Lapsen pituus sentteinä ja käytössä oleva vaatekoko?
Paljonko lapsellasi on pituutta ja mitä vaatekokoa hän käyttää? Kysyn koska Itselläni on pian 4-vuotias tyttö, jolla on pituutta n. 98 cm ja käytössä on 104 vaatteet, mutta minusta ne alkavat näyttää pieniltä. Erityisesti ulkohaalari, jonka alla on fleecesetti. Tyttö on vielä "vauvan pyöreä" ja lihaksikas , mutta neuvolan mukaan normipainoinen. Mietin pitäisikö jo siirtyä 110 kokoon, kun taulukoiden mukaan 104 pitäisi mahtua siihen saakka kun lapsi on oikeasti 104 senttinen. Miten teillä muilla menee nämä koko asiat?
Kommentit (9)
Vaatteiden kokolappu ei kerro aina totuutta. Mitoituksessa on ihan hirvittävän isoja eroja. Kannattaa ostaa vaatteet sen mukaan, mitkä näyttää sopivilta, ei kokolapun.
Mun lapsi on jo aikuinen, mutta meillä kyllä useinkin piti vaihtaa isompaan kokoon jo ennen kuin pituutta oli kokonumeron verran. Ja usein oli vielä siten, että ylä- ja alaosa oli eri kokoiset, eli meillä ei oikein voinut hyödyntää niitä paita ja housut -settejä, kun toinen olisi ollut joko liian suuri tai liian pieni.
Ja vaatteiden mitoituksissa on eroja: meillä on kahtena peräkkäisenä talvena aikanaan jouduttu ostamaan saman kokonumeroinen haalari, vaikka lapsi kasvoi ihan normaalisti pituutta. Se ensimmäinen haalari kun oli mitoitukseltaan pieni ja toinen taas reilun kokoinen.
150 senttiä ja xs. Lapsi on 26 vuotias.
Meillä myös toinen lapsi pyöreämpi, 7v, 130cm, ei kuitenkaan ylipainoinen. Toinen lapsi hoikka 10v, 144cm. Käyttää samaa kokoa 134/140, 8-10v.
Kannattaa ostaa se 110cm haalari jo nyt, kasvaa kuitenkin koko ajan ja liian pienellä puvulla on vaikeaa leikkiä ulkona.
Ei kokolappua pidä tuijottaa! Ei kai kenellekään aikuisellakaan ole vaatekaapissa esim. pelkkää M koon vaatetta. Riippuu ihan valmistajasta ja vartalon mallista.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden kokolappu ei kerro aina totuutta. Mitoituksessa on ihan hirvittävän isoja eroja. Kannattaa ostaa vaatteet sen mukaan, mitkä näyttää sopivilta, ei kokolapun.
Etkö sovita vaatteita lapsesi päälle kaupassa? Itse ostan joskus lastenvaatteita lahjaksi erääseen avustusprojektiin. En siis voio kysyä vanhemmila jälkeenpäin oliko vaate sopiva. Kaupassa olen kuullut muiden naisten puhuvan vaatteiden koosta. Nyt osaan kysyä äideiltä neuvoa. Olen oppinut, että tiettyjen liikkeiden vaatteet ovat liian pieniä, joten täytyy aina valita isompaa kokoa. Yhden liikkeen vaatteet on
suunniteltu hyvin hoikille lapsille, eivät normaalipainoisille. Vaatteista näkee
jo päältä, että ne ovat kapeita. Olisi hyvä, jos lastenvaatteissa olisi lapussa selvä merkintä: hoikka, normaali,
ja "extra size". Myös se auttaisi, jos vaatteen hintalapussa lukisi selvästi vaatteen leveys kahdesta eri kohdasta mitattuna.
Kiitos vastauksista,! Näistä oli apua. Laitan tytön sovittamaan isompaa haalaria ja siirryn siis hiljakseen isompiin vaatteisiin.
Korjaus, lapsi on siis reilu 4-vuotias.