###Ensikot Vko 1###
No enhän minä taas tajunnut, että tänäänhän on maanantai ja uuden pinon aika!!! :)
Viime viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9171294&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (62)
Se on sitten uuden vuoden ensimmäinen päivä! Vuosi vaihtui mukavissa merkeissä miehen, Aleksin kummitädin ja tietysti Aleksin kanssa. Ammuskeltiin raketteja ja valettiin tinaa, Aleksikin sai oman tinansa (joka näytti pulkalta :)
Vuoden ensimmäinen enskavauvakin oli syntynyt =)
Fion neiti ei vielä oikein ymmärrä yön ja päivän eroa.. Jaksamista, toivotaan että rytmi hiljalleen alkaa löytyä! Meilläkin lähes joka yöhön sisältyy yksi pitempi valveillaolojakso, n.2-3 tuntia.. Tosin useimmiten syynä on ilmavaivat, joita Aleksi ähisee eikä pääse takaisin uneen.
Niameyn Aino puolestaan on alkanut hoksata yön tarkoituksen, hyvä juttu! Ja eteenpäin menon hinku tuntuu olevan jo kova :)
Lill_sis, meidänkin poika on ihan pienestä asti valvoskellut pitkiä pätkiä masuvaivojensa kanssa, välillä kuusikin tuntia. On sitten kyllä jo yliväsynyt. Välillä on sitten päiviä jolloin nukkuu univelkojaan takaisin. Eipä sille oikein mitään voi, kun ei uni silmään tule. Ja sama juttu täälläkin, poika on tyytymätön suurimman osan valveillaoloajastaan. Toivotaan että meidänkin pienet muuttuisivat sitten ajan kuluessa tyytyväisemmiksi ja aurinkoisiksi, kunhan nuo masuvaivat hellittävät.
Bejpiä onnittelinkin jo o-puolellakin, mutta vielä kerran onnea tytöntylleröstä!! Ja tervetuloa vauvapuolelle :)
Karssuli, kuulostaa tutulta, täälläkin mieliala lievästi sanottuna heittelee.. Ihan itseä inhottaa kun tulee sitten mieheen purettua kiukkua ja turhautumista. Lähinnä johtunee väsymyksestä. Ja sitten mua harmittaa se kun tulee usein toivottua että voi kun Aleksi nyt nukkuisi. Kamalaa, miten voin ajatella niin, kun se on niin rakas ja ihana poika! Mutta rehellisesti sanottuna on raskasta kun toinen on tyytymätön vaikka itse yrittää parhaansa. Selkä ja niskat väsyy hyssyttelystä ja kanniskelusta, ja stressaavaa on kun jatkuvasti pitää miettiä että onko nyt masuvaivaa vai nälkää vai väsymystä vai mitä¿huoh, anteeksi tämä valitus. :/ Onhan niitä hyviä hetkiäkin kuitenkin paljon. Esimerkiksi kun Aleksi innostuu hymyilemään ja jokeltelemaan, se on niiin suloista.
Toivottavasti saat jonkun hoitamaan Ainoa, kummasti se aina auttaa jaksamaan ihan eri lailla kun saa itse hetken hengähtää. Mulla onneksi ihana äitini asuu sen verran lähellä, että pystyy ja tulee mielellään meille tarvittaessa avuksi.
Kandi, anna vaan ihan rauhassa Noelin nauttia läheisyydestä sängyssänne (siis jos vain itse saatte nukuttua siten). Kyllä kai sitä sitten myöhemminkin ehtii totutella omaan pinnikseen. Vaikka meidän Aleksi ei ole joutunutkaan kokemaan noin kovaa alkua kuin teidän poika, niin silti on läheisyyden tarve suuri. Ei kelpaa meilläkään oma sänky, kuin hyvin harvoin. Yleensä poika nukkuu yhden pätkän yössä omassa sängyssään, ja lopun ajan äidin kainalossa :)
MiaMikin perhe on saanut flunssan. Pikaista paranemista! Olit saanut Idan syöttövälejä pidennettyä.
Tuosta tulikin mieleen pari kysymystä, on nimittäin tuo imetysasia taas vaihteeksi vähän mietityttänyt.. Elikäs Aleksi on kanssa kova syömään tissiä, ja hereillä ollessaan syö melkein tunnin välein. Mulla on kyllä vieläkin vähän vaikeuksia tulkita itkua, kun välillä mahavaivaitkut sekoittuu nälkäitkuun¿tai sitten mahavaivat lisää imuvimmaa TAI sitten poika onki jäänyt nälkäiseksi syötyään? Miten teillä muilla imettäjillä, imeekö vauva molemmista rinnoista joka syötöllä? Aleksi nimittäin on ollut aina tyytyväinen toisen rinnan syötyään, ainakin on näyttänyt siltä (esim.nukahtaa) enkä ole edes tarjonnut sitten toista rintaa. Ja tuntuu että maitoa vielä jääkin rintaan (maidoneritys hyvää.) Joskus vaikuttaa tyytymättömältä ja silloin olen tarjonnut toisestakin josta on myös imenyt. Kysymys kuuluukin, että tarjoatteko muut aina sitä toistakin rintaa kun vauva lopettaa imun? Aloin tänään miettimään, että senköhän takia Aleksi imee niin usein, kun ei saakaan mahaansa täyteen yhdestä rinnasta niin kuin olen luullut. Tai ehkä ennen sai muttei enää. Alkoi harmittaa että noinkohan olen pitänyt poikaa nälässä enkä ole ruokkinut täyteen¿ Toisaalta on kasvanut hurjaa vauhtia (3680g->5870g 6viikossa), ja välillä puklaileekin paljon syötyään. Olisiko joka imetyskerralla hyvä kuitenkin tarjota molemmista rinnoista?
Olipas sekavaa tekstiä, toivottavasti siitä sai edes jotain selkoa :)
Nyt jos menisi syömään itsekin jotain ennen kuin poika herää.
Viipero & Aleksi 8vkoa
Hieman olen taas pihalla, mitä kenellekkin kuuluu, mutta vastailempa johonkin...
Ensiksi kuitenkin onnea tuoreille vanhemmille!
Ladien ja Karssulin pikkuiset huutavat rinnalle... Meillä Veeti möykkäsi aina kans oikealle rinnalle. Tuntui, että se enemmänkin johtuu siitä vasemmalla kyljellä makoilusta, koska ei suostunut sillä kyljellä muutenkaan juuri olemaan. Monesti sitten saikin käyttää mielikuvitusta asennoissa, joissa poika sitten suostui syömään.
Kiinteitä alettiin maisteleen 3kk 1vko vanhana, ensin persikalla. Sitten tais tulla melko pian perään potut, porkkanat, maissi, päärynä, ruusunmarja jne.
Nukkumisesta... Meillä Veetillä aika levottomat yöt, kuten kuuluu olevan monella muullakin. Osalta vaikuttaa tuo flunssa, kun se nyt kestänyt jo hetken. Sitten tietysti suuret elämän muutokset muuton myötä ja aika paljon ollaan oltu taas reissussa. Ja sitten on nuo uudet taidot, joita pitää harjoitella heti, kun vähänki havahtuu hereille. Samantien pitää alkaa konttaamaan ympäri sänkyä ja sit nousta seisomaan pinnoja vasten. Mut eiköhän se tästä taas tasaannu. Edelleen mennään yöt tissitellen 2-3 kertaa.
Kiva, että kandin perhekkin on saanut Noelin jo kotia =) Meillä kans kuului Levolac synnytyksen jälkeen muutaman viikon ajan joka päiväiseen ruokavalioon ;) Ja Veeti nukkuu edelleen 85% unistaan meän keskellä... Yleensä alkuyön omassa sängyssä, mutta kun herää ensimmäisen kerran syömään jää loppu yöksi viereen.
Mitäpäs muuta...
Uusi koti tuntuu kodilta =) Kaikki tavarat saatiin samantien omiin paikkoihinsa ja joulu vietettiin anoppilassa. Pukkia ei näkynyt, vaan tonttu oli tuonut lahjat kuusen alle meän saunoessa ;) Kivoja lahjoja tuli koko perheelle, niin pehmeitä, kiiltäviä kuin koviakin paketteja :)
Uusi vuosi vietettiin oman pienen perheen kesken kotona. Veeti nukkui alku yön hyvin, mutta heräsi sitten, kun alkoi suurempi jyske kuulumaan eikä enää millään nukahtanut uudestaan. Niinpä sitten menimme koko perhe ampumaan 23:50 raketteja, Veeti sylissä kuulosuojaimet päässä mukana. Silmät kiiluen ihasteli valoshowta autuaan tietämättömänä kovasta paukkeesta.
Veeti on kasvanut kovasti ja pitäis muistaa huomenna varata uuteen neuvolaan aika.
Miehellä olisi huomenna ensimmäinen työpäivä uudessa paikassa. Pitäs varmaan keksiä jotain herkkuruokaa työpäivän päätteeksi... Se vain, että mies meinas mennä autolla töihin (matkaa alle 1km!!!), joten meän kaupassa käynti on suurta selviytymispeliä Veetin kans poroja väistellen :D Ois ihan piilokameran paikka, kun tuolla vaunujen kanssa juostaan poroja pakoon! *nauraa*
Jos nyt menis paisteleen lättyjä ja vatkaan kermavaahtoa :P
Palailen taas, kunhan kerkeän...
Lisa & V 7,5kk