Miisi tutkijat eivät itse kirjoita tietokirjoja?
Kommentit (9)
En ymmärrä miten joku kirjoittaa tietokirjan, ellei hallitse edes lainaamisen sääntöjä. Miksi kirjoittaa kirja, ellei osaa itse kirjoittaa sitä?
Kirjoittavat. Gaudeamus julkaisee tietokirjoja. Itse olen lukenut tutkijoiden kirjoja aika paljon ja kas jännää, kun yliopistossa opiskelijoiden on niitä ihan pakko lukea viimeistään, kun kirjoittaa kandia tai pro gradua.
Itse taas luen pääosin juuri niitä tietokirjoja, mitkä ovat tutkijoiden kirjoittamia.
Tosi nopeasti tietää sen onko sellainen kirja, mikä on hyvin kirjoitettu.
Vierailija wrote:
Itse taas luen pääosin juuri niitä tietokirjoja, mitkä ovat tutkijoiden kirjoittamia.
Monien alojen tietokirjat on yleensä tutkijoiden kirjoittamia, vaikka sitä ei kirjassa kerrota. Useinkin he
ovat tehneet väitöskirjan aikaisemmin tai toimineet tutkijoina sen jälkeenkin ennen kuin ryhtyvät tietokirjailijoiksi tai tutkimus/opetustyön ohella ryhtyvät tietokirjailijoiksi väikkärin jälkeen. Monelta tietokirjailijalta löytyy myös aikaisemmin kirjoitettu väitöskirja.
Mitä se ap hourailee? Vaikka kuinka moni tutkija on kirjoittanut tietokirjan. Nopeana esimerkkinä nyt vaikka aivotutkija Minna Huotilainen, joka on kirjoittanut 9 tietokirjaa ja niiden lisäksi ollut yhtenä useasta kirjoittajasta 15 tietokirjassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Monien alojen tietokirjat on yleensä tutkijoiden kirjoittamia, vaikka sitä ei kirjassa kerrota. Useinkin he
ovat tehneet väitöskirjan aikaisemmin tai toimineet tutkijoina sen jälkeenkin ennen kuin ryhtyvät tietokirjailijoiksi tai tutkimus/opetustyön ohella ryhtyvät tietokirjailijoiksi väikkärin jälkeen. Monelta tietokirjailijalta löytyy myös aikaisemmin kirjoitettu väitöskirja.
Juuri näin. Minua kiinnostaa aina hyvin kirjoitetun kirjan kirjoittajan "cv" ja siksi usein etsin hänestä kaiken mahdollisen tiedon.
Ap ei mitä ilmeisimmin ole lukenut kuin Seiskaa ja av-palstaa.
Miten niin ei? Olen tutkija ja kirjoittanut useita tietokirjoja. Helpompi ja nopeampi niitä on kirjoittaa kuin tutkimusta.
Suuri osa tietokirjailijoista on tutkijoita, mutta kaikkien tutkimusaiheissa ei ole kaupallista potentiaalia.
Toimittaja, joka kirjoittaa "tietokirjan" ei ole tietokirjailija.