Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen käytöksen haasteet. Miten toimisitte näissä arjen tilanteissa?

Vierailija
02.11.2023 |

Meillä arjen tilanteet (etenkin iltaisin) menneet haastavaksi 6 v tytön kanssa.

Miten te toimisitte seuraavissa tilanteissa?

Annan pari käytännön esimerkkiä illoistamme.

Miten sinä äitinä vastaisit näissä pojalle?

Antaisitko joissakin näissä periksi vai miten tilanne päättyisi?

Iltapalan aika:

Minä: Siirrytäänpäs iltapalalle, alahan lopetteleen leikkejä.

Poika: En halua lopettaa vielä.

Vastauksesi ja toimintasi?

Minä: Sitten olisi hammaspesujen aika

Poika: En halua hammaspesulle.

Minä: Myös hammastahnaa

Poika: Ei hammastahnaa

Minä: Sitten vielä käsien ja naaman pesu

Poika: Ei käsien ja naaman pesua

Yöpuvun vaihto:

Minä: Haen sulle nyt yöpuvun. Jos olet reipas ni alat sillä aikaa jo riisumaan vaatteitasi.

Poika: En riisu vaatteita. Nukun tänään vaatteet päällä.

Minä: Vieläkö sulla on ne vaatteet päällä?

Nyt ne vaatteet jo pois! Aloita farkuista!

Poika: Ohan äitilläkin vielä farkut jalassa

Yöpuku ja iltasatu:

Minä: Mikä iltasatu luetaan?

Poika: Luetaan 100 iltasatua.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt tyttö vai poika? 

Vierailija
2/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaisin lapsen joka kohdassa kädestä pitäen suorittamaan tehtävät.  

Siivoaisin leluja lapsen kanssa, niin että hän siivoaisi suurimman osan.

Sanoisin, että puhtaat kädet ja naama on kivan tuntuiset.

Selittäisin, että yöllä on yöpuku ja kertoisin, että koska laitan hänet nukkumaan ensin, koska lapset tarvitsee enemmän unia, koska unien aikana kasvaa, niin hän vaihtaa yövaatteet ensin ja vanhempi vaihtaa myöhemmin.

Laittaisin hammastahnaa, koska se puhdistaa hampaat ja puhtaat hampaat tuntuu kivoilta suussa. Kertoisin itsekin käyttäväni aina hammastahnaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään ekrran kuussa sama aloitus sanasta sanaan paitsi nyt on näemmä poika muuttunut alussa tytöksi, on vaan ap unohtanut vaihtaa myös muista kohdista sukupuolen.

Vierailija
4/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin lapselta, kärsiikö hän peräsuolen laskeumasta.

Vierailija
5/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko sinä tätä samaa kysyt? 

Ei siinä  pitäisi olla mitään eroa, onko 6-vuotias lapsi tyttö vai poika. Toistan nyt itseäni, kun taas kerran kerron nämä samat toimintatavat, mutta en kuitenkaan kopio vanhaa vastausta:

Poika: En halua lopettaa vielä. Minä: Kyllä sinä lopetat ne nyt ja kerätäämpä lelut nyt pois,.

Poika: En halua hammaspesulle. Minä: pese sitten haluamatta.

Poika: Ei hammastahnaa Minä: ei sitten, mutta harjaa kunnolla.

Poika: Ei käsien ja naaman pesua Minä: käytkö mieluummin suihkussa?

Poika: En riisu vaatteita. Nukun tänään vaatteet päällä. Minä: nuku sitten sohvalla.

Poika: Ohan äitilläkin vielä farkut jalassa Minä: ei ole silloin, kun olen menossa nukkumaan.

Poika: Luetaan 100 iltasatua. Minä: Mistä sadusta aloitetaan? (se ensimmäinen on todella pitkä ...)

Laita nyt talteen nämä vastaukset, että ei tarvitse taas huomenna  kysyä samaa uudestaan.

Vierailija
6/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että se on taas se palstahörhö,joka on jankannut näistä.

Vierailija
7/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Taasko sinä tätä samaa kysyt? 

Ei siinä  pitäisi olla mitään eroa, onko 6-vuotias lapsi tyttö vai poika. Toistan nyt itseäni, kun taas kerran kerron nämä samat toimintatavat, mutta en kuitenkaan kopio vanhaa vastausta:

Poika: En halua lopettaa vielä. Minä: Kyllä sinä lopetat ne nyt ja kerätäämpä lelut nyt pois,.

Poika: En halua hammaspesulle. Minä: pese sitten haluamatta.

Poika: Ei hammastahnaa Minä: ei sitten, mutta harjaa kunnolla.

Poika: Ei käsien ja naaman pesua Minä: käytkö mieluummin suihkussa?

Poika: En riisu vaatteita. Nukun tänään vaatteet päällä. Minä: nuku sitten sohvalla.

Poika: Ohan äitilläkin vielä farkut jalassa Minä: ei ole silloin, kun olen menossa nukkumaan.

Poika: Luetaan 100 iltasatua. Minä: Mistä sadusta aloitetaan? (se ensimmäinen on todella pitkä ...)

Laita nyt talteen nämä vastaukset, että ei tarvitse taas huomenna&nbs

Tyhmä olet, kun trollia ruokit...

Vierailija
8/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että hajoa noihin kuvottaviin pentuihis.

Vierailija
9/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin lopetteleminen: Mitä leikit? Jää keskustelemaan leikistä, ole aidosti läsnä äläkä kyttää kelloa. Ei se maailma mene raiteiltaan jos iltapalalle päästään tuntia myöhemmin yhteisen laatuajan takia.

Hampaanpesu: tunnet lapsesi, joten tiedät mikä on toimivin tapa vaihtoehdoista, eli joko selität pelkästään sanoin, mitä seuraa jos jää hampaat pesemättä, näytät netistä kuvahaun tuloksia tai sanot, okei, käyn hakemassa vasaran niin napautetaan sinulta kaikki hampaat pois niin ei tarvitse enää hampaita pestä. Jatkossa jos vastustelee, niin muistuttaa vaihtoehdosta.

Hammastahaan samat mitä hampaanpesuun.

Käsien ja naaman pesuun: keskustele miksi hän ei halua pestä ja miksi ne kannattaa pestä. Eikä mitään kiusaamiseen tai vastakkaisen sukupuolen tykkäämisjuttuja, vaan ihan lääketieteen asiat esille, miksi hygienia on tärkeää.

Yöpuku ja äidin farkut: Yöpaita viereen tarjolle. Farkuista totea että aikuiset eivät enää kasva pituutta, joten unen tarve on sen verran lyhyempi, että ehtii laittaa kasvuikäiset uneen ennen kuin itse pitää nukkua. Mutta voi jättää lapsen vaihtamaan yöpukua kun itse käy vaihtamassa itselleen yöpuvun -Joutaahan sitä jo tässä vaiheessa vaihtamaan itsekin farkut pois. Jos on yhä päivävaatteissa, niin yöpuku sängyn viereen ja antaa kokeilla nukkumista päivävaatteissa, yöpuvun voi vaihtaa yöllä jos herää.

Iltasatu: No teillä ei varmaan ole 70 ja 80 -luvuilla olleita 365 iltasatua jne. missä on todella lyhyitä satuja? Helposti lukee niitä useita, ei ihan sataa kuitenkaan tarvitse. Muita vaihtoehtoja on lukea jotain arvoituksia tai jos sattuu olemaan joku tietovisapeli, niin lukee niistä kysymyksiä ja vastuksia sen sata. Netistäkin varmaan löytyy jotain sopivia kysymyksiä ja vastauksia.

Ole siis yleensä luova ja yllättävä. Valitse huolella taistelusi. 

Vierailija
10/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää lelut, jonka jälkeen iltapalalle. Tämähän oli ensimmäinen asia.

Sulle lapsi panee vastaan niin lähdet mukaan antaen laatuaikaa! Haloo! Sun lapsi vetää liekaa kympillä!  😂

Mikäli haluat sitä laatuaikaa antaa, anna se näin:

Mitä pientä kivaa haluaisit yhdessä tehdä ennen iltapalaa? Mikäli satu, peli, niin leikki sitä ennen kerätään pois. Johdonmukaisuus voittaa aina! 

Vierailija
11/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin kohtiin yhtäpätevä vastaus: kertoisin etukäteen, mitä on seuraavaksi vuorossa ja kuinka monen minuutin päästä. Jos jostain kieltäytyy, saa valita tekeekö itse vai auttaako äiti. Sen enempää ei neuvotella eikä muita vaihtoehtoja ole. Yöpuvun ja sadun saa valita, satuja luetaan yksi ja seuraavana iltana toinen. Sen voi halutessaan valita valmiiksi.

Tämä kaikki johdonmukaisesti joka ilta. Alkaa sujua automaationa, kun lapsi oppii että näin ne menee. Mitä enemmän annat periksi, sen enemmän joudut vääntämään jatkossakin.

Vierailija
12/13 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruokitte trollia? Tämä aloitus on allut copypastena joka ikinen kuukausi vähintään pari kertaa.

Vierailija
13/13 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin kohtiin yhtäpätevä vastaus: kertoisin etukäteen, mitä on seuraavaksi vuorossa ja kuinka monen minuutin päästä. Jos jostain kieltäytyy, saa valita tekeekö itse vai auttaako äiti. Sen enempää ei neuvotella eikä muita vaihtoehtoja ole. Yöpuvun ja sadun saa valita, satuja luetaan yksi ja seuraavana iltana toinen. Sen voi halutessaan valita valmiiksi.

Tämä kaikki johdonmukaisesti joka ilta. Alkaa sujua automaationa, kun lapsi oppii että näin ne menee. Mitä enemmän annat periksi, sen enemmän joudut vääntämään jatkossakin.

Olen samaa mieltä, johdonmukaisesti pysytään siinä asiassa, jonka aikuinen on esiin ottanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi