ADHD ja rahanhallintaongelmat
Voiko joku kertoa näistä enemmän. Olen alkanut seurustelemaan naisen kanssa, jolla on ADHD diagnosoitu pari vuotta sitten. Hän on menevä, puuhastelija, todella aamu-uninen, usein kamppailee asioiden aloituksessa. Sitten kun aloittaa jonkin (esim. siivoamaan, ei hän lopeta sitä ennen kuin koko kämppä on lattiasta kattoon siivottu. Hänen asunto on aina aivan tiptop). Ollaan myös juteltu enemmän tästä, ja ongelmaksi on muodostunut hänen rahankäyttö. On nykyään parempi käyttämään rahaa, mutta hänelle on muodostunut tuhansia euroja velkaa ulosottoon. Hän käy osa-aikatyössä ja saa soviteltua tukea lisäksi kun palkka ei riitä elämiseen. Onko mitään neuvoja antaa? Tulevaisuudessa olisi kiva asua yhdessä, ja omistaa yhteinen asunto.
Asiallisia kommentteja, kiitos.
Kommentit (48)
Tavoitteiden asettaminen auttaa. Käsitys mitä on priorisoitava. Joku ylivilkkaus on itselläkin, on eletty vauhkojen ihmisten kanssa niin opittiin vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
ChatGPT
ADHD voi vaikuttaa ihmisten rahanhallintaan monin eri tavoin. Tässä muutamia vinkkejä, joita voitte harkita yhdessä:
1. **Budjetointi:** Auta häntä laatimaan selkeä budjetti, jossa määritellään tulojen ja menojen erittely. Tämä auttaa pitämään kulut kurissa.
2. **Automaattiset maksut:** Kannustakaa häntä asettamaan automaattisia maksuja laskuilleen, jotta ne maksetaan ajoissa.
3. **Tavoitteet:** Asettakaa yhdessä taloudellisia tavoitteita, kuten säästämistavoitteita tai velkojen lyhentämistavoitteita, jotka motivoivat häntä parempaan rahanhallintaan.
4. **Avoimuus:** Kannusta avoimeen keskusteluun rahanhallinnasta ja tarvittaessa hakekaa ammatillista apua talousneuvojalta.
5. **Harkitse hoitoa:** Jos ADHD vaikuttaa vakavasti hänen rahanhallintaansa, harkitkaa ammatillista hoitoa tai tukea ADHD:n hallintaan.
Yhteinen tavoite asumisesta ja omasta asunnosta on hieno, mutta se vaatii
Jos aloittaja haluaisi tekoälyn tuottaman vastauksen, hän varmaan itse kysyisi sitä tekoälyltä. Tämä taas on keskustelupalsta ja olettaisin, että hän kysyy asiasta täällä juuri siksi, saadakseen IHMISILTÄ vastauksia.
Velkajärjestely. Hyvä siitä tulee kun ei periksi anna! 😊
Vierailija kirjoitti:
Itselle on melko suuri red flag, jos aikuinen ihminen on ulosotossa holtittoman shoppailun takia. Ymmärrän kyllä taloudelliset ongelmat, jotka johtuvat yllättävistä vastoinkäymisistä. En perustaisi perhettä tällaisen kanssa. Ei ehkä muutenkaan kannattaisi siirtää ADHD-geenejä tuleville jälkipolville. Ei millään pahalla.
Mistäs sinä tiedät mistä nuo velat ovat tulleet? 🤔
Tsemppiä Ap:lle ja hänen puolisolle. Kyllä te hyvän suhteen aikaan saatte, kunhan ette anna periksi. T: ADHD tyyppi jolla kumppani ja lapsia
Voi luoja kuinka turhia kommentteja tässäkin ketjussa muutamalta.
Kiinnostaa myös. Mulla epäillään ADHD ja samoja ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kauan seurustelleet?
Miten liittyy? Ohis
onko adhdlla niin paljon eri syistä syitä ostella ja syytää rahaa että on lähes persaukinen sitten`? entä parisuhteessa rahan käyttö?
Vaikka nyt sais asioita toimii, niin pakka sekoaa taas uudestaan kun tulee muutoksia, varsinkin jos ne sattuisi olemaan lapsia.
Mulla ADHD ja oon tullut siihen tulokseen että suhde toimii parhaiten kun ei asuta yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Saako hän tukea ADHD:hen? Olisiko hyvä, jos olisi tukihenkilö?
Ei siihen saa mitään tukihenkilöitä (eikä mitään muutakaan) jos on aikuinen ja pärjää jotenkuten elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteiden asettaminen auttaa. Käsitys mitä on priorisoitava. Joku ylivilkkaus on itselläkin, on eletty vauhkojen ihmisten kanssa niin opittiin vastuuta.
Tämä niin väärin sanottu ku vaan voi .
Kannattaa perehtyä aiheeseen ensin.
Ei se että jollakulla on adhd tarkoita että olisi holtiton rahankäyttäjä. Moni voi olla säästäväinenkin. Esimerkiksi minä. Mutta toisaalta olen myös autismin kirjolla niin ehkä se kompensoi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se että jollakulla on adhd tarkoita että olisi holtiton rahankäyttäjä. Moni voi olla säästäväinenkin. Esimerkiksi minä. Mutta toisaalta olen myös autismin kirjolla niin ehkä se kompensoi.
Olen myös huomannut että yhdistelmä adhd/add +asperger/autismi tekee ihmisen säästäväisemmäksi kuin jos olisi pelkkä add/adhd. Itse asiassa assit monesti aika pihejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut että yhdistelmä adhd/add +asperger/autismi tekee ihmisen säästäväisemmäksi kuin jos olisi pelkkä add/adhd. Itse asiassa assit monesti aika pihejä.
Mitä on assit?
Jonkun mielestä rahanhallinta ongelma diagnoosi täyttyy sillä että on antanut joidenkin laskujen mennä ulosottoon, ostaa muutakin kun välttämättömyyksiä ja maksaa laskut myöhässä. Riippumatta siitä mikä on ollut rahatilanne ja mitä laskut on.
Hohhoijaa on oikeita holtittomuukdia ja sitten vähän sinne päin.
Sun ei kannata lisääntyä kenenkään kanssa. Katsos kun esimerkiksi vaikea masennus voi puhjeta kenelle tahansa meistä. Tilastollisesti myös ihmisillä, joilla on jokin mt-ongelma, ei heidän lähisuvussa esiinny samaa.