Ihmettelen: DNR-tatuointi
https://www.is.fi/terveys/art-2000009982152.html
Artikkelin mukaan tuo tatuointi otettiin "lääkäreiden ehdotuksesta", mikä on mielestäni todella kumma neuvo lääkäreiltä.
Ihmettelen vain, mistä ihmeestä ensihoitajat voivat muka varmaksi tietää, että tatuointi oikeasti tarkoittaa Do Not Resuscitate? Milloin tuollaisia tietoja on ylipäätään haettu potilaiden tatuoinneista?
Voin kuvitella mielessäni oikeusjutun, jossa joku on tatuoinut ihoonsa puolisonsa nimikirjaimet, jotka tulkittiinkin sitten väärin. Hups...
Kommentit (55)
Käyttäjä44279 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, että elämääni pitkitetään, eikä tavoitteeni ole elää mahdollisimman pitkään, vaan mahdollisimman onnellisena. Massiivinen sydänkohtaus olisi minulle hieno kuolema.
Sanoo tatuoinnin omistaja
Et ole. Älä tule tänne valehtelemaan.
Eiköhän tuo ollut ihan vaan lainaus, jossa merkitty lähteeksi tatuoinnin omistaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, että elämääni pitkitetään, eikä tavoitteeni ole elää mahdollisimman pitkään, vaan mahdollisimman onnellisena. Massiivinen sydänkohtaus olisi minulle hieno kuolema.
Sanoo tatuoinnin omistaja
Toivottavasti tatuoinnin omistaja tajuaa ottaa rintaansa tatuoinnin, jossa lukee vähintään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi EI SAA ELVYTTÄÄ eikä mitään typeriä kirjainyhdistelmiä.
Typeriä kirjainyhdistelmä? Tuo on terveydenhuollossa käytettävä lyhenne.
Josta paikalle osuva maallikko ei välttämättä ymmärrä yhtään mitään. Saati jos se on vaatteiden alla piilossa.
-ohis
Ei se silti tee virallisesta lyhenteestä typerää ki
Äh, en ole tuo kirjoittaja kehen viittaat, mutta eiköhän hänen pointtinsa ollut, että tatuoinnin pitäisi olla sellainen, että sen voisi täydellä varmuudella tulkita tarkoittavan EI SAA ELVYTTÄÄ missä kontekstissa tahansa. Sairaanhoidon kontekstissa jokainen tietää, mitä DNR tarkoittaa (vaikka se on sielläkin virallisemmin DNAR), mutta kun jonkun satunnaisen vastaantulijan tatuointi voi olla ihan mikä tahansa sisäpiirin juttu.
Tietysti siinäkin olisi pelastajille pähkäilemistä, tuleeko selkeääkään EI SAA ELVYTTÄÄ -tatuointi ottaa tosissaan, onko se lainvoimainen, ja tekeekö oikeasti väärin jos jättää sen takia elvyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tekee kuolemaa, kumman teet?
1. Soitat ampulanssin ja aloitata elvytyksen.
2. Tutkit mitä tatuointeja uhri kantaa?
Jos nyt takerrutaan pikkusekkoihin niin sitä tatuointia ei voi olla huomaamatta jos elvyttää.
Mutta alatko tutkiskella voiko tuollainen tatuointi olla laillisesti pätevä, vai alatko varmuuden vuoksi elvyttää? Jokainen sekunti on elintärkeä. Tuo on ihan mahdoton tilanne ihmisille, jotka joutuvat sen päätöksen tekemään. Varsinkin jos elottoman henkilön henkilöllisyys ei ole tiedossa.
Ei siinä ole mitään mahdotonta. Elvytetään niin kauan kunnes saadaan virallinen tieto elvytyskiellosta tai lääkäri antaa luvan lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt takerrutaan pikkusekkoihin niin sitä tatuointia ei voi olla huomaamatta jos elvyttää.
Mutta alatko tutkiskella voiko tuollainen tatuointi olla laillisesti pätevä, vai alatko varmuuden vuoksi elvyttää? Jokainen sekunti on elintärkeä. Tuo on ihan mahdoton tilanne ihmisille, jotka joutuvat sen päätöksen tekemään. Varsinkin jos elottoman henkilön henkilöllisyys ei ole tiedossa.
Ei siinä ole mitään mahdotonta. Elvytetään niin kauan kunnes saadaan virallinen tieto elvytyskiellosta tai lääkäri antaa luvan lopettaa.
Eli toisin sanoen tatuoinnilla ei ole mitään virkaa? Koska noinhan toimittaisiin sitä ilmankin.
Ei ole ko. tatuoinnilla mitään virkaa, muuta kuin koriste.
Itse olen tehnyt hoitotahdon aikana jolloin niitä ei vielä kirjattu digitaalisesti. Jokin aika sitten tajusin ne on jossain pölyisessä peperiarkistossa. Joku hoitaja tietty jouksee sinne, etsii akkosellisen paprun ja juoksee sitten takaisin teholle? Siihen mennessä olen joko elvytetty tai kuollut. Paperilla ei ole mitään virkaa. Muutenkin omaanta tiedot on hiukan??? Eivät oikein aina. Kerrankin löysin silmänpohjauvausten tulokset jotka olivatkin jonkun toisen potilaan. Jouduin käymään terveyskeskuksen hallinto-osastolla että sain ne edes muutetuiksi. Soittamalla asia ei selvinnyt. Kannattaa tarkastaa ne omat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaiset tietävät kyllä mitä se tarkoittaa. Jos maallikko alkaa elvyttämään, niin luultavasti elvyttää paidan päältä.
Niimpä. Minua elvyttivät työkaverit ja mistä he ois nähneet paidan alle. Jos minä joudun tilanteeseen auttajana, en ala riisua ketään vaan toimin. Toki sitten vois nähdä jos deffaa joutus käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Oleellisinta on että hoitohenkilökunta löytää tarvittaessa tiedon omista järjestelmistään: https://yle.fi/a/3-9324775
Luonnollisesti tiedon pitää olla varmistettu, ennenkuin voidaan päättää olla elvyttämättä / keskeyttää elvytys. Yksityishenkilö ei tästä tietysti pysty varmistumaan jos ventovieras kadulla lyyhistyy eteen.
Epäilyttää ehtiikö ensihoitajat esim. liikenneonnettomuuden sattuessa hoitotahtoani tarkistamaan, tuskin! Ensin aloittavat elvytyksen tai muut hoitotoimenpiteet, lykkäävät ampulanssiin ja pipaa sairaalaan. Tuskin sairaalassakaan ehditään hoitotahtoani lukemaan, jos tarvitsen elämäni pelastavan hätäleikkauksen, minkä olen hoitotahdossani kieltänyt.
Täytyy siis pysyä tajuissaan, että saa itse kerrottua?
Kun näin ensimmäistä kertaa nuo kirjaimet naisen rinnassa, luulin niiden tarkoittavan Do Not R*pe.
Jos tatuoisin GNR rintaan, joutuisikohan elvyttäjät tarkistamaan, että onko minut tatuoinut joku kirjoitustaidoton mulkku vai oikeastiko tykkään gunnareista?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt hoitotahdon aikana jolloin niitä ei vielä kirjattu digitaalisesti. Jokin aika sitten tajusin ne on jossain pölyisessä peperiarkistossa. Joku hoitaja tietty jouksee sinne, etsii akkosellisen paprun ja juoksee sitten takaisin teholle? Siihen mennessä olen joko elvytetty tai kuollut. Paperilla ei ole mitään virkaa. Muutenkin omaanta tiedot on hiukan??? Eivät oikein aina. Kerrankin löysin silmänpohjauvausten tulokset jotka olivatkin jonkun toisen potilaan. Jouduin käymään terveyskeskuksen hallinto-osastolla että sain ne edes muutetuiksi. Soittamalla asia ei selvinnyt. Kannattaa tarkastaa ne omat tiedot.
Ei niillä hoitotahdoilla siellä digitaalisessa arkistossa muutenkaan ole mitään väliä hoitotilanteessa jos et itse pysty kertomaan sellaisen olemassaolosta. Ei kukaan niitä oikeasti aktiivisesti lähde etsimään jostain Apotista.
Jos hoitotahto ei toteudu, suurin osa ei enää kykene valittamaan eikä omaiset jaksa tai muista jos tietävätkään. Vaikka sen toteutumattomuudesta valittaisi, ei valituksen käsittelyvaiheessa enää samat hoitajat ole samalla osastolla ja ne jotka ovat haukkuvat vaan taas Apotin. Kun ratkaisu tehdään on se sairaalan osasto jo lakkautettu ja uusi sairaanhoitojärjestelmä voimassa jossa kaikki on yksityisellä töissä, eikä oikeusasiamiehen ratkaisut koske yksityisiä, vaan viranomaisia.
Eikö olisi fiksumpi "ÄLÄ ELVYTÄ?"
Tuohan voisi olla vaikka jonkun punkbändin nimi.
Ei kai tämäkin liity yhteen pervo psyko tarinaan. Joo takaisin elämään ja kunnon kansalaiseksi prkle. Ei sitä niin vaan eletä miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jemmassa pistooli ja pari 9mm patruunaa. Sillä aivot pellolle kun siltä alkaa tuntua. Tasan tarkkaan en aio vuodeosastolla vaipoissa virua.
Minäkin haluaisin mutkan. Mistäkähän saisi hankittua?
Et ole. Älä tule tänne valehtelemaan.