ADHD ja rahanhallintaongelmat
Voiko joku kertoa näistä enemmän. Olen alkanut seurustelemaan naisen kanssa, jolla on ADHD diagnosoitu pari vuotta sitten. Hän on menevä, puuhastelija, todella aamu-uninen, usein kamppailee asioiden aloituksessa. Sitten kun aloittaa jonkin (esim. siivoamaan, ei hän lopeta sitä ennen kuin koko kämppä on lattiasta kattoon siivottu. Hänen asunto on aina aivan tiptop). Ollaan myös juteltu enemmän tästä, ja ongelmaksi on muodostunut hänen rahankäyttö. On nykyään parempi käyttämään rahaa, mutta hänelle on muodostunut tuhansia euroja velkaa ulosottoon. Hän käy osa-aikatyössä ja saa soviteltua tukea lisäksi kun palkka ei riitä elämiseen. Onko mitään neuvoja antaa? Tulevaisuudessa olisi kiva asua yhdessä, ja omistaa yhteinen asunto.
Asiallisia kommentteja, kiitos.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se että jollakulla on adhd tarkoita että olisi holtiton rahankäyttäjä. Moni voi olla säästäväinenkin. Esimerkiksi minä. Mutta toisaalta olen myös autismin kirjolla niin ehkä se kompensoi.
Olen myös huomannut että yhdistelmä adhd/add +asperger/autismi tekee ihmisen säästäväisemmäksi kuin jos olisi pelkkä add/adhd. Itse asiassa assit monesti aika pihejä.
Mitä on assit?
Asperger ihmiset
Vierailija kirjoitti:
Hyi. En kyllä perustaisi perhettä tuollaisen kanssa. Saati ostaisi taloa. Hyi.
Mulla on ADHD, ja 2 kämppää olen maksanut yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se että jollakulla on adhd tarkoita että olisi holtiton rahankäyttäjä. Moni voi olla säästäväinenkin. Esimerkiksi minä. Mutta toisaalta olen myös autismin kirjolla niin ehkä se kompensoi.
Olen myös huomannut että yhdistelmä adhd/add +asperger/autismi tekee ihmisen säästäväisemmäksi kuin jos olisi pelkkä add/adhd. Itse asiassa assit monesti aika pihejä.
Asperger on autisti. Eli ei ole tarvetta luokitella niitä nykyään enää erikseen. Asperger diagnoosien sijaan kaikki kirjolaiset saa diagnoosikseen autismikirjon häiriön.
Vierailija kirjoitti:
onko adhdlla niin paljon eri syistä syitä ostella ja syytää rahaa että on lähes persaukinen sitten`? entä parisuhteessa rahan käyttö?
Sönköti sönköti. 😂
mulla oli tuollainen kumppani. aina kun stressaantui, alkoi ostelemaan. rahankäyttö muutenkin holtitonta. velkaantui pahasti, koska kaikenlainen suunnittelu oli kuulemma tylsää. harmi vaan, että meni perhekin siinä mukana. vastaus kysymykseen: en pariutuisi, oli se sen verran rankkaa menoa. sitä paitsi on vaikea pitää omat rahat vain ominaan siinä kun toinen törsäilee. joutuu perheen sponsoriksi, kun toinen ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi. En kyllä perustaisi perhettä tuollaisen kanssa. Saati ostaisi taloa. Hyi.
Tuskin hänkään sinun.
nimenomaan tuollaisethan joilla ei ole mitään tajua rahan sijoittamista, säästämisestä ja huomiseen sijoittamisesta sen sijaan että tänään kuluttaa kaiken, valitsee tarkan rahankäyttäjän jolta irtoaa eikä tarvitse niin omia siirtojaan miettiä
Miten pihalla tämän kirjoittaja voi olla?