Opiskelu aikuisena
Onko linjoilla muiita ketkä ovat aloittaneet tai jatkaneet opintojaan oltuaan pidemmän pätkän työelämässä ja miten suhtautumisesi opetettuihin asiohin oli muuttunut? Vertailukohtana opiskelu ennen työelämään astumista.
Itse huomaan, että nuorempana kun työelämästä ei ollut minkäänlaista kokemusta, otti kaikki opetetut asiat vakavasti. "Tätä tietoa varmasti tarvitaan työelämässä".
Nyt vanhempana huomaa miten paljon ns. turhaa tietoa koulussa opetetaan. Tai tieto on sellaista ympäripyöreää konsulttijargonia minkä saa halutessaan googletettua viidessä minuutissa. Kokonainen kurssi ja esseen kirjoittaminen tästä tuntuu kovin epäoptimaaliselta ratkaisulta. Tai ainakaan työelämässä tätä ei tarvita.
Ja nyt puhuin siis ns. "ammatillisista opinnoista". Tähän päälle vielä yleissivistävät opinnot kuten ruotsi.
Yleiskuva mikä itselle on muodostunut on, että koulumaailma ja työelämä ovat hyvin kaukana toisistaan, kun niiden tulisi tukea toisiaan. Ja monin paikoin jää tunne, että koulun päässä vielä yritetään tehdä asioista hankalampia kuin niiden pitäisi olla.
Ei ihmekkään että koulut kestää Suomessa vuosia, kun tällaiseen käytetään aikaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut Avoimessa Korkeakoulussa ja työskennellyt samalla alalla, mistä on jo opistotason tutkinto.
Alkuun työ ja opinnot tukivat toisiaan esim. Työoikeus ja Sopimusoikeus sisälsivät asioita, joita tarvitsin töissäni. Tilastotiede vaikutti ihan turhalta; missä työssä sitä tarvii? Ympäristöoikeuskaan ei ollut tarpeen työssäni, mutta kai sitä joku tarvii, jos vaikka pyörittää alan dokumentteja.
Nyt multa puuttuu enää muutama kurssi, jonka aineisto on hyvin kaukana jokapäiväisestä työstä. Joku ymmärtää kai Perelmania ja Tuoria, mutta itse en. Taidan jättää opinnot; eipä niistä mun työelämään hyötyä enää tule.
Herttinen, itseäsi varten opiskelet tietysti ja sivistät itseäsi. Et työelämää varten. Akateeminen koulutus on yleissivistävä. Ja hallintotieteet taisi olla kyseessä?
En opiskele hallintotieteitä, paitsi yhden kurssin. Ja maisterin todistus oli tavoite silloin, kun yliopistoon pääsin sisään. Itseäni varten en enää opiskele. Mistä niitä "kiinnostavia" kursseja netistä voi hakea?
<
The whole point of a degree is to show a potential employer that you showed up someplace four years in a row, completed a series of tasks reasonably well, and on time. So if he hires you, there's a semi-decent chance that you'll show up there every day and not fuck his business up.
Kyllä turhauttaa opiskella itsestäänselvyksiä ja asioita joihin en itse ole elämäni aikana törmännyt kuin koulukirjoissa.
Itse taas ajattelen päinvastoin.
Koulussa aikoinaan ne ns tylsistä aineista ajatteli, että "mihin mä tätäkin tietoa tarvitsen", mutta nyt aikuisena sitä ymmärtää miten kaikella tiedolla ja kokemuksella on arvoa, joka tekee meistä ihmisiä, jotka osaa ajatella moniulotteisesti. Mikään tieto tai taito ei ole hyödytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa aikoinaan ne ns tylsistä aineista ajatteli, että "mihin mä tätäkin tietoa tarvitsen", mutta nyt aikuisena sitä ymmärtää miten kaikella tiedolla ja kokemuksella on arvoa, joka tekee meistä ihmisiä, jotka osaa ajatella moniulotteisesti. Mikään tieto tai taito ei ole hyödytöntä.
Nuorena noin se onkin. Eri asia aikuisiällä opiskella yleissivistäviä aiheita mitä on työelämän aikana harjoiteltu jo kyllästymiseen saakka. Toisinsanoen et opi mitään. Saat vain opintopisteitä ilmaiseksi ja ne on sitten tulevaisuudessa jonkun arvoisia. Aika hassua.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena noin se onkin. Eri asia aikuisiällä opiskella yleissivistäviä aiheita mitä on työelämän aikana harjoiteltu jo kyllästymiseen saakka. Toisinsanoen et opi mitään. Saat vain opintopisteitä ilmaiseksi ja ne on sitten tulevaisuudessa jonkun arvoisia. Aika hassua.:)
Etkö saa noista aineista hyväksilukuja? Olen itse aloittanut ammatillisen perustutkinnon tänä syksynä ja saanut paljon aineita hyväksiluettua. Kansalaisena toimiminen, työelämässä toimiminen jne. Ammatillisissa opinnoissa tulee toki jonkin verran kertausta, mutta nautin kyllä opiskelusta täysin siemauksin ja otan kaikki avoinna vastaan.
Minä opiskelin yamk-tutkinnon juuri hiljattain. Se oli hyvin käytännönläheinen ja hyödyllinen oman työn kehittämisen kannalta. Iso osa opinnoista oli opinnäytetyötä, joka tehtiin omalle työpaikalle. Sain myös paljon uusia kontakteja ja pääsin oppimaan muilta opiskelijoilta. Suosittelen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa noista aineista hyväksilukuja? Olen itse aloittanut ammatillisen perustutkinnon tänä syksynä ja saanut paljon aineita hyväksiluettua. Kansalaisena toimiminen, työelämässä toimiminen jne. Ammatillis
Osasta saa, osasta ei. Ovat toisinaan todella tarkkoja, että edelliset opinnot/työ menevät yksi yhteen nykyisten opintojen kanssa. Tasokoe tai mahdollisuus tenttiä keventäisi jo melkoisesti ylimääräistä taakkaa, mutta ei.
En tiedä onko näissä koulukohtaisia eroja. Omassa tuntuvat useat opettajatkin olevan täysin ylikuormittuneita.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin yamk-tutkinnon juuri hiljattain. Se oli hyvin käytännönläheinen ja hyödyllinen oman työn kehittämisen kannalta. Iso osa opinnoista oli opinnäytetyötä, joka tehtiin omalle työpaikalle. Sain myös paljon uusia kontakteja ja pääsin oppimaan muilta opiskelijoilta. Suosittelen kyllä.
Mukava kuulla. Uskon myös että näissä on koulu- ja alakohtaisia eroavaisuuksia.
Olen opiskellut ainoastaan yliopistossa ja kokenut lähes kaiken opetettavan hyödylliseksi. Vanhemmiten olen tullut kriittisemmäksi saamaani tietoa kohtaan.