Pienten vauvojen äidit- monelta päivänne alkaa?
Itsellä 5 viikon ikäinen vauveli, joka on usein virkeimmillään iltaisin 21-23 aikoihin. Öisin syödään hyvin vaihtelevasti 2-4 tunnin välein. Imetyksen jälkeen aika usein ilmeisesti ilmavaivoista johtuvia vääntelemisiä ja ähinöitä (ei varsinaista itkua), mutta sellaista, että tämä äiti pysyy " kivasti" hereillä. Eli yöunet jää varsin katkonaisiksi ja unisyklit lyhyiksi. Siispä aamulla nukuttaa varsin makeasti ja aamupäivät meneekin meillä sitten torkkuessa. Meille on siis turha tulla esim. kyläilemään ennen iltapäivää ;) Jännitän jo nyt ylishuonista neuvolaa, joka on jo klo 8.50, kääks!
Onko meidän ns. rytmi/rytmittömyys ihan outoa, vaan onko muitakin pienten vauvojen äitejä samassa " unilaivassa" ?
Kommentit (19)
Tämän rytmin olen iskostanut esikoiselle jo pienestä pitäen ja nyt kuopukselle. Luin aikoinani monia lastenhoito-oopuksia ja niissä nimenomaan toitotettiin, että vauvan sisäinen kello menee sekaisin eikä päivään löydy ns. normaalia rytmiä, jos ei nousta aamulla aikaisin ja mennä samoiten nukkumaan ' ihmisten aikaan' . Tämän neuvon olen pitänyt mielessä ja siitä palkinnoksi saadaankin illat olla miehen kanssa kahdestaan ja aamusta taas voidaan mennä ulos/kylään silloin, kun muutkin ihmiset siellä on.
6-viikkoinen on toki pieni vielä, mutta kannattas pikkuhiljaa alkaa muokata normaalia päivärytmiä. Herätään aikaisin jne. Rutiinit kehiin, kaikki toiminta aina suht samaan aikaan (ruokailut, päikkärit, yöunet, herätys). Sanon vaan, että oma elämä+parisuhde voi paljon paremmin, kun illat saa olla ilman muksuja. Ja vauvat/lapset rakastaa rutiineja!
Jäisin, ainakin minä, aika yksinäiseksi, jos torkuttais täällä kotona puoleen päivään. Puistoilut sun muut (missä siis näkee kavereita ja taaperokin saa leikkiä muiden kanssa) alkaa aina jo 10 aikaan, joten olis meidän elo kyllä totaalisen kurjaa, jos ei ikinä ketään tavattas.
Tämä tietty varsinkin vanhemmilla lapsilla....mutta sanonpa kuitenkin;)
sitruska ja muksut 6kk/2v7kk
Mä en kyllä ymmärrä, miten pienen vauvan ruokailut pystyy rytmittämään??!! siis että ruokailut samaan aikaan? Meillä ainakin neiti 7 viikkoa syö tissiä just silloin kun itselle sopii, joskus olen yrittänyt syöttää " sopivaan aikaan" esim. kun piti lähteä hammasta poistattamaan, mutta ei meidän neiti ainakaan ota tissiä suuhun, jos ei ole nälkä.
Siis ihan vaan kysyn, että miten ihmeessä ruokailut pystyisi rytmittämään kun imettää?
(Mulla on kyllä elämää iltapäivisinkin:)
Meillä lasten 2v ja 5kk kanssa toimittu laitokselta alkaen samanlailla,eli illalla iltapesut ja yökkäreiden pukemiset samoihin aikoihin molemmille ja sänkyyn myös samaan kellon aikaan oli arki tai pyhä.Pienempi " oppi" tähän rytmiin parissa viikossa.Toki heräsi yöllä syömään parin kuukauden ikään asti ja siitä lähtien on nukuttu yöt putkeen. Tietty ei aina voi pitää rutiineista kiinni ja toisaalta täytyyhän lapsien oppia myös siihen,että aina kaikki ei mene saman kaavan mukaan. Mutta ainakin meillä tämä säännöllisyys toimii. Nyt jo 5kuukautisella on ihan selkee päivärytmi,ollut jo jonkin aikaa.Päiväunet nukutaan 2x2 tuntia,harmi vaan,ettei niitä voi nukkua samaan aikaan esikoisen kanssa..
Näin meillä.Kaikki lapset on onneksi erilaisia,niin kuin me aikuisetkin.Joillain ei kertakaikkiaan vaan tule mitään rytmiä vaikka kuinka yrittäisi. Ehkä ne penskat on niitä tulevia vuorotyöläisiä:)
Eli kun lapsentahtisesti imettää niin eipä siinä ruokailuja rytmitetä. Hienoa että sitruskan vauva nukahtaa jo klo 19.30 ihan vaan unille laittamalla, sitten kun vaan niitä mahavaivaisia vauvoja jotka huutavat puoleen yöhön asti niin mitenkäs sellasen rytmität, hmm....
Ja sitruskallako oli se VAATIVA vauva??? Voi elämä..
Niin, Emilynilla on kaikista vaativin vauva ja elämä, ja siksi hän on myös paras äiti ja tietää parhaiten :)
Meillä menee vauva yöunille noin kl 23 ja herää klo 8-9. Kyllähän se mulle passais paremmin et menis nukkuun jo klo 20, et saatais miehen kanssa olla kaksistaan.
Ollaan yritetty aiemmin herätä, mutta tyttö ottaa takas pidemmillä päikkäreillä, eikä mene illalla yhtään sen aiemmin petiin.
Mitään kovin tehokasta rytmitystä en edes ole yrittänyt. Joissain asioissa vauva vaan yksinkertaisesti määrää tahdin, ainakin meillä. Hän ei nukahda koskaan itsekseen, mutta nämä asiat kuuluu tähän vaiheeseen, eiköhän se myöhemmin helpota.
Jokainen tietenkin tekee omalla tyylillään. Jos rytmitys onnistuu, onneksi olkoon, jos ei, ei se haittaa. Sitten vaan muokataan arki sen mukaisesti, kuin vauvan rytmi vaatii. Eihän ole olemassa yhtä oikeaa elämän tahtia, vauvoillekaan.
Meillä menee vauva yöunille noin kl 23 ja herää klo 8-9. Syötön, pesujen ja pukemisen jälkeen kello on helposti jo 11, joten iltapäivälle painottuu meidänkin elämämme. Kyllähän se mulle passais paremmin et menis nukkuun jo klo 20, et saatais miehen kanssa olla kaksistaan. Ja mihinkään äiti-vauva harrastuksiin ei oikein päästä mukaan, kun ne on aina aamupäivällä.
Ollaan yritetty aiemmin herätä, mutta tyttö ottaa takas pidemmillä päikkäreillä, eikä mene illalla yhtään sen aiemmin petiin.
Mitään kovin tehokasta rytmitystä en edes ole yrittänyt. Joissain asioissa vauva vaan yksinkertaisesti määrää tahdin, ainakin meillä. Hän ei nukahda koskaan itsekseen, mutta nämä asiat kuuluu tähän vaiheeseen, eiköhän se myöhemmin helpota.
Jokainen tietenkin tekee omalla tyylillään. Jos rytmitys onnistuu, onneksi olkoon, jos ei, ei se haittaa. Sitten vaan muokataan arki sen mukaisesti, kuin vauvan rytmi vaatii. Eihän ole olemassa yhtä oikeaa elämän tahtia, vauvoillekaan.
Meillä menee vauva yöunille noin kl 23 ja herää klo 8-9. Syötön, pesujen ja pukemisen jälkeen kello on helposti jo 11, joten iltapäivälle painottuu meidänkin elämämme. Kyllähän se mulle passais paremmin et menis nukkuun jo klo 20, et saatais miehen kanssa olla kaksistaan. Ja mihinkään äiti-vauva harrastuksiin ei oikein päästä mukaan, kun ne on aina aamupäivällä.
Tulipas monta kertaa... Vaikka näytti ettei tullut kertaakaan! =)
Meillä myös on reilun 5 viikon ikäinen vauva, joka nukahtaa yöunille noin klo 2-3, huudeltuaan sitä ennen 2-3 tuntia mahavaivojaan. Sen jälkeen tulee yksi pidempi unipätkä, 3-4 tuntia, ja sitten taas syömistä ja ähinää. Herätyskello soi kymmeneltä. 3-vuotias esikoinen herää jo aikaisemmin, mutta kömpii äidin viereen lukemaan. Aamun tunnit menevät sellaisessa ihanassa horteessa. Toistaiseksi en ota mitään stressiä aikatauluistamme.
meillä nukutaan n.9.30-10.30 vaihdellen. mutta pitkään nukutaan.
Ei tarvi vielä viisiviikkoiselle rytmiä hakeakaan, nuku vaan :)
Itsellä päivä alkaa siihen aikaan kun esikoinen herää, tai sitten siihen aikaan kun vauva herää viimestä kertaa syömään, kun en välttämättä saa unta enää sen jälkeen. Klo 06-09 välillä jossain vaiheessa. Nukkuisin kyllä tosi mielelläni aamupäivisin, kun vauvakin menee unille!
Coe
Meidän tyttö on pienestä pitäen nukkunut lähes poikkeuksetta sen ajan välillä klo 3.00-8.00/10.00. Joskus jopa 11 tai 12 asti (tosin tuolloin vaatinut sen, että itse ollaan nukuttu myös niin pitkään vieressä ja unet ovat venyneet esim. klo 2. asti alkaneiksi)
Joillakin tuntuu olevan sellaisia ihmevauvoja jotka käyvät vastasyntyneestä alkaen klo 20 nukkumaan ja heräävät klo 8 aamulla, mutta meidän tytöllä on vasta nyt pikkuhiljaa alkanut tulla unta silmään jo alkuillasta. Ikää 4kk. Tässä parin viikon aikana on jo noin neljänä iltana alkanut nukahtaa klo 19-20 aikoihin yöunille ja uskon sen liittyvän siihen, kun on alkanut touhuta päivisin paljon enemmän esim. ihmetellä leluja, liikkua (tai kovasti yrittää päästä liikkeelle) lattialla jne. Nukkuu sitten (tississä roikkuen enempi tai vähempi) sinne aamuun klo 8-10 asti. Itse yleensä herään aina ennen vauvaa, niin ehdin rauhassa käydä suihkussa yms. Onnistuuhan se vauvankin kanssa, mutta lohkaisen siitä aamusta sitä omaa aikaa :)
Meillä alkaa yleensä 7-9 riippuen monelta 3 v. esikoinen ja vauva heräävät. Nukuttais kyllä ihan niin pitkään kuin vain, jos vain nuo jatkaisivat uniaan :) Tänään nukuttiin kaikki 9.30 asti!!! Oli juhlaa!
Nuku ihmeessä niin pitkään kuin vain on mahdollista, saat edes vähän kerättyä unta.
Eli meillä poika 8vkoa valvoskelee illasta, joskus kitistään yö kahteenkin asti, tai vähintään puolille öin. Yön aikana usein on lisäksi joku jakso, jolloin valvoo pari tuntia (esim. viime yönä neljästä kuuteen..) Poika on aamu-uninen, joten ei ole ollenkaan harvinaista että yhdessä jatkamme unia sinne puolillepäivin.. :)
Olen itse ainakin ajatellut, että jos ei menoja mihinkään ole, niin mikäs kiire meillä on ylös nousta, vauvantahtisesti elellään. Ensimmäisen lapsen ollessa kyseessä se vielä onnistuu. Joten nauti aamu-unista, niin mekin tehdään :)
Eli meillä poika 8vkoa valvoskelee illasta, joskus kitistään yö kahteenkin asti, tai vähintään puolille öin. Yön aikana usein on lisäksi joku jakso, jolloin valvoo pari tuntia (esim. viime yönä neljästä kuuteen..) Poika on aamu-uninen, joten ei ole ollenkaan harvinaista että yhdessä jatkamme unia sinne puolillepäivin.. :)
Olen itse ainakin ajatellut, että jos ei menoja mihinkään ole, niin mikäs kiire meillä on ylös nousta. Vauvantahtisesti elellään. Ensimmäisen lapsen ollessa kyseessä se vielä onnistuu. Joten nauti aamu-unista, niin mekin tehdään :)
että muillakin vastaavaa. Meillä ei lapsi ole ensimmäinen, mutta esikoinen on jo eskarilainen, joten aamupäivät on tosiaan siellä eskarissa, joten tälläinen torkkuminen aamupäivisin onnistuu...
Toivottavasti jossain vaiheessa ollaan kuitenkin enempi päiväsaikaisessa rytmissä yön sijaan.
Mahdollisimman makeita ja pitkiä unia kaikille pienten vauvojen äideille :)
Meillä myös nukutaan pitkään, vaihtelevasti " noustaan" klo 10-12.
Yritä saada neuvolaan iltapäivä-aikoja :)....minä yritän sopia kaikki mahdolliset menot vasta puolen päivän jälkeen. Olen neuvolassakin sanonut ihan suoraan, että nukutaan pitkään :)