Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko köyhyysrajan alapuolella?

Vierailija
10.11.2023 |

Jotain en nyt ymmärtänyt tästä artikkelista?

https://www.iltalehti.fi/talous/a/81bb8de1-fead-4212-9e66-ba28230e072e

Jos köyhyysraja mediaanista on 60% (brutto) sen pitäisi olla 1 henkilön kohdalla 1907e eikä 1355e kuten tilastossa? Tässä ei myöskään huomioida esim Suomen huonompaa ostovoimaa ja korkeampaa verotasoa. 

Lisäksi taulukossa puhutaan asuntokunnasta mutta bruttotulojen on pakko olla per hlö - esim 2 aikuista + 1 lapsi vain 2438e? Tuostahan jää nettona vain 1800e! Ei sillä 3 hlöä elä

Miksi nämä tilastot on aina niin vaikea selittää selkeästi?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä, joutuisin tinkimään paljosta jos ostaisin uuden Teslan.  Tosin se mahdollistaisi vastapainoksi mahtavan seksielämän joten ehkä ostan kumminkin ja tingin muusta.

Vierailija
2/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap.  Olen 

Saan pientä eläkettä.  Ja sairastan paljon.

Jos ei minulla olisi, työssä oloaikana kituuttamalla säästettyä rahoja, olisin tosi huonossa jamassa.

Vasta nyr sen kunnolla käsittää, että kannattaa säästää eläkepäivien varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, olen erittäin hyvin toimeentuleva, minulla on Kela gold.

Vierailija
4/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä, joutuisin tinkimään paljosta jos ostaisin uuden Teslan.  Tosin se mahdollistaisi vastapainoksi mahtavan seksielämän joten ehkä ostan kumminkin ja tingin muusta.

Tuleeko Teslan mukana FleshLight ilmaislahjana, vai mitä tarkoitat?

Vierailija
5/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. T: työtön

Vierailija
6/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen melko köyhä. Minä en itseäni uhriuta. Kaiken uhalla - terveisiä kaikille.

Vierailija
7/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärtänyt mitä et ymmärtänyt tuosta lehtijutusta. Miksi köyhyysrajan pitäisi olla 60% nimenomaan bruttotuloista, eikö nettotulot ole tässä mielekkäämmät? Artikkeli sanoo että tämä on Eurostatin määritelmä, ja siis kansainväliseen vertailuun tarkoitettu. Bruttotulot on tähän huono vertailukohta koska eri maissa on niin erilaiset verotukset, tärkeämpäähän on se mitään käteen jää ja miten se suhtautuu siihen mitä maassa yleensä jää käteen

Vierailija
8/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen viikko-viikko -vanhempi, korkeakouluopiskelija. Tililleni tulee yht 1321e kuussa, tällä elämme minä, lapset ja kissa. Emme juhli mutta emme myöskään näe nälkää.

Vierailija
9/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärtänyt mitä et ymmärtänyt tuosta lehtijutusta. Miksi köyhyysrajan pitäisi olla 60% nimenomaan bruttotuloista, eikö nettotulot ole tässä mielekkäämmät? Artikkeli sanoo että tämä on Eurostatin määritelmä, ja siis kansainväliseen vertailuun tarkoitettu. Bruttotulot on tähän huono vertailukohta koska eri maissa on niin erilaiset verotukset, tärkeämpäähän on se mitään käteen jää ja miten se suhtautuu siihen mitä maassa yleensä jää käteen

Sitä juuri kysyin brutto vai netto, missään ei mainittu selvästi. Puhuttiin vain tuloista. 

Nettotuloilla tuo täsmäisi mutta ei paranna todellisuutta yhtään.

1900e jää käteen n 1450e (2023 taso)

3800 eurosta n 2400e. 

Ei noilla tuloilla Suomessa elä mutta huonossa tilanteessa on juuri tukirajojen yläpuolella

Vierailija
10/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä porhoja nämä nykyajan "pienituloiset". Minä elin opiskelijana puolet pienemmillä tuloilla kuin nämä 60 %:n nostelijat.

Vierailija
11/11 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräsuoleni on pyllyreiän alapuolella.