Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

###Ensikot Vko 1###

01.01.2007 |

No enhän minä taas tajunnut, että tänäänhän on maanantai ja uuden pinon aika!!! :)

Viime viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9171294&p=1&tmode=1&smode…

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennättänyt täällä nyt palstaillakaan, joten näin vähän jälkijunassa nämä uuden vuoden toivotukset... Matiaksen flunssa olikin ärhäkkää sorttia, sillä hetken oli parempana, mutta kuume alkoi uudelleen nousta uuden vuoden pyhinä. Ja aina nousi sinne 39 ja yli asti, sillä panadolia ei saanut antaa kuin 8 tunnin välein. Siinä ajassa ehti kuume aina nousta uudelleen pilviin. Eilen käytiin jo sitten lekurillakin näytillä, mutta korvat ja keuhkot yms. oli ok. Tänään ei olekaan kuume enää noussut, että ehkä tuo lekurin näkeminen säikäytti loput pöpöt pois. ;) Mies sai varmaan saman taudin, ja hän on myös jo viidettä päivää kuumeessa. Influenssaa varmaan. Itse olen onneksi pysynyt terveenä.

Unikoulu meni höpöksi tässä potiessa, enhän voinut olla imettämättä kuumeista vauvaa yöllä. Nyt sitten täytyy alkaa miettiä uusi unikoulun aloitusaika. Huoh. Parin viikon päästä menen jo töihin, joten pitää yrittää pian päästä uudelleen pois noista syömisistä yöllä.

Pesukarhu kyseli Matiaksen kävelemisestä, hän aloitti " puita pitkin" kävelyn heti, kun nousi seisomaan, eli silloin 7 kk iässä. Nyt menee jo lujaa pöytää ympäri! Ilman tukea ei kyllä vielä seiso.

Q taisi kysellä kiinteistä. Meillä aloitettiin potulla vajaa 6 kk iässä, pian lisättiin porkkana ja maissi. Sitten taisin ottaa omenan ja kauran. Siinä tuli sitten hedelmiä ja kasviksia lisäiltyä vähitellen, päärynä, vadelma, mustikka, persikka, aprikoosi, parsakaali, kukkakaali, riisi... 7 kk iässä aloitettiin lihat kanalla ja vähän myöhemmin otettiin possu kehiin. 8 kk iässä päästiin neljään viljaan, eli ruis, ohra ja vehnä mukaan. Nyt olisi nauta ja kala kokeilematta, niitä pitäisi varmasti aloittaa pian. Aika laajalti poika kuiten jo syö.

Onnittelut Bejpille ja tikrulle pikkunyyteistä! Tikru viettikin sitten uutta vuotta rattoisasti synnärillä! Olipahan varmasti ikimuistoinen uusi vuosi.

Amy taisi miettiä tuota mahallaan olemista. Matias viihtyi hyvin jo todella pienenä masullaan. Toki alkuun vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Kun yöllä meno yltyi joskus 3 kk kieppeillä, rupesin ensin aina kääntämään Matiaksen masulleen, silloin yleensä rauhoittui vielä vähäksi aikaa. Heti kun oppi itse kääntymään masulleen, ei ole muussa asennossa enää nukkunutkaan muuta kuin vaunuissa. Masullaan olo tietty vahvistaa hyvin niskalihaksia, Matias jaksoi jo kuuden viikon iässä nostaa päänsä hienosti pystyyn masullaan. (Tai en tiedä, onko se " jo" , mutta silloin ainakin pää nousi.)

Quulla oli ollut onnettomuutta käden kanssa. Varmasti vaikeaa hoitaa vauvaa yhdellä kädellä. Toivottavasti käsi pian paranee!

Nyt täytyy mennä keittämään Matiaksen iltapuuro!

Kissankello ja M parin päivän päästä 9 kk!

Vierailija
22/62 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas yks pöhkö mamma kirjoittelee pimeässä makkarissa ja kuuntelee neidin tuhinaa. Ja mikäs on taas kuunnella, kun neiti " meni" nukkumaan jo puol ykstoista. Tosin parin tunnin hämärässä hyssyttelyn ja tissittelyn jälkeen.

Eilen neiti ei suostunut nukkumaan pitkiä päikkäreitä lainkaan ja sen kyllä huomas illalla. Voi sitä yliväsyneen huudon määrää. Ja vaikka kaikki rutiinit ehtiin ihan samoin kuin mutenkin, niin puol kahteentoista likka jaksoi taistella. No, eipä tuo onneks oo paha, kun muistelee noita meidän alkuaikoja, jolloin kevyesti meni tonne aamuyön puolelle. Ja eilen muuten huomasin, että, jos vauvan masu n herkkä, niin äidin ei kannata syödä puolta pussillista kuivattuja luumuja, vaikka ne olis kuinka hyviä... =S

Tänään tehtiinkin yllärireissu Ideaparkiin Lempäälään. Tarkoitus oli kotoolta lähtiessä käydä tuosta paikallisesta " pukimosta" ostamassa miehelle puvuntakki (kas kun lakkiaispuku jo vähän kinnaa hartioista...). Mutta kun siitä ei löytynyt, lähdettiin ajelemaan kohti Hämeenlinnaa ja matkalla mies sai idean jatkaa matkaa. Meillähän ei tietystiollut edes hoitolaukku mukana, mutta eipä tuo haitannut. Ihan oli hieno paikka, mutta kovin oli paljon porukkaa näin arkenakin. Reissu kuitenkin kannatti: mies löysi puvun+paidan+solmion+päällystakin hintaan 150 euroa - ei paha! Kyllä kelpaa nuita nyt ristuäisiin pukea. Minä vaan joudun etsimään vaatteet kaapista, sillä en jaksanut alkaa etsiä mitään uutta siellä tungoksessa. Onneks nuo vanhat vaatteet ajalta ennen raskautta taas mahtuu ja tuntuvat melkein vuoden tauon jälkeen melkein uusilta. =)

Ennen kuin kommentoin muitten juttuja kysäisen tällaista, että olettekos huomanneet, että tunnelma täällä palstalla (en tarkoita enskapinoja) on alkanut käydä aikakireäksi. Muutamassa ketjussa, joita olen itsekin lueskellut, on ollut tosi kärkevää sanailua. Jotenkin tuntuu pahalta, että paikassa, josta ainakin mä haen tukea ja vinkkejä, saattaa saada vaikka mitkä p*****t niskaansa. Muutamaan ketjuun lis ollut ihan kiva vastatakin, mutta olen jättänyt väliin, vaikka asia olis itseäkin koskettanut (ketjut vaativista vauvoista, vauvojen rytmit ja isien itkunkestämättömyys jne.). Onneks täällä on saanut kertoa asioista, joissa tuntee olevansa vielä ihan keltanokka tai muten vaan epävarma, ihan rauhassa ja aina on saanut kannustavaa kommenttia. Kiitos siitä kaikille enskareille! (Enkä siis tarkoita, ettei asioista saisi olla eri mieltä, mutta eriävätkin mielipiteet voi esittää ilman toisen lyttäämistä.)

Kandi kyseli mielialojen heilahteluista. Täällä löytyy. Mulla vaan ei oo ihan tonne raivon tai kiukun puolelle mennyt, mä vaan itken ihan mistä vaan. Sekään ei ole pitkän päälle kivaa... Eiköhän nää jossain vaiheessa tasoitu!

Toivottavasti open Ainon kakit oli aiheuttanut pöpöt, ettei pikkuisen tarttis antibiootteja syödä! Hienosti on muuten neiti kasvanut!

Osse, meillä kans likka kiukkuaa masullaan olemisesta. Välillä suostuu hetken olemaan ja lattialla olen olon helpottamiseksi laittanut pyyhkeen rullalle kainaloiden alle. Mutta sängyssä vielä ihan mahdotonta. No, kaipa hän sen jossain vaiheessa keksii, että siitähän sitä eteenpäin sitten aikanaan päästään... =)

AA: me alettiin pitää noita iltarutiineja tuossa jouluntietämissä aika säännöllisesti eli silloin kun Mimmi oli noin 2 kk. Eihän ne vielä ihan opikirjan mukaan suju, mutta vaihtelevalla menestyksellä edetään. Toki mennään pitkälti neidin oman rytmin mukaan, mutta yritetään nyt ainakin luoda sellaisia puitteita, että rytmit vois löytyä. Eli meillä vuorokausi menee suunnilleen niin, että aamulla herätys noin 8-9.30 (miten nyt syötöt yöllä ja aamulla menneet) ja sitten hetken köllöttelyä, jumppailua ja jutustelua meidän sängyllä (neiti ihan ekstrasuloinen noina hetkinä), sitten aamupesut ja syöttö. Sillä syötöllä annan d-vitamiinit ja relatipat lusikalla ilman maitoon sekoittamisia. Sitten hetken jutustelut/leikit ja mahdollisesti pienet " syliunet" . Ennen puoltapäivää sitten pihalle joko lenkille tai tyttö vain vaunuihin kuistille nukkumaan. Alkuun tarttee käydä jonun kerra heijaamassa, mutta kun rauhoittuu, niin nukkuu 2-4 tuntia. Sitten taas syödään ja illan mittaan syödään 1-2 tunnin välein ja otetaan parit pikkuiset tirsat. Välillä illat on rauhallisia ja toisinaan sitten kävellään ympäri taloa ja hyssytelllään. Rintareppu on loistava iltakaveri! Iltatoimet alkaa sitten kasin tietämissä ja silloin on aika kylvyn tai suihkun (kaks kertaa neiti ollut suihkussa isin kanssa ja tykännyt kauheesti) ja sitten yökkäri päälle ja tissittelyä ja hissuttelua hämärässä kunnes nukahtaa. Eka yöpätkä unta kestää 4-5 tuntia ja yöllä neiti syö vain toisesta rinnasta ja nukahtaa saman tien takaisin (yleensä). Ekan syötön jälkeen nukkuu tunnin-kahden pätkissä sinne aamuun. Eli alun kokoaikaisen kitinän jälkeen ollaan päästy tilanteeseen, jossa neiti seurustelee ja leikkii ja viihtyy itsekseen sängyllä, sitterissä tai lelukaaren alla. Kummasti itsellä olo helpottuu, kun ei kaikki vauvan valveillaoloaika mene hänen tyynnyttelyyn. Vaikka osaa tämä neiti toki edelleen vaatia huomiota. Kukapa nainen ei osaisi? =)

Viipero: meillä ei kans oo aiemmin tutti kelvannut. Ja nyt kun ollaan jätetty kädet ilamn tumppuja (neiti ei enä raavi niin paljon naamaansa) niin nyrkkihän sieltä suusta löytyy hyvin usein. Oon itekin miettinyt, että kuinkahan vaikee on siitä tavasta päästä eroon. Kertokaapa viisaammat! Ja nyt muuten muutaman iltana on alkanut tutti kelvata - onneksi!

Nyt alkaa kyllä uni painaa silmää, joten taidan painua pehkuihin. Heipsis ja hyviä vointeja kaikille!

-Amy ja Mimmi ~2,5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Amy vinkeistä, ehkäpä alan jossain vaiheessa minäkin jotain rytmejä harjoittelemaan, vielä en ole raskinut kun neiti on niin pieni.

Meillä on mennyt koko päivä ihan plörinäksi, annoin eilen neidille pullosta Nannia, kun olimme Keravalla ja rintakumi oli jäänyt kotiin yö meni ihan vielä kivasti ( meni nukkumaankin jo puol 12 ) mutta koko aamu on huudettu kurkku suorana kun pieru on ollut hukassa, cuplatonia annoin maidon seassa, lypsin pulloon tällä kertaa kun tissit oli muutenkin ihan täynnä, nyt neiti vihdoin nukahti kun sai ilman ulos ja aivan hirmuiset kakat vaippaan.

Saa noi vastikkeet jäädä kyllä ihan äärimmäisiin hätätapauksiin kun noin kovin masua kirraa.

Nyt tarttis vissiin mennä jotain laittamaan suuhun kun en ole tähän mennessä saanut syötyä kuin 2 leipää ja sitten tarttis jotain vissiin tehdäkkin, harmittaa kun päivisin ei kerkeä kotihommia tehdä ja mies raukka saa sitten illalla hoosata työpäivän jälkeen.

Aika kauhulla olen minäkin joitain ketjuja lukenut ja miettinyt miten noin riitaisaksi ryhdytään ??? Pidetään me enskojen ketjut leppoisina niin kaikilla on mukavampaa ;o)

Ja nyt eikun syömään

AA ja Aino

Vierailija
24/62 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin väsynyt äiti että oksat pois!

Aino nukkui viime yönä klo 01-07 ja 08-09.30. 7½ tuntia yhteensä, ja noin kerran tunnissa ähisteli ja halus tuttia, joten heräsin itse vähän väliä. Nukuttamaan aloin klo 20.30, joten yöunille laittokin kesti 4½ tuntia... Olis mieluummin nukkunut sen ajan...

En tiedä mikä tässä nyt mättää kun tuntuu ettei mikään suju, ei syöminen, ei nukkuminen... No onneksi Aino on ihana iloinen tyttö päivisin, ei hän erityisemmin itkeskele. Ja päiväunet menee ihan mukavasti, 2-3 tuntia.

Mut miten voi tyttö nukkua noin vähän öisin?? Ei se voi riittää mitenkään noin pienelle. En tiedä sitten menikö yliväsymykseksi jo, eikä sen takia saanut unta. Täytyy ruveta " lukemaan" lasta paremmin, kai hän jotenkin ilmoittaa milloin on oikeasti väsynyt.

Ja tuosta syömisestä ja painon noususta nyt kai vähän stressaan, kun tuntuu ettei saa unta itsekään, vaan tulee pyörittyä sängyssä vähän väliä hereillä. Onneksi on huomenna neuvola, aion kysyä lupaa josko saataisiin pikku hiljaa jo aloitella kiinteitä. Aamulla Aino pötkötteli nakuna vieressä ja totesin että on kyllä niin kamalan laiha, onneksi ei luut sentään törrötä. Multa tulee vissiin rasvatonta maitoa, vaikka syön kyllä ihan normaalisti.

Nyt ei jaksa kommentoida... Josko menis vaikka pikku nokosille.

Karssuli & Aino 3kk+

Vierailija
25/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille kyllä mitään uutta kuulu, mutta piti tulla pinoa nostamaan :)

Rintapumpuista on ollut puhetta. Minulla on käytössä myöskin avent isiksen pumppu ja se on aivan mahtava! Sillä pumppaan luovutusmaidotkin hyvällä menestyksellä, hintaa on 49 euroa!

Ida heräsi vain kerran syömään klo 6.15 (nukahti klo 22.15) ja tuolla vieläkin porskuttelee unta palloon. Minun toinen tissi oli kyllä taas aikasta räjähtämispisteessä, kun lähdin maitoa kiikuttamaan pysäkille.

Kysyin muuten terkalta mahallaan nukuttamisesta. Hän sanoi, että terkoille ei ole annettu minkäänlaisia valtakunnallisia suosituksia, ei edes silloin kun oli tää kohu että mahallaan nukuttaminen lisää kätkytkuolleisuutta! Eli heillä on tapana ollit sanoa, että vauvan nukkumisasento on vanhempien päätettävissä.

Iituhan ei enää suostu nukkumaankaan muuta kuin mahallaan. Eli aluksihan hän nukkui alkuyön ja ekan syötön jälkeen loppuyön, mutta nyt ei suostu nukahtamaankaan kuin mahalleen :) Ja onneksi ihan itsekseen nukahtaa, kun omaan sänkyyn laittaa :)

Ja rokotuksesta Iitulle ei tullut yhtikäs mittään...

Oli Iitu vaan niin ihana sillon aamusella kun heräsi syömään :) Kun hän irroitti tissistä, niin luulin että oli täydessä unessa. Avasin omat silmäni ja siinähän se äiti mussukka tuijotti pallosilmillään äitiä ja päästi komian hymyn :) Sitten jatkoi uniaan, kun nostin omaan sänkyyn :)

KOhta pitäisi lähteä näyttämään vaunuja Johannaan, kun runko on vinossa :)

MiaMik ja Ida 3kk+

Vierailija
26/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti kysyä, että onko Aino alusta asti nukkunut noin vähän yöllä? Jos hällä on nyt vain joku vaihe menossa, että vähempikin uni riittää? Niitä " vaiheita" kun tuntuu itse kullakin vauvoilla olevan ;) Koskas saatte tietää niistä mahdollisista allergioista? Olen myöskin miettinyt tuota maidon laatua! Ja voihan se ollakin niin, että sinulla tosiaan voi olla tissimaito rasvatonta laatua ja esim. Queenilla tooosi rasvaista :) Onkohan tätä asiaa tutkittu ikinä?

Vierailija
27/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tiputtu jo vaikka kuinka kauas... taitaa muillakin olla ollut arkeen paluu ohjelmassa ja palstailut jääneet?

Meillä alkoi eilen rintaraivarit ja melkein totaalinen rinnalta kieltäytyminen päiväsaikaan. Illalla ei suostunut unitissille vaan huusi vain rinnalla ja sängyssä kunnes annettiin pullosta just pumppaamani maitotippa (20-30 ml) ja simahti lopulta kehtoon. Mut katos vaan, kun tuli seuraavan kerran nälkä, niin kummasti uniselle tytölle taas tissi kelpas. Annoin sitten nukkua vieressä, että heräis tuo imuvietti uudelleen ja söikin vissiin vielä kolmesti yöllä. Reppanalla tais tosissaan olla nälkä. En tiedä mikä neidin rytmissä on muuttunut, mutta ilmeisesti tarjoan tissiä jotenkin väärään aikaan kun ei kelpaa. Muutenkin on muuttanut aikaisempaan omaa rytmiään, nukkumaankin haluaa jo kymmenen maissa kun ennen valvoskeli mielellään puoleen yöhön asti. Vähän jännittää tämä päivä, et miten ruokinta sujuu. Simahti pienen aamujumpan ja seurustelun jälkeen jo ekoille päiväunille ja mun pitäis kohta lähtee jumppaan. Onneks oon saanut taas pumppailtua jonkin verran pakkaseen, et hoitajaksi tuleva täti pärjää varmaan sen reilun tunnin tytön kanssa, vaikka heräiskin.

Karssuli kuulostaa vähän masentuneelta... älä nyt masennu, jos tyttö on iloinen, hällä ei varmastikaan ole mitään suurta hätää! Ja meillä ainakin on erilaisia päiviä unentarpeen kanssa, joskus ei nuku juuri ollenkaan ja toisinaan sitten melkein koko päivän. Nukutatko Ainoa vieressä vai omassa sängyssään? Joskus meillä ainakin on auttanut, jos ottaa viereen, tyttö nukkuu paremmin ja sit seuraavana yönä muistaa taas omassa sängyssäänkin, miten nukutaan. Jos Aino vaikka oppiin tällä hetkellä niin paljon asioita, että ei malta sen takia nukkua? Tuohon ruokintaan en oikein osaa sanoa mitään, meillä tyttö kasvaa, ei nopeesti mutta kuitenkin vähän koko ajan. Silti mäkin jossain vaiheessa surin, että enkö osaa ruokkia. Mutta vauvat vaan on eri kokoisia, niinhän me aikuisetkin!

AA:llakin on arki lähtenyt rullaamaan. Mä en sinuna kyllä huolehtis niistä rytmeistä, kuten olit itsekin kirjoittanut, teidän Aino on vielä niin pieni, että kyllä ehtii. Meillä on yritetty vaihtaa yöppäri joka ilta samaan aikaan alusta asti, mutta nukahtaa tyttö on saanut sitten, kun on hänestä siltä tuntunut. Nyt musta vasta alkaa tuntua, että tajuaa jotain tuosta iltarutiinista ja alan myös oikeesti tunnistamaan, millon on väsynyt. Silti välillä meillä kiljutaan eikä suostuta nukkumaan. Koeta kuitenkin muistaa syödä itsekin, että jaksat hoitaa Ainoa!

MiaMik, en yhtään ihmettele, jos et jaksa enää luovuttaa. Musta on aika mahtavaa, että oot näinkin kauan jaksanut! Mulle tuntuu ajoittain olevan liikaa nuo omat varastolypsytkin liikaa... Saati että niitä pitäis lähtee raijaamaan jonnekin pysäkille tms. Tuosta muskarista, mä en oikein tiedä, et onko siinä järkee, et aloitetaan näin aikaisin, mutta voihan siellä käydä harjottelemassa ja ruvetaan sitten varsinaisesti musisoimaan, kun neitiä alkaa homma kiinnostaa.

Mites bejpin ja tytön arki sujuu? Noi vastasyntyneet on tosi ihania, kun ne vaan nukkuu ja antaa äidinkin toipua. Hyvässä tapauksessa noi ihanat ajat tietty jatkuu pitkään niinku MiaMikillä esim. ja meilläkin pääosin. Mä en muuten oo kokenut noita yösyöttöjä esim. raskaiksi, vaikka niitä olis useempikin yössä. Ainoostaan silloin, kun tyttö huusi mahakipujaan ja heräs itkien, tuntu et pää hajoo kun ei osaa auttaa.

Meillä ei oo enää kissaa, kun se kuoli kesällä, joten en oikein osaa neuvoa asiassa. Kaikki on vaan kovasti varoitelleet meitä, ettei nyt kannata ottaa uutta kissaa, kun vauva on pieni. Joten odotellaan nyt vielä jonkin aikaa, ehkä sit uuteen kämppään.

Viipero, älä tosiaan murehdi turhaan imetysasioita, kyllä noi ottaa mitä haluavat. Mä koetan muistaa, että rintaraivaritkin loppuu, kun oikee nälkä tulee... :)

Kissankellon Matiakselle paranemista, toivottavasti flunssa on jo ohi.

Nyt mun täytyy lähteä sinne jumppaan, palaillaan taas!

-Osse ja neiti 8vk

Vierailija
28/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman taas väsyttää, meni eilen taas vaihteeksi puoli kolmeen yöllä ennen kuin Aleksi antoi periksi ja nukahti. Se on kyllä mestari taistelemaan unentuloa vastaan. Ei mielestäni ollut edes erityisen mahavaivainen, väsynyt ja levoton muuten vaan. Loppuyö meni onneksi hyvin parin tunnin välein syötöillä ja ylös noustiin kymmeneltä. Kyllä nuo yösyötöt jaksaa kunhan nukkuisi ne välit. Toissailta oli ihan erilainen, nukahti rinnalle jo yhdeksältä. Tosin valvoi sitten puolilta öin pari tuntia.

On se vaan niin ihana aamuisin herättyään, niin kovasti hymyilee äidille ja jokeltelee¿ Selvästi isäänsä tullut siinä että on noin hyväntuulinen herättyään. Toisin kuin äitinsä ;)

Amy, kiva kun kerroit noin tarkasti teidän päivärutiineista. Saa vähän vertailla omaan päivän kulkuun. Ideaparkissa olitte käyneet ja edullisia ostoksia tehneet. Tyhmänä keskisuomalaisena utelen, että mitäs kaikkia liikkeitä siellä on? Me ei siskon kanssa tiedetä muuta kuin että Ideapark kuulostaa hyvältä, sinne pitää joskus päästä shoppailemaan ;D Meiltä on sinne kylläkin matkaa n.300km? mutta jos vaikka kesällä tekisi päiväseltään reissun Hämeenlinnaan yhtä sukulaista moikkaamaan ja samalla kuuluisaan Ideaparkiin.

AA, kuulostaa tutulta, varsinkin aluksi tuntui ettei ehdi/muista itse syödä saatikka kotihommia tehdä. Aamupalaakin söin usein vasta iltapäivällä (ei ihme että kiloja jo 5 alle sen mitä ennen raskautta :O ). Kyllä ne päivät siitä alkaa sujumaan paremmin ajan kanssa. Ja kotitöitähän voi aina lykätä¿ tärkeämpää on viettää aikaa vauvan kanssa!

Karssuli, jaksamista valvomisiin ja kaikkeen! Aleksikin nukkuu välillä niiiin vähän että miten se ollenkaan pärjää niin vähillä unilla.. Mutta näköjään kuten Ossekin sanoi niin jossain kohti ne sitten nukkuu senkin edestä. Mitäs neuvolassa tänään sanottiin, joko Aino saa aloittaa kiinteiden syömisen?

MiaMik ja Karssuli oli pohtineet maidon rasvaisuutta. Mä syön mielestäni ihan normaalisti (mitä nyt suklaata ja muuta turhaa makeaa aina välillä...), ja tuntuu että maito on todella rasvaista! Lypsämisen jälkeenkin pullo on rasvakerroksen peitossa, melkein saisi leivänpäälle pyyhkäistä.. Ehkäpä sen takia Aleksin paino on noussut niin nopeassa tahdissa. Terkkarikin sanoi kyseltyäni Aleksin kasvusta, että mun maito on varmaan aika rasvaista. Kyllä se voi niin olla, että toisilla vain on maito rasvaisempaa kuin toisilla.

Toivottavasti Ossen tytön rintaraivarit oli vaan väliaikainen juttu eikä toistu. Kyllä siinä onkin ihmeessä jos ei toinen suostu syömään.

Aleksi on taas ulkona päikkäreillä, pitää yrittää nukuttaa ulos joka päivä vaikka ei aina jaksaisi, niin hyvin siellä nukkuu. Toisin kuin sisällä, jossa nukkuisi vain sylissä. Mitäs sitten kun tulee paukkupakkaset, meillä ei varmaan nukuta päivisin ollenkaan¿.

Pitää muutes purnata, aika törkeän näköistä kun piharoskis pursuaa yli äyräiden. Roskapusseja (pääasiassa vaippoja sisältäviä) varmaan metrin pino yli sen mitä sinne mahtuu.. Roskakuskin _piti_ tulla jo 2vkoa sitten mutta ei vaan ole näkynyt. (Meillä siis ok-talo.) Mies ei ole vielä saanut aikaiseksi soittaa että mikä mättää. Aikas mukavat tuoksut kun kävelee tuosta ohi... :D

Nyt ruuanlaittoon kun vielä ehtii ilman että joku roikkuu käsivarrella :)

Viipero & Aleksi, pian 2kk

Vierailija
29/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempistä! Vähän paremmissa fiiliksissä tänään, vaikkakin unta takana vain 3 tuntia. Heräsin kolmelta syöttämään Ainon, ja sen jälkeen vaan pyörin sängyssä, vaikka Aino nukkui yön tosi hyvin, vaihteeksi. Taitaa käydä mieli ylikierroksilla. Tosi apea oon ollut viime päivinä, mutta johtunee ihan vaan väsymyksestä.

Tänään käytiin neuvolassa, ja maitoallergiahan tällä meidän tytöllä nyt ilmeisesti sitten on. Terkka ei ihan varmasti osannut tuloksia tulkita, se kun on lääkärin homma, mutta siltä vaikuttaisi. Maidottomalle ruokavaliolle määräsi mut, muita muutoksia ei tehdä ennen kuin ollaan päästy jatkotutkimuksiin.

Allergia selittää nihkeän painon nousun ja iso-ongelmat. Muutenhan ei oireita ole ollutkaan, onneksi, olisi kurjaa jos olisi vatsanväänteitä tai kutinaa vaikkapa.

Ainohan on nyt viikon ajan saanut NANia imetyksen lisäksi, ja painoa olikin tullut viikossa 200 g ja pituutta 1 cm. Enemmän kuin kertaakaan tähän mennessä, joten auttaa selvästikin tuo lisäruoka. Kohta ehkä saadaan jopa 5 kg raja ylitettyä! =)

Tuosta maidon rasvaisuudesta niin ruokavalio siihen tietysti vaikuttaa. Mutta sitä, onko rasvaisuudessa eri ihmisillä eroja, ei ole minunkaan tietääkseni koskaan virallisesti todettu, mutta olen kyllä kuullut paljon asiaan liittyviä kommentteja äideiltä. Joten uskon että pitää paikkansa, että toisilla on vähän rasvaisempaa maitoa kuin toisilla.

Osse, annatteko usein pullosta ruokaa pienelle? Nimittäin meillä Aino alkoi saada aivan mahdottomia huutokohtauksia, kun aloin antaa pullosta lisäruokaa imetyksien päälle. Tietysti kun tissistä maitoa tulee hankalammin kuin pullosta, niin se ärsytti Ainoa kovasti. Ratkaisin sitten ongelman lämmittämällä rintaa ennen imetystä kaurapussilla, jolloin maito heruu paljon paremmin, eikä Aino enää saa niin usein noita raivareita. Tällainen ainakin meillä auttanut, toivottavasti teilläkin ongelma ratkeaa.

Kiva kuulla että Lisa on kotiutunut uuteen kotiin sinne pohjoiseen! =)

Kandi, täällä kans kamppaillaan noiden tunnekuohujen kanssa! Etenkin tälleen väsyneenä on aikamoista vuoristorataa!

AA, meilläkin syötiin alkuun rintakumin kanssa, tai itse asiassa aika pitkäänkin, Aino taisi olla 2 kk kun siitä päästiin eroon. Joudutaan sitä tosin välillä vieläkin käyttämään, nyt kun neiti syö myös pullosta, niin on yhtä hakemista tuon oikean imuotteen kanssa. Mutta älä huoli, kyllä siitä aikanaan pääsee eroon!

Toivottavasti Jennin vointi on jo parempi!

Oon kokonaan unohtanut onnitella MiaMikin Iitua 3 kk johdosta! Shame on me, tytöt on kuitenkin samana päivävä syntyneet... Mutta nyt siis näin myöhässä onnittelut syntymäpäiväkamulle! :) Mua niin naurattaa kun likat on niiin erikokoisia, Aino ei edes vielä 5 kiloa ja Iitu melkein 7 kiloa, pituutta aika lailla saman verran. Niin ne lapset vaan yksilöllisesti kasvaa!

Viipero, täällä kans nyrkki suussa koko ajan. Se on ymmärtääkseni ihan luonnollinen kehitysvaihe, enkä ole sitä mitenkään estellyt, kunhan ei ala peukkuansa imuttaa.

Amy, minäkin olen jonkun verran vältellyt noita gallupeja ja keskusteluja, kun on tosi huono ilmapiiri. Taitaa johtua pääasiassa yhdesrä provosoivasta kirjoittelijasta... Niitä tietysti aina löytyy.

Täällä on monen monta Ainoa nykyisin, ihanaa! Hyvä nimi ollaan valittu. =)

Jipii Aino nukahti kantoliinaan, taidan kärrätä sen sänkyyn ja kiepsahtaa itsekin sinne nokosille, mieskin jo siellä tuhisee. Ai miten niin muka väsynyt perhe?! :)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Karssuli & Aino 3kk+

Vierailija
30/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piti vielä MiaMikille sanoa, ettei vielä aloiteta kiinteitä. Ei ainakaan ennen kuin ollaan käyty allergiasairaalassa testeissä. Nythän Aino oli NANin avulla ihan hyvin kasvanut, joten mennään nyt näin jonkin aikaa. Mutta kyllä varmasti siinä 4 kk kieppeillä aloitellaan, kun on niin hoikka tämä neiti.

Vierailija
31/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä sain vähän esimakua siitä, millaista Noelin kanssa voisi pahimmillaan olla: poika sai kunnon raivarin kun rinta ei istunut suuhun sopivasti, ja sitten se huusikin itsensä ihan hepuliin. En makuullaan saanut rintaa pojalle suuhun sopivassa kulmassa, joten oli noustava imetystuoliin ja huolella aseteltava se rinta suuhun. Kävi jo mielessä, että josko pitäisi hankkia varalle parit rintakumit... Mutta yleensä saan kyllä rinnan tarjottua sopivassa kulmassa. Kai sitä itsekin unisena vähän sählää, koska päivällä noita ongelmia ei ole.

Tänään Noel on sitten nukkunut katkonaisen yön jälkeen tosi hyvin, pitkähköjä pätkiä (1,5-2h) ja sikeästi. Ihanaa.

Olen miehelle tosi kiukkuinen, kun se on ihan täysin pihalla aina öisin. Luulin että miehetkin jotenkin herkistyy lapsen synnyttyä, mutta tämä yksi ainakin vetelee yhtä sikeitä unia kuin ennenkin. Ja mies on ihan täysin toimintakyvytön herätessään kesken unien! Ei löydä rillejä yöpöydältä eikä tajua kuka sille puhuu moneen minuuttiin. Ei myöskään herää ilman kovaa tönimistä ja suunnilleen korvaan huutamista. Ihan käsittämättömän ärsyttävää herätellä toista oikein tosissaan, kun itse herään pienimmästäkin äännähdyksestä.

Miehen vastuulla on lapsen lääkkeiden hoitaminen oikeaan aikaan, koska mä olen keskimäärin koko ajan vauva rinnalla. Viime yönä mies sitten unissaan laittoi herätyksen tuntia liian myöhään, eikä edes tajunnut asiaa. Vasta kun mä kysyin että miksi sillä on herätys sellaiseen aikaan, se hoksasi että EHKÄ kyse oli lääkeherätyksestä, ja EHKÄ siis lääkkeet oli jääneet ottamatta tuntia aiemmin... Ja kun noiden sydänlääkkeiden kanssa pitäisi olla tosi tarkkana, ei missään nimessä saisi myöhästyä yli puolta tuntia! Sitten mies vielä kaatoi valmiin lääkeseoksen puoliksi pöydälle, ja puoliunessa rupesi sekoittamaan uutta satsia puolityhjään lääkekippoon. Niinpä siinä meni kaksi pussia kallisarvoisia lääkkeitä roskiin. Olin niin kiukkuinen että olisin varmaan lyönyt miestä jos vauva ei olisi ollut rinnalla. Ihan käsittämätöntä leikkimistä lapsen terveydellä! Mikähän tuohonkin auttaisi? Mies vaan anteeksipyytävästi toistelee että " mä en oikein ole hyvä yöheräämisissä" - niinkuin siihen olisi vaihtoehtoja! Grr...

Nyt täytyy mennä katsomaan Noelia, kun se on nukkunut hajuvaipoissaan jo yli tunnin...

Kandi & Noel 16vrk

Vierailija
32/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle annetaan mun pumppaamia pullosta silloin tällöin, kun mä olen jossain menoissa. Tiistaina mies antoi mun jälkitarkastuskäynnin aikana ja sit eilen, kun olin hierojalla. Yleensä ei oo siitä välittänyt, mutta onhan se hyvinkin todennäköistä, ettei pulloruokinta ainakaan paranna rintasyömistä. Mulla kuitenkin tulee maitoa suihkuamalla, joten ei ne raivarit ainakaan huonosta herumisesta pitäis johtua, mutta varmaan tyttöä voi hämätä, kun on erilainen " tissi" aina välillä tarjolla.

Vierailija
33/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites pikku-millin Dubain reissu sujui? Oliko Aksun hoidossa olo mennyt hyvin?

Viipero

Vierailija
34/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietettiin Iitun kanssa päivää mun äidilä, kun isukki on iltavuorossa. Äitini luona Iitu ei sentäs huuda koko ajan kurkku suoraan ja suostuu jopa nukahtamaankin siellä :) Eikä tänään ujostellut mummia yhtään, mitä nyt välillä aina tarkasteli on äippä paikalla :)

Hienoa, että Karssulin Ainolla oli paino noussut :) Mä oon ihan pihalla tuosta vauvan maitoallergia-jutusta? Eli jos se todetaan, niin imettävä äiti joutuu maidottomalle dietille, mutta Nania esim saa siis antaa vain mitä häh kuka? Valaiskaa nyt viisaammat minua :) Vai joudutteko ostaa sitä kallista maitoa apteekista?

Jaaha, neiti heräsi, tulen kohta taas jatkamaan..

Vierailija
35/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli muuten aamupäivällä Iitun kanssa kaksistaan kotona pari tuntia, kun lähdin äitiäni kuskaamaan kaupoille. Kysyin mieheltä, että miten oli mennyt ja niinhän heillä aina menee niin että ne nukkuu :) Iitu heräsi yöunilta klo 10.45 ja syötin hänet ja häivyin. Olikohan miestä alkanut jo puolen tunnin päästä väsyttämään ja ne oli menny makkariin meitin sängylle. Mies oli nukahtanut melkein heti ja heräsi puolen tunnin päästä ja neitikin nukkui siinä vieressä. Sanoin taas jälleen kerran että ei Iitu kyllä mun viereeni tolleen nukahda ellei ole tissillä. Mies totesi että minä haisenkin tissimaidolle ja hän unihiekalle :D

Rintaraivarin oli Ossen neiti saanut. Niitä täälläkin tulee ja menee, väillä kestää pari päivää, välillä tulee vain kerran päivässä. Nyt ei ole pariin viikkoon tullut. Meillä ei auta mikään muu kuin aika, eli tissi piiloon hetkeksi :) Tuttipullon päälle kun Iitu ei ymmärrä mitään. Ei vaan kerta kaikkiaan tajua imeä sitä.

Pitäisikin muuten alkaa taas yrittämään tuttipullolle, kun meillä olisi 4 elokuva-lippua, jotka on voimassa huhtikuulle :) Äitini vitsailikin tänään, että tulee koskariin hengaileen Iitun kanssa ja kolkuttaa sitten Cine atlaksen ovelle kun neidillä on nälkä :D

Pikku-millin matkan kuulumisia täälläkin odotellaan :)

Jokohan Tikru on kotiutunut neidin kanssa?

Vierailija
36/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä sanoa, että meillä on sama " taktiikka" kuin Ossellakin, eli samasta tissistä syödään. Kun Iitu lopettaa imemisen, röyhtäytän ja tarjoan uudestaan samaa tissiä :) Eli tällä röyhtäytyskeinolla ollaan nyt saatu syöttöjen välit 2-3 tuntiin :) Saa nähdä alkaako tyttö joskus syömään molemmat rinnat kerralla tyhjäksi? Mites muilla?

Vierailija
37/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikkona kävin lääkärissä tän ainaisen flunssan takia. Ei mitään erikoista ollut, mut sain antibiootit varaksi ja lähetteen verikokeisiin. Verikokeiden tulokset tuli tänään ikä niissäkään ollut mitään. Ite epäilen osasyyksi univelkaa, kun tuntuu et flunssa tulee aina takasin huonosti nukuttujen öiden jälkeen..

Ope: Väestörekisterikeskuksen nettisivuilta kai löytyy se, et miten monta minkäkin nimistä ihmistä Suomessa on. Toivottavasti Ainolla ei mitään bakteeria ole.

Osborne: D oli 3 kk kun me alotettiin muskari, mutta meidän ryhmässä oli yksi vähän alle 2 kk. Ehkä alkuun vähän pieni, ainakin näytti siltä et leikit oli hiukan hankalia. Tietysti riippuu vauvasta!

Viipero: Musta tuntuu, että meillä ainakin siitä asti, kun D löysi kätensä, on suussa jatkuvasti jotain. Lelu tai sormet. Nyt D' n uusin on se, et etu- ja keski-sormi on ala" hanmpaiden" ympäri (siis ei ole vielä hampaita hampaita vaan siinä ikenen päällä) ja samalla päristää sylkeä kielellä/huulilla :S. Mä luulen et noi " suuleikit" jää sit kun lapi oppii muuta.

Toivottavasti Kissankellon Matias ja mies toipuvat ja itse vältyt moiselta hirmuflunssalta!

Amy: Synnytyksen jälkeen oli ihanaa, kun oli kaappi täynnä " uusia" vaatteita! Jotenkin vanhat kyllästymiseen asti käytetyt vaatteet oli hirveän uusia ja kivoja ;) Mä en juuri lue muita kuin tätä enska-ketjua. Ennen kävin siellä moku-perheet puolella (ja sieltä tännekin eksyin), mutta siellä on nyt koko ajan vaan taistelua jostain, niin en enää oo viitsinyt avata koko palstaa..

Toivottavasti Karssulin Ainolla ei mitään hirveitä allergioita olisi!

Nyt on pakko mennä, kun pojilla on joku kriisi olkkarissa..

Vierailija
38/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kähisevää sellaista... Meikäläisellä ollut tän päivän kurkku ihan sika kipee, mistä lienen saanut...

Ensiksi ennen kun alan muuta kirjoittamaan Tikrulle oikein paljon onnea! Ja tietenkin kaikille muillekin joita en ole vielä onnitellut!!!!

Mutta pakko tulla jonnekin purkamaan oloa, tai siis tyhjäämään pään! Käytiin eilen ostamassa Gigantista jääkaappi/pakastin, ja tänään PITI olla toimitus!!! Myyjä sanoi, että tuovat sen klo 16-20 välillä, ja soittavat tuntia ennen!!! Mutta vieläkään ei olla sitä saatu, missä lienee... Harmittaa vaan kun ollaan maksettu, ja olis ollut kiva saada se uus kaappi, kun tuo vanha voi missä tahansa vaiheessa levähtää, kun ikää kuitenkin on 15vuotta... Mutta odotellaan... MURR!!!

Mä en taas muista mitä kukin oli kirjoittanut!!! (yllättävää!) Mutta yritän nyt jotain vastailla...

Meikäläinenkin on onnessaan, kun täällä (enskoissa) on mukava ilmapiiri, tuo yksi ketju (tai aika monikin) on tosissaan vaan pelkkää taistelua, ja musta on alkanut tuntumaan jo välillä onko niillä ihmisillä oikeesti omaa elämään... Juu ja taidetaan Karssuli " puhua" samasta henkilöstä... Mut siis tää vaan mun mielipide (tai tältä tuntuu tällä hetkellä..)

Jennillä jatkuu edelleen taistelut Dn kanssa soseista... Höh! Toivottavasti D tajuaa jossain välissä ettei pelkällä maidolla elä...

Miamikiä taas " ahdistelen" kävittekös siellä Johannassa? Saitteko suoraan uudet vaunut vai varavaunut?

Amylla olikin sitten ollut " pitkä" kauppareissu... Hieno homma että meni hyvin... Ja saitte miehelle ristiäisiin hommattua puvun. (Meillä mies piti hääpukuaan n.5vuotta vanhaa... Ja hyvin mahtu, tosin tais vähän mahan kohdalta kiristää... ;=) )

Kandilla on kiukkua... Kyllä se siitä ajan kanssa (vaikka nyt ei siltä tunnukaan...) Mun teki kanssa sillon laitokselta päästyä mieli heittää tuo mies ovesta pihalle, ja sit taas toisena hetkenä se oli niiiiin ihana, että... Mutta " syytän" kyllä noita hormooneita...

Mutta muuta en nyt muista tähän " hätään" ja olihan tässäkin...

napero ja Eetu vajaa 11kk (niisk!!!)

Vierailija
39/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on onnellisesti tervehdytty! Matias on nyt ollut jo pari päivää aivan terve ja touhukas, ja mieskin onneksi taas kunnossa. Oli kyllä niin raju tauti, etten toivoisi kenellekään moista. Toisaalta tällaiset pikkuiset flunssat tuntuvat kyllä pieniltä murheilta verrattuna vaikka Kandin Noelin sydänongelmiin ja Open pikku-Ainon vaikeuksiin! Onnellinen saa kyllä olla, että on näin vähällä selvitty.

Paljon voimia lähettelen Kandille ja Opelle, en voi kuin kuvitella, miten paljon huolta pieni potilas aiheuttaakaan. Onneksi molemmilla on kuitenkin hyvin lähtenyt arki käyntiin vaikeuksista huolimatta. Kandin kuvaus miehen yöstä kuulosti kyllä tutulta! Meilläkin on sellainen unikeko, joka ei hevillä herää! Saisi kyllä vähän Kandin mies skarpata niissä lääkeasioissa, ei varmasti ole leikin asia noin pienellä lääkitys. Ja tietty kalliiden lääkkeiden roskiin meneminen harmittaa. Mukava oli kuulla Open Ainostakin, siellähän oli kasvettu ihan valtavasti!

Amylla oli hauska kuvaus vauvasta! Täällä ainakin naurettiin mukavasti sitä lueskellessa. Minä olen ihan samaa mieltä, että tämä enskapino on mukavan leppoisa, täällä on hyvä henki. Enpä ole uskaltautunut mitään kirjoittamaan omalla aloituksella, kun on epäilyttänyt, että tulee p____a niskaan. Harvoin enää tulee luettuakaan muita pinoja, joskus niitä enemmänkin selailin. Nykyään on niin harvoin aikaa olla koneella, että hyvä jos ennätän enskapinon lukea!

MiaMik on kyllä tehnyt urheaa työtä luovuttaessaan maitoa! Se on kyllä ihailtavaa. Itsekin sitä vähän harkitsin, neuvolasta kun jo ehdoteltiin kun maitoa tuli yli äyräiden. (Matias kasvoi alkuun niin hurjaa vauhtia runsaan maidon ansiosta, että neuvolan tätikin tuumi harvoin näkevänsä moista!) Se tuntui kuitenkin työläältä, vaikka täällä maidot olisi kai haettu kotoa, eikä olisi tarvinnut mihinkään itse niitä edes viedä. Jotenkin se alku oli kuitenkin niin työlästä, minullakin meni usein hyvästi puoleen päivään, että ennätin itse syödä aamupalaa... Pahimpaan nälkään jotain popsin samalla, kun imetin, imetin ja imetin.

Karssulin Ainolla sitten oli todettu todennäköinen maitoallergia! Toivottavasti ei muita allergioita enää löydy, sillä jo pelkkä maidon karsiminen on työlästä. Minullekin tuo on kyllä outo asia, mutta maitoa on melkein kaikkialla, joten maidottomalla dieetillä saa kaupassa lukea tarkkaan tuoteselosteita. Hyvä, että Ainolla oli paino alkanut nousta, kovin pieneltä ja hentoiseltahan Aino kuulostaa. Matias oli jo kahden kuukauden iässä 5580 g, joten alle viisikiloinen kolmikuinen on kyllä pienen kuuloinen (3 kk iässä 6260 g ja 64,2 cm, joten pitkä ja hoikka meidän vauva on ollut). Allergia varmaan on kyllä vaikuttanut pienellä kasvun hitauteen. Toivottavasti asia selviää pian!

Minusta tuntuu sitten ihan käsittämättömältä, että Jennin D on jo yli puoli vuotta! Niin ne vauvat kasvaa hillitöntä vauhtia!

Käsien suuhun menemisestä, taitaa olla ihan tavallista, että kädet menevät jatkuvasti suuhun siinä vaiheessa, kun ne löytyvät. Ja kuulemma toinen herkkyyskausi tähän on hampaiden tulo. Minulle neuvottiin, että kannattaa tarkkailla, imeekö vauva sormiaan (yleensä peukkua), vai onko pelkkää " ronklausta" . Ronklaus on sallittua, imeminen ei. Tai silloin kannattaisi yrittää parhaansa mukaan tarjota tuttia tilalle, ettei jäisi peukun imijäksi.

Niin kiireellä luin viestit, etten kuolemaksenikaan muista muuta kommentoitavaa.

Kissankello ja M tasan 9 kk

Vierailija
40/62 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin Matias tuntui vierastavan juuri silloin 3 kk iässä. Se meni kyllä nopsaa ohi, ja nyt on tullut sitten vasta uudelleen se vaihe. Olimme kesällä yksissä häissä, kun M oli juuri täyttänyt 3 kk, ja nehän menivät ihan itkuksi, kun toinen hädissään katseli suurta määrää outoja ihmisiä. :( Eli kylläpä hyvinkin voivat vierastaa!