***Uusi vuosi, Uudet kujeet; SYYS-04***
Sen kunniaksi uusi pinon aloitus! Nyt kaikki edes Bööt sanomaan. Lähden itse tosin töihin, mutta onhan illalla sitten luettavaa? Jookos!
Mimmu ja lapset x3
Kommentit (29)
TiPi, kiva jos oli onnistunut ilta! Meilläkin oli, vaikka kotona oltiin. Vieraat piristi paljon, vaikka vuoden vaihtuminen katseltiin miehen kanssa kahdestaan parvekkeelta. Lapset muuten nukkui hätkähtämättä pauketta.
Nyt on lapset jo sängyissään ja iltasatukirjat takavarikoitu. Esikoinen koittaa kikkailla, totta kai! Yrittää joka ilta juoksuttaa meitä minkä ehtii. Pahin on, jos mies jää tähän koneelle yläkertaan. Neiti juoksee koko ajan jotain tilittämässä. Minä en vähästä hätkähdä, joten pysyy ehkä paremmin sängyssään.
Yritetään siis päästä heti normaaliin rytmiin, ettei huominen menis ihan mahdottomaksi. Aikainen herätys edessä kaikilla.
Minä olen yrittänyt pistää pms:n piikiin myös isoa mahaa:) Onkohan ontuva selitys, mitä sanoo rempparyhmä:) Mietin, että pitäis ottaa töistä liikuntakuponkeja, niin ois pakko käydä uimassa. Niitä kun saa 10 kpl ja ovat voimassa muistaakseni maaliskuun loppuun. Niillä saa vähän alennusta useista urheilupaikoista.
Joo, turisteille hyvä Suomi-kuva! Mutta ehkä eivät tän jälkeen enää luule Suomessa asustavan jääkarhuja:)
Menen alakertaan ja SAATAN ottaa suklaata:)
T: Ynis
Minäkin voisin liittyä antivauvakerhoon!
Kirjaimet. Taitaa pieneltä puuttua vielä aika monta. L- ja R on ainakin ihan hukassa. Muutenkin kirjaimet on ihan sekaisin puheessa. Joskus tosin selittää suht selkeästikin asioitaan. Äänessä on paljon!
Pile, tuota vähän pelkäänkin että tämä vaihe vain kestää ja kestää. Grrr!! Onneksi on lyhyt viikko, kun alkaa tiistaista ja mulla päättyy jo torstaina - perjantait kun olen kotona (hain, muuten, osittaista hoitovapaata aina kesäkuulle -07 saakka. Jihuu). Ja torstaina on onneksi koulutus - siis sellainen jossa saan itse olla kuunteluoppilaana. Voipi rauhassa välillä päästää ajatukset harhailemaan.
Kirjaimista. Meillä tyttö sanoo aikalailla jo oikein, r puuttuu vielä. Välillä sanoo sen jollakin tavalla oikein mutta aika paljon vielä käyttää r:n tilalla l-kirjainta. Mutta selvästi on tuloillaan tuo r. S sen sijaan suhisee oikein tarmokkaasti :)
Alli
Menkat alko tänään mut ei taida tää pömpötys mennä pelkästään sen piikkiin.Jumapt alkaa vast 2viikon päästä mut nyt ku poika on pois pystys kotonaki illalla crosstraineiree,ku vaa sais aikaseks!Sit ois helpompi niitä syöntejäki vahtii..
Typyllä r on täysin l,mut muuten kyllä selvästi puhuu.
Huomenna alkaa arki,mies lähtee töihin :-( On ollu kiva loma.Joulussa oli touhua mut muuten sellasta oleilua vaan.Yleensä kesällä on menoja sinnetänne ja talvella pitäs mennä pulkkamäkee tai viiä poika luistelee mut nyt ei ollu niitäkään " velvotteita" .Nyt tää oleminen ei ole edes ärsytäny,eikä oikeestaa rytmittömyyskään.
Tänää kyl herätin typyn päikeilt jos sais illal aiemmin nukkuu ja sit aamul heräis aiemmin-aamulla must ei ole herättäjäks jos ei ole pakko!
Ynis:Meillä typy suuttuessaan yleensä menee omaan huoneeseen itkemään/huutamaan/raivoamaan/ just jos vaik joutuu pöydästä pois,joten ei ole kokemusta et laittas sen jonneki.Mustakaan sänky ei ole paras mahd.rauhottumis paikka mut oikeesti jos itellä meinaa pinna palaa täysin ni jokapaikka käy et saa ittesä kasaa.Olen menny joskus typyä vessaan karkuu ku tuntuu et räjähtää..ei hyvä sekään,mut välil täytyy nollata.
Taidan siivota pojan huoneen,aika melske jäi sinne.
jatu
P.s:Lähteekö kaikki taas töihin ja tääl ei ole seuraa?!?Apua!!!
Nyt ei tää jaksa kirjotella, piti bööt pistää kuitenki.
Palataan :)
Kerppu
Töissä oltu, melko hulinata oli taas. Tietäähän sen näin juhlinnan jälkeen ja pahana flunssa-aikana mitä se on... Työt ei siltä saralta lopu.
Odottelen että Neiti ja T nukahtaa, sitten lähden saunomaan. Esikoinenkin on jo ihan hyvässä kunnossa, lähtee huomenna jo kouluun. Oli vain kovin harmissaan, kun loma meni neljän seinän sisällä sairastaessa.
Mukava lukea muiden kuulumisia, päässä ei vain pysy mikään tieto... Tomera, siihen valvomiseen tottuu ja siihen väsymykseen turtuu, sanoo hän, joka ei kahteen vuoteen ole öitään kunnolla nukkunut ja joiden aamut alkavat edelleenkin kuuden jälkeen.... plääh!
Lila, minäkin haluaisin kuulla, miten sait miehen pään käännettyä vauva numero 3 -asiassa!
Enkelille toivon elon tasaantumista Nekun ja Minin kanssa. Hyvin sinä pärjäät!
R-kirjain, mikä se on? Kysyy meidän T, jonka puhe on selkenemään päin, mutta joka on silti vielä niin hakusessa. Omia sanoja on paljon, esim. apikuttia (=appelsiinjukurttia). Olisiko joku kenties arvannut :) Jospa se siitä vielä. Meillä taidetaan tulla niin jälkijunassa niin puheen kuin pottailunkin saralla... :(
Mutta nyt on hiljaisuus laskeutunut yläkertaan, taidan hipsiä saunaan.
VOIKAA HYVIN!
Mimmu (ja taas meinasin tehdät Pilet....)
huomiseen
ei jaksa tääkää
ramika ja uinuvat pirkot
Mutta jättäkäähän hyvät ihmiset ne surunaamat (hymiöt) pois sieltä puhe- ja pottailujuttujen perästä. Antakaa lasten kehittyä omaan tahtiinsa. Ei se ole negatiivinen asia, jos puhe on vielä epäselvää tän ikäisillä, tai pottailu on vasta alkutekijöissään. Ehkä ette tarkoitakaan sitä niin, mutta pakko oli sanoa:) Anteeksi, jos olen liian suora.
Noi kaksi asiaa on tietty itselläkin lähellä sydäntä. Sainhan joululahjaksi pieneltä ekan pissan pottaan kotona:) Toista ei ole sitten näkynytkään enää. Ja puhe tosiaan aika sekavaa vielä, vaikka kovasti tykkää höpöttää. Mutta jos jossain omaan mielestäni ok asenteen, niin se on tässä asiassa. Kyllä kaiken ehtii myöhemminkin ja avustettuna, jos ei muuten (olettaen, että on perusterve tapaus).
Sen verran r-kirjaimesta, että meidän puheterapeutin mielestä L:llä korvaaminen on hyvä asia. L ja R kun muodostuu samalla tavalla kielen kärjen äänteinä. Esikoinen alkoi kurluttaa kurkkuärrää ja sillon kysyin asiaa. Nyt on kurkkuäänne jäänyt. Puheterapeutti sanoi, ettei tarvi painostaa sitä unohtamaan, mutta se hidastaa oikean r:n oppimista. Oli sitten itse joskus jutellut, että se kurkkuärrä " asuu" väärässä paikassa ja oikea kielen etuosassa. En tiedä tepsikö se, mutta tosiaan se kurkkuärrä on jäänyt pois.
Minä aion nukkumaan. Saa nähdä miltä tuntuu aamulla herätä kuuden jälkeen taas (vaikkei kovin pitkään olla lomallakaan saatu nukkua).
Mä oon laiska pottailuttaja.Typy käy potalla ku vaippavaihetaan ja usein sinne tekeekin.Jos käyttäsin tiheempää ni tietty vaippoja menis vähempi mut must tuntuu et ei se auttas kuivemmaks sen nopeemmin koska ei ite kuitenkaa hätää tiedosta..siisen tiiä?!kakan tahtoo tehä vaippa,parikertaa tehny pönttöö.
Nyt unilaulut,vähä ollaa myöhäs..
jatu
Ja suttaata. Että sillä mallilla on puhe Pekalla. Puhetta tulee paljonkin ja välillä aika oikein, mutta kirjaimet myös vaihtuu. (limsaa, sipsiä ja suklaata on siis saanut maistaa)
Huomenna alkaa taas eskari esikoisella. Mies jatkaa vielä isyyslomailulla. Mutta syömisten ja ulkoilujen suhteen joutuu koko porukka kyllä ryhdistäytyä. Toisaalta itelle on tehny ihan hyvää relatakin välillä.
Lapsilukuasiaan ja pärjäämiseen tekee taas mieli sanoa jotain. Lasten kanssa oppii kyllä pärjäämään. Samoin vähillä tai katkonaisilla unilla.
Niitten, joilla on vauva vielä masussa, kannattaa kuitenkin etukäteen miettiä, miten arkiasiat mahollisesti järjestyis vauvan tultua. Miten tilanteita hoitaa yksin ollessaan ja miten miehen kanssa. Ja puhuu myös valmiiksi miehelle eikä vaan oleta.
Ja jos vauva on haaveiluasteella, kannattaa oikeasti miettiä, mista saa tarvittaessa apua ja tukea odotus- ja pikkulapsiaikana. Ja millainen on oman ajan tarve. Mulla ainakin on oma aika varsin vähissä, mutta ei se mua yleensä haittaa. Mutta jos kaipaa omaa aikaa, niin on mietittävä, miten se sitten järjestyis ja otettava sitä aikaa nyt, kun ihan pienen kanssa pitäis kuitenki alkuaika pärjätä " symbioosissa"
Ja jos realiteetii on se, ettei enempää lapsia halua, niin sehän on hyvä niin.
Ja jos mieli muuttuu tai luonto päättää toisin, niin sitten eletään sen mukaan.
No, ei tullu tuosta taas mitään tolkkua. Ajatus oli muka hyvä, mutta karkas jonnekin.
Enkelille ja Tomeralle jaksamisia.
Keilinille kovasti ovimia. Toivottavasti pääset/ te pian kokonaan kotiin. Kuka mahtaa olla sairaana?
T@hti
Juu, taisin jo joku päivä kertoillakin, että Antsan puhe on oikeastaan mennyt takapakkia. En todellakaan osaa sanoa montako kirjainta puuttuu, mutta ei tuo meidän pienin ole vielä lähelläkään puhetta. Muutama sana on melko selkeä, kaikupuhetta, matkimista on pojan puhe lähinnä. Saisinko maitoa= akuuko atoa, mehu= ähmää. Ärrää nyt en varsinaisesti heto odottele, kun ekaluokkalaisen, tyttö-keskimmäisenkin ärrä on vielä hakusessa :) Meidän lapset kehittyvät puheasiasioissa todellakin omaan tahtiinsa.
Piti minunkin kysymäni Keiliniltä, jotta oletko jo paremmassa kunnossa? Oliko niin paha kuumetauti, että ihan sairaalaan asti jouduit?
Hulinaa oli eilen tässä kylässä. Minä ja mies olimme ruokapuolella, minä hovina viemässä 180 asiakasta pöytiin :) Ei kait se taito ihan ruosteessa ollut, kaipa se on kuin pyörällä ajo ;)
Nyt pyytää mies iltateelle.
Palaillaan viikolla!
SaaMa
Ynis:Ymmärrän pointin ja tavallaa mäki toivon et vauvakuume häviäis-ois helpompi!Vuoden päästä nämä 2lapsosta olis jo vähä kasvanu ja ehkä päästäs kaksin edes leffaa..ja rahallisesti kolmas ois aika paha :-/ Työt ja autolaina ois aika tarpeen.
Miehelle vauva ei ole ihan punanenvaate,sil on oikeesti ihan järkeviä " pelkoja" esim.nyt on kaikki hyvin...mun serkuissa 3.lapsi on vakeesti kehitysvammanen ja mun rakas serkku on just saanu 2keskenmenoa putkee...ja jos sitä valvomista ei vaan enää jaksa,aika rajoilla pyörittii typyn kanssa..Mies miettii myös sitä että vauvalle menevä aika on pois näiltä kahdelta!
Nyt on nähty ihania vauvoja ni senki takia pyörivät puheissa.Ite pelkään sitäki et jos pääsen kuumeesta eroon ni sit nelikymppisenä iskee kamala katumus!
Siinäpä aamunavaus...
Nyt valmiiks minä ja kämppä,porukat ja mummi tulee kohta.
G:Onko niitä lupauksia???Mulla sitä perinteistä tuohon syömiseen ja tähän kroppaan liittyviä :-/
Hyvää vuodenalkua!
jatu
Nea heräili koko yön, aamulla 38,5 kuumetta. Pelkää vauvaa taas niin paljon, että ei voi olla samassa huoneessa, itkee vaan. Mä en ihan oikeesti enää jaksa. Miehen työt alkaa huomenna. Miten me selvitään täällä kotona. Miks kaikki menee pieleen.. Alotettiin Minille altistus Nutramigenillä, saa nähdä miten käy. Mua vaan itkettää ja en jaksa en jaksa tätä meidän elämää enää yhtään. Illalla oli kaveripariskunta kylässä ja meni mukavasti. Nyt ei oo mikään enää mukavaa. Toivon teille kaikille parempaa vuoden alkua. Nyt ei muuta jaksa.
Enkeli1 ja Nea+Mini
Jos tälläinen ei herätä, niin ei mikään. Pieni alkaa vängätä aamupalan kanssa, ettei halua leipää. Muuta ei ole, kun jugurtti on loppunut. Sitä paitsi tykkää kyllä leivästä. Muutaman vähkäämisen jälkeen laitoin leivän pois pöydästä ja siitäkös se huuto alkoi. Huusi leipää ja jos yritin tarjota sitä takasin, niin ei silti kelvannut. Sitten alkoi raahata keittiöstä tuolia olohuoneeseen. En antanut viedä sinne minne halusi, joten neiti meni pöydän alle. Hyvä niin, sanoin, että rauhottuu siellä vähän. Joo, ei rauhottunut, vaan työnsi tuolia edestään niin, että kaatoi sillä kuusen telkkarin ja seinän väliin. Se riitti mulle. Kyllä adredaliini virtaa! Vein tytön sänkyynsä, kun en muuta keksinyt ja sinne jäi huutamaan hulluna. Oli sitten sielläkin heittänyt petivaatteet lattialle ja samoin riisunut housut ja sukat ja viskannut lattialle. Menin sanomaan, että tyttö ei ole nyt ollut yhtään kiltisti koko aamuna ja saa pukea itse housut takaisin jalkaansa. Annoin sen sinne sänkyyn, muttei mitään tapahtunut. Jätin sinne jatkamaan miettimistä. Mies näköjään meni jotain selittämään ja otti sängystä pois pesulle. Nyt sitten huutaa siellä pesulla. Luulen, ettei ollut vielä valmis tulemaan pois sängystä ja olemaan yhteistyökykyinen. Mies siis hätiköi. Tietty ajatteli mun julmana jättäneen toisen yksin sänkyynsä (hurjaa, eikö vaan). Meillähän on pinnis vielä käytössä eikä pääse sieltä pois itse. Se oli ainoa paikka jonne keksin heivata tytön, koska oma hermo ei ois kestänyt alkaa istuttaa jossain sohvalla tms josta ois tullut koko ajan pois.
No, nyt mies sitten vei takaisin sänkyyn ja koko huuto alkoi alusta. Olipa viisasta!
En yhtään tykkää tosta ajatuksesta itse, että sänkyyn laitetaan rankaisuksi rauhottumaan. Mutta minne sitten? Se tosiaan on ainoa paikka josta ei pääse pois. Itsestä tuntuu kuitenkin, että on päästävä pois tilanteesta.
Että hyvin alkoi uusi vuosi. Hohhoijakkaa vaan. Oma valvominen ei edes tunnu kauheasti, kun eilen sai nukkua pitkään. Eli sen takia ei oma hermo ole mitenkään normaalia kireämmällä.
Tuntuu, että tää loma on kestänyt ihan liian kauan. Näin joulun aikaan kun on koko ajan ohjelmaa ja kaikkea ja rutiineja on lähes mahdoton ylläpitää. Onneksi huomenna alkaa arki!
T: Ynis ja kiukkuperse
Eilinen oli yksi niistä muutamasta illasta vuodessa, kun olin illan töissä. Rekrytoin sitten miehenikin päiväksi meidän firmaan töihin ja vietimme uudenvuodenaaton toisiamme nähden kuitenkin :) Kiireinen oli ilta, tietenkin. Isommat lapset olivat tuttavaperheen (joilla saman ikäiset lapset) luona. Kävivät ilotulituksenkin katsomassa (aika räiskettä olikin :)). Antsa oli ryhmiksessä hoidossa. Antsa oli tuossa vuorohoidossa nyt ensimmäistä kertaa, isommat olivat aikoinaan samaisessa paikassa pienenä monta iltaa viikossa. Poika oli (yllättäin?) tykännyt olostaan. Oli leikkinyt sydämensä kyllyydestä ja nukahtanut aivan rauhallisesti hoitotädin syliin tämän lauleskellessa. Edellisenä päivänä kävimme Antsan kanssa paikkoihin tutustumassa ja jo silloin poika olisi haluunnut jäädä sinne. aamusta asti hoki " juhmikseen! juhmikseen!" Hain Antsan yhden maissa yöllä nukkuvana pois. Heräsi istuimeen laitettaessa, mutta kotimatka on vain muutamia satoja metrejä ja omassa sängyssään nukahti oitis. Ihan hyvin meni siis, mutta jatkossa ei ole Antsalle tarkoitus vuorohoitoja tarvita. Isompien ollessa molempien pieniä se sujui, mutta nyt kun ovat koululaisia, ei se luonnistu samalla tavalla (eikä tämä vanha muutenkaan jaksaisi ;))
G: Mennessä vuodessa hyvää: Perhe pysyi terveenä ja vuosi meni rauhallisesti, keskimmäisenkin koulunkäynti alkoi kunnialla. Antsa oppi kävelemään. Työ on ollut mielenkiintoista ja pääsin useammille ulkomaan matkoille.
Miinuspointseja: Ulkomaan matkoilla joutui olemaan perheestä erillään, Antsasta tuli ihan isin poika. Työ vei myös aivokapasiteetin ja pää on muuten kuin seula. Keskimmäisen lukemaan oppiminen on takkuista.
Kaiken kaikkiaan, oikein hyvä vuosi. Mukavaa on myös se, että syysmammayhteisö elää ja voi hyvin!
Mukavaa vuoden 2007 alkua kaikille!
♥Saamuska
Kamalan nopeasti vuodet menevät. Tän kuun lopussa on mulla synttärit.
Enkelille jaksuja. Toivottavasti teillä pian helpoottais.
Veeti oli eilennä ihan tohkeissaan kun ammuttiin raketteja. Olis kovasti niitä itse halunnut mennä sytyttämäään. Ja millään ei oliis kotiin halunnut tulla kun halusi vain raketteja katsella.
Molemmat lapsukaiset nukkuivat onneksi yönsä hyvin vaikka pihalla paukkui melkein läpi yön.
Miehen isä ja sen vaimo tulevat taas tänään tänne. Ovat kai viikon täällä. Ei oikein jaksais.
Uudenvuoden lupaus oli että alan syömään tervellisemmin ja käymään salilla ja uimassa. Mieskin aikoo ruveta painoaan tiputtamaan.
Joo mutta nyt Veetille ruokaa antamaan.
Öttis, Veeti ja Venla
niin se vuosi vaihtui, Ida poltti sormensa yinaa valettaessa ja itkeskeli sitä sitten yhteen asti yöllä. vauva itki ja söi ja itki ja söi... yölläki valvottiin yli 2h. muuten olis ihsn ok, mut ei vaan imetys tahdo tällä hetkellä sujua, vauva riuhtoo ja hosuu tissillä niin et ei todellakaan samalla voi ite nukkua.Huomenna on onneks neuvola, näkee et onko paino noussu. Tyhmää valittaa ku toinen on vasta 9pvä vanha et tottakai syö tosi usein... mut jotenkin oon vaan niin väsyny. Miten ihmeessä Jatu, Mimmu ym. jaksoitte valvomista kuukausitolkulla????
Enkelille kovasti voimia, muuta en osaa sanoa!
Parasta menneessä vuodessa oli tietenkin ihanan ja terveen vauvan syntyminen, Idan kasvun seuraaminen ja hyvin sujunut päiväkotiura :) Olen tyytyväinen myös siihen miten saatiin miehen kanssa opiskeltua ihan aikataulun mukaisesti. Raskainta oli keväällä kun Ida heräili öisin tunnin välein ja sairasteli jonkin verran. Pientähän noi heräilyt oli mutta kun Ida nukkui jo vastasyntyneenä 4h pätkiä...
Ida on oppinu ihan hurjasti puhumaan lisää nyt reilun vkon aikana, ennen kaikki oli Idan, tai Ida tekee ym. nyt on koko ajan että MINÄ. Ida ei oo mitenkään kovin ajoissa puheenkehityksen kanssa, mut ihana on ku muutkin jo ymmärtää mitä Ida tarkottaa ja pystyy aika paljon keskustelemaan neidin kanssa.
Pitäis jotain tekemistä kehittää, ulkona sataa... Nää aamupäivät on pahimpia, Idan olis tarkotus tammikuun puolessa välissä alottaa puistossa, mut millä ihmeellä me sinne ehditään ennen ku puisto menee kiinni?
Vauva heräs, johan se 10min nukkuikin...
Petra, Ida ja vauva 9vrk
Meillä ton aamuepisodin takia lensi kuusi pihalle. Näillä säillä olikin helppo riisua koristeet ulkona siitä, niin ei roskannut enempää sisätiloja (nythän meillä on havuja varmaan tv-tason alus täynnä). Olin kyllä muutenkin ajatellut, että tänään voisin luopua kuusesta. Samalla sitten siivosin muutkin joulukoristeet pois. Pieni kysyi, että mitä äiti tekee. Vastasin, että siivoan joulun pois silmistäni:) Jäljelle toki jäi 2 joulutähteä ja muumipiparitalo ja kaikki ulkovalot.
Nyt järjestän pyykkejä kaappeihin ja täytyy samalla esikoisen pieniä paitoja raivata pois laatikosta. Näkee sitten, jos tarvii ostaa uutta.
Jaaha, taas kuuluu huuto. Mies rauhotti lasten riehumista, niin eihän sellanen nyt ole oikein pienen mielestä. Onneksi noi tilanteet saa suht helpolla kääntymään nauruksi.
Mitähän sitä sanois. Pää lyö tyhjää. Oltiin eilen mun porukoilla koko päivä ja jäätiin yöksi. Käytiin päivällä mun kummitädin luona, asuu siinä naapurissa. Jouluna ei päästy sinne, kun se oli sairaalassa leikattavana. Ikää rautarouvalla tänä vuonna 97v, asuu yksin ja on teräväpäinen kuin mikäkin. Muisteli just vuotta -29, kuinka oli lauhaa ja vasta vuonna 1930 maaliskuussa tuli lumi maahan!
Onni vähän pelkäsi raketteja ja illalla nukahtaminen kesti, kun yläkertaan kuului kauhea pauke. Mutta nukahti sitten viimein 23 aikaan...
Minä menin sitten veljen vaimon kanssa naapurissa asuvalle serkulleni ja tulin sieltä tänä aamuna 5.30 pois. Ja pari tuntia sitten söin ekan kerran tälle vuotta, kun ei aiemmin juuri maistunut... Että sellainen kyläreissu.
Nyt sitten alkoi herkuton tammikuu. Katsotaan kuinka kauan jaksan ilman karkkia, pullaa ja muuta hyvää.
Kirjaimista. Onni sanoo kaikki muut kirjaimet tosiaan mutta r puuttuu ja sen korvaa ällällä. Joskus se on jo vähän ärrän suuntainen.
No joo ajatus katkoo kun tuossa yks ihanan taapero huutelee " tietokoneesta Tomi Tlattolia" .
Ihana kun alkaa arki!!! Pääsee taas kunnolla kuntoilun makuun ja muutenkin alkaa kerhot sun muut. Huomenna olis itsellä magneettikuvaus tuosta selkärangasta. Saas nähdä mitä löytyy vai löytyykö mitään.
Nyt pitää mennä. Sairastupiin paranemista. Keilinin tapausta minäkin pähkäilen, että kuka on sairastellut.
T-P