Muissa Kodiston/Newsecin asunnoissa tosi kylmä?
Palelin viime yönä vaikka oli paksut vaatteet ja useampi peitto päällä. Ihan ihme juttu. Onko muilla Newsecin asuntojen asukkailla ollut samaa? Patterit on päällä mutta kylmät, mitään lämpöä ei niistä lähde.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Tasan 20 astetta on, ilmoittivat jo syksyllä että lämmityksestä tullaan säästämään ja vähempi riittää ja on terveellistä.
-Sopiva asunnon huonelämpötila on noin 2022 astetta. Lattian pintalämpötilan pitäisi olla vähintään 18.
Hengitysliitto
Jep, pidetään se nippanappa tuossa 20 asteessa, ei yhtään enempää, niin voidaan asukkaalle kertoa, että terveellistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan 20 astetta on, ilmoittivat jo syksyllä että lämmityksestä tullaan säästämään ja vähempi riittää ja on terveellistä.
-Sopiva asunnon huonelämpötila on noin 2022 astetta. Lattian pintalämpötilan pitäisi olla vähintään 18.
HengitysliittoJep, pidetään se nippanappa tuossa 20 asteessa, ei yhtään enempää, niin voidaan asukkaalle kertoa, että terveellistä on.
Ei hitto! Tämä palsta ei näemmä kykene erottamaan väliviivaa lainauksesta. Siis 20-22 astetta. 😅
Okei, eli ongelma on Kodiston asunnot. Luulin, että vain tämä talo ei jostakin syystä lämpene. Muutin tähän keväällä.
Tultiin hetki sitten tekemään jokin olosuhde-mittaus, kun on valiteltu asuntojen kylmyydestä, mutta en pätkääkään luota näihin mittauksiin tai siihen, että asialle todella tehtäisiin jotakin.
Ensin mittaillaan, seuraavaksi ihmetellään viikkoja mittaustuloksia ja ehkä keväällä asukkaille viestiä, miten olosuhde-mittauksen tulosten mukaan lämpötilat asunnoissa ovat ihanteelliset.
Miten voi olla, että pattereihin johtavat putket on vähän lämpöiset, ja sitten patterit itse hohkaa vain kylmää? Patterit on ilmattu, ei ole siitä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että pattereihin johtavat putket on vähän lämpöiset, ja sitten patterit itse hohkaa vain kylmää? Patterit on ilmattu, ei ole siitä kyse.
Tästä ei saa puhua täällä, tein tästä oman aloituksen ja se katosi heti, kun alkoi tulla asiantutevia vastauksia :D Eli vaikuttaa siltä, että kyseessä on isännöinnin ja huollon yhteinen säätöhuijaus, eli patterit tosiaan on säädetty niin, että eivät lämpiä. Kiva. Nyt kaikki Kodiston vuokralaiset kerralla heti valittamaan, ja kertokaa, että olette puhuneet muiden vuokralaisten kanssa, ja heillä samaa ongelmaa. Puhukaa mahdollisuuksien mukaan myös naapureille, ja tehkää yhdessä valitus.
Taas oli yöllä niin kylmä, että palelin. Oli monta kerrosta vaatetta päällä ja useampi peitto.
Mä en ole edes laittanut pattereita vielä päälle....olen myös Kodiston asukas mutta en Helsingissä. Olen muuttanut pientalosta kerrostaloon vuosi sitten ja huomasin heti miten kovin kuuma on kerrostalossa, jopa rappukäytävässä. Tajuan että tuo varmaankin liittyy tottumukseen; kun on asunut sähkölämmitteisessä kodissa aiemmin niin on tottunut siihen että talvella käytetään villasukkia ja villapaitoja ja kyllä, välillä on kylmä. Mun paras vinkki on tehdä reipas iltalenkki illalla. Mun asunnossa on nyt lämpöä 20 enkä oo vielä aikeissa laittaa pattereita päälle. Unikin tulee paremmin tässä lämpötilassa kuin vaikkapa 22 asteessa.
Mutta kyllä, huoltoyhtiöön soitto ja avun saa varmaan sieltä.
Vierailija kirjoitti:
20c on ihan sopiva lämpötila talvella.
Mut kodisto, älkää ikinä menkö heille vuokralle. Jos tulee oikeita ongelmia niin eivät auta yhtään.
Kiinteistötahkolan välittämättä vuokra-asunnot Espoon Perusmäessä Hannulanniittyssä on kuulemma lämpimiä.
Pitääkö sitten paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole edes laittanut pattereita vielä päälle....olen myös Kodiston asukas mutta en Helsingissä. Olen muuttanut pientalosta kerrostaloon vuosi sitten ja huomasin heti miten kovin kuuma on kerrostalossa, jopa rappukäytävässä. Tajuan että tuo varmaankin liittyy tottumukseen; kun on asunut sähkölämmitteisessä kodissa aiemmin niin on tottunut siihen että talvella käytetään villasukkia ja villapaitoja ja kyllä, välillä on kylmä. Mun paras vinkki on tehdä reipas iltalenkki illalla. Mun asunnossa on nyt lämpöä 20 enkä oo vielä aikeissa laittaa pattereita päälle. Unikin tulee paremmin tässä lämpötilassa kuin vaikkapa 22 asteessa.
Mutta kyllä, huoltoyhtiöön soitto ja avun saa varmaan sieltä.
Jos asut ensimmäistä kertaa kerrostalossa, niin varmaan kuvittelet nyt että kaikki on samanlaisia. Ei ole. Jos sinun talosi on lämmin, niin kiva juttu, mutta monen kodit ei ole, kuten voit täällä kommenteista lukea. Mitkään kävelyt ei siihen auta. Oletan siis sinunkin olevan Kodiston trolli, joka heti töihin päästyään tuli tänne valehtelemaan. Mitään muuta syytä en keksi tälle kommentillesi.
Ovat jättäneet lämmitysverkoston tasapainotuksen & säädön tekemättä todennäköisesti, koska se maksaa. Sen tekee LVI ammattilainen, ei huolto. Termostaatit poistetaan patterista kaikista asunnoista vajaan viikon ajaksi ja lämmityskierto korjataan sopivaksi. Kaikissa kaukolämpötaloissa se pitäisi tehdä parin vuoden välein, koska verkostoon voi kertyä ilmaa tai kierto voi muuttua. Jos tasapainotusta ei tee, osa asunnoista on aina kylmiä. Pakkaspäivänä patterin pitäisi tuntua lämpimältä, ainakin jos avaa ikkunan hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ovat jättäneet lämmitysverkoston tasapainotuksen & säädön tekemättä todennäköisesti, koska se maksaa. Sen tekee LVI ammattilainen, ei huolto. Termostaatit poistetaan patterista kaikista asunnoista vajaan viikon ajaksi ja lämmityskierto korjataan sopivaksi. Kaikissa kaukolämpötaloissa se pitäisi tehdä parin vuoden välein, koska verkostoon voi kertyä ilmaa tai kierto voi muuttua. Jos tasapainotusta ei tee, osa asunnoista on aina kylmiä. Pakkaspäivänä patterin pitäisi tuntua lämpimältä, ainakin jos avaa ikkunan hetkeksi.
Kiitos, minäpä kysyn huoltomieheltä tästä.
Mistä johtuu, että asunnon lämpötila aaltoilee? Välillä ihan lämmin, ja sitten taas yhtäkkiä kamala jäinen aalto, joka kestää pari tuntia, ja koko keho ihan syväjäädytetty sen aikaa. Koneellinen ilmastointi poisto ja tulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten otetaan patterin termostaatti irti? Lämpiääkö sitten?🔥
Onko paikalla ketään, joka tietää?? Tarvitaan apua, jotta saa lämpötilan ylös!!
Se ei nouse sitä, että poistaa termostaatin. Se ei johdu siitä. Se ei ole teidän hallinnassanne, vaan Kodiston, se lämmitys. Ja he ovat päättäneet, että sinä palelet.
Tuo riippuu sitä patterista millainen se on. Perinteisestä vesikiertopatterista jos irroittaa termostaatin nuppiosan "vahingossa katkesi" niin se "neula" pääsee ylä-asentoonsa jolloin kierto on täysillä. Jos lämpenee liikaa tai kohina ärsyttää niin neulan asentoa ja virtausta voi säätää esimerkiksi pienellä ruuvipuristimella tms. patentilla.
Patterin ilmaus kannattaa myös tarkastaa. Peri
Ei ole kierto silloinkaan "täysillä" venttiilinrungossa on esisäätö jolla estetään "täysille" laitto.
Jos lähempänä lämmönkakohuonetta laittaa pattereita täysille, ei riitä virtaamaa enää kaummaisille pattereille ja siellä sitten aina kylmä.
Kyllä oli kylmä. Onneksi taloyhtiön omistaja vaihtui ja uusi omistaja asennutti taloon viime keväänä maalämmön. Nyt on lämmintä ja lämpöpatterit toimivat ihan koko ajan ja ovat todella lämpimät. Aiemmin patterit olivat tavallisesti kylmät.
Talon ensimmäinen omistaja oli Newsec. Palelin monta kylmää talvea ja nyt ensimmäistä kertaa on lämmin talvella.
75 jatkaa: Newsecin omistaessa tämän kerrostaloyhtiön talossa tehtiin joskus edellä mainittu lämmitysverkoston tasapainotus, mutta se ei muuttanut käytännössä mitään. Lämpöpatterit olivat lämpimät vain kaikista kovimmilla pakkasilla ja muulloin satunnaisesti.
Maalämpöön aurinkopaneelisähköjärjestelmän kera siirtyminen muutti lopultakin tilanteen. Epäilen sitä ennen talon lämmityslaitteiden olleen säädetty jotenkin niin ettei rahaa kuluisi, oli vain pihi talonomistaja. Nyt kun lämmitys on ilmaista, siinä ei enää pihistellä.
Mitä huoltomieheltä pitäisi kysyä tähän liittyen? Ilmastointiin ja pattereihin. On nyt kutsuttu paikalle tarkastamaan tilanne. Mitä kysymyksiä kysyn, että varmasti olisi jatkossa lämpiäisi kämppä?
Olen asunut tässä uudessa asunnossa Kodistolla puolitoistavuotta. Viime talvena oli lämmin ja nyt taas hirveän vetoista ja kylmää. Käytän thermosukkiksia, villasukkia ja pitkiä housuja, nyt makaan peiton alla lämmittelemässä.
Ikkunoistakin tuntuu oikein hohkaavan kylmää. Näin ei ollut viime vuonna. Vuokrat kyllä nousee vuoden alusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut tässä uudessa asunnossa Kodistolla puolitoistavuotta. Viime talvena oli lämmin ja nyt taas hirveän vetoista ja kylmää. Käytän thermosukkiksia, villasukkia ja pitkiä housuja, nyt makaan peiton alla lämmittelemässä.
Ikkunoistakin tuntuu oikein hohkaavan kylmää. Näin ei ollut viime vuonna. Vuokrat kyllä nousee vuoden alusta.
Jep, ihan kammottavaa. Rahat kelpaa, todellinen kolikkoimuri on tämä firma, mutta mitään ei saa vastineeksi.
20 astetta ei todellakaan sovi kaikille. Itse palelen siinä.
20c on ihan sopiva lämpötila talvella.
Mut kodisto, älkää ikinä menkö heille vuokralle. Jos tulee oikeita ongelmia niin eivät auta yhtään.