Mies ehdotti, että hänen Alzheimerista kärsivä äitinsä muuttaisi meille! Minä ammuin tuon heti alas ja nyt hän murjottaa.
Ymmärrän kyllä että omista vanhemmista kuuluu pitää huolta, mutta minusta tuntuu että hän ei ole sisäistänyt realiteetteja. Muistisairaan ihmisen hoivaaminen on älyttömän raskas vastuu kotona tehtäväksi.
Kommentit (177)
Tästä löytyy Helsingin kaupungin kotihoito ja muut kotona asumista tukevien palveluiden maksut eläkeläisille.
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/senioripalvelut/kotih…;
Vierailija kirjoitti:
Täällä huomaa miten vähän välitämme omista vanhemmistamme. Verrattuna etelän maihin missä anopit ja apet hoidetaan perheenjäseninä.
Muistisairaat vanhukset töissä käyvien kotona, tuskin. Ihmisten pitää saada myös nukkua välillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ehdotin miehelle, että äitinsä leskeksi jäätyään olisi muuttanut meille asumaan. Mies ei missään nimessä suostunut. Ihmettelen tätä ns rakkautta. Jätetään ihminen toisille hoidettavaksi. Älkää enää tehkö lapsia, kun ei nämä teistä välitä paskan vertaa myöhemmin. Perintö kyllä kelpaa.
Vaihdoin miestä ja nyt Alzheimer isäni asuu meillä. En mistään hinnasta laittaisi hoitokotiin. Hävetkää.
Kerro nyt meille, miten miehesi suhtautuu, kun isäsi on käynyt pissaamassa hänen juhlakenkiinsä tai kun löytää kakkavaipan jääkaapista.
Aika monen mieli on muuttunut tuossa vaiheessa ja häpeä jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä huomaa miten vähän välitämme omista vanhemmistamme. Verrattuna etelän maihin missä anopit ja apet hoidetaan perheenjäseninä.
Muistisairaat vanhukset töissä käyvien kotona, tuskin. Ihmisten pitää saada myös nukkua välillä.
Miten se toimiikin etelä Euroopassa hyvin. Miksi ei täällä?On kotiapu hoidossa täällä ja siltikin tykkäätte että vastuu on liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi minäkään. No, jos kirjallisen sopimuksen saisin siitä, että mies hoitaa äitinsä. Kaikki siihen liittyvät asiat.
Hoitaa ja valvoo taukoamatta. Muistisairas isäni kuseksi kaikkialle, rikkoi tavaroita, valvoi yöllä ja rymisteli. Hellassa tietenkin oltava erillinen ajastin, veitset ja muutkin terävät esineet piiloon. Tässä esimerkkejä.
Eli kuten sinä lapsena kun isäsi hoiti sinua.
No, huolenpito ei ole molemminpuolista.
Muutaman kiloa painavan vauvan ja aikuisen 80 kiloa painavan hoitamista ei kyllä mitenkään voi verrata toisiinsa.
Lisäksi vauvan hoitamiseen saa yhteiskunnan korvaamaa vanhempainvapaata, jolta voi sitten parhaimmillaan palata takaisin töihin. Mutta harvalla on varaa jäädä töistä pois ja omaishoitotuen varaan. Muistisairaasta huolehtiminen JA töissä käyminen ei ole useinkaan hyvä yhtälö, ja sitä voi jatkua vuosikaudet. Sitten on itse luultavasti sen verran lähellä eläkeikää, että on työmarkkinoiden silmissä lähinnä ongelmajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ehdotin miehelle, että äitinsä leskeksi jäätyään olisi muuttanut meille asumaan. Mies ei missään nimessä suostunut. Ihmettelen tätä ns rakkautta. Jätetään ihminen toisille hoidettavaksi. Älkää enää tehkö lapsia, kun ei nämä teistä välitä paskan vertaa myöhemmin. Perintö kyllä kelpaa.
Vaihdoin miestä ja nyt Alzheimer isäni asuu meillä. En mistään hinnasta laittaisi hoitokotiin. Hävetkää.
Kerro nyt meille, miten miehesi suhtautuu, kun isäsi on käynyt pissaamassa hänen juhlakenkiinsä tai kun löytää kakkavaipan jääkaapista.
Ei ne tee tällaista. Ja sirtä paitsi kotihoitajat voivat olla päivät hoitamassa. Miksi maalaat piruja seinille.
Ja tässä on sairaalamaksut Hus
Eli hoitopäivämaksu maksukaton ylittymisen jälkeen on 22,80 euroa vuorokausi.
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/asiakasmaksut#hoitopäiväm…
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä on sairaalamaksut Hus
Eli hoitopäivämaksu maksukaton ylittymisen jälkeen on 22,80 euroa vuorokausi.
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/asiakasmaksut#hoitopäiväm…
Eli ensin vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80.
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin huvittavaa että jos naiselta kysytään niin miehen vanhemmat pitää tunkea laitokseen kuolemaan mutta naisen omia vanhempia pitää hoivata loppuun asti kotona ja miehenkin pitää tehdä kaikkensa että naisen vanhemmilla olisi mahdollisimman hyvät oltavat
Käymme töissä, hoidamme lapset. Molemman puolen isovanhemmat asuvat 300 km päässä ja hoidetaan kotihoidon/tuetun asumisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vain miehen vanhempi josta ei tarvitse välittää.
Miehen vanhemmat ei ole omia vanhempia joille vaaditaan parasta mahdollista tukea ja huolenpitoa.
Mun puoliso on pyörätuolissa, oli jo kun tavattiin. On itsenäinen tervepäinen ihminen, joka ajaa autoa, käy töissä, harrastaa ja osallistuu perheen arkeen ja kotitöihin.
Muistisairas anoppi on ollut laitoksessa jo vuosia. Viimeisinä kotivuosina hän oli vainoharhainen, agressiivinen (lyö, puree), sotki eritteillään, aiheutti kaksi vesivahinkoa, häiriköi naapureita, karkaili kotoa jne jne. En olisi pystynyt asumaan hänen kanssaan. Syöpään jo vuosia sitten menehtynyt täysjärkinen appi olisi ollut ihan ok asuinkumppani/hoidettava, koska hänellä nuppi toimi loppuun asti (oli 64v menehtyessään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tee tällaista. Ja sirtä paitsi kotihoitajat voivat olla päivät hoitamassa. Miksi maalaat piruja seinille.
Kotihoitaja ei hoida koko päivää. Meillä asui naapurissa muistisairas ja kotihoitaja kävi 3 kertaa päivässä ja oli 10 minuuttia kerralla.
Yhdellä kotihoitajalla voi olla 26 asiakasta per 8 h työvuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurissa asui muistisairas ja palohälytin soi vähän väliä. Muistakaa ottaa uunin sulake pois, jos ette itse ole kotona.
Yksittäinen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vain miehen vanhempi josta ei tarvitse välittää.
Miehen vanhemmat ei ole omia vanhempia joille vaaditaan parasta mahdollista tukea ja huolenpitoa.
Eikö tämä ole yleinen keskustelu miten toimii koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee tyypillisen vanhemman kommentin -lapsia tehdään itsekkäistä syistä, että olisi joku, joka huolehtii, kun on vanha.
No, tiedoksi sinullekin, ettei lapset ole vanhemmilleen MITÄÄN velkaa. Vanhemmat itse ovat päättäneet lapsia tehdä, se ei ole lasten vika. Lapset eivät vanhempiensa päätöksen takia ole missään kiitollisuudenvelassa äidilleen ja isälleen. Minäkin olisin mieluummin ollut syntymättä.
Meillä asui naapurissa muistisairas ja kotihoitaja kävi 3 kertaa päivässä klo 9.00 aamulla ja klo 15.00 päivällä ja klo 21.00 illalla.
Nuo käynnit on maksullisia. Omaiset kävi siivoamassa ja pesemässä pyykit. Kaikki palvelut kun on maksullisia.
Ja kyllä tuo muistisairas lähti kotoa ulos yksin aina välillä.
Hoitokoteihin on jonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös kotihoitaja.Olen ihmisten luona joskus vuorokaudetkin ympäri . Tomin assistenttina .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se toimiikin etelä Euroopassa hyvin. Miksi ei täällä?On kotiapu hoidossa täällä ja siltikin tykkäätte että vastuu on liian iso.
Etelä Euroopassa on naisia kotona, elävät miehen palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee tyypillisen vanhemman kommentin -lapsia tehdään itsekkäistä syistä, että olisi joku, joka huolehtii, kun on vanha.
No, tiedoksi sinullekin, ettei lapset ole vanhemmilleen MITÄÄN velkaa. Vanhemmat itse ovat päättäneet lapsia tehdä, se ei ole lasten vika. Lapset eivät vanhempiensa päätöksen takia ole missään kiitollisuudenvelassa äidilleen ja isälleen. Minäkin olisin mieluummin ollut syntymättä.
Minuakin raivostuttaa itsekkäiden vanhempien itsekkyys että joku huolehtii sitten vanhana! No minä en ainakaan huolehdi ksipää narsisti vanhemmista joka teki mun lapsuudesta maanpäällisen hlvetin, minäkin olisi toivonut etten olisi syntynyt tai äiti olisi saanut edes keskenmenon.
Kompromissi olisi että anoppi muuttaisi asumaan lähemmäksi vuokralle, että mies voisi kyläillä helpommin äitinsä luona, ja anopilla alkaisi käymään kotihoito muistisairauden takia. Ratkaisu joka ei rasita miniää millään lailla.