E-pillereiden lopetuksen vaikutukset
Voiko olla todella totta että pillereiden (yasminelle) lopetuksen jälkeen poissa on myös krooninen koko ajan vähän väsynyt ja nuupahtanut olo sekä kiukkukohtaukset.. ihan kuin joku olisi avannut verhot. Kokemuksia?
Kommentit (72)
Iän takia on vain kerran vaihdettu pilleriin, jossa hormooneja vähemmän, eikä ollut mitään vaikutusta. Ei ole ollut mitään syytä lopettaa pillereitä, jotka omalla kohdallani estävät aknen, anemian ja jatkuvat migreenit. Ei ole mielestäni mikään kunnia-asia vuotaa itsensä sairaaksi, jos lääkkeitäkin on tarjolla, enkä ymmärrä tätä e-pillereiden mustamaalausta, kun ne aivosumut, masennukset ja selluliiti on joka tapauksessa about joka toisella, käytti e-pillereitä tai ei.
Joo,mutta tässäpä olikin pointtina hakea kokemuksia muiltakin joilta "verhot on auenneet" koska muita muutoksia elämässä ei ole ollut kuin tuo pillereiden lopetus... :)
Vaikuttiko lopettaminen nukkumiseen?
Mitä oireita tuli lopettaessa, milloin loppuivat?
Kyllä on vaikuttanut nukkumiseen sillä lailla että vähemmän unta tuntuu riittävän! Monta vuotta olen alkanut torkkua jo 20.30 ja nyt saattaa pystyä valvomaan yli kymmeneenkin.. 😄 ja samaten päivänokosten unelmointi vähentynyt..
Tuo oli mitä mahtavin vertaus, verhot tosiaan aukenivat. Ja huomasin, että tunteet voimistuivat hirveän paljon. Tunsin pitkästä aikaa aitoa iloa, toisaalta itkukin tuli herkemmin. Pillereiden aikana olin tunteeton möykky, joka hymyili pakosta mutta ei kyllä raivonnutkaan. No, pms on ärsyttävä ilman pillereitä ja sen mukana tulee oireita, mutta sitä kompensoi ovulaation tuomat hyvät viikot. On olo, kuin kroppa saa elää vapaana ilman pillereiden kahleita, hyvässä ja pahassa.
Ei oireita lopettamisesta , paitsi ehkä vähän nopeammin rasvoittuvat hiukset 😄
En tiedä miten, mutta pillereiden lopetus nosti ferritiiniä itsestään! Olin vuosia vajaalla ja söin ties minkälaista rautaa, mutta ei se yli 50 noussut millään. Lopetin pillerit, vuoto muuttui paksummaksi ja vuoden päästä ferrit oli noussut itsestään 120:een😳 enkä syönyt rautaa silloin, kun en jaksanut sitä vatsakipua!
Sama homma oli itsellänikin, tuntui kuin sumu olisi hälvennyt. Sain omat tunteeni takaisin, limakalvot paranivat, kuukautiskivut loppuivat ja mieliala kohosi huimasti. En enää suostuisi hormonaaliseen ehkäisyyn!
Olo oli kuin olisin saanut taas itseni takaisin, olin taas minä.
Ja tuolle yhdelle kirjoittajalle, runsaaseen vuotoon on lääkettä. Syön kuukautisten aikana caprilon nimistä valmistetta joka vähentää vuotoa. Ei runsaan vuodon takia kannata e-pillereitä syödä.
Tuollaisia oireitahan ne aiheuttaa ja naiset ei edes tiedä, millaisia luonteeltaan oikeasti ovat ja mikä on normaali olo, koska alkavat syömään pillereitä jo teininä.
Vierailija kirjoitti:
Olo oli kuin olisin saanut taas itseni takaisin, olin taas minä.
Ja tuolle yhdelle kirjoittajalle, runsaaseen vuotoon on lääkettä. Syön kuukautisten aikana caprilon nimistä valmistetta joka vähentää vuotoa. Ei runsaan vuodon takia kannata e-pillereitä syödä.
Joo, kuulin tästä vasta myöhäisessä vaiheessa. Söinkin niitä satunnisesti pahimpina vuotopäivinä, mutta pillereiden lopettamiseen yhdistän ferritiinin nousun, caprilonia käytin niin vähän. Ihmettelen edelleen, miksi e-pillereitä tyrkätään kouraan vaikka vuotoon on myös toinen lääke, joka EI vaikuta kokonaisvaltaisesti ja jatkuvasti ihan kaikkeen ajatuksista kehon toimintaan... Naisten oireiden ja voinnin vähättelyä vissiin.
Veri alkoi taas kiertää ja seksiäkin alkoi taas tehdä mieli. Ei enää koskaan pillereitä. Aloitin aikanaan kipeiden kuukautisten vuoksi, mutta nyt tämäkään ei ole enää ongelma. Pms on muuttunut lievemmäksi lopettamisen jälkeen ja kivut hallinnassa.
Kuinka nopeasti teillä alkoi menkat lopettamisen jälkeen? Mulla on laiskat menkat, eli ennen pillereitä mulla oli kuukautiset keväisin pariin kertaan.
Mulla tuli noin puoleksi vuodeksi sellainen jalkahiki, että kengät lainehtivat aivan käsittämättömästi koko ajan. Hikeni myös haisi, muuallakin kehossa kuin vain jaloissa. Iho-ongelmat kiersivät hassusti alueittain kasvoissa, rinnassa ja selässä. En muista missä järjestyksessä, mutta yksi alue näistä aina selkeni ja näpyt siirtyivät seuraavaan ennen kuin kierros tuli päätökseen. Henkisiä vaikutuksia en muista huomanneeni.
Olen syönyt e-pillereitä nyt noin 15 vuotta. Tarkoitus on lopettaa puolen vuoden sisällä. Vaihdoin jo matalahormonisempaan viime vuonna. Mielenkiinnolla odotan mitä lopetus tuo tullessaan. Toisaalta jännittää tuleeko akne takaisin minkä takia näitä aloitin e-pillereitäsyödä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli noin puoleksi vuodeksi sellainen jalkahiki, että kengät lainehtivat aivan käsittämättömästi koko ajan. Hikeni myös haisi, muuallakin kehossa kuin vain jaloissa. Iho-ongelmat kiersivät hassusti alueittain kasvoissa, rinnassa ja selässä. En muista missä järjestyksessä, mutta yksi alue näistä aina selkeni ja näpyt siirtyivät seuraavaan ennen kuin kierros tuli päätökseen. Henkisiä vaikutuksia en muista huomanneeni.
Onko tilanne jo tasoittunut? Kuinka pian tasoittui?
Voi olla. Tuo verhojen avaaminen on juuri se mitä itsekin koin, kun lopetin e-pillerit. En edes kokenut pillereitä huonoiksi mutta aurallisen migreenin takia piti lopettaa. Ja yhtäkkiä tuntui kuin joku olisi vetänyt verhot ikkunoiden edestä. Se ero oli todella suuri.