Mies ehdotti, että hänen Alzheimerista kärsivä äitinsä muuttaisi meille! Minä ammuin tuon heti alas ja nyt hän murjottaa.
Ymmärrän kyllä että omista vanhemmista kuuluu pitää huolta, mutta minusta tuntuu että hän ei ole sisäistänyt realiteetteja. Muistisairaan ihmisen hoivaaminen on älyttömän raskas vastuu kotona tehtäväksi.
Kommentit (177)
Varsin todennäköistä olisi, että se olisit lopulta sinä jonka huoleksi muistisairas jäisi.
Hoidan työkseni muistisairaita ja tapaan omaishoitajia, enkä ikinä haluaisi nähdä kenenkään suostuttelevan toista ihmistä tuollaiseen vastuuseen, ellei halu tule molemmilla sydämestä. Se on raskasta, vaikka halua ja rakkautta tehdä oikein olisi molemmilla loputtomasti. Siinä menee mielenterveys, parisuhde ja myös suhde siihen omaan muistisairaaseen vanhempaan tai anoppiin aivan tuhannen p askaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ikinä. Anoppi menköön hoivakotiin.
Hulluko sinä olet? Siinähän menee koko perintö.
Ei koskaan pidä ottaa vanhempaansa kotiinsa asumaan, koska sen jälkeen kunta pesee kätensä koko jutusta ja ei enää sijoita vanhusta mihinkään. Joudutte hoitamaan hautaan asti itse, ilman apua ja hoitopaikasta voi enää haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Mies voi muuttaa äitinsä luo hoitamaan sitä.
Tämä olisi ainoa hyvä tapa hoitaa tämä asia! Ap saisi elää mukavaa vapaata eloa kodissaan ja tapailla miestä kun tämä omaishoitajuudeltaan ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi ainoa hyvä tapa hoitaa tämä asia! Ap saisi elää mukavaa vapaata eloa kodissaan ja tapailla miestä kun tämä omaishoitajuudeltaan ehtii.
Miksi kukaan tapailisi miestä joka viettää aikansa äidin kanssa ja tapailee muita jos ehtii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tapailisi miestä joka viettää aikansa äidin kanssa ja tapailee muita jos ehtii?
No jos se on oma aviomies, jonka kanssa suhde on hyvä ja vakaa?
Vierailija kirjoitti:
Mies taisi kuvitella, että ap hoitaisi anopin. Tulisi halvaksi, ja itse voisi olla huoletta ja jatkaa elämäänsä, kuten ennenkin.
Siis mistä ihmeestä tällaista päättelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se on oma aviomies, jonka kanssa suhde on hyvä ja vakaa?
Silti mieluummin tapailusin ihmistä jolla on minulle aikaa ja osittaa että suhde hänen kanssaan on vakaa myös silloin kun elämässä tulee muutoksia.
Onko miehesi työtön vai miten aatteli 24/7 hoidon järjestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ikinä. Anoppi menköön hoivakotiin.
Hulluko sinä olet? Siinähän menee koko perintö.
Eläviä ei peritä.
En ikinä suostuisi. En hoitaisi myöskään muistisairasta puolisoa enkä haluaisi, että puoliso hoitaisi minua. Ero suoraan ja hoitakoon yhteiskunta. Koko perheen ei tarvitse tuhoutua.
Anta murjottaa vaan. En ottaisi edes omia vanhempia hoitoon kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi minäkään. No, jos kirjallisen sopimuksen saisin siitä, että mies hoitaa äitinsä. Kaikki siihen liittyvät asiat.
Hoitaa ja valvoo taukoamatta. Muistisairas isäni kuseksi kaikkialle, rikkoi tavaroita, valvoi yöllä ja rymisteli. Hellassa tietenkin oltava erillinen ajastin, veitset ja muutkin terävät esineet piiloon. Tässä esimerkkejä.
Eli kuten sinä lapsena kun isäsi hoiti sinua.
No, huolenpito ei ole molemminpuolista.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi minäkään. No, jos kirjallisen sopimuksen saisin siitä, että mies hoitaa äitinsä. Kaikki siihen liittyvät asiat.
En suostuisi sittenkään. 24/7 ei ole mahdollista yhden ihmisen hoitaa ja valvoa muistisairasta. Voisihan se mies viikon kokeilla ja vaimo lähteä kylpylään pois jaloista.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan pidä ottaa vanhempaansa kotiinsa asumaan, koska sen jälkeen kunta pesee kätensä koko jutusta ja ei enää sijoita vanhusta mihinkään. Joudutte hoitamaan hautaan asti itse, ilman apua ja hoitopaikasta voi enää haaveilla.
Itse asiassa satun tuntemaan pariskunnan, joka omaishoiti toisen osapuolen vanhempaa useita vuosia, ja kun se ei enää onnistunut vanhemman kunnon huononnuttua, hän pääsi kyllä hoivakotiin. Eli kyllä sellainenkin mahdollista on, tuskin ihan ainoakaan tapaus Suomessa, mutta eipä sen varaan kannata paljoa laskea.
Omaishoitajia kyllä varmaan olisi paljon enemmän, jos olisi mahdollista etukäteen määritellä, että ehtojen x y z täyttyessä omaishoito päättyy ja omainen siirtyy hoivakotiin. Nyt kun näistä ei koskaan tiedä, ei uskalla edes kokeilla.
(Tavallaan sitoutumisen aste on isompi kuin lapsissa, koska lapsen voi antaa adoptioon, ja yhteiskunta järjestää aivan asiallisen kodin hänelle silloin. Vanhus taas voi joutua täysin heitteille, jos omainen ei jaksakaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi sittenkään. 24/7 ei ole mahdollista yhden ihmisen hoitaa ja valvoa muistisairasta. Voisihan se mies viikon kokeilla ja vaimo lähteä kylpylään pois jaloista.
Viikko ja kuukausi voi vielä sujua hyvin jos hoidettavalla on toimintakykyä jäljellä mutta kun se harvemmin paranee jatkossa vaan päinvastoin huononee koko ajan mieluummin hankkisin oman asunnon jossa voin olla silloin kun halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaa ja valvoo taukoamatta. Muistisairas isäni kuseksi kaikkialle, rikkoi tavaroita, valvoi yöllä ja rymisteli. Hellassa tietenkin oltava erillinen ajastin, veitset ja muutkin terävät esineet piiloon. Tässä esimerkkejä.
Eli kuten sinä lapsena kun isäsi hoiti sinua.
No, huolenpito ei ole molemminpuolista.
Muutaman kiloa painavan vauvan ja aikuisen 80 kiloa painavan hoitamista ei kyllä mitenkään voi verrata toisiinsa.
Eikai siinä mitään jos teillä on tilaa, käytännössä toinen asunto, että yklsityisyys säilyy, ja mies tietenkin itse hoitaa. Onko hän työtön?
Jos ei toista asuntoa, voisiko äiti muuttaa lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Kannatti anopinkin aikoinaan tehdä lapsia, "niin ei tarvitse sitten vanhana olla yksin".
No, tätä se sitten käytännössä on :-)
Onhan täysin eri asia pitää yhteyttä ja tavata vanhoja vanhempiaan, kuin hoitaa muistisairasta kodissaan. Tässä puhutaan nyt aidasta ja seipäästä.
Itse lopetan alkuunsa puheet, kuinka mummulle käydään kaupassa ja pidetään huolta. Katin kontit! Jokaisella on oma elämänsä, työnsä ja velvollisuutensa hoidettavana. Ei tarvitse alkaa vahtia yötä päivää karkailevaa ja sekoilevaa mummoa.
Yksin tänne on tultu ja yksin täältä lähdetään. Niin se vaan menee.