Mikähän on se lääkitys, joka estää laihtumisen/lihottaa?
Minun maalaisjärkeni sanoo, että kun tarpeeksi vähän syö niin kyllä laihtuu, oli sitten mikä lääkitys tahansa.
On fysikaalinen mahdottomuus, että reilusti kulutuksen alle syövä ihminen lihoisi/ei laihtuisi.
Kommentit (40)
Kyllä lääkkeet vaan voi lihottaa sotkemalla aineenvaihdunnan !!! Oon lihonut + 20 kg josta ainakin 10 kg johtuu aineenvaihdunnan hidastumisesta ja siitä ettei pirstalemurska murtuma sääriluulla , mikä ei tullut kuntoon juosta , pyöräillä, jne. :( Nestettä kertyy sisäelimieni ympärille, sormiin , kasvoihin ,jalkaan ... Vaikeita vammoja on muitakin sekä endometrioosi ... On siis kipulääkitys jatkuvasti päällä , hormonihoitoja , unilääkitykset ja masennus lääkkeet. Tilanne on kuin olisi kehonsa vanki. Melkein läski :( , joka oli ennen tapaturmaa hoikka , pirteä ja liikunnallinen hoitsu.
Ehkä Tää vielä tästä tasottuu.
No minut lihotti mirtatsapiini. On ko. lääkkeellä aika yleinenkin sivuvaikutus. Sen lihotusmekanismi on pääosin ruokahalun lisääminen. Ja kun lääkettä yleensä määrätään masennukseen, ja siihen päälle tulee valtavaksi kasvava ruokahalu ja makeanhimo (ei kaikille tule) niin koitapa siinä muka sitten olla tahdonvoimalla syömättä. Ei onnistunut ainakaan minulta, ei masentunut edes jaksa välittää. Lääkäri vaihtoi minulla lääkkeen erityyppiseen kun olin lihonut 21 kg lyhyessä ajassa.
Tässähän voisi tehdä lihottavien lääkkeiden listan:
-Lyrica
-Prednisolon
-Triptyl
-Klotriptyl
Tuo oli siis vasta alkua!
Syön lääkettä, joka aiheuttaa parin tunnin päästä ottamisesta ahmimistarpeen. Huvittaa ap:n kaltaiset, jotka ei ymmärrä että se tarve syödä yli tarpeen on silloin ihan fyysinen, vatsa kurisee ja kroppa huutaa energiaa. Aivoille on ihan turha sanoa ettet aio syödä mitään, koska ne aivot käskevät sua syömään edes jotain.
Olen itse varautunut tähän ostamalla kaapit täyteen suht vähäkalorista syötävää ja ottamalla lääkkeen iltaa vasten, jolloin ei tarvitse pidempään mässäillä vaan yksi kerta riittää. Tänään meni kaksi Lämmin kuppi-pussia eri mauissa, tehoavat jostain syystä minulla paremmin kuin vaikkapa voileipä, jogurtti tms.
No mä just HERÄSIN nälkään ja mielitekoihin. Käytän nukahtamiseen Ketipinoria 25-50 mg illassa. Mulla on tässä nyt edessäni täytetty ruisleipä ja kokista. Mieli tekisi vetää vaikka paketillinen kaikilla kivoilla päällysteillä. Jos en olisi noussut syömään, en olisi saanut uudestaan enää unta tänä yönä. Viimeksi eilen kävi niin.
Vituttaa, paino nousee tasaisen varmasti. Syön muutenkin mielialalääkkeitä tähän päälle, eli ei varsinaisesti nostata mieltä se, että muilla lääkkeillä en saa unta välttämättä ollenkaan. Tai siis ainakaan lääkäri ei suostu määräämään muuta. Semmosta se on nykyään, kun Ketipinoria pidetään ihmelääkkeenä kaikkeen.
Mulla oli Escitalopram+Ketipinor (en tiedä kumpi kun yhtäaikaa otin) joka lihotti 2kg/kk vauhdilla, vuodessa tuli 25kg lisää. En syönyt enempää kun ennen, mutta aineenvaihdunta hidastui niin että kävin paskallakin vaan kerran viikossa .
Lääkekombo vaihdettiin Seronil+Melatoniini yhdistelmään, ja kas kummaa samalla syömisellä paino lähtikin putoamaan, ja puolessa vuodessa olin jo laihtunut sen +25kg pois. Ja pidin siis erittäin tarkkaa ruokapäiväkirjaa molemmilla lääkityksillä ja tiedän että ruokailu ei muuttunut.
Toki Se on varmasti ihan totta, että jos olisin ekalla lääkityksellä lakannut kokonaan syömästä tai syönyt vaikka vain omenan päivässä, en olisivat lihonut. Sillä n. 1300kcal ruokavaliolla lihoin, eikä siinä psyykkisessä tilassa viitsinyt itseensä sen enempää nälkiinnyttää
Itse olen syönyt ketipinoria 7 vuotta. Vuosia 300mg. Tällä hetkellä 100mg. Paino noussut 10 kiloa. Eli 47 kilosta 57 kiloon.
Oon syöny 2v n.100mg/ilta ketipinoria ja paino pudonnu sellaset 5kg ekana alotusvuonna ja niissä mitoissa pysyny (165/50). Oon kyllä huomannu, et kasvattaa nälkää, mut ei se lääke sitä ruokaa mun suuhun tunge, vaan mikä itse. Jos tungen.
Itse odotin reumadiagnoosia kaksi vuotta josta puolet olin kuumeessa ja kuolemanväsynyt, toisen puolikkaan kuumeessa ja kuolemanväsynyt vain rasituksen jälkeen. Reuman myötä puhkesi myös vaikea anemia joten liikkuminen oli todella vaikeata: hengästyin kengännauhojen sitomisesta ja lenkin jälkeen olin kolme päivää 39 asteen kuumeessa. Lihoin kahdessa vuodessa 10 kg. Sain alkuvuodesta lääkityksen ja voinkin hyvin pari kuukautta kunnes tuli uusi takapakki ja nyt puolitoista kuukautta olen ollut taas kuumeessa enkä jaksa töiden jälkeen tehdä muuta kuin nukkua. Ruokahalua ei ole mutta pakko on jotain syödä ettei pinna olisi niin helvetin kireällä. Sit kun syö vähän lihomisen pelossa (kun tietää ettei kuluta nukkumalla mitään) niin ei tule virtsaa, ei toimi maha. Jännästi paino vaan ei putoa vaikka söisin 1000 kcal, eli lääkityksellä ja sairaudella ON merkitystä.
Minua lihotti eldepryl. Käytin sitä vain kuukauden ja pyysin vaihtamaan toiseen. Tämä toinenkin lisää näläntunnetta melko voimakkaasti mutta ei ole yhtä paha. Aion silti kysyä lääkäriltä olisiko vielä vaihtoehtoja.
Joudun käyttämään myös kortisonia, mikä tekee painonhallinnasta vaikeaa. En sen lisäksi halua muita lihottavia lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2010 klo 10:43"]
ts. lisäävät ruokahalua ja hidastavat aineenvaihduntaa. On tosi helppoa sanoa, että ole vaan syömättä, jos ei tiedä, mistä puhuu.
Vaikka lisäävätkin ruokahalua tai hidastavat aineenvaihduntaa (mitä en epäile) niin ei silti ole pakko syödä!
Vaikka sinä sietäisit helposti nälkää pahoinvointeineen ja voimattomuuksineen, niin kaikilla ei ole yhtä kova itsekuri.
Kumarran sinua oi täydellisen itsekurin omaava henkilö.
Mulle taas vuoden kortisonilääkitys (pieniannoksinen) teki kauhean yliaktiivisuuden ja unettomuuden ja vuoden jälkeen mitat oli 170/46... ei kiva.
Esim. Cushingin tauti on semmonen mikä kerää vatsarasvaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2010 klo 10:50"]Käyppäs vaikka vuodeosastolla, jossa on vanhuksia. Heidän energiansaantinsa voi olla hyvinkin pieni(monet eivät syö juuri mitään, vaikka kuinka yritetään), mutta siitä huolimatta paino saattaa vain nousta ja nousta/ovat erittäin hyvässä lihassa. Tässä on juuri kyse niistä lääkkeistä, jotka vaikuttavat fysiikan vastaisesti.
nimimerkki hoitaja
[/quote]
Monien lääkemix on hurjaa katsottavaa ja montaa vanhusta piinaa sydämen vajaatoiminta, joka turvottaa varsinkin ääreisosia. Ja siihen sitten furesista poistamaan nestettä
Voi pienet ihmiset, kun se ei kaikki ole syömällä kerättyä läskiä, minkä te silmillä katsoen luulette olevan. Hyvin pieniruokainen monisairas (fyysisesti, ei käytä mielialalääkkeitä) tuttava ei vain voi mitään sille, että lääkitysarsenaali kerää nestettä. Mm. kortisonia käyttää jatkuvasti ja on käyttänyt jo vuosia, ei se neste mihinkään enää lähde ja lääkitys on hänellä koko loppuelämän.
Onneksi hän ei ole yhtä pinnallinen ja yksinkertainen ajatusmaailmaltaan kuin ap.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2010 klo 11:17"]turvottaa tai lihottaa tai miten sen nyt sanoisi.
Jos en söisi Tyroksiiniä olisin varmaan lihava, vatsa ei toimisi tätäkään ja olisin väsynyt ja ehkä masentunut. Lapsilla se aiheuttaa lyhytkasvuisuutta ja minulla onkin lapsena ollut hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen jäänyt lyhytkasvuiseksi.
[/quote]
Niin eihän se lääke lihota vaan itse sairaus. Jossei lääkettä syö niin elimistön toiminta hidastuu ja lihoo. Sama mitä söisi. Psyykelääkkeet tosiaan lihottaa ja osa turvottaa.
Niin siis kuka haluaa lihota ? Jos on joku 50 kilonen niin sitten se on ehkä ihan hyvä asia :D
Pcos on sairaus (tai pikemminkin "tila"), joka tekee laihduttamisesta vaikeampaa kuin terveillä ihmisillä.
Tämän takia kaikki psykke lääkkeet lihottavat eli keräävät nestettä eli se johtu sittä että psykke lääkkeet ovat myrkyllisiä tästä lääkäri tai psykiatrisen saairalan saairanhoitajat ei ikinä mainitse poitilalle.
Elimistö suojaa soluja myrkyiltä keräämällä nestettä, mikä liittyy sen kykyyn laimentaa ja eristää haitallisia aineita. Tämä mekanismi toimii seuraavilla tavoilla:
1. Myrkyn laimentaminen solujen ulkopuolella:
Kun myrkkyjä pääsee elimistöön, kudoksiin kertyy ylimääräistä nestettä. Tämä laimentaa myrkkyjen pitoisuutta solujen ulkopuolisessa nesteessä (soluvälitilassa), jolloin yksittäisiin soluihin kohdistuva myrkkyjen vaikutus vähenee.
2. Fysiologinen este soluille:
Nesteen kerääntyminen voi luoda suojaavan puskurin solujen ja myrkkyjen väliin. Tämä hidastaa myrkkyjen pääsyä soluihin ja antaa elimistölle enemmän aikaa poistaa tai neutraloida myrkyllisiä aineita.
3. Turvotus ja kudosten eristäminen:
Myrkytyksen aiheuttama tulehdusreaktio voi johtaa turvotukseen, joka auttaa eristämään vaurioituneet alueet. Näin myrkkyjen leviäminen muihin kudoksiin hidastuu, ja solut voivat säästyä niiden vaikutuksilta.
4. Imusuoniston aktivointi:
Keräämällä nestettä kudoksiin elimistö voi lisätä imusuoniston toimintaa, mikä auttaa kuljettamaan myrkkyjä pois kudoksista ja suodattamaan ne imusolmukkeissa.
5. Verenkierron ja elimistön puolustusjärjestelmän tukeminen:
Nesteen lisääntyminen kudoksissa voi parantaa valkosolujen ja muiden puolustustekijöiden liikettä alueelle. Tämä tehostaa myrkkyjen neutralointia ja vaurioituneiden solujen korjaamista.
Vaikka nesteen kerääminen on osa kehon luonnollista puolustusmekanismia, liiallinen nesteen kertyminen voi aiheuttaa ongelmia, kuten kudosten turvotusta (ödeemaa), ja vaatii joskus lääketieteellistä hoitoa. Tämä reaktio auttaa kuitenkin väliaikaisesti vähentämään solujen altistumista myrkyille.
kärsiä NÄLKÄÄ? Minä olen nälässä koko ajan, koska laihdutan. Ylipaino on kertynyt pikkuhiljaa vuosien varrella, ja kertymistä on edistänyt pco sekä kilpirauhasen vajaatoiminta.
Nyt olen laihtunut 5 kiloa, aikaa siihen on mennyt 2 kk, ja sen 2 kk olen nähnyt nälkää, koska sairauksieni vuoksi saan syödä erittäin vähän että paino putoaisi. EN syö mitään herkkuja, KOSKAAN.
Pystytkö sinä samaan?