neuvoja puolivuotiaan allergikon öihin?
Eli meillä pojalla todettu lehmänmaito/kananmuna-allergiat. Kiinteitä alettiin kokeilemaan varovasti allergologin ohjeiden mukaan 5-kuisesta alkaen. Mukaan ehdittiin ottaa: Mustikka, luumu, peruna, riisi, naudanliha(äidin moka!!!), maissi ja mango.
Ensikertalainen tällä saralla, ja mokia tulee tehtyä. No, joka tapauksessa jouduimme nollaamaan tilanteen, koska oireilut eivät lakanneet. Meillä oli käytössä imetyksen jatkona myös Almiron-maito. Altistuksen jälkeen saimme b-lausunnon ja maito vaihdettiin neocateen. Ainakin maissi todettiin varmaksi allergisoijaksi. Prick-testeissä aiemmin kotimaiset viljat olivat ainoat, jotka reagoivat.
Aloitettiin kiinteät uudestaan varovasti riisillä ja siihen muutaman päivän kuluttua mustikkaa mukaan. Kasvojen näppylöinti ja yölevottomuus eivät hävinneet. Sai siis riisipuuroa kolmesti päivässä enimmillään. Nyt saa kahdesti päivässä ohutta bataattivelliä, rintamaitoa ja neocatea (jota ei joisi millään). Yöt meillä on olleet aina tosi levottomia. Poika on aina reagoinut ruokiin voimakkaasti vatsallaan.
Nyt on tilanne, että kesän ripuloinnin jälkeen ollaan bataattikuurin aikana menty taas ummelle. Poika lähti liikkeelle 5-kuisena, ja on päivisin kova touhuaja. Syö nyt seuraavasti:
aamulla herättyään tissi n.klo 7.30
toinen tissi ennen ekoja päikkyjä n klo 9.20 (nyk. nukkuu n. 1 1/2h)
lounaaksi bataattia/neocatea/juomaksi myös lopuksi vettä klo 11-12
tissi ennen tokia päikkyjä n. klo 13(nukkuu n. 40min)
välipalaksi tissi
Päivälliseksi neocatea n. 60ml -> miten suostuu juomaan..
kolmannet päikyt n.klo 16 (taas n. 40min)
tissi n.klo 17.30
Bataattivelli n.klo 19 (valm.neocateen)+juomaksi neocatea niin paljon kuin "suostuu", eli saa tosi paljon houkutella
Unitissi n. 20.10
Nukahtaa vastustelun/tassuttelun jälkeen yleensä 20.30 mennessä. Herää 40min. päästä eikä rauhoitu kuin tissille. Joskus saattaa mennä tähän ekaan heräämiseen puolitoista tuntia. Tästä lähtee rumba. Herää vähintään puolentoista tunnin välein, ja haluaisi tissiä joka välissä. Todella vaikea rauhoittua tassuttelun avulla. Liikkuu, ryömii, pyörii ja yrittää nousta laitaa vasten. Itkeskelee, muuttuu helposti huudoksi. Välillä oikeasti syö tissiä, välillä syö hitusen ja lupsuttelee lopun aikaa. Saattaa nukahtaa tissille, ja yritän tätä välttääksenbi siirtää hänet ennen sitä omaan sänkyyn. Saattaa jäädä sänkyynsä ok, ja olla pari minuuttia tyytyväinen. Sitten alkaa huuto, joka vaatii tassuttelun..
Tätä siis on koko yö. välillä on ilmavaivoja, välillä tehdään hampaita. Sai 6 hammasta ennen 6kk ikää. Nyt olen lähinnä miettinyt, että onko hänellä tällä ruokavaliolla todella nälkä yöllä 2 tunnin välein?
Onko kellään ollut samanlaista? Kuinka olette tilanteesta selvinneet? Tämä alkaa todella ottaa voimille! Meillä ei ole ikinä nukuttu kuin max kerran yössä 3h putkeen.. Pienempänä ei pystynyt olemaan edes vaakatasossa mahakivuiltaan..Ja ne näpyt naamalla eivät ole häipyneet. nyt oltu bataatilla vajaa viikko..
Olisin todella kiitollinen, jos jollakulla olisi hyvä neuvo!
miikuli ja poitsu 6kk 3vkoa..
Unitissi n.klo 20.15
Kommentit (27)
Meillä räkätauti jyllää pojalla edelleen. On kestänyt kohta 2vkoa. Kuumetta kesti viikon. Nyt on molemmat korvat tulehtuneet. Jännä, että tauti iski samantien, kun aloitin tuon imetyksen vähentämisen! Onneksi on vasta ensimmäinen räkis, joten sen puolesta on päästy helpommalla. Toki tuota allergista nuhaa on ollut 2-viikkoisesta..
Meillä siis sairasteltu kovasti, mutta imetystän on vähennetty koko ajan. FLOORA: Tarjosin sitä pulloa sitten vaan sitkeästi, ja yllättäen kelpasikin aika nopeasti!!! : ) On selvästi ottanut pullon nyt tissin korvikkeeksi, ja kaipaa sitä tilanteissa, joissa ennen on saanut tissiä. Tämän turvin vähensin imetystä niin, että annoin muutamana iltana vielä esilypsetyn nukahtamistissin olohuoneessa, jonka jälkeen vein puolipökkyräisen pojan makkariin, jossa annoin loput pullosta. Ja läpi meni!!
Eilen oli ensimmäinen päivä, kun en antanut enää tissiä lainkaan : (
Itsellä on todella surullinen ja repivä olo asiasta. Meillä on ollut niin kiinteä kolmiyhteys -tissi, poika ja minä- jo laitokselta. Toisaalta, pari yötä on jo mennyt paremmin. Toki yskä ja nuha ja korvakivut ovat haitanneet unta, mutta mahan osalta on ollut selkeä ero jo havaittavissa! Nyt tosin viime yö oli taas tuota tuskaisaa pyörimistä ja valitusta ja haisemista, mutta uskon sen johtuvan aloitetusta antibioottikuurista.
Nyt en sitten tiedä, kuinka näitten rintojen kanssa tulisi toimia? Kun pakkaantuvat. Olen yrittänyt lypsää vain illalla suihkussa, mutta jos lypsää kovin paljon, eikö se tuotanto jatku aina vaan? Toisaalta, jos sinne jää tuota maitoa ja möykkyjä, niin kohta on tulehdus? Häviääkö se maito sieltä sitten vähitellen itse...? (eipä ole tarvinnut ennen pähkäillä moista asiaa)
Floora, olet antanut toimivia vinkkejä, auta vielä...?! Ja nyt meillä sitten syödään pulloa kahdesti yössä, mikä on tietysti parhaimmillaan 8 kertaa vähemmän syömistä kuin tissittelyn aikana. Mutta jälleen tyhmä kysymys. Mielelläni annan pulloa niin, että vauva on painautuneena rintaani vasten ja kuulee samalla sydämen lyönnit. Itseä kuitenkin laiskottaisi yöllä istua sängyn reunalla se 20min. kun herra nauttii välipalaansa. Kuinka olette homman ratkaisseet?
En jotenkin näe, että haluaisin syöttää poikaa suoraan sänkyynsäkään. Eikä hän siihen suostuisikaan. Vaatii päästä syliin rauhoittuakseen. Tosin nyt on tämä infektio vaikeuttamassa tilannetta.. Jos laskeudun makuulle, ja otan pojan viereen, alkaa armoton hamuaminen. Sitten alkaa äitiä itkettää ja säälittää. : (
Voimia maijaellen sinullekin! Ehkäpä tästä meidän vaiheiden seuraamisesta voi olla jotain pikkuista apua sinullekin...?
syksyiisn terkuin miikuli
Itkin itse molemmilla kerroilla viikon (nyt pojat 3 v. ja 8 kk), mutta niinpä vain imetyksen lopettaminen on ollut kovempi pala äidille kuin vauvoille: parissa viikossa pullo saa aikaan iloisen hymyn ja tissin hamuaminen loppu yllättävän nopeasti. Itse ratkaisin asian näin: otin vauvan edelleen syliini, mutta ohuen tyynyn päälle, jonka toisen reunan käänsin rintojen päälle. Sydämen ääntähän tällä tapaa ei kuulu, mutta toisaalta katsekontakti on hyvä, on sylissä ja mikä parasta, rintamaidon tuoksu ei turhaan häiritse pullosta juomista. Ja koska itse lopetin suoraan täysimetyksestä, pumppailin kyllä reilun viikon ajan maitoa - ensin 3 kertaa päivässä, sitten aamulla ja illalla, ja mahdollisimman nopeasti enää vain illalla, sitten joka toinen päivä ja sitten jo lopetin. Molempien lasteni vointi kohentui ihan muutamassa päivässä ja yöt rauhoittuivat, eli lapsilleni oli selvästi parempi, etten imettänyt - niin surullista kuin se pitkästä imetyksestä haaveilevalle äidille olikin.
Meillä nyt vanhemman allergiat ovat viimein helpottumassa, enää maitoa ja kananmunaa vältetään täysin. Mutta sen sijaan kuopukselle ei ole löytynyt yhtään sopivaa kiinteää Neocaten ohelle ja jokaisen kokeilun jälkeen valvomme viikon, eli eihän nuo kokeilut edes houkuttele:(
Mutta TSEMPPIÄ SINULLE JA MUILLE ALLERGIASUOSSA RÄMPIVILLE!!!
Kirjoittelin jo aikaisemmin mutta nyt pakko purkaa mun omaa oloa tähän samaan ketjuun... Eli meillä aloitettiin kiinteiden kokeilu sunnuntaina riisillä jonka sekoitin rintamaitoon. 4 päivää kokeilin, annokset ½tl jokaisena päivänä ja joka päivä tuloksena 2h myöhemmin hirmuinen ripulikakka. Siis sellainen mikä täytti vaipan ja pojan kainaloihin asti. Neljännen päivän jälkeen peli vihellettiin poikki ja saatiin yhteys ihanantuntuiseen dietistiin. Nyt annetaan mahan rauhoittua ja sen jälkeen kuvioihin joko maissi tai porkkana. En ole vielä päättänyt kumman testaan ensin... Ranteet auki-fiilis on kyllä tuon ekan kokeilun jälkeen, jotenkin sitä omasta mielestä riisi olisi "varma" nakki vaikka tiedän kyllä ettei sellaista ole. Mutta kun esikoinen sietää niin sitä toivoin että tämä toinenkin... Tsemppiä meille kaikille jotka tässä suossa tarvotaan!!
Emmis ja pojat 01/06 ja 04/08
Kiitos sinulle silencio vastauksestasi!! Olen saanut huomata, että tosiaan toisen testaamat temput ovat usein toimivia, ja niillä pääsee itsekin eteenpäin. Olen yösyönneillä pitänyt poikaa peiton sisässä, ja nyt siis käännän sen liepeen vielä paremmin siihen rinnan päälle. Olen myös pitänyt fleecepuseroa yöppärin päällä, ettei maitotuoksu niin tulisi "läpi".
Meillä on nyt homma menossa siihen, että poika söi parina yönä vain 2kertaa, ja tyytyi varsinkin ensimmäisen syötön jälkeen siihen, että siirsin omaan sänkyynsä. Sitten tuo ensimmäinen yöhuuto alkoi siirtyä vaivihkaa aina vain aikaisemmaksi (ihan niin kuin tissinkin kanssa) Ja nyt heräsi viime yönä huutamaan klo 23.00. Parhaimmillaan nukkui siis 20.30-2.00.
Sai eilenkin iltapalaksi bataattia klo 19.00 ja vielä unimaidon klo 20.15 (150ml), joten en usko, että nälkä oli. Yritin rauhoitella ja tassutella tunnin, jonka jälkeen annettiin se maitopullo. Muutoin ei rauhoittunut edes syliin. Haisi kyllä, ja kun heräsi, niin se tapahtui suoraan kesken unen ilmeisesti tuskanhuutoon. No, joi kyllä tarjotut 120ml sylissä makoillen. Nukahteli pullolle, ja aina kun yritin ottaa pullon pois, alkoi protesti. On siis tosiaan ottanut tuon pullon rinnan korvikkeeksi. Toisaalta nyt hänellä on vielä tuo antibioottikuuri kesken, joka voi tietysti osaltaan aiheuttaa noita mahakipuja.
No, sain lopulta sänkyynsä, mutta heräsi jälleen 3h tunnin kuluttua juomaan samanlaisen satsin. Sitten kyllä nukkui vielä 3h, kunnes alkoi aamu. Itse heräsin vähän väliä, kun valitteli unissaan ja pyöri levottomasti. Mietin, että olisiko mahdollista, että hänellä olisi jotain jäämiä vielä jostain sopimattomasta jota on saanut minun maitoni kautta viimeisellä tissillä tiistaina? Muutoinhan tuo yö oli jälleen hirveän paljon parempi, kun vielä imetyksen aikana.
Voimia vielä sinullekin emmasophia! Itsekin olin aivan äimänä, kun pojalle ei käynytkään maissi ja etenkin se riisi! luulin nimittäin, että riisi ei ainakaan allergisoi, mutta toisin kävi!! Meillä nyt siis rv:ssa bataatti, ja varovasti porsasta. Rypsiöljy ei sopinut, ja seuraavaksi etsitään joku muu sopiva ravintorasva, kunhan räkis on ohi. Lääkäri ehdotti myös seuraaviin kokeiluihin jamssia. Siitä minulla ei ole kyllä mitään tietoa. Onko täällä joku kokeillut?
Voimia iso sylillinen täältä kaikille kohtalotovereille ja kipeille pikkumasuille! Rankkaa on, mutta jospa se vielä tästä jonain päivänä! Onneksi täälläkin joillain on kokemuksia siitä, kuinka parin vuoden kuluttua tilanne alkaa jo oikeasti helpottaa! Pitkä on tunneli, mutta yritetään yhdessä päästä sen läpi!
Miikuli ja poika 7 1/2kk (nykyään oikea "riiviö": Nousee pystyyn ja repii kaiken alas mihin ylettää) : )
Moikka!
Anteeksi, että vastaus kesti näin Miikuli. Onneks sait muilta jo hyviä vinkkejä..
Ite olen ainakin syöttänyt pojan sylissä, rintaani vasten, itse sängynreunalla istuen. Tulee pojalle läheisyyttä ja jotenkin oon ajatellut, että saa sitten röyhtäistyä siinä vielä. Kun makuulla syötettäessä ei röhyä niin tietysti tule ja pojalla vääntää usein muutenkin vatsaa. JOssain vaiheessa voi kokeilla hiukan isompireikäistä pullon tuttia? Meillä ei isoin reikä tutissa kelpaa aina, mutta hiukan isompi nopeutti ruokailuja =) Meilläkin poika syö hyvinkin sen 2 kertaa yössä pullosta ja olen kanssa sen hyväksynyt parempana vaihtoehtona kuin sen 5-10 kertaa yössä, kuten pienempänä ja erityisesti rinnalla ollessaan. Sen 120-150ml kerralla meilläkin on annettu, nyt olen alkanut vähentää määrää, josko ei olisikaan nälästä kiinni se syöminen vaan tavasta. Tosin ilman kunnon kiinteitä, voi olla nälkäkin.
IHANA KUULLA, että olette päässeet hyvään alkuun!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Itse lypsin rintojani varmaan parin viikon ajan ja sitten maidon tulo alkoi selkeästi vähentyä. Toki väheni koko ajan hiukan jo aiemmin. Vaikka se lypsäminen maidontuloa ylläpitääkin, ei sitä voi kerralla lopettaa. Kun ne pahkurat ei lähde itsestää pois, ne ainakin pitäisi saada hierottua ja lypsettyä pois.
Meillä on pojun kanssa ongelmia välillä myös öisin ja tuo kuvailemasi kääntely, vääntely ja itkuyö kuulostaa ihan meidän pojan yöltä, kun sillä on vaivaa, eli masuvaivoja joko sopimattomista ruokakokeiluista tai antibiooteista tai esim kutinaoireita. Jotkut käyttää maitohappobakteereita ab-kuuron aikana / koko ajan. Ainakin Rela-tipat ja GefilusPlus on maidottomia. GefilusPlus tosin saattaa aiheuttaa herkimmille maitoallergikoille oireita, kun on viljelty maidossa (heh olipa asiantunteva kommentti, siis bakteerit jotenkin muhitetty maidossa... nyt alkaa jo tuo sanojen hukkuminen nolottaa :p ) Mutta useimmille sopinut kai.
Tsemppiä kaikille ketjulaisille.
Olisi kiva vielä kuulla teidän kuulumisia Miikuli :)
Floora
Kiva kuulla sinusta taas floora! : )
Meillä alkaa tauti olla toivottavasti ohi. Huomenna mennään jälkitarkastukseen. Uskon, että ne antibiootit on tehneet sitä mahavaivaa. Olen muuten antanut niitä rela-tippoja aivan pari viikkoisesta alkaen joka pvä, tiedä sitten niiden tehosta..? Soitin lääkärille ja kysyin, josko antibiootit voisi lopettaa hieman aiemmin. Oli määrä syödä viikon, mutta 6vrk nyt sitten söi. Yöt on menneet ihan hirveiksi, ja pojan pylly paloi ensimmäisen kerran!
Laitoksella oli liberoja, joita myös anoppi toi meille kotiutuessamme. Niistä tuli pientä punoittelua (tai sitten kuvittelin). Joka tapauksessa meillä on käytetty kestovaippoja alusta asti, paitsi öisin pamperseja. Nyt siis on ensimmäinen vaippaihottuma, vaikka ripuloi esim almironista kovasti kesällä. Oikein kiljui tuskasta, kun pesin eilen. : (
OLen yrittänyt nyt antaa paljon ilmakylpyjä, mikä onkin sangen haasteellista tuollaisen vilpertin kanssa. Ei olisi yhtään paikallaan, ja niin meillä eilen pissattiin lattialle, äidin tossuille, äidin paidalle...
No, pesukoneet on keksitty ja pääasia, että pylly saadaan mahd.pian kuntoon! Pitäkää peukkuja, että huomenna todetaan korvatulehduksen olevan ohi! Kammoan nimittäin noita antibiootteja ihan hirveästi. Itse saan kaikista niistä järjestään vahvat reaktiot, joten eipä yllättänyt pojan reagointi yhtään. Toivottavasti ei ole mahd.seuraavalla kerralla vaarallisemmat reaktiot! Lääkäri otti kyllä todesta minun lääkereagointihistoriani, ja määräsi "kaikista vatsaystävällisimmät ja toimivimmat lääkkeet" kuulemma.
Ostin myös niitä vellitutteja, mutta eipä oikein tykännyt. Täytyy nyt sitten antaa tilanteen tasaantua, ja jaksaa nousta vaan sitten valmistamaan sitä maitoa ja käkkiä siinä sängyn reunalla : )
Tylsää vaan, että poika ehtii hermostua kunnolla sitä maitoa odottaessaan. Viime yönäkin valvottiin mm. 2.00-3.00. Yritti kyllä päästä uneen monta kertaa, mutta heräsi aina viimeistään parin minuutin kuluttua itkeskelemään. Maito sitten kelpasi, joten saattoi kai tuolla nälkäkin olla? Tai sitten sai tarvitsemansa lohdun. Annoin sen 120ml, ja edellisen satsin sai 23.30 panadolin kera. Aamu alkoi sitten 6.40, ja eipä tuossa kovin montaa tuntia taas itsellekään unta tullut. Heräili siis vähän väliä myös itkeskelemään kaiketi kipujaan. : (
No, nyt onkin sitten piiiitkästä aikaa oikein kunnon päikkäreillä. On nukkunut nyt meinaan jo 1h 30min!! Tosin piti käydä taas välillä heijaamassa, mutta kuitenkin! Saa itse hieman hengähtää, ja pääsi mm tänne lueskelemaan. Itse ei kannata nukkumista yrittääkään, kun vaatii heijaamista ja herää kohta kuitenkin.
Ja taas odottaa tuo pullosavotta keittiössä! Tuntuu, että saa olla koko ajan tiskaamassa pulloja! Kuinka muuten olette reissussa ratkaisseet tuon maidon kuljetuksen tai teon? Kun sitä kai ei saisi periaatteessa seisottaa yli tuntia? Itse ostin pienen termoskassin, jossa kiehuvan kuuma vesi säilyy max 2h juuri niin lämpöisenä, että neocate sekoaa siihen hyvin.
Floora...? : )
Mukavaa viikon jatkoa kaikille! Haukotuksin, miikuli
Meille on tyypillisesti tullut vatsavaivoja ja pyllyn "palaminen" antibioottikuurista, joskus on kaatunut jotain aiemmin sopivia kiinteitäkin (esikoisella tietty). Ja muistan joskus oireita tulleen myös vaipoista, juuri noista Liberoista, joten olemme aina sitten käyttäneet Pamperseja tästä syystä. Liberoissa taisi olla jotain viljakuitua, maissia tai vastaavaa ja se oli yksi mahdollinen syyllinen meillä aikanaan. Mutta asiaan: kun tuo vaippaihottuma sitten pääsee pahasti päälle, se ei välttämättä parane aivan itsestään. Jouduin kerran viemään lääkäriinkin ja allergologimme vilkaisi pyllyä ja sanoi heti, että hiivahan siinä on - tulee kuulemma ihan muutamassa päivässä ja vaatii parantuakseen Sibicortia tai vastaavaa (en muista toisen kortisonivoiteen nimeä), Hydrocortison ei auta ja muut voiteet mahdollisesti vain pahentavat hiivaa. Sibicortiahan saa apteekista ilman reseptiä, se pitää vain muistaa säilyttää jääkaapissa. Tehoaa muuten Hydrocortisonia paljon paremmin myös koholla olevaan ihottumaan muuallakin iholla:)
Sitten toinen kommentti, eli jos yölevottomuus jatkuu, tarkista, ettei vaan johdu Rela-tipoista, meillä nimittäin joku Rela-tippojen sisältämistä öljyistä aiheutti aikamoista yöhuutoa myös esikoisella aikanaan.
Ja sitten piti vielä niitä maitovinkkejä antaa: meillä illalla pestään pullot, steriloidaan mikrosterilaattorilla, keitetään vesi (jos käytät vedenkeitintä, tarkista, että on puhdas, äläkä säilytä vettä siinä jatkuvasti), laitetaan pulloihin vettä 70 milliä. Lisäksi laitetaan kiehuvaa vettä 0,35 litran termariin (käytetään tietty vain tähän tarkoitukseen). Yöllä otan pullon, lisään siihen 20 milliä kuumaa vettä ja heitän 3 lusikallista Neocatea joukkoon, ravistan ja maito on valmis:) Tätä kikkaa käytän ulkona ja reissuissa ja on toiminut hyvin. Vaihdan vain tuon termarin veden riittävän usein ja pidän huolta sen ja vedenkeittimen puhtaudesta.
TSEMPPIÄ JÄLLEEN KAIKILLE!
Kiva, että teillä on parannuttu!
Meillä ei muuten kamalasti Relat auttanut. Ehkä.. alan epäillä jo itteeni. No ei oikein kyllä auttaneet. Jotkut kehuneet niitä GefilusPlussia. Tiedä häntä, meillä meni niitä viikko, mutta samalla oli kaikkea muutakin ja sitten ajattelin kokeilla paremmalla ajalla, kun oiretta taas pukkaa...
Nuo antibiootit on kurjia (vaikka tietty joskus tuiki tarpeellisia!). Meillä poju sai viimeks lihakseen yhden ab-pistoksen ja siitä alkoi neljän päivän ripuli (lähes joka maidon jälkeen) ja ihon punoitus. Ja sen piti olla "hellä" ja sopia oikein mahatautipotilaslapsille ja allergikoille, juups! Siis ei yleensä tee kuulemma oireita... eipä koske tuo yleensä yleensä meidän poikaa ;)
Meillä poltti amaranttikokeilu pojun nivuset ja taipeet punaseks, laitoin Sibicortia ja annoin hillua munasillaan =) Ja auki oleviin, märkäsiin punoituksiin ei kuulemma parane lykätä liian rasvaista perusvoidetta, sanoi ihotaudeilla meille lääkäri.
Tuo pullojen pesu ottaa tosiaan pattiin! Tuntuu, ettei Neocaten haju häviä millään.... Mulla on jauhetta aina hoitolaukussa. Sit otan vaan toiseen pulloon vettä kotoa ja lämmitän tosi kuumaks ja hoitokassiin. Ja mittaan sit vesipulloon sopivasti jauhoa. Toi termoskassi vois olla kova sana..... Pakko tunnustaa, että poju on juonut halulla kyllä ihan kylmäänkin veteen tehtyä Neocatea =/ Kun aina ei pääse lämmittämään, ja oon kokeillut, ettei pitäs olla rakeistakaan... Ja en ole kyllä ihan minuutilleen siitä tunnista pitänyt kiinni- vaikka joissain asioissa nipo oonkin =)
Meillä poitsu vetelee iltaisin 180ml (plus jauhot eli n 2dl) iltamaidot, vaiks just reilu tuntia-kahta ennenkin syö aina noin desin. Ja sit viimeistään puolilta öin: äääääääääää! Välillä sentään päästiin yhteen asti pelkillä tavisheräilyillä, nyt ei auta kuin maito! Ja siitä se sit lähtee.... Joten täältä suurta myötätuntoa sulle miikuli!!!!!!!! ;)
kuulemisiin!
Floora
Ja hyvä tuuri jatkuu... Käytiin siellä jälkitarkastuksessa. Toinen korva edelleen tulehtunut, vaikka jo parempi. Toinen parantunut. Nyt kokeillaan, josko paranisi loppuun ilman antibiootteja. Ensi viikolla uusi tarkastus. Itsellä pakkaa toinen rinta kipeytyä, enkä ehdi oikein väsyneeltä ja kränäiseltä pojalta sitä hieroskelemaan. Itselläkin pari pvää ollut kurkku kipeä, ja mies lähtee tänään työmatkalle intiaan..
Poika voi muutoin kyllä nyt selvästi paremmin, kun se lääkekuuri lopetettiin. On saanut paremmin nukuttuakin. Voi reppanaa. Kunpa äiti vaan jaksaisi ja osaisi hoitaa oikein, niin että toisella olisi vastoinkäymisistä huolimatta mahdollisimman hyvä olla..Käy niin sääliksi..
Nyt lääkäri oli sitä mieltä, että kokeillaan seuraavaksi auringonkukkaöljyä ja mustikkaa. Tuo liberon vilja/maissirakenneosa oli minule ihan uutta tietoa! Eipä ihme, että pylly protestoi sitä vaippaa jo ekana viikkona! Kun meillä on maissista tullut kova ripuli ja ihottumaruljanssi muutenkin!
Täytyy lopetella, mutta kirjoitellaan kuulumisisa vielä jookos? Olette arvokasta tukea tässä epätoivoiselta tuntuvassa tilanteessa, kiitos siitä!
Voimia! Miikuli
Meillä todettiin pojalla 5 kk:n iässä maito- ja muna-allergia. Neocate silloin käyttöön ja kiinteitä kokeiluun. Allergialääkärin neuvosta lopetin imetyksen, koska meillä ei nukuttu ollenkaan ja ripulointia oli niin että pojan paino lähti laskuun. Imetyksen lopettamisen myötä pystyttiin helpommin löytämään kaikki allergisoivat ruoka-aineet.
En siis neuvo sinua lopettamaan imetystä, mutta meillä se auttoi. Lisäksi Neocate on meillä aina maistunut hyvin. Eli meillä auttoi Neocate ja niin kamalalta kuin se kuullostaa niin imetyksen lopetus. Mutta silloin mietin sitä etten itse kohta jaksa enää valvoa ja parempi vauvalle virkeä äiti kuin äiti joka voi pyörtyä hetkenä minä hyvänsä. Huono omatunto imetyksen lopettamisesta hävisi kun poika alkoi voimaan paremmin.
Ennen 7 kuukautta poika alkoi nukkumaan ilman syöttöjä pikku tassuttelulla. Eli sai ruokaa riittävästii päivällä. Ruokavaliossa oli silloin bataatti, maissi, possu, ja päärynä. Oletko muuten miettinyt tuota perunaa? Meillä poika nyt 1 v. eikä peruna sovi vieläkään.
Ei tästä varmaan ollut apua sinulle, mutta saat kaiken myötätuntoni, koska tiedän tuosta elämän vaiheesta ihan liikaa :)
että ruokavaliossa on selvästi vielä jotain, joka aiheuttaa oireita. Allergisten kanssa olen oppinut, että kuvio kannattaa pitää aina mahdollisimman yksinkertaisena. Eli ensinnäkin jättäisin välittömästi kiinteät pois. Neocate tuskin aiheuttaa oireita (harvinaista mutta ei toki mahdotonta), joten jos oireet jatkuvat ilman kiinteitä, epäilisin seuraavaksi rintamaitoa.
Olethan itse dieetannut vähintään niitä ruoka-aineita, joille lapsesi on jo todettu allergiseksi? Näiden ruoka-aineiden lisäksi lapsesi voi oireilla mille tahansa, mitä SINÄ syöt, toisin sanoen monille muillekin ruoka-aineille, vaikka lastasi ei olisikaan vielä todettu niille allergiseksi. Ja valitettavasti allergiatestit ovat epäluotettavia pienillä lapsilla. Jos siis olet jatkamassa imetystä, en missään tapauksessa kehota lopettamaan sitä. Mutta oireettomuus voi pahimmissa tapauksissa edellyttää melkoista dieettiä: itse sain esikoiseni oireettomaksi 9 ruoka-aineen dieetillä ja kuopuksen 12 ruoka-aineen dieetillä. Molempien kanssa imetys oli pakko lopettaa oman laihtumisen takia. Toki useimmat saavat lapsensa oireettomiksi jo paljon lievemmilläkin dieeteillä, yleensä ensimmäiseksi jätetään pois maito ja kananmuna, sen jälkeen kotimaiset viljat kauraa lukuunottamatta ja soija on myös erittäin yleisesti allergisoiva maitoallergisilla. Ja tietty myös yleisesti allergisoivat ruoka-aineet kannattaa jättää nopeasti pois, esim. sitrukset, kalat ja äyriäiset, mansikka, suklaa ja kaakao (myös maidottomat versiot) sekä esim. pähkinät, tomaatti, paprika, selleri jne.
Kuulostaa kovin tutulta. meillä nuorimmaisella altistusten kautta todettu vilja-allergia, eli kaikki kotim viljat pois ruokavaliosta. Ennen tätä alkoivat yöhuudot ja levottomuus ja paino alkoi laskea puolenvuoden iässä. Vaikka pidin itse viljatonta dieettiä ei yölevottomuuteen auttanut mikään muu kuin imetyksen lopetus, josta luovuin kun tyttö täytti 1v. Luulen, että hän vatsakipujen vuoksi alunperin alkoi huutaa, mutta tottui sitten tuohon tissutteluun ja ennen imetyksen lopetusta meno oli hurjaa. Meni nukkumaan n.22 ja max tunnin nukkui ja sitten minun oli tissieni kanssa mentävä viereen. Siinä meni koko yö max 2 h tauoilla. Nyt allergiat vaivaavat edelleen, mutta kun on terve nukkuu läpi yön heräämättä. Vahvasti yhdistän tämän siis imettämiseen. Se onkin sitten tehtävä oma valinta mihin ryhtyy. Itse pidin kiinni tuosta yhdestä vuodesta, mutta otti se koville. Voimia sinnepäin ja imetyksen suhteen on vain itse mietittävä se oma tapa ja mentävä sillä. Tsemppiä!
Meillä nyt syöty hieman toista viikkoa pelkkää bataattia, neocatea ja rintamaitoa. Naaman näppylät ovat hävinneet lähes täysin. Jotenkin yhdistän tuon näppylöinnin vahvasti siihen riisipuurokuuriin. Sai siis samalla mustikkaa, jossa mukana riisitärkkelystä.
Yöt meillä on levottomia edelleen. Yleensä 1- 1 1/2h tulee väliä heräilyihin. "Haisee" ja tuhnuttelee etenkin yöaikaan. Olen yrittänyt tassuttaa edelleen, melko huonolla tuloksella. Yritän kuitenkin pitää tuosta n.3h syöttövälistä kiinni, että maha ei "kävisi" koko ajan. Parin päivän päästä on neuvola, ja selviää onko pieni parka laihtunut. Silmiin näyttää kyllä aika hoikalta.
Olen työstänyt tuota imetyksen lopettamisajatusta viime päivät. Jotenkin se vaan tuntuu itselle niin kovin hirveältä paikalta, jos siihen täytyy päätyä. Totta kai haluaisin pojalle terveen olon, mutta toisaalta juuri tuo imetys on pelastanut meidät monilta ruokakatastrofeilta. Poika on esimerkiksi alusta asti kärsinyt KOVISTA vatsakivuista, ja kuitenkin neuvolassa asia jotenkin aina ohitettiin. "Katsotaan sitten mahdollisia allergiatutkimuksia, jos iho alkaa oireilla". Kasvojen atooppinen ekseema, pään karstoittuminen ja naaman ja myös osin muun vartalon kova näppylöinti ei ollut vielä ilmeisesti tarpeellista oireilua. Lisäksi se, että olen tuonut tätä mahavaiva-asiaa ja nukkumisvaikeuspuolta esiin alusta asti. Pojan ollessa hieman alle 3-kuinen hakeuduttiin sitten itse yksityiselle tutkimuksiin. Tänä aikana hän olisi siis joutunut juomaan kaupan korvikkeita, jos en olisi imettänyt. (Hän itse asiassa saikin nan- maitoa 3 ekaa viikkoa iltaisin lisämaitona, eikä se suinkaan auttanut "nälkäisen" vauvan oloa..) Toinen kohta oli hänen ollessaan 4-kuinen. Lääkärin mielestä olisi pitänyt täysimettää 6-kuiseksi, ja sitten lievensi kantaansa, että kiinteitä varovasti 5-kuisesta. No, oma maitoni ei siis todellakaan neuvolan punnitusten mukaan riittänyt, vaikka poika oli tissillä IHAN KOKO AJAN. Hakeuduttiin maitoaltistukseen ja saatiin se almiron-maito kokeiluun. Sitten alkoikin kova ripulointi ja jo parempi tilanne paheni uudelleen. Koko kesä oireiltiin siitä. Samalla aloitettiin nuo kiinteät, ja tämän vuoksi jouduttiin sitten nollaamaan tilanne. Th:n sijainen oli kovasti huolissaan pojan kasvusta, ja käski antaa almironia imetyksen lisäksi aamuin illoin ja päivin niin paljon kun haluaa juoda. (Olin antanut siis vain yötä vasten lisämaitona). Koko kesän olen ollut tissinä muutoin. Lopetin tuosta hyvästä neuvosta huolimatta koko almironin, ja ripulointi lakkasi. Sitten hakeuduttiin siihen uuteen altistukseen, ja saatiin neocate.
Meillä on kyllä erittäin kokenut lääkäri, mutta hänen kantansa on se, että koska viljat reagoivat prickissä niin lievästi, ei minun tule välttää niitä imetyksestä huolimatta. Ainoa selkeä ohje on ollut tuo maidoton ja munaton dieetti. Ennen tutkimuksia karsin kyllä oma-aloitteisesti ja tietämättäni täysin vastoin suosituksia ruoka-aineita kovasti omasta ruokavaliostani. Silloin oli kyllä tunne, että mitähän tässä söisi.
Nyt haluaisin kyllä jatkaa imetystä, kunhan vaan joku neuvoisi tuossa ruokavalio puolessa. Eläisin muutaman viikon kyllä vaikka kuusen kerkillä, jos vaan on tarpeellista. Mutta olisi siis helpompaa aloittaa dietti, jos saisi ihan konkreettisia ohjeita siitä, mitkä olisi sellaiset "ehkä turvalliset" ruoka-aineet, ja lisätä sitten siihen ruokia pikkuhiljaa.
täällä ihan hyvä alku tuolle vältettävien listalle jo kyllä yhdessä vastauksessa tulikin, kiitos siitä. Meillä on vaan siis tuon lääkärin kanssa hieman eriävä käsitys näistä välttämisistä. Kun usimpien tutkimusten mukaan pientä altistusta pitäisi saada. Esim. minun ei tule välttää kuulemma maissitärkkelystä, vaikka poika on maissille allerginen. Voi kyllä olla, että vaihdamme lääkäriä.
Mutta kiitos teile vielä siitä, että jaoitte omia kokemuksianne. Itselläni ei ole juuri allergisia vauvoja/lapsia tuttavapiirissä, joten aika yksin tämän asian ja jaksamisen kanssa on saanut olla. TH:n kanssa ei oikein synkkaa, ja sekä oma äiti että anoppi ovat vähätelleet meidän ongelmiamme koko ajan. Toinen hokee kuinka pitää olla likaa kynsien alla, että ei tule allergioita (!!!) ja toisen mielestä pesen liikaa (kestovaippoja käyttävää) poikaa, ja iho kuivuu esim. nilkkojen taipeista sen vuoksi...
Onneksi on edes tämä netti. Saa kuulla, että ei todellakaan ole ainoa. Ja että on muitakin perheitä, joissa ei ole nukuttu. Meidän tuttavapiirissä tuntuu olevan vauvoja, jotka nukkuvat läpi yön. Joskus heitäkin joutuu kuulemma imettämään 2 kertaa yössä, ja se on kuulemma kamalan rasittavaa. Äidit on kuulemma siten väsyneitä..Vaikka onneksi vauvat sitten asettuvat imettyään kiltisti takaisi nukkumaan.. (juu, olen juuri näin karvaalla mielellä...)
Jos jollakulla on vielä lisää kommentteja, olisn todella iloinen. Ja voimia teille muillekin asian kanssa painiville!
t.miikuli ja poika huomenna 7kk
Kuulostaa tutulta tuo tarinasi...
Meillä lapsi on 8 kuukautta eikä yhtään sopivaa kiinteää ole. Täysimetin (ja olin kovilla dieteillän 3kk) 5.5 kuukautiseksi lastani, joka dieetistä huolimatta oireili iholla ja vatsalla. Nukkunut tähän mennessä max 3tuntia kai putkeen, yleensä 1/2-1 1/2 tuntia. Hoitoon päästiin vasta, kun poika oli 3kk, aiemmin ei otettu todesta meitäkään...
TUolloin 5.5kk iässä oltiin tehty maitoaltistus (tipasta jo reaktiot) ja Almiron-altistus, jossa myös reaktiot nopeasti. Sitten kokeiltiin Neocate, joka sopi. Lopetin imetyksen kertalaakista ja saimme lapsemme huutojen jälkeen syömään pelkkää neocatea. Ja lapsi tuli oireettomaksi (tai noh, ainakin PALJON paremmaksi kuin aiemmin)!!! Kiinteiden kokeiluista aiheutuvat ongelmat ovat sitten asia erikseen... Mutta tuo korvikkeen löytyminen ja imetyksen lopettaminen olivat käänne parempaan tuolloin ainakin meillä. Vaikka imetyksen lopettaminen vaikeaa itselle olikin.. Mutta tuolloin myös oireilu helpotti ja unet paranivat hiukan. Eikä lapsi niin enää vaatinut aina sitä tissiä lohdukkeeksi vaan pullo ja taputtelukin kelpasivat.
MUTTA jos haluat vielä imettää, kannattaa ehkä kokeilla kunnon imetysdiettiä. Lääkärin valvonnassa! Selvästikin vauvasi jotain oireilee.
Prickit eivät vältämättä kerro, onko lapsesi allerginen. Meillä ei ollut pojallamme prickeissä yhtää merkitsevää (vain 2mm täpliä mm maito, muna, vehnä, kissa...) tulosta ja silti poika on allerginen, öööö, kaikelle. Allerginen siis muun muassa riisille, maissille, bataatille, mustikalle, kesäkurpitsalle, parsakaalille, kukkakaalille, vatulle, hirssille, porolle... Eli lähes kaikille "varmoille" ruoka-aineille. Eli siis ns varmoja ei taida olla, vaan ne kannattaa etsiä kokeilemalla. JJa en halua pelotella, mutta jos imettäessäsi syöt kamalasti jotain ruoka-ainetta, voi lapsesi allergisoitua sillekin.
Ja jos vaan imetys/ sopiva korvike/ jotain kiinteitäkin ehkä löytyy, kyllä se painoasiakin lutviutuu! Meillä poika kasvaa ihan keskikäyrällä - lähes pelkällä korvikkeella (kiinteitä aina teelusikallinen tai pari kerran päivässä).
:|
Vaikka tämä suo tuntuu välillä mahdottomalta allergioineen ja astmoineen, kyllä se joskus helpottaa! Toivon kovasti tsemppiä teille ja jaksamista!
TSEMPPIÄ!
imetyksen lopettaminen, koska poikaa ei saatu millään oireettomaksi ja totesin että olisi ollut pojan kiduttamista ja myös itseni, jos sitä olisi jatkettu. Poika oli silloin 4,5kk. No pojasta tuli kuin taikaiskusta kuin eri lapsi. Kyllä minä silloin itkin ja lujaa päiväkausia kun en voinut enää imettää. Mutta pian se alkoi lohduttamaan että pojalla oli oikeasti hyvä olla sen jälkeen. En minäkään kehota sinua suoranaisesti lopettamaan, koska se on ihan sinun oma päätös. Mutta tällaisen päätöksen minä aikoinaan tein.
Meidän pojalle ei kanssa sopinut oikein mikään silloin. Maissi, riisi, kesäkurpitsa, parsakaali, kukkakaali, hirvenliha ja aprikoosi sopi puolenvuoden ikäisenä. Mutta sitten alkoi ruoka aineet tipahdella yksitellen pois. Pitkän aikaa poika eli vain pelkällä riisillä, kesäkurpitsalla ja hirvenlihalla. Sitten tuli raju mahatauti ja vei loputkin ruoka aineet pois. Neocatella mentiin 2 kuukautta pelkästään. Sitten taas pikkuhiljaa saatiin ruoka aineita takasin.
Nyt puolitoista vuotiaana ruoka listasta löytyy jo riisi, hirvenliha, kesäkurpitsa, lammas, aprikoosi, kylmäpuristettu rypsiöljy, tuore kurkku ja mustaherukat ja ai että tuntuu ruhtinaaliselta :)
Olen myöskin sitä mieltä että imetys dieetissä täytyy ehdottomasti välttää kaikkea mikä ei muutenkaan tunnu lapselle sopivan. Ja kunnon allergologille kannattaa ehdottomasti varata aika.
Meillä on nyt vasta alettu vihdoin nukkumaan kokonaisia öitä. Ja sekin on sen ansiota että pojalla todettiin refluksi ja saatiin siihen kunnon lääkitys. Tuli siinä kyllä hyvin valvottua melkein puolitoista vuotta, mutta jotenkin siitäkin selvittiin :)
Tsemppiä, kyllä se siitä alkaa selvenemään.
Meidän allergikko on nyt jo 1v9kk. Nyt ruokavaliossa on jo 17 ruoka-ainetta, vuosi sitten oli 12. Diettasin itse samoja ja edelleenkin diettaan. Meillä ei verikokeissa näkynyt yhtään mitään eikä prickeissäkään kun soija. Silti vehnä varsinkin on tosi paha ja siitä tuli altistuskokeessakin selkein reaktio. Vieläkin jos itse syön vehnää niin pari yötä menee paukutellessa. Eli minä kannustan ehdottomasti kiristämään diettiä. Ensin pitäisi saada vauva oireettomaksi, muuten et voi kokeilla mitään uutta.
Kokeile vaikka pari viikkoa dietillä mistä on karsittu yleisimmin allergisoivat pois. Syö esim. kanaa ja riisiä, possua ja perunaa/bataattia, parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, kaura/tattaripuuroa, mustikoita, kurkkua tms. mitä luulisit sopiviksi. Moilaselta löytyy ainakin 5 buns- sämpylöitä pakkasesta mitkä meillä on sopinut. Lisäksi on hyviä kaura-porkkanasämpylöitä(Provena), mutta niissä on sitä porkkanaa mikä meille ei sopinut. Mutta ne on oikeesti hyviä! Lihaa kun höystät "kaurakermalla" ja yrteillä, saat hyviä soosseja. Pakkasesta löytyy myös perunamuusiainesta(Oolannin) mikä on ihan puhdasta perunaa jne. Pärjäät kyllä pari viikkoa jos se tepsii. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa johon merkkaat myös vauvan oireilun. Mielestäni kannattaa sen pari viikkoa(tai vähemmän jos oireet helpottavat)olla tosi tarkka. Esim. välttelet niitä tärkkelyksiä, kaikkia maidon ainesosia ja soijalesitiiniäkin yms. sitten myöhemmin voit "lipsua" eikä niistä välttämättä tule oireita. Mutta ekana pitäis saada oireet pois ja jos lipsut niin et voi tietää varmasti mikä tuli mistäkin. Toki jos vauvalle tulee hampaita tai on korvatulehduksia niin kun meidän tytöllä oli, niin vaikeahan se on tietää ja sitten taas jos on jotain päällä niin ei kannata kokeilla uusia ruoka-aineita ainakaan.
Suolioireisen allergian kanssa on hankala elää kun monet eivät ota sitä todesta kun lapsi ei ole yltä päältä pilkullinenkaan... Onneksi meille sattui tosi hyvä allergologi. Pystyin diettaamaan itse kun ruoka-aineita oli suht monta koko ajan, jos menee teillä kovin vähiin niin sitten ehkä kannattaa lopettaa että itsellesi jäis jotain syötävää. Olen oppinut tekemään ruokia ja ennenkaikkea jälkkäreitä(minulle tärkeää;-))sallituista aineista eikä diettaaminen tunnu enää vaikealta vaikka joskus tekeekin mieli suklaata tms.
Meillä yöt ovat välillä hyviä, välillä huonompia. Yövieroitusta olen harkinnut mutta nytkin tyttö tekee taaimmaisia poskihampaita ja siksi on levoton. Kokeiluja ja vahinkoaltistuksia tapahtuu(syö siskon lautaselta)jne. että ei tämä ihan ruusuista ole vaikka ruokavalio onkin suht selvillä. Kuitenkin meillä nukutaan nyt huomattavasti paremmin, esim. saattaa nukkua ilta kahdeksasta kolmeen, jolloin ottaa tissihömpsyt ja jatkaa aamuviiteen ja noustaan kuudelta. Eli ihan ok mielestäni. Sitten kun on joku kokeilu päällä eikä ruoka-aine sovi niin aloittaa sen tunnin-puolen tunnin välein kiekumisen jo illalla ja pahimmassa tapauksessa homma menee ihan kanteluksi. Joskus helpottaa sitten aamuyöksi, joskus tuntuu että koko yö on levoton.
Äitini on vähätellyt allergioita ja sanonut että kyllä kai mahaan sattuu ja tulee ihottumia kun hössötetään eikä lapsi ole tottunut vielä ruoka-aineisiin yms. mutta puhe loppui kun oltiin heillä kylässä kun tehtiin kalakokeilu. Sanoi aamulla että "ihan kamalaa, me ei isin kanssa nukuttu koko yönä". Sanoin että tuttu juttu, tällästä tää on kun syö jotain sopimatonta. Sen jälkeen on paremmin osannut asettautua meidän asemaamme.
Muistathan katsoa ettei d-vitamiineissa tai maitohappobakteereissa ole mitään sopimatonta. Meille ei sopinut devitol kun siinä on soijaöljyä. Myös yksi maitohappobakteeri(Symbioflor)oli todella sopimaton vaikka ainesosaluettelossa ei periaatteessa ollut mitään selkeästi kiellettyä. Kokeilemalla selviää, tämä on vaan tosi hidasta! Jaksamista!
Niin kuin edellisestä huomasit, on myös tosi positiivisia ja hyvin toimineita imetysdiettikokemuksia! Kiva niin!
Sitten on näitä ei toimineita. Mutta onneksi useimmille löytyy sopiva korvike sitten.
Omasta kokemuksestani, (aiemmin jo kirjoitinkin), haluaisin vain painottaa sitä, että lapsi voi olla allerginen noille yleisimmin sopivillekin, kuten riisille, bataatille ja mustikalle. Vaikka noita useimmiten sopivia kannattaakin käyttää imetysdietissä, ei voi tuudittautua, että sopisivat. RUOKA -JA OIREPÄIVÄKIRJAN pitäminen on mielestäni tosi tärkeää etsittäessä sopivia/ epäsopivia ruoka-aineita. Oireet kun eivät tule tosiaan kaikille heti ja eri aineista voivat tulla erilaisina ja eri "aikataululla". Jos teillä on hyvä allergologi, kannatta nuo diettijutut tehdä ehkä hänen ohjauksessaan, ihan tuurilla tuskin kannattaa ruokavaliotaan kovin tiukalle vetää (ainakaan pitemmäksi aikaa). Ainakin itsellä paino laski kovasti diettini aikana vaikka tein itse mahdollisimman monipuolista ruokaa ja paljon sallituista aineista.
Ja kannattaa tosiaan yrittää saada lapsi mahdollisimman oireettomaksi tavalla tai toisella (dietti tai sopiva korvike) ja sitten etsiä niitä kiinteitä. Muuten voi ainakin olla tosi vaikea tietää, miksi ja mistä lapsi oireilee. Ainakaan moniallergisten kohdalla ei ole oikein kai "varaa" tiputtaa niitä harvoja sopivia pois sittenkin jostain muusta tulleiden oireiden takia.
On tullut muuten eteen samaa kuin teillä Aasa, ihmiset vähättelevät allergiaa. Vaikka meilläkään ei ole yhtään sopivaa ruoka-ainetta yrityksistä huolimatta. Ja poika oireilee iholla, suolella ja hengitysoireilla, sekä uutuutena kova refluksi. Mutta kun naama ei ole pojalla ihan ruvella niin "hyvä ihohan hänellä näyttää olevan", juu niinpäs onkin, kun vedetään kortisonia kolme päivää kolmen päivän tauoilla aina ihoon (eikä aina edes silloin). Ja "kiltti ja hymyilevä poikahan tuo on" Juu, en ole pahaksi lastani väittänytkään, on vaan oireillessaan tosi itkuinen ja levoton eikä nuku.... "Ja hyvinhän tuo hengitys kulkee hänellä" No ihan kiva, kun saa aamuin illoin sekä kortisonia että avaavaan lääkettä hengitettynä eikä just ole infektiota päällä....Ärsyttävää!!!!
Huh, tulipa avauduttua, sori
:p
Floora
Ei paljon neuvoja varmaan heru mutta vertaistukea ainakin... Meillä esikoinen (nyt 2v8kk) aloitti maito-oireilun jo 2vkon vanhana ja tajuttiin 6vkon vanhana. Myös munalle herkistyi mutta imetin 11kk ikään asti dieettaamalla munaa ja maitoa ja toimi hyvin. Poika söi öisin kl 01 ja 05 eikä valvottanut, kokanaisia öitä alkoi nukkumaan itse 10kk iässä. Kun kiinteät tulivat kuvioon selvisi myös että poikamme on allerginen kaikille kotimaisille viljoille sekä kauralla, punaisille marjoille, kanalle ja naudanlihalle. Eli vältettäviä ruoka-aineita oli lopulta paljon vaikka ne eivät aiheuttaneet oireita minun syömänä. Korvikkeena meillä Nutramigen, asutaan Ruotsissa ja tämä täällä yleisin käytössä oleva. Poika vain ei ole vielä koskaan sitä _juonut_ kun pullo ei oo kelvannut vaan sekoitetaan aamu- ja iltapuuroon, edelleen. Tällä hetkellä poika voi hyvin ja kasvaa tasaisesti keskikäyrällä ja tietää itsekin ettei saa kaikkea syödä (ja hyväksyy sen).
Pikkukakkonen meillä nyt 4½kk ja hoh-hoijaa... Aloitti oireilun jo synnärillä jossa ei nukkunut... Maidon ja munan jätin pois kun poika oli 10pv:n ikäinen ja jatkuva huuto loppui. Kaksi kertaa olen testannut noita (kerran tietoisesti ja kerran vahingossa) ja siitä seurasi 5 vrk:n huuto ja valvominen joten ei kiitos enää. Myös mun syömät pähkinät aiheuttivat kovaa oksentamista joten nekin ovat nyt pois mun ruokavaliosta. Tästä huolimatta herää joka yö 2h välein ja kuten teilläkin, ei nukahda ilman tissiä. Olen yrittänyt kantaa ja kantaa, tuttia jne mutta mikään muu kuin tissi ei auta. Piereskelee kovasti n.2h syömisestä päivin öin olin sitten syönyt mitä tahansa päivällä. Kiinteitä en ole vielä aloittanut kun ahdistaa ajatuskin mitä siitä sitten seuraa. Bataatilla kuitenkin aion aloittaa. Esikoisen allergialääkäri ei juuri osannut auttaa, sanoi että mun tietopohja on esikoisen jäljiltä niin hyvä että saan tehdä miten itse parhaaksi näen. Ja Nutramigen resepti tulee heti jos en enää jaksa dieetata. Tämä vanha lääkäri oli sitä mieltä ettei mun kannata enempää poistaa ruokavaliostani tai elän kohta pelkällä vedellä ja riisillä. Ehkä totta tuokin mutta en vain millään halua lopettaa imettämistä. Mutta en nyt sitten tietoisesti välttele kuin munaa, maitoa ja pähkinää sekä sellaisia yleisiä ilmavaivojen aiheuttajia esim sipulia ja ruisleipää. Meillä molemmat pojat suolioireisia joten monelle ollut vaikea uskoa miten pahasti reagoivat. Appivanhemmat antoivat esikoisen syödä vadelmia vaikka oltiin kielletty, no anoppi sai sitten tuta nahoissaan kun esikko paskoi kokonaisia marjoja ja pylly paloi karrelle ja jo jäi "salaa" syöttämiset. Tän toisen kanssa kun oltiin kesällä Suomessa niin vihjailivat koko ajan että "täällä Suomessa käsketään altistaa mahdollisimman paljon, just katseltiin sellaista dokumenttia telkkarista" mut taas hiljenivät kun pienempi altistui vahingossa munalle ja maidolle eivätkä saaneet nukkua viiteen yöhön ;) Superärsyttävää tuollainen tuli se sitten keneltä tahansa mutta uskon että niin mun äiti kuin appivanhemmatkin nyt tajuavat etten minä huvikseni pidä lapsia ruokadeetillä!!
Ai niin, vielä romaanin päätteksi piti sanoa että meillä ei myöskään kyetä ollenkaan olemaan makuulla jos jotain sopimatonta saanut, kantoliinassa nukkuu sen vähän mitä pystyy, öisinkin (itselle hyvä niin ei tarvi pelätä että tippuu jos nukkuu pystyasennossa itse).
Emmis ja pojat 01/06 ja 04/08
Meillä esikoinen oli aivan pienestä allerginen: maidolle, munalle, soijalle, viljoille, (rintamaidon kautta), sitten kiinteitä kokeillessa, mustikalle, vadelmalle, maissille, riisille, porkkanalle, sipulille, palsternakalle ja banaanille.
Alkuun Almiron kävi,muta kun allergisotui maissille,se ei enää käynytkään. Allergialääkärimme oli sitä mieltä että Neocatea ei kannata edes yrittää koska sen sisältämä maissi ei todennäköisesti sovi (meillä kun se maissi aiheutti vesiripulin jo rintamaidon kauttakin).JOuduin myös lopettamaan imetyksen ja se oli ehdottomasti paras ratkaisu!!! Silloin oli olemassa vielä toinenkin aminohappo-korvike (NutriJUnior) mitä ei enää valmisteta ja se kävi.
SInuna tekisin nyt niin, että kokeilisit olla jonkin aikaa imettämättä. Lypsämällä pidät varmuuden vuoksi maidontuloa yllä. Jos oireet pahenee, pahis on Neocate. Jos helpottaa, pahis on oma maitosi.
Meillä ei koskaan näkynyt brickeissä tms. missään mitään ...eli älä usko allergialääkäriäsi, etteikö sinun syömät viljat vaikuta! Suolioireinen on suolioireinen ja sillä ei ole mitään tekemistä mitä brickit tämän ikäisellä näyttää... se on vain todella hyvä ylläri että on näyttänyt jotain, sillä tiedät ainakin varmasti että on pahasti allerginen viljoille jos kerta se näyttää jotain. Yölliset huudot ja rupsuttelu on suolioireita, jotka pitää ottaa vakavasti.
Lapsesi on siis allerginen koko heinä-vilja-ryhmälle... siihen kuuluu kotim.viljat,maissi,riisi, soija, meloonit ja tomaatti.
mutta aloitinkin vahingossa uuden ketjun otsikolla "vertaistukea täältä". Tää pää on kai vähän väsynyt...