Muissa Kodiston/Newsecin asunnoissa tosi kylmä?
Palelin viime yönä vaikka oli paksut vaatteet ja useampi peitto päällä. Ihan ihme juttu. Onko muilla Newsecin asuntojen asukkailla ollut samaa? Patterit on päällä mutta kylmät, mitään lämpöä ei niistä lähde.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole edes laittanut pattereita vielä päälle....olen myös Kodiston asukas mutta en Helsingissä. Olen muuttanut pientalosta kerrostaloon vuosi sitten ja huomasin heti miten kovin kuuma on kerrostalossa, jopa rappukäytävässä. Tajuan että tuo varmaankin liittyy tottumukseen; kun on asunut sähkölämmitteisessä kodissa aiemmin niin on tottunut siihen että talvella käytetään villasukkia ja villapaitoja ja kyllä, välillä on kylmä. Mun paras vinkki on tehdä reipas iltalenkki illalla. Mun asunnossa on nyt lämpöä 20 enkä oo vielä aikeissa laittaa pattereita päälle. Unikin tulee paremmin tässä lämpötilassa kuin vaikkapa 22 asteessa.
Mutta kyllä, huoltoyhtiöön soitto ja avun saa varmaan sieltä.
Jos sulla on 20 astetta lämmintä, patterit taatusti on päällä. Sun ei tarvitse niitä erikseen päälle laittaa, ne on jo päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat jättäneet lämmitysverkoston tasapainotuksen & säädön tekemättä todennäköisesti, koska se maksaa. Sen tekee LVI ammattilainen, ei huolto. Termostaatit poistetaan patterista kaikista asunnoista vajaan viikon ajaksi ja lämmityskierto korjataan sopivaksi. Kaikissa kaukolämpötaloissa se pitäisi tehdä parin vuoden välein, koska verkostoon voi kertyä ilmaa tai kierto voi muuttua. Jos tasapainotusta ei tee, osa asunnoista on aina kylmiä. Pakkaspäivänä patterin pitäisi tuntua lämpimältä, ainakin jos avaa ikkunan hetkeksi.
Kiitos, minäpä kysyn huoltomieheltä tästä.
"Sen tekee LVI ammattilainen, ei huolto."
Älä kysy, yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että asunnon lämpötila aaltoilee? Välillä ihan lämmin, ja sitten taas yhtäkkiä kamala jäinen aalto, joka kestää pari tuntia, ja koko keho ihan syväjäädytetty sen aikaa. Koneellinen ilmastointi poisto ja tulo.
Hanki lämpömittari asuntoosi ja merkkaile päivittäin lämpötiloja aamuin ja illoin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä huoltomieheltä pitäisi kysyä tähän liittyen? Ilmastointiin ja pattereihin. On nyt kutsuttu paikalle tarkastamaan tilanne. Mitä kysymyksiä kysyn, että varmasti olisi jatkossa lämpiäisi kämppä?
Ihan sama mitä kysyt. Tyttärelleni vastattiin käynnin jälkeen, että kohta patterit lämpiää. Eivät lämmenneet.
Yhteys kunnan terveysviranomaisen yleensä auttaa kun mainitsee. Tarkastavat kameroilla vuodot ja tekevät tutkinnan. Loppuu se kodistollakin pelleily.
Vierailija kirjoitti:
20 astetta ei todellakaan sovi kaikille. Itse palelen siinä.
Niin. Sopiva huonelämpötila on 20-24 astetta.En käsitä, miksi meille toitotetaan -astetta alemmaksi- kampanjaa, kun jo yhdellä asteella olisi valtava merkitys.
20 > 24 asteeseen on jo hitonmoinen ero.
Vierailija kirjoitti:
Yhteys kunnan terveysviranomaisen yleensä auttaa kun mainitsee. Tarkastavat kameroilla vuodot ja tekevät tutkinnan. Loppuu se kodistollakin pelleily.
Se pieni ongelma, että lain mukaan 18 astetta on vielä "normaali" lämpötila. Sen alle menevä on syy vuokranalennukseen. Kodisto pelaa tällä ja pitää asunnot kylminä.
Itsenäisyyspäivän kunniaksi taas asunto kuin pakastin. Hienoa, että näiden korporaatioiden annetaan täällä riistää ihmisiä ilman mitään sanktioita, tulee oikein vapaa ja itsenäinen olo.
Mietin muuten, että mistä se johtuu, että jotkut haluaa aina esittää, ettei heillä muka ole kylmä? Se on jotenkin tosi outoa. Tulee mieleen oma lapsuus ja nuoruus joskus 2000-luvun alussa, kun mentiin paukkupakkasilla ulos napapaidassa ja lyhyessä takissa tai hupparissa, koska se oli jotenkin siistä. Jalassa tietysti lenkkarit, koska miksi käyttää talvisaappaita talvella. Mielestäni tämä "itsehän nautin palelemisesta ja nukun tosi mukavasti kun on nenänpää jäässä" on ihan sitä samaa. Sitten samat tyypit valittivat muutama vuosi sitten teineistä, jotka oli ulkona nilkat paljaana joskus huhtikuussa, koska voi ei, kylmä on vaarallista. En voi käsittää... Mikä häpeä näille tyypeille on myöntää, että palelee? :D Itse en luota ihmisiin, jotka väittää tykkäävänsä kylmästä. Ainakaan sisällä. Siinä on jotan vähän lapsellista, että katsokaa mua kun olen niin hyvä tyttö tai poika, että en edes lämmitystä tarvitse. Kyllähän te saatte mennä vaikka kierimään lumikinoksiin, jos on kuuma, tai avaatte vaan ikkunaa.
"Lain mukaan 18 astetta on vielä "normaali" lämpötila."
No sitten... nyt ymmärrän...
Vierailija kirjoitti:
"Lain mukaan 18 astetta on vielä "normaali" lämpötila."
No sitten... nyt ymmärrän...
Niin, ja oikeastihan sekin lämpötila liittyy siis tyyliin siihen, että talon rakenteet pysyy kunnossa. Se ei liity ihmisten terveyteen tai hyvinvointiin. Se liittyy tyyliin siihen, että jos on kylmempää, niin rakennus kärsii. Muuten säätäisivät kyllä vielä kylmemmäksi, ja sitten väittäisivät, että joojoo, ihmiselle huippuhyvä lämpötila se 10 astetta. Vähän vaan villasukkaa jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että asunnon lämpötila aaltoilee? Välillä ihan lämmin, ja sitten taas yhtäkkiä kamala jäinen aalto, joka kestää pari tuntia, ja koko keho ihan syväjäädytetty sen aikaa. Koneellinen ilmastointi poisto ja tulo.
Hanki lämpömittari asuntoosi ja merkkaile päivittäin lämpötiloja aamuin ja illoin.
No asunnossani on kyllä lämpömittari. Tämä kuulostaa taas näiltä Kodiston ohjeilta, kun käskivät kyttäämään naapurin menemisiä ja tulemisia ja kirjoittamaan listaa siitä, mihin aikaan hän on kotona ja meluaa. Arvatkaa kiinnostaako tällainen touhu itseäni :DD Vietän mieluummin elämäni vähän muiden, täysjärkisempien puuhien parissa, kiitos vaan. Lämpötila mittarin mukaan pysyy samana, mutta tulee sellaisia kylmiä aaltoja, että sitten on kädet ja kaikki asunnon pinnat kylminä. Voiko liittyä ilmastointiin?
Onko normaalia että lämpimän suihkun jälkeen kylpyhuoneen patterista on lämpö kadonnut? Tuleeko suihkuvesi patterin kautta?
Noinhan se yleensä kerrostaloissa on. Itse olen sikäli onnekas että mittari näyttää 23 astetta mutta silti minulla on välillä kylmä. Johtuu ehkä siitä että venttiilistä sisään tuleva ilma on kylmää. Yksityinen vuokraisäntä on yrittänyt saada asiaan muutosta mutta eipä näytä tapahtuvan, niinkuin arvelinkin. Ei auta kuin ostaa sähkölämmitin tai pitää enemmän vaatetta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se yleensä kerrostaloissa on. Itse olen sikäli onnekas että mittari näyttää 23 astetta mutta silti minulla on välillä kylmä. Johtuu ehkä siitä että venttiilistä sisään tuleva ilma on kylmää. Yksityinen vuokraisäntä on yrittänyt saada asiaan muutosta mutta eipä näytä tapahtuvan, niinkuin arvelinkin. Ei auta kuin ostaa sähkölämmitin tai pitää enemmän vaatetta päällä.
On kyllä ankea paikka tämä maa nykyään. Skeletoreja kaikki firmat täynnä, ei voi muuta sanoa. Aina kun viestittelen eri korporaatioiden kanssa, niin kuvittelen, että siellä toisella puolella on Skeletor vastailemassa. Se vähän tuo huumoria tilanteeseen ja muistuttaa, että turha odottaa pahiksilta hyvisten vastauksia ja toimia.
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia että lämpimän suihkun jälkeen kylpyhuoneen patterista on lämpö kadonnut? Tuleeko suihkuvesi patterin kautta?
Olisiko ehkä termostaatti tulkinnut, että nyt on huoneessa niin kylmä, että ei tarvitse lämmittää. Sama siis todennäköisesti tapahtuisi asunnossa, johon hankkii oman sähkölämmittimen, eli ne pienetkin lämmöt mitkä sieltä Kodiston maksamasta patterista tulee katoaa kokonaan, jolloin Kodiston ei tarvitse maksaa enää yhdään, vaan sinä maksat kalliilla sähköllä lämmityksen. Ja vuokra tietysti pysyy edelleen samana, tai siis nousee vuodenvaihteessa. Tästä puhuttiin vähän jo aiemmin täällä. Ovelia, mutta kuitenkin vähän tyhmiä on nämä Kodiston Skeletorit, kun niin helposti asukkaat huomaa heidän nerokkaat juonensa.
Nyt on patteri korjattu, tosin asunto on edelleen kylmä. Mutta. Älkää uskoko isännöintiä, joka väittää, että kylmät patterit on ok!! Nimittäin nuo patterit todellakin tuntuu lämpöisiltä nyt kun niihin koskee, ihan kuten pitääkin. Eli valheita, valheita, isännöinti puijaa. Soittakaa huoltoon ja pyytäkää paikalle, jos patterit ei lämpene.
Sitten toisaalta en tajua, miten sisällä on edelleen kylmä, vaikka patterit on nyt kunnossa. Ehkä pitää vaan odotella, että ilma lämpenee.
Samoin. Jos lisäksi talot on rakennettu huonosti, eli on vetoisaa ja seinät ja lattiat hohkaa kylminä, niin ei tunnu edes siltä 20 asteelta.