Kummilasten joululahjat
Minkälaisia budjetteja teillä?
Itselläni 6 kummilasta ja vuosi vuodelta toiveet tuntuvat kallistuva, kun kyselee toiveita. Tämän takia en kysy tänä vuonna toiveita vaan koitan etsiä jotakin järkevää kohtuuhintaan. Budjetti on nyt 15-25€/lahja.
Onko ok?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös kuusi kummilasta ja minusta lahja pitäisi maksaa korkeintain 20-30€.
Viime vuonna sain jo marraskuussa kahden kummilapsen äidiltä lahjatoiveen, yllättäen ja tilaamatta ja toivottiin n. 130€ joululahjaa, kuvien ja mistä lahjan voi ostaa. Toivomus jäi täyttämättä.
Ihan oikein!
Vierailija kirjoitti:
En osta joululahjoja.
Minäkin lopetin lahjomisen jouluna ja muistin vain syntymäpäivänä kun olivat vielä peruskouluikäisiä. Nyt nuorinkin jo yli 20v enkä muista kuin jollakin viestillä jossain somessa. Alkoi vanhempien toiveet olla niin kalliita etten omalle lapsellekaan niin kalliita lahjoja ostanut. Peiliin katsomisen paikka vanhemmilla, ehdottomasti.
Laittaisin 10 e tilille jouluna ja 15-20 e synttärinä. Ehkä läheiselle siskon lapselle ym. Joskus enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös kuusi kummilasta ja minusta lahja pitäisi maksaa korkeintain 20-30€.
Viime vuonna sain jo marraskuussa kahden kummilapsen äidiltä lahjatoiveen, yllättäen ja tilaamatta ja toivottiin n. 130€ joululahjaa, kuvien ja mistä lahjan voi ostaa. Toivomus jäi täyttämättä.
Mitäköhän tällaisen vanhemman päässä liikkuu? Miten kehtaa?
Toinen ääripää on vanhemmat joilta ei saa lahjavinkkejä sitten millään, eikä mitään saisi ikinä tuoda mukanaan. Sama teatteriesitys joka kerta. Kun menen kutsuttuna esiteini-ikäisen kummilapseni synttäreille, en todellakaan aio viedä hänelle "lahjakorttia jolla pääsee sinun kanssasi metsäretkelle". Kerro nyt vaan mikä tällä hetkellä on in, niin ostan jotain siitä kategoriasta oman budjettini rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 30-40eur per lapsi. Veljenpojalle ostan joskus kalliimpaakin. Lahjamuistamiset loppuu konfirmaatioon. Meillä 8 kummilasta, mutta enää kolme alle rippikouluikäistä. Isoille saatan joskus lähettää esim arpakalenterin tms.
Eli satasia menee kummilasten lahjoihin
Niin menee. Tämä on oma valinta ja meillä on siihen varaa. Kummiudesta voi kieltäytyä ja lahjoja ei ole pakko ostaa.
4 kummilasta, joista vanhin on jo aikuinen eikä enää lahjaa saa. Muille sellainen 20-30 e joululahja. Synttärilahja samaa luokkaa.
Yleensä kysyn suoraan kummilapselta mistä tykkää ja mitkä jutut kiinnostaa. Kirjojakin olen antanut, isommille joskus lahjakortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen pidin joulusta, mutta kun suku kasvaa se ei todellakaan ole enää kivaa. Itselläni 3 lasta, samoin siskolleni. Olemme molemmat toistemme esikoisten kummeja. Koitin ehdottaa, että molemmat antaisi vain kummilapselle lahjan. Siskoni mielestä se on epäreilua muita lapsia kohtaan. Joka vuosi on kyllä kaikki saaneet runsaasti paketteja
Jouluna lahjat vain omille lapsille. Synttärilahjan voi kummilapselle ostaa. Johonkin ne rajat on vedettävä.
Minä en osta omille lapselleni. Saat kyllin monta lahjaa isovanhemmilta, jne.
Kummiksi en ole suostunut ja ostan siskoni lapsille kuten hän ostaa minun lapsille. Rajaksi ollaan vedetty 12 vuotta. Sen ikäinen on jo kyllin vanha kestämään ettei joulu ole = lahja-automaatti.