ADHD ja rahanhallintaongelmat
Voiko joku kertoa näistä enemmän. Olen alkanut seurustelemaan naisen kanssa, jolla on ADHD diagnosoitu pari vuotta sitten. Hän on menevä, puuhastelija, todella aamu-uninen, usein kamppailee asioiden aloituksessa. Sitten kun aloittaa jonkin (esim. siivoamaan, ei hän lopeta sitä ennen kuin koko kämppä on lattiasta kattoon siivottu. Hänen asunto on aina aivan tiptop). Ollaan myös juteltu enemmän tästä, ja ongelmaksi on muodostunut hänen rahankäyttö. On nykyään parempi käyttämään rahaa, mutta hänelle on muodostunut tuhansia euroja velkaa ulosottoon. Hän käy osa-aikatyössä ja saa soviteltua tukea lisäksi kun palkka ei riitä elämiseen. Onko mitään neuvoja antaa? Tulevaisuudessa olisi kiva asua yhdessä, ja omistaa yhteinen asunto.
Asiallisia kommentteja, kiitos.
Kommentit (48)
Olisiko velkajärjestely mahdollinen hänellä? Ulosottoviranomaiseen vaan yhteyttä reippaasti!
Jos kykenee opiskelemaan uuden ammatin, niin kannustan siihen. Velkajärjestely on yksi mahdollisuus myös ja takuusäätiön laina, riippuen velan määrästä.
Tsemppiä. 😊
En tiedä adhd:n vaikutuksesta, mutta omalla kohdalla shoppailu/holtiton rahan käyttö liittyy ahdistuksen säätelyyn. Eli jos kaikki on muuten ok, mielekästä tekemistä tarpeeksi (ei liikaa), ihmissuhteet kunnossa jne. niin silloin en ostele mitään turhaa. Heti jos alkaa enemmän stressata niin kierre alkaa. Olen todennut että shoppailulla on minulle varmaan sama mekanismi kuin muille alkoholi/päihteet.
Saako hän tukea ADHD:hen? Olisiko hyvä, jos olisi tukihenkilö?
ADHD-liiton nettisivuilla on ladattava opas aikuisten arjenhallintaan. Teidän kummankin kannattaa tutustua siihen! Siellä puhutaan rahankäytön lisäksi mm. parisuhteesta. Ihan hyödyllinen opas lukea läpi.
Velkajärjestelyyn täytyy perehtyä hänen kanssaan paremmin. Kiitos. Tukihenkilöä hänellä ei ole, vaikka se voisi olla ihan hyvä idea. Uutta ammattia alkoi opiskelemaan, mutta lopetti kesken. Lääkkeitä ei käytä. Ollaan seurusteltu hieman alta vuoden. -Ap
Tukihenkilöä kannatan minäkin! Velkajärjestelylle ääni myös täältä.
Hyi. En kyllä perustaisi perhettä tuollaisen kanssa. Saati ostaisi taloa. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Hyi. En kyllä perustaisi perhettä tuollaisen kanssa. Saati ostaisi taloa. Hyi.
Tuskin hänkään sinun.
Mulla on ADHD ja rahankäyttö ei ole koskaan ollut ongelma.
ADHD ei aina ole selitys huonolle rahankäytölle, vaan voi johtua ihan persoonasta.
Itse huolestuisin enemmän tuosta, että on ADHD mutta ei käytä lääkkeitä. Onko itse antanut itselleen tämän ADHD diagnoosin? Kyllä jokainen jolla on ADHD tahtoo lääkkeitä käyttää, koska ne auttavat elämässä ihan valtavasti.
Vierailija kirjoitti: Mulla on ADHD ja rahankäyttö ei ole koskaan ollut ongelma. ADHD ei aina ole selitys huonolle rahankäytölle, vaan voi johtua ihan persoonasta. Itse huolestuisin enemmän tuosta, että on ADHD mutta ei käytä lääkkeitä. Onko itse antanut itselleen tämän ADHD diagnoosin? Kyllä jokainen jolla on ADHD tahtoo lääkkeitä käyttää, koska ne auttavat elämässä ihan valtavasti.
Argumentointisi ei toimi. Töissä olen tavannut monia henkilöitä joilla on ADHD eivätkä he käytä lääkkeitä. Monilla syy on, että eivät ns. tunnista itseään kun käyttävät lääkkeitä. Tuota huomaa usein, jos ovat saaneet diagnoosin vasta aikuisiällä.
Lääkkeet eivät myöskään toimi kaikilla. Syy voi olla aivojen reseptorien puutos, tätä näkyy mm. keskosena syntyneillä.
Vierailija kirjoitti: Mulla on ADHD ja rahankäyttö ei ole koskaan ollut ongelma. ADHD ei aina ole selitys huonolle rahankäytölle, vaan voi johtua ihan persoonasta. Itse huolestuisin enemmän tuosta, että on ADHD mutta ei käytä lääkkeitä. Onko itse antanut itselleen tämän ADHD diagnoosin? Kyllä jokainen jolla on ADHD tahtoo lääkkeitä käyttää, koska ne auttavat elämässä ihan valtavasti.
Jos sulla olisi tosiaan ADHD, sulle olisi kerrottu ettei ADHD esiinny kaikilla samalla tavalla. Samoja piirteitä löytyy, mutta oirehdinta voi olla huomattavankin erilaista yksilöiden välillä.
Alkoi oikein puistattamaan tämä kommenttisi. Kuinka voi olla noin mustavalkoista ajattelua ja epätietoisuutta vielä tänäkin päivänä?
Itselle on melko suuri red flag, jos aikuinen ihminen on ulosotossa holtittoman shoppailun takia. Ymmärrän kyllä taloudelliset ongelmat, jotka johtuvat yllättävistä vastoinkäymisistä. En perustaisi perhettä tällaisen kanssa. Ei ehkä muutenkaan kannattaisi siirtää ADHD-geenejä tuleville jälkipolville. Ei millään pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Itselle on melko suuri red flag, jos aikuinen ihminen on ulosotossa holtittoman shoppailun takia. Ymmärrän kyllä taloudelliset ongelmat, jotka johtuvat yllättävistä vastoinkäymisistä. En perustaisi perhettä tällaisen kanssa. Ei ehkä muutenkaan kannattaisi siirtää ADHD-geenejä tuleville jälkipolville. Ei millään pahalla.
:D ADHD geenejä on yli puolella suomalaisista. ADHD:hen vaikuttaa useat eri geenit.
Mun kumppanilla on ADHD (ADD). Aikoinaan myös oli velkaa, pääsi velkajärjestelyyn ja nyt on velaton. Hänellä on erilaisia sovelluksia auttamassa, muistutuksia puhelimessa, kalenteroi. Tekee iltatyötä. Meillä on kaksi lasta.
Tärkeintä on oikeanlaisen avun saaminen. Vertaistuki on auttanut omaa kumppania ja hänellä on oma tukihenkilö.
Sivusta ihmettelen näitä kommentteja 'minä en kyllä alkaisi seurustelemaan hänen kanssa'.
Kysyikö ap sitä vai miksi mainitsette?
ChatGPT
ADHD voi vaikuttaa ihmisten rahanhallintaan monin eri tavoin. Tässä muutamia vinkkejä, joita voitte harkita yhdessä:
1. **Budjetointi:** Auta häntä laatimaan selkeä budjetti, jossa määritellään tulojen ja menojen erittely. Tämä auttaa pitämään kulut kurissa.
2. **Automaattiset maksut:** Kannustakaa häntä asettamaan automaattisia maksuja laskuilleen, jotta ne maksetaan ajoissa.
3. **Tavoitteet:** Asettakaa yhdessä taloudellisia tavoitteita, kuten säästämistavoitteita tai velkojen lyhentämistavoitteita, jotka motivoivat häntä parempaan rahanhallintaan.
4. **Avoimuus:** Kannusta avoimeen keskusteluun rahanhallinnasta ja tarvittaessa hakekaa ammatillista apua talousneuvojalta.
5. **Harkitse hoitoa:** Jos ADHD vaikuttaa vakavasti hänen rahanhallintaansa, harkitkaa ammatillista hoitoa tai tukea ADHD:n hallintaan.
Yhteinen tavoite asumisesta ja omasta asunnosta on hieno, mutta se vaatii huolellista suunnittelua ja yhteistyötä. Tärkeintä on olla ymmärtäväinen ja tukeva kumppani hänen haasteidensa kanssa.