineessa oleva seurakoira, pirteä, fiksu ja ihmisrakas, ihana tapaus. 

Nyt vähän kumminkin kiristää, kun mikään määrä aktiviteetteja ei tunnu koiralle riittävän. Teemme kaksi lenkkiä päivässä, yhteensä noin 1,5 tuntia ja sen lisäksi on oma piha, missä voi olla vapaana. Joka päivä on tarjolla puruluita järsittäväksi, ruoan olen siirtynyt tarjoamaan nyt kokonaan kongista tai muista aktivointileluista, lisäksi joka päivä yritän järjestää jotakin nenätöitä eli piilottelen nameja asuntoon ja koira saa etsiä tai laitan pyyherullan sisään nameja, joita koiraa nuuskii ja etsii yms. Koirapuistossa tai tuttujen koirien kanssa leikkitreffeillä käymme ehkä noin kerran viikossa.

Silti koira on selvästi tylsistynyt! Kun olen etätöissä kotona, se nukkuu aamupäivällä ehkä kymmeneen asti. Sen jälkeen alkaa vinkuminen, vahtii ikkunalla, vaeltelee ympäri asuntoa ja järsii pöydänjalkoja, kenkiä ja johtoja, silppuaa papereita, kurottelee ja pudottelee tavaroita pöydiltä, välillä riepottelee pehmolelujaan (mikä siis on ihan hyvä ja luvallista leikkiä!)... mutta on siis selvästi todella tylsistyneen oloinen ja hakee minun huomiotani.

Tämä sama jatkuu monta tuntia, lähes koko työpäivän ajan ja illallakin, kunnes joskus ilta kahdeksan tai yhdeksän aikaan nukahtaa ja nukkuu kyllä sikeästi aamuun asti. 

Mitä ihmettä tälle vielä voisi keksiä aktiviteetiksi, että oikeasti väsyisi ja makailisi rauhassa omassa pedissään kuten koirat yleensä päivisin tekevät?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän aivotyötä. Esim. jäljestys (verellä tai herkuilla), tottelevaisuuskoulutus, kaikki ruuat erilaisista aktivointileluista. 

Vierailija
2/5 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän aivotyötä. Esim. jäljestys (verellä tai herkuilla), tottelevaisuuskoulutus, kaikki ruuat erilaisista aktivointileluista. 

Luitko edes aloitusta? AP sanoi tarjoavansa jo kaikki ruoat erilaisista aktivointileluista ja lisäksi järjestävänsä joka päivä koiralle nenätöitä nameja piilottelemalla yms. Koiralla on kyllä tekemistä.

Itse olen silleen realisti koiranomistaja ja -kouluttaja, että tajuan, että ihmisillä on koiran lisäksi muutakin elämää eli ei voi olettaa tai odottaa, että koiran kanssa harrastetaan jotakin monta iltaa joka viikko tai että päivästä käytettäisiin tunteja koiran viihdyttämiseen, ulkoiluttamiseen, aktivointiin jne. 

Sanoisin, että nyt ei auta kuin aika. 8 kk ikäinen koira on rasittavammassa murkkuiässä. Omistajalta vaaditaan pitkää pinnaa ja huumoria, mutta parin kolmen kuukauden päästä todennäköisesti jo helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaisi rauhassa omassa pedissään kuten koirat yleensä päivisin tekevät? Auts. Ne taitaa olla niitä koiria jotka jää yksin kotiin työpäivän ajaksi? Ne odottavat ja vahtivat, että omistaja tulee kotiin. Ei ne ota rennosti ja chillaa, vaan niillä on silloin tärkeä työ mitä tekevät ja mihin suhtautuvat yleensä intensiivisesti.

Nenätyöskentelyn lisäksi juuri tuota aivotyöskentelyä. Koira on älykäs eläin ja se turhautuu jos se ei saa aivopähkinöitä.

Koirasi on vielä todella nuori. Muutaman vuoden päästä ehkä helpottaa? 

Vierailija
4/5 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sheippaaminen ei ole ennestään tuttua, niin googleta. Aivotyötä, jonka jälkeen koira on yleensä tosi väsynyt. Ja voisitko kesken työpäivän päästää koiran pihalle ja heittää vaikka palloa tms, että saa vähän riehua luvallisesti. Ja koiran rodusta riippuen 1,5 h lenkkeilyä ei kyllä ole kauhean paljon. Voisit ainakin miettiä mihin aikaan lenkkeilette. Koira nukkuu vuorokaudessa jopa 15 h, jos ei yöunet ole ihan tosi pitkät, kuulostaa oudolta, että nukkuisi päivällä vain pari tuntia. 

Vierailija
5/5 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei tuossa olisi jo liikaa? Voisiko esim. lenkkejä hieman lyhentää ja koirapuistoiluja harventaa? Tuossa on aika paljon kiihdyttävää tekemistä, joka aiheuttaa helposti sen, ettei koira ehdi palautua ja reagoi tähän sitten ylikierroksilla?

Itse tein aikoinaan oman teinikoirani kanssa sen virheen, että koiralla oli liikaa tekemistä ja sen jälkeen kun koira oli levoton, yritin sitten väsyttää sitä lisäämällä tekemistä entisestään. Käänteen tekevää oli, kun sain kokeneemmalta koiraihmiseltä neuvon tehdä vähemmän ja panostaa paikallaan tehtävään aivotyöhön (juurikin kongit ja luut). Yllättävän nopeaa koira alkoi rauhoittumaan.

8 kk on kuitenkin vielä tosi nuori ja tarvitsee paljon lepoa ja palautumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme