Miksi verensokerit korkeammat 12 h paaston jälkeen?
Olen esidiabeetikko ja mittaillut itse sokereita tämän syksyn. Sellaisen 7-8 h paaston jälkeen ne ovat olleet ok, noin 5,7-5,9. Mutta heti kun tulee pidempi paasto eli se 12 h niin johan pomppaavat 6,8.
Miten voi olla noin? Muutaman tunnin kuluttua ruokailustakin ovat matalammat.
Nyt pitäisi mennä labraan niin kannattaako mun paastota vain 7 h?
Onko tämä joku aamunkoitto-ilmiö vai mikä sen nimi on kun aamusokerit ovat korkeat?
Kommentit (28)
Mulle hoitaja sanoi että sokeriarvoon tulee sellainen "piikki" jos on kauan syömättä. Kerroin että olen ainakin 12 t. Joka päivä syömättä,usein 16t. Olen 2 diab.
Jep mutta kun labraan pitää paastota se 12 h. Mitä järkeä jos se nostaa verensokeria kun tarkoitus on mitata paastosokeri?
Oletko keskivartalolihava? Heistä muistaakseni 80 %:lla on rasvamaksa. Rasvamaksa tyypillisesti vapauttaa öisin liikaa sokeria vereen lukemani mukaan. Siis on myös normaali ilmiö, koska muutenhan saattaisi kuolla hypoglykemiaan yön aikana, mutta rasvamaksa tekee liikaa glukoosia vereen paastotessa.
Rasvamaksapotilaan ei ole muuten suositeltavaa pudottaa nopeasti painoa. Se vain pahentaa rasvamaksaa. Suositeltu enimmäistahti on 10 % painosta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko keskivartalolihava? Heistä muistaakseni 80 %:lla on rasvamaksa. Rasvamaksa tyypillisesti vapauttaa öisin liikaa sokeria vereen lukemani mukaan. Siis on myös normaali ilmiö, koska muutenhan saattaisi kuolla hypoglykemiaan yön aikana, mutta rasvamaksa tekee liikaa glukoosia vereen paastotessa.
Rasvamaksapotilaan ei ole muuten suositeltavaa pudottaa nopeasti painoa. Se vain pahentaa rasvamaksaa. Suositeltu enimmäistahti on 10 % painosta vuodessa.
Juu haima pumppaa glukagonia liikenteeseen, että kudoksista ja erityisesti maksasta vapautuisi glukoosi, mutta rasvan ympäröimä elin ei tähän pysty nopeasti vastaamaan. Glukagonia pumpataan sitten lopulta liikaa ja se johtaa ylikompensaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Paastosokeritutkimus edellyttää 10 tunnin paastoa ennen verikoetta. 12 alkaa olla jo liikaa.
Hankalaa, kun menee labraan heti sen auettua klo 7, mutta olisi pitänyt syödä illalla vielä klo 21, vaikka normaalisti ei syö mitään klo 18 jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne aikaa käskee paastota 12h ennen labroja jos lyhyempikin aika riittää? Mikä on lyhin paastoaika ennen verikokeita?
12 h plus miinus 2 h on mulle sanottu, mutta oon aina ton 12 tuntia ollu
Ap taas ja jep, olen keskivartalolihava.... Painoa olen pudottanut hyvin maltillisesti, puolessa vuodessa lähtenyt vain pari kiloa. Ylipainoa on mutta lihava en painoindeksin mukaan vielä ole.
Luultavasti korkeat sokrut johtuvat juuri ylipainosta.
Pelottaa mennä sinne labraan kun en ole saanut kuin 2 kg pudotettua ja sokerit edelleen korkeat... että tuleeko jo sokerirasituskoe. LAitetaanko siihen jos sokeri 6,8...
Ap vielä että mulla siis riski saada 2 tyypin diabetes. Sain mielestäni liikkumalla ja elintapamuutoksilla aikaan parannusta - tai niin siis luulin kun sokerit 7-8 h paaston jälkeen olleet alle 6.
Mutta tosiaan 12 h paasto pompauttanut nyt ne sokerit melkein 7, kerran oli jopa 7,2.
Kuitenkin olen laihtunut pari kiloakin tässä, luulisi että sokerit laskisi.
En uskalla mennä vielä labraan ja mietin paastoanko sitten 10 vai 12 h.