Köyhyys esteenä, ettei ole ollut varaa kuin yhteen lapseen?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pienituloisina työssäkäyvinä ainoa tuki lapsilisä. Pankista ei saa lisälainaa isomman asunnon ostoon eikä näillä koroilla pystyisi edes lyhentämään enempää kuin nyt.
Saa pienituloiset myös muita tukia kuten palkalliset vapaat,edullinen päivähoito,ilmainen synnytys,ilmainen koulutus lapselle, ilmainen neuvola... Jne
Noiden tukien arvo taitaa olla jo lähemmäs 1000e/kk.
Noilla tuilla ei asuta eikä syödä, juuri siksi ne ei lisää mahdolliduuksia 2. lapsee
Synnytys ei tosin ollut ilmainen, eikä koulukaan täysin. Palkalliset vapaat??? Tarkoitatko äitiyslomaa, ei se ole palkallinen kuin max 3kk?
Aivan eli ne tuet sitten voidaan poistaa ja maksat itse synnyttämisestä 20 000e ja lapsesi neuvolakäynneistä 10 000e ja koulutuksesta 100 000e?
Köyhillä on siinä yhdessäkin yksi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pienituloisina työssäkäyvinä ainoa tuki lapsilisä. Pankista ei saa lisälainaa isomman asunnon ostoon eikä näillä koroilla pystyisi edes lyhentämään enempää kuin nyt.
Saa pienituloiset myös muita tukia kuten palkalliset vapaat,edullinen päivähoito,ilmainen synnytys,ilmainen koulutus lapselle, ilmainen neuvola... Jne
Noiden tukien arvo taitaa olla jo lähemmäs 1000e/kk.
Noilla tuilla ei asuta eikä syödä, juuri siksi ne ei lisää mahdolliduuksia 2. lapsee
Synnytys ei tosin ollut ilmainen, eikä koulukaan täysin. Palkalliset vapaat??? Tarkoitatko äitiyslomaa, ei se ole palkallinen kuin max 3kk?
Aivan eli ne tuet sitten voidaan poistaa ja maksat itse synnyttämisestä 20 000e ja la
Juu, poistetaan ne ja sitten en tekisikään yhden yhtä lasta, tuskin kovin moni muukaan. Homehtukoot vanhukset vaippoihinsa tai opettelevat vieraan kielen kun Suomessa syntyvyys loppuu lähes kokonaan. By the way, myös rikkaille nämä synnytykset ja neuvolat ovat Suomessa ilmaisia, eivät vain köyhille. Tai no synnytys taisi kyllä maksaa muutaman satasen vuonna 2004 ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta: 8v. 10v. ja 12v. Tekee todellakin tiukkaa, vaikka emme ole edes ihan kaikkein pienituloisimpia. Minun oli tarkoitus hakea ehdi keväänä opiskekelemaan maisterin tutkintoa ja saada sosiaalityöntekijän pätevyys. Näin olisin saanut nostettua omaa tulotasoa. Olen jo avoimessa opiskellut vaadittavat perusopinnot ja aineopinnotkin ovat loppusuoralla.
Eipä nyt olekaan (kiitos hallitus) taloudellista mahdollisuutta lähteä opiskelemaan yhtään mitään. Harmittaa niin hitosti, kun olen päivätyön lisäksi käyttänyt valtavasti aikaa avoimen opintoihin. Varsinkin aineopinnot ovat olleet tiukka rutistus. Ja kaikki tämä opiskeluun käytetty aika on ollut pois perheeltä. Sitä aina sanoin lapsille, että teen tämän meidän perheen takia ja että joskus vielä meilläkin on vähän enemmän rahaa käytössä.
Tietenkin opiskelet loppuun asti vaikka opintolainalla jos mikään muu ei auta, sosiaalityöntekijä voi valita työpaikkansa, työn saaminen on 100% varmaa. Eri asia jos olisi joku epävarma ala. Tarkoitatko aikuiskoulutustuen loppumista? Haet sen jo nyt, sitä voi vielä hakea. Vai minkä tuen loppumista tarkoitat? Kun mainitsit hallitukselle kiitokset, sitä mietiskelen.
Luojan kiitos ettei ole lasta elätettävänä, nyt pärjään juuri sen verran etten Kelan luukulle ole tarvinnut mennä. turhaan motkottavat lasten puutetta, tehkööt ne rikkaat niitä. Vastahan heistä oli pitkä lista.
Ilmainen synnytys? Monta sataa tulee laskua sieltä perässä haloo
3 lasta tein vaikka ei olisi ollut varaa siihen yhteenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan tuet niin hyvät että pärjää kyllä vaikka tekis viisi lasta.
Mitkä tuet? Ai lapsilisät? Voin sanoa ettei ne riitä mihinkään, just ja just kattavat lääkkeet toiselle ja toiselle ei edes harrastusmaksua. Me ollaan 2 pienipalkkaista ja laskettiin että max kahteen lapseen on varaa ja nyt kun nämä kaksi ovat teinejä niin sekin tekee vähän tiukkaa. Just toiselle maksettiin ajokortti ja toisella alkoi oikomishoito yksityisellä. Helposti näihin jo palaa lähes kymppitonni. Ehkä olisi tosiaan pitänyt jättää lapsiluku yhteen.
Nämäkö asiat saavat oikeasti miettimään että olisi pitänyt jättää lapsiluku yhteen? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta: 8v. 10v. ja 12v. Tekee todellakin tiukkaa, vaikka emme ole edes ihan kaikkein pienituloisimpia. Minun oli tarkoitus hakea ehdi keväänä opiskekelemaan maisterin tutkintoa ja saada sosiaalityöntekijän pätevyys. Näin olisin saanut nostettua omaa tulotasoa. Olen jo avoimessa opiskellut vaadittavat perusopinnot ja aineopinnotkin ovat loppusuoralla.
Eipä nyt olekaan (kiitos hallitus) taloudellista mahdollisuutta lähteä opiskelemaan yhtään mitään. Harmittaa niin hitosti, kun olen päivätyön lisäksi käyttänyt valtavasti aikaa avoimen opintoihin. Varsinkin aineopinnot ovat olleet tiukka rutistus. Ja kaikki tämä opiskeluun käytetty aika on ollut pois perheeltä. Sitä aina sanoin lapsille, että teen tämän meidän perheen takia ja että joskus vielä meilläkin on vähän enemmän rahaa käytössä.
Tietenkin opiskelet loppuun asti vaikka opintolainalla jos mikään muu ei auta, sosiaalityöntekijä voi valita työpaikkansa, työn saaminen on 100% varmaa. Eri asia jos olisi joku epävarma ala. Tarkoitatko aikuiskoulutustuen loppumista? Haet sen jo nyt, sitä voi vielä hakea. Vai minkä tuen loppumista tarkoitat? Kun mainitsit hallitukselle kiitokset, sitä mietiskelen.
"Lain mukaan aikuiskoulutustukea ei voi saada missään tilanteessa syksyllä 2024 alkaviin opintoihin."
Hänellä nimenomaan oli jo opintoja, joita jatkaa.
Tieto samojen opintojen jatkamisesta samalta aikuiskoulutustuen sivulta pari riviä tekstiä eteenpäin, josta edeltäväkin lainaus.
Tieditkö että on myös ammatteja joissa on pienet palkat ja töitä joita ei ole 40h viikossa. Eli siten.
Meillä 2 aikuisen työssäkäyvän (toinen 40h, toinen n 30h/vko) yhteenlasketut nettotulot on n 2800e + lapsilisä
Asuminen (laina,korot ja vastike) vie 1300e, pakollinen auto työmatkoihin 700e/kk, toisen junalippu 150e, sähkö km 150e. Ruokaan, terveyteen, laskuihin, harrastuksiin, vaatteisiin yms yms jää n 600e/kk.
Ei tyossa hirveästi suunnittelua tarvita, taikasana sinun kohdallasi on "ihan hyvä palkka". Sitä ei ole kaikilla