Hyväksyisitkö sen, että mies on aina pois etkä saa koskaan omaa aikaa?
Eli yhteisiä pieniä lapsia ja mies aina töissä, työmatkoilla ym. Kotiin tulee klo 20 illalla. Eli sinä yksin vastuussa lasten päiväkodista hakemisesta ja huolehtimisista sen jälkeen. Sama myös viikonloppuisin. Miehen palkka ei ole iso ja hänellä on lisäksi aloitteleva firma, joka vie paljon aikaa mutta ei tuota vielä aikoihin mitään. Omaa aikaa saisin klo 21 jälkeen mutta en jaksa silloin enää mennä muualle kuin nukkumaan.
Meillä on tämä tilanne ja olen todella kyllästynyt tähän. Olenko väärässä tuntiessani näin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut hakea lastenhoitoapua vaikka MLL:n kautta? Voisit vaikka järjestää muutaman vapaaillan viikossa itsellesi ja jos mies ei tykkää, käsket kotiin olemaan vanhempi lapsilleen
Meillä on 6kk vanha vauva, lapsen isä työskentelee ja asuu ulkomailla jonne muutamme myös myöhemmin. Rankkaa olisi yksin jos en saisi vanhemmiltani apua
Vai että ap maksaisi siitä, että mies ei edelleenkään joutuisi kantamaan vastuuta lapsistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut hakea lastenhoitoapua vaikka MLL:n kautta? Voisit vaikka järjestää muutaman vapaaillan viikossa itsellesi ja jos mies ei tykkää, käsket kotiin olemaan vanhempi lapsilleen
Meillä on 6kk vanha vauva, lapsen isä työskentelee ja asuu ulkomailla jonne muutamme myös myöhemmin. Rankkaa olisi yksin jos en saisi vanhemmiltani apua
Vai että ap maksaisi siitä, että mies ei edelleenkään joutuisi kantamaan vastuuta lapsistaan?
Voihan sen maksaa 50/50. Siksi jos mies ei tykkää, tulkoot kotiin olemaan itse vanhempi lapsilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen maksaa 50/50. Siksi jos mies ei tykkää, tulkoot kotiin olemaan itse vanhempi lapsilleen
Miksi ap:n pitäisi maksaa edes puolta ja vielä järjestää hoitaja? Miehen kuuluu ottaa vastuuta lapsistaan ilman venkoiluja.
Minulle kävisi se, että mies on viikot KOKONAAN poissa ja vastaavasti tienaamillaan lisillä yms. osallistuisi enemmän perheen talouteen. Silloin sitä paitsi olisi mahdollista olla joka päivä hetki yksin illalla 21 jälkeen, kun lapset ovat nukkumassa. Silloin olisi myös selvää, että miehen kotona ollessa hänellä olisi leijonanosa vastuusta.
Tuo on pahin skenaario, että mies on poissa sen ajan kun voisi olla hyödyksi jossain, mutta ilmestyy kuitenkin nukkumaanmenojen aikaan siihen paikalle säätämään ja oletettavasti kaipaamaan huomiota myös. Meillä oli esikoisen ollessa pieni vastaavaa vääntöä. Kun avauduin aiheesta, mies kiukkuisena selitti, että hän nimenomaan on loistoisä, kun olisi voinut jäädä töihin vielä mutta silti valitsi tulla kotiin jo klo 20.
Kun palasin töihin, jostain syystä mies ei kuitenkaan ollut riemuissaan siitä, kun minä tulin kotiin kello 20. Keskustelujen ja eri vastuunjakomalleja kokeilemalla vasta opittiin jaksottamaan elämää niin, että molemmat saavat oikeasti myös palauttavaa aikaa arjessa. Ei se itsestään tapahtunut, mutta kannatti.
Ja kannatta myös omalla kohdalla miettiä vakavasti sitä, että mitä oma hyvinvointi kestää. Teillä ilmeisesti nyt tuo työnjako kumpuaa miehen unelmasta työllistää itsensä omalla firmallaan joskus tulevaisuudessa. Onko se haave oikeasti realistinen? Jos on, niin millä aikavälillä? Paraneeko tilanne olennaisesti, jos firma alkaa kannattaa? Pystyykö ennalta päättelemään, onko läpimurto jo nurkan takana, vai onko käynnissä tasainen pääoman syönti, epätoivoinen sivuunkatsominen ja mahdollisesti tulevaisuudessa bisneksien lopettaminen burnoutin kautta? Itse tällaista sivusta seuranneena olisin tarkka siitä, että sovitaan jotkut askelmerkit siihen, että yrityksen menestystsänssejä arvioidaan realistisesti. Pitää olla tiedossa joku päivämäärä, jolloin luetaan madonluvut. Jos indikaattorit eivät silloinkaan näytä paremmilta, firma pitäisi pistää pakettiin ja miehenkin mennä vaikka palkkatöihin.
Itse tiedätte oman tilanteen. Mutta tosiaan, olen nähnyt niin monen perheen roikkuvan keskellä jotain puolivalmista suureellista remonttia tai jäävän kakkoseksi jollekin tappiolliselle firmalle ja lopulta romahtavan riitoihin rahasta ja ajasta, että sitä puolta ei voi liikaa korostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap:n pitäisi maksaa edes puolta ja vielä järjestää hoitaja? Miehen kuuluu ottaa vastuuta lapsistaan ilman venkoiluja.
Ei ole pakko. Kunhan ehdotin kerran miestä ei tällä hetkellä näytä kiinnostavan auttaa lapsensa hoidossa ja ap selvästi tarvitsee apua/vapaata