Kenellä on varaa syödä poroa
Kotimainen poronliha maksaa yli 50 euroa/kilo. Mitä tahansa lihaa saa halvemmalla kuin kotimaista poroa?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Aika surkeen köyhä saa olla jos ei poroon ole varaa. Meillä on aina pakastimessa poroa, nautaa, peuraa ja hirveä.
Et sitten hae mitään tukia ja elä muiden rahoilla sekä tuilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Eipä ole varaa poronlihaan. Herrojen herkkua. Koskaan en ole syönyt.
Köyhän lappilaisen ruokaa se on, jos on kotona poroja.
Eikö siellä myydä sikaa ja nautaa? Pitää olla rikas jos on varaa myydä noin kallista lihaa, eikä syödä itse?
Meillä syötiin enimmäkseen poroa ja harvoin ostettiin kaupasta sikaa ja nautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika surkeen köyhä saa olla jos ei poroon ole varaa. Meillä on aina pakastimessa poroa, nautaa, peuraa ja hirveä.
Eikö, muut käy töissä ja maksaa tukia että pohjoisen ihmiset saa ajella uusilla kelkoilla ja harrastaa rakautta joka ei geeneijä auta?
Onko sulla joku aivoinfarkti menossa!??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Eipä ole varaa poronlihaan. Herrojen herkkua. Koskaan en ole syönyt.
Miten sinulla on uusi moottorikelkka ja mönkiä?
No samalla tavalla kuin jollakin on auto. Moottorikelkka ja mönkijä ovat yleensä työvälineitä, joita tarvitaan elinkeinoon.
Meillä lapset katsoo poroa mainoksista itkuntuhruisin silmin, ei ole varaa ostaa.
Enemmän ihmettelen, miten köyhillä(kin) on varaa polttaa rahaa savuna ilmaan tupakan muodossa.
Kymppi röökiaskiin päivässä on hurjan paljon kalliimpaa, kuin poron sisäfilee kerran vuodessa.
Onhan se suhteettoman kallista esim. ylläpitokustannuksiin verrattuna.
Itse olen pohjoisen poika, minusta parasta poroa on kylmäsavu, mutta
enpä kyllä osta kuin jouluksi.
Marketeissa myytävä on aika heikkotasoista, mutta kyllä sitä syö.
Käristys on ihan ok, mutta ei se ihan valtavasti kyllä poikkea saksanhirvikärystä.
Kuivalihaa on mukava vätkytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö, muut käy töissä ja maksaa tukia että pohjoisen ihmiset saa ajella uusilla kelkoilla ja harrastaa rakautta joka ei geeneijä auta?
Ei ole. Vituttaa vain poroväen oikeudet elää muiden verorahoilla ja tuottaa super kallista lihaa? Annetaan "saamelaisille" kaikki oikeudet elää kuinka tahtovat ja ilman mitään tukia? Kuinka se sopii sinulle? Rantaruotti ja pohjoisen saamelaiset voi elää kuten haluaa ja puhua mitä haluaa, mutta sopiiko etten minä maksa sitä elämistä? Minä puhun suomea, enkä maksa j joonaan laskuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vituttaa vain poroväen oikeudet elää muiden verorahoilla ja tuottaa super kallista lihaa? Annetaan "saamelaisille" kaikki oikeudet elää kuinka tahtovat ja ilman mitään tukia? Kuinka se sopii sinulle? Rantaruotti ja pohjoisen saamelaiset voi elää kuten haluaa ja puhua mitä haluaa, mutta sopiiko etten minä maksa sitä elämistä? Minä puhun suomea, enkä maksa j joonaan laskuja?
Ei ne poromiehet siitä lihasta paljon saa, vaan hinta tulee ketjussa kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen, miten köyhillä(kin) on varaa polttaa rahaa savuna ilmaan tupakan muodossa.
Kymppi röökiaskiin päivässä on hurjan paljon kalliimpaa, kuin poron sisäfilee kerran vuodessa.
Poro isännät ei polttele ollennekaan tai juo viinaa ollenkaan?
Voiko siellä lapissa elää ilman tukia? En minä sinne halua ja ei ole poroa varaa syödä? Minä en teidän elämistä halua maksaa. Eläin rakkaina lappalaiset/saamelaiset ruokkii poroja tielle talvella ja puolustusvoimien rovan alueelle korvaus hakemusten toivossa. Kun rekkaa vetää tokasta läpi kun ruokkitaan tielle tai puolustusvoimien rovan osumaalueelle ruokitaan poroja? Etelän vetelää ehkä ketuttaa eläinten kiduttaminen ja pohjoisen uhriintuminen? Lukekaa ihmiset aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No samalla tavalla kuin jollakin on auto. Moottorikelkka ja mönkijä ovat yleensä työvälineitä, joita tarvitaan elinkeinoon.
No enemmistö maksaa autonsa itse ilman mitään tukia, Jokainen metsätyöntekijä maksaa itse millä kulkee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se maksa kuin vähän päälle 4 euroa paketilta (280 g.)
Viimeksi kun katsoin, s marketissa käristys oli yli 50 euroa kilolta? Ja käristys "tehdähän" paskoista paloista? Poron pihviä tai muuta kokonaista lihaa ei myydä kun menee parempiin suihin? Uudesta seelannista tuodaan saksanhirvi käristystä puoleen poron hinnasta, miksi ostaisin kallista poroa?
Poronkäristysliha on kinttua ja käpälää - ihan hyvään mutta lappilaiset ovat hinnoitelleet itsensä jängälle. En tuhlaa rahaani sinne vaan ostan Uuden-Seelannin tms tarhattua saksanhirveä.
Porotalous on myös ympäristön kannalla kestämätöntä - katsokaa satellittikuvaa Suomen ja Venäjän rajalta. Tästä poromafiasta ei vaan saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitäpä käsite valtionosuudet ja katso Tilastokeskuksen data niin saat tietää kuka Suomessa selviää omillaan, ei pohjoinen
Vierailija kirjoitti:
Voiko siellä lapissa elää ilman tukia? En minä sinne halua ja ei ole poroa varaa syödä? Minä en teidän elämistä halua maksaa. Eläin rakkaina lappalaiset/saamelaiset ruokkii poroja tielle talvella ja puolustusvoimien rovan alueelle korvaus hakemusten toivossa. Kun rekkaa vetää tokasta läpi kun ruokkitaan tielle tai puolustusvoimien rovan osumaalueelle ruokitaan poroja? Etelän vetelää ehkä ketuttaa eläinten kiduttaminen ja pohjoisen uhriintuminen? Lukekaa ihmiset aiheesta?
Inarin paliskunta on hakannut omat metsänsä ja nyt nillittävät Metsähallituksen = valtion hakkuista
Voinko tukea perinteistä poronhoitoa jossa ei käytetä mökijöitä ja kelkkoja? kun se on niin perinteistä ja porot ei tuhoa jäkälää lapista? Poronhoito on niin perinteistä ettei siitä selviä ilman moottorikelkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enemmistö maksaa autonsa itse ilman mitään tukia, Jokainen metsätyöntekijä maksaa itse millä kulkee?
No niin maksaa poromiehetkin ne kelkkansa ja mönkijänsä. Mitä nyt yrität selittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se maksa kuin vähän päälle 4 euroa paketilta (280 g.)
Kerro missä?
S-marketissa, Lidlissä, Urjalan makeistukussa jne.
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan ostanut, kaveri on naimisissa poromiehen kanssa.
Eiks se oo hirvas? Eikä poromies tai miesporo?
Ostetaan suoraan poroäijiltä.