Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi hyvä närästyslääke?

Vierailija
04.11.2023 |

Itse ei suuremmasti varsinainen närästyksen tunne vaivaa, syön Somac 40 mg x1 säännöllisesti (köhimisoire sillä vähänon helpottanut). Mutta 1-3 kertaa kuukaudessa herään äkilliseen tiukkaan yskimiseen, josta ei meinaa loppua tulla, ja oletan, että tämä johtuu refluksista, ja että happoja noussut suuhun ja menneet nukkuessa ruokatorveen?

Minkä lääkkeen olet kokeillut hyväksi tämmöiseen oireeseen?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä toimii esomeprazoli.

Mulla on käytössä lääke, jonka vuoksi en voi esomepratsolia käyttää (sen toisen lääkkeen teho huononee), mutta Somacilla tätä yhteisvaikutusta ei ole.

Vierailija
22/48 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta siiderinlipitys. Hiilihappo häiritsee vatsanporttia ja hapot pääsevät ylös. Laihduttaminenkin auttaa.

Meinaat, että jos laihduttaisin 2 kg ja olisin sitten normaalipainoinen, niin tämä oire loppuisi? En käytä hiilihappoisia juomia enkä alkoholia lainkaan.

Lipitätkö itse siideriä aamusta iltaan ja siksi olet tietoinen tämän vaikutuksesta?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juokseva jugurtti abc

Vierailija
24/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pantoprazole Ratiopharm 20mg. Saa apteekista ilman reseptiä. Mutta tämä ei auta heti, vaan  kuitenkin suht. nopeasti 1-2 pvän kuluttua alkaa helpottamaan. 

Mutta mulla on kyllä paha närästys ja refluksi.

Vierailija
25/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fernet Branca

Vierailija
26/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kyllä kuulostaa astmayskältä jos sua ei siis oikeasti närästä? Ihmeellistä että lääkäri käskee lopettamaan lääkityksen.

Vierailija
27/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kossurennie paukku.

Pöytäviina kirnupiimällä toimii myös !

Vierailija
28/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zolt

Vierailija
29/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä refluksitauti. En käytä lääkkeitä. Olen huomannut että kun ei syö klo 17.00 jälkeen mitään, ei tule mitään vaivojakaan. Nostin hieman päätä korkeammalle (2 tyynyä) ja se helpotti että ei tule mahanesteet kurkkua polttelemaan.

Toki ilta-ateria on hyvä olla kevyt että ehtii sulaa ennen nukkumaanmenoa, vaikka sen syö ennen klo 17.00.

Vierailija
30/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fernet Branca

Niin uskomatonta kuin se onkin niin tämä toimii.

Vierailija
31/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piihappogeeli auttanut itsellä lääkkeitä paremmin 

Vierailija
32/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni auttaa jugurtti tai banaani yöllä. Silloin harvoin kun kärsin. Omani sain kuriin elintapoja muuttamalla eli en enää juo yli kahta päivää putkeen.

Muistan aikoinaan yhden todella tehokkaan luonnon konstin. Ja se oli raaka peruna. Yksi raaka peruna, pahan makuinen joo, kuoriminen ja syöminen. Auttoi paremmin kuin apteekin lääkkeet.

Vierailija
33/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten auttaa kun laittaa ruokavalion kuntoon. Ei raskaita aterioita eikä esim. sitrushedelmiä tai puolukoita iltasella. Myös suklaa aiheuttaa useille närästystä, joten sekin pois. 

Vierailija
34/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni auttaa jugurtti tai banaani yöllä. Silloin harvoin kun kärsin. Omani sain kuriin elintapoja muuttamalla eli en enää juo yli kahta päivää putkeen.

Muistan aikoinaan yhden todella tehokkaan luonnon konstin. Ja se oli raaka peruna. Yksi raaka peruna, pahan makuinen joo, kuoriminen ja syöminen. Auttoi paremmin kuin apteekin lääkkeet.

Minulla banaani on yksi pahin happojen nostaja.

Vierailija
35/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ppi-lääke kannattaa ottaa illalla, jos oireita on eniten yöaikaan. Myös kannattaa olla syömättä useampi tunti ennen kuin menee makuulle ja ottaa lisäksi Gavisconea ennen nukkumaanmenoa. Itse en saanut Somacista oikein mitään hyötyä, joten vaihdoin Esomepratzoliin. Jotkut joutuvat kokeilemaan useamman valmisteen läpi ennen kuin sopiva löytyy.

Valitettavasti astma ja refluksi esiintyvät usein yhdessä ja molempia joutuu silloin hoitamaan.

Vierailija
36/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon öiseen ongelmaan paras on gaviscon. Ja suosittelen tosissaan että selvität mikä on oghelman juurisyy sen sijaan että vedät somacia jonka pitkäaikainen käyttö on todella huono idea. 

Somacin pitkäaikaiskäytössä ei itse asiassa ole muuta vikaa, kuin että se saattaa peittää vakavammat vatsaoireet. Sitä voi käyttää pitkääaikaisestikin, ihan lääkärin luvalla kuitenkin. Gaviscon kokeiltuna, ei auta. Tänään katselin apteekissa Silikogel pakkausta - monenmoiseen vaivaan luvattiin apua paketin kyljessä, aika hintava kuitenkin, ehkä kyselen lääkäriltä vielä tästä.

Kuka sulle on kertonut ettei Somacin pitkäaikaiskäytössä ole mitään ongelmaa? Tässä yhden ylilääkärin näkemys:

Tässä kulkee lääkkeiden normaalikäytön raja

Pitkään käytettynä PPI-lääkkeiden on todettu lisäävän infektioriskiä, heikentävän vitamiinien ja hivenaineiden imeytymistä sekä muuttavan paksunsuolen bakteeriston koostumusta. Voutilaisen mukaan PPI-lääkkeiden normaalin käytön raja kulkee noin 23 kuukaudessa.

Lääkkeet voivat toimia tärkeänä ensivaiheen helpottajana, mutta ne eivät refluksia paranna. Voutilainen huomauttaa, että lääkemainoksista syntyvä kuva liikahappoisuudesta on virheellinen.

Vierailija
37/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä refluksitauti. En käytä lääkkeitä. Olen huomannut että kun ei syö klo 17.00 jälkeen mitään, ei tule mitään vaivojakaan. Nostin hieman päätä korkeammalle (2 tyynyä) ja se helpotti että ei tule mahanesteet kurkkua polttelemaan.

Toki ilta-ateria on hyvä olla kevyt että ehtii sulaa ennen nukkumaanmenoa, vaikka sen syö ennen klo 17.00.

Itse en syö noin aikaisin päivän viimeistä ateriaa mutta tyhjällä/lähes tyhjällä mahalla nukkumaanmenon olen huomannut kaikista tärkeimmäksi jos on paha refluksi. Ihan ehdoton. Varsinkin kun itsellä ei selkä kestä sängynpäädyn korottamista. Ruokavaliokin tärkeä, stressi vaikuttaa jnejne mutta se tyhjällä mahalla nukkumaanmeno on tärkein! Tuon kun tajusin sain itseni vieroitettua happosalpaajasta lähes kokonaan (nykyään satunnaisesti pientä annosta Zoltia jos joudun syömään buranaa, aiemmin meni maksimiannos 30mg päivässä.) Mikä on hienoa koska happosalpaajan pitkäaikainen käyttö on tosi huono homma vaikka lääkärit noita kirjoitteleekin kuin nallekarkkeja.

Vierailija
38/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh näitä lainauksia. Tuolla yllä pitäisi olla että käytön raja on 2-3 kuukautta, ei 23 kuukautta. Vaikka tosiaan lekurit noita kirjoittaa kuin nallekarkkeja kuten joku mainitsi. 

Vierailija
40/48 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hiukan auttoi kun ei syö enää klo 17 jälkeen.  Lähdevettä silloin kun vesijohtovesi aiheuttaa närästystä.  Ruokavaliolla merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi