Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perintö menee tälläisessä tilanteessa?

Vierailija
02.11.2023 |

Mulla on kaksi velipuolta, meillä on sama äiti mutta eri isä. Äidillä ja isällä on ok-talo, asuvat siinä yhdessä. Talo on myös minun lapsuudenkoti.

Miten perintö siis menee, eli meneekö talo tasan mun (joka olen siis äidin ja isän biologinen lapsi) ja velipuolien kesken (äiti on sama mutta isäni ei ole heidän biologinen isä) ? Velipuolet ovat siis äidin entisestä liitosta.

Mitään mittavaa omaisuutta heillä ei ole ja talokin halpa. Itse haluaisin periä talon koska se on lapsuudenkotini, joten talolla on mulle tunnearvoa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi vanhemmista aikoo kuolla ensin?

Vierailija
2/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä saat isäsi osuuden, äidin osuus jaetaan teidän kolmen kesken. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun vanhemmat ei ole testamentilla muuta määränneet, perit sinä isäsi puolikkaan talosta ja kaikki kolme peritte yhdessä äitisi puolikkaan. Eli 4/6 talosta jää sulle 1/6 molemmille sun veljille, jotka varmaan suostuu myymään omat osuutensa sulle.

Vierailija
4/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös siitä mitä testamenteissa sanotaan.

Vierailija
5/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä perit isäsi. Ja sinä ja veljesi peritte äitinne.

Vierailija
6/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ei testamenttia, saat 66,6% perintöä. Isältä sen 50% ja loput äitiltä. 

Vierailija
7/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 lasta sama äiti, eri isä. Meidän yhteinen lapsi perii isänsä 50% meidän yhteisestä omaisuudesta. Minun osuus menee puoleksi eli 25% kummallekin. Eli yhteinen lapsi saa 75% perintöä, ellemme tee testamenttia.

Meillä on tarkoitus tehdä testamentti, jossa molemmat rintaperillisen ominaisuudessa eli molemmille puolet. Voimme tehdä testamentin sitten, kun yhteinen lapsemme täyttää 18. 

Vierailija
8/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten talon omistussuhteet menevät nyt? Jos se on vain toisen vanhempasi nimissä, vaikuttaa vanhempiesi kuolinjärjestys myös siihen, miten perintö jakautuu.

Vierailija
9/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä 2 lasta sama äiti, eri isä. Meidän yhteinen lapsi perii isänsä 50% meidän yhteisestä omaisuudesta. Minun osuus menee puoleksi eli 25% kummallekin. Eli yhteinen lapsi saa 75% perintöä, ellemme tee testamenttia.

Meillä on tarkoitus tehdä testamentti, jossa molemmat rintaperillisen ominaisuudessa eli molemmille puolet. Voimme tehdä testamentin sitten, kun yhteinen lapsemme täyttää 18. 

Miksi ette voi tehdä testamenttia ennen kuin lapsi täyttää 18?

Vierailija
10/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mutta eloon jäänyt puoliso saa lesken tasinkoa.

Vierailija
11/11 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mutta eloon jäänyt puoliso saa lesken tasinkoa.

Jos vanhemmat omistavat talon puoliksi eikä heillä ole juurikaan muuta omaisuutta, niin tasinkoa ei tule maksettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän