Makaronilaatikko uunissa, ai että
En oo pitkään aikaan tehnyt, ehkä keväällä viimeksi.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Aha. Hurja tarina.
Ei hurja, vaan kertomus siitä, että tavallinen asia voi olla mielekäs.
Hienoa, toivottavasti riittää huomiseksikin.
Näin pitkästä aikaa oikeaa makaronia kaupassa, ja tajusin että ei ole tullut syötyä laatikkoa aikoihin.
Varhaisimmissa suomalaisissa pastaa koskevissa keittokirjamerkinnöissä makaronia paistettiin pannulla ruskistettujen korppujauhojen kanssa
Makaronilaatikko oli itse asiassa alkujaan lihaton juhlaruoka, jota valmistettiin esimerkiksi joulupöytään.
Munamaidon lisäksi makaronin joukkoon saatettiin lisätä sieni-sipulipaistosta, mutta lihaisaa versiota nautiskeltiin ainoastaan varakkaimissa perheissä. Juhlapöydästä yli jäänyt makaronilaatikko leikattiin seuraavana päivänä viipaleiksi ja paistettiin voissa pannulla.
Makaronista tehtiin myös esimerkiksi makaronivelliä. Sota-aikana makaronia syötiin, kun muusta ruoasta oli pulaa.
Makaronilaatikko yleistyi Suomessa 1950-luvulla.
N34, puoliksi makaroni
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, toivottavasti riittää huomiseksikin.
Eiköhän riitä, kun syöjiä on vain kolme.
Vierailija kirjoitti:
Näin pitkästä aikaa oikeaa makaronia kaupassa, ja tajusin että ei ole tullut syötyä laatikkoa aikoihin.
Mä en oo käynyt katsomassa, tein tuon kierrepastasta.
Vierailija kirjoitti:
Varhaisimmissa suomalaisissa pastaa koskevissa keittokirjamerkinnöissä makaronia paistettiin pannulla ruskistettujen korppujauhojen kanssa
Makaronilaatikko oli itse asiassa alkujaan lihaton juhlaruoka, jota valmistettiin esimerkiksi joulupöytään.
Munamaidon lisäksi makaronin joukkoon saatettiin lisätä sieni-sipulipaistosta, mutta lihaisaa versiota nautiskeltiin ainoastaan varakkaimissa perheissä. Juhlapöydästä yli jäänyt makaronilaatikko leikattiin seuraavana päivänä viipaleiksi ja paistettiin voissa pannulla.
Makaronista tehtiin myös esimerkiksi makaronivelliä. Sota-aikana makaronia syötiin, kun muusta ruoasta oli pulaa.
Makaronilaatikko yleistyi Suomessa 1950-luvulla.
N34, puoliksi makaroni
Mä muistan, kun lapsena useinkin söin pitopöydässä tuota lihatonta versiota. Ja mumma teki just tuota, että paistoi makaronilaatikkoa voissa pannulla.
Uunissa ? Itse tykkäisi makaronilaatikossa lautasella ja suussa + ketchuppia, Meira tai Heinz. NJAMMI!
Vierailija kirjoitti:
Uunissa ? Itse tykkäisi makaronilaatikossa lautasella ja suussa + ketchuppia, Meira tai Heinz. NJAMMI!
Mutta uunissa se on käytettävä ennen lautaselle annostelemista.
Heinz on AINOA ketsuppi.
Makaronilaatikko maistui tavallista paremmalle kun hyllyt notkuivat tyhjyyttään kun itsellä oli jemmassa myllyn parasta.
Mitä teit makaronin keitinvedelle?
t. makaronitarkastaja
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit makaronin keitinvedelle?
t. makaronitarkastaja
Pakastin seuraavaa käyttöä varten, tiätty.
Mä tein viikonloppuna just sitä ihanaa, lihatonta versiota. Kyllä oli niin hyvää taas emmentaljuustoraasteen ja reissumiehen kanssa.
Minkälaista laatikkoa käytät tässä ruuassa?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Mä tein viikonloppuna just sitä ihanaa, lihatonta versiota. Kyllä oli niin hyvää taas emmentaljuustoraasteen ja reissumiehen kanssa.
Laitatko siihen vähän sokeria? Monesti olen pitopöydässä syönyt hieman makeaa versiota.
Vierailija kirjoitti:
nelikulmaista pahvilaatikkoa
Vierailija kirjoitti:
Sellaista lasista, aika matalaa. Vuuaksihan sitä toiset nimittävät.
Vierailija kirjoitti:
Ai ettien että.
Sepä juuri. En töissä syönyt kunnon ruokaa, vaikka mukana oli, ja nyt on kova nälkä.
Aha. Hurja tarina.