Paljonko TTT.lla / TMT.lla elävälle pitää jäädä käteen kuussa?
Eli. Kysyn nyt täältä palstalta, kun en virallisilta tahoilta ole saanut vastauksia.
Olen työtön työnhakija. Saan työmarkkinatukea ja asumistukea. Lisäksi ''saan'' toimeentulotukea. Lainausmerkit, koska itse en sitä saa, vaan se maksetaan suoraan vuokranantajan tilille.
Epäkohta tässä on se, että joudun itse maksamaan vuokraa 92,88 euroa kuukaudessa omavastuuosuutena. Tällöin minulle jää käteen vain noin 500 euroa kuussa. Eikö lain mukaan jokaiselle minimitoimeentulolla elävälle kuuluisi jäädä noin 550 euroa kuussa? Asumistuki on rajattu 695 euroon, ja sen lisäksi saankin toimeentulotukea. Vaan mielestäni saan toimeentulotukea liian vähän. Saan sitä vain 295 euroa kuussa. Eikö minun kuuluisi saada sitä enemmän? Miten tämä oikein on laskettu ja mikä tässä on logiikka? Lähetin saman kysymyksen KELA.llekin äsken, vaan sieltä nyt on turha mitään järjellisiä vastauksia odotella. Mieluummin kuulisin oikeiden ihmisten kokemuksia ja tietoa asiasta KELA.n robottien sijaan.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
t. Bertta-38
Kommentit (8)
Koska sun pitää mennä töihin provoilun sijaan.
500-1000e vähemmän kuin esimerkiksi osa-aikaiselle siivoojalle tai kassalle, muutoin ei ole järkeä käydä suorittamassa tuloja alentavia töitä.
Aloittaja on työtön, joka valittaa kun jää vain 500e kuussa käteen eli ruokaan ja vaatteisiin ym.
Minulla leikattiin juuri työtunteja ja minulle jää pelkän vuokran maksun jälkeen noin 150e käteen, josta ruoan lisäksi pitää maksaa mm puhelin, sähkö, puh.liittymä, netti ja vesi.
Käyn kuitenkin 5 päivänä viikossa töissä, joten hieman vaikea ymmärtää, miksi töissä käymisestä näin rangaistaan (tai ei töitä tekemällä palkitaan, tuohan on vähän tulkinta kysymys)
Noin 460e vuokran jälkeen, en ole oikeutettu toimeentulotukeen, minulla on hieman säästöjä mm silmälaseihin. Tuosta sitten maksan sähköt, puhelinlaskun, bussikortin, päivittäistavarat, lääkkeet yms.
Lääkkeet, bussikortti ja sähkölasku syövät noin 130-150e/kk.
Sain juuri työn joulusesongiksi joten en voi täältä poiskaan muuttaa
Paljonko vuokra? Kelan laskelmissa ei hyväksytä ihan mitä tahansa vuokran määrää. Muutenhan jokaisen työttömän kannattaisi asua vähintään 100-neliöisessä lukaalissa Helsingin keskustassa eikä 30-neliöisessä yksiössä Mellunmäessä.
Omavastuu vuokrasta kuulostaa siltä, että sinulla on liian kallis vuokra.
Mulle jää kans käteen asumiskulujen jälkeen 500e. Siittä makselen sähköt, vedet, puhelimen, netin, vakuutukset, lääkkeet ja bussikortin. Kyllä kyrsii.
Lisään vielä, että perustelut sille miksi pitäisi saada enemmän toimaria: koska toimeentulotuen suuruus on 555 euroa (about). Niin millä logiikalla saan sitä 295 egua? Miksei 350 egua?
t. Bertta-38