Pyöräilijät, opetelkaa liikennesäännöt
Tänään taas pyöräilijä osoitti tyhmyytensä. Leveä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, jossa ei siis ole erikseen puolia pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Minä kuljin oikeassa reunassa (jalankulkija saa valita reunan, kunhan kulkee reunassa), pyöräilijä tuli vastakkaisesta suunnasta. Pyöräilijä sitten siirtyikin samaan reunaan kuin minä ja ilmoitti, että hänen kuuluu mennä tästä (no ei kuulu, pyöräilijän paikka on omalla oikeallaan, ei minun oikeallani). Jouduin väistämään pyöräilijää ruohikolle, kun meinasi ajaa päälle. Huusin perään, että kyllä se on pyöräilijä, joka väistää AINA jalankulkijaa. Törkeää, ettei edes ulos voi lähteä ilman, että tahallaan yritetään ajaa päälle! Tieliikennelaissa on kuitenkin väistämisestä määrätty aivan selkeästi, ja jo kolmipyöräisellä ajava pikkulapsi tietää, ettei toisen päälle saa (etenkään tahallaan) ajaa. Tämä on varmaan taas niitä pyöräilijöitä, jotka kuvittelevat myös autoilijoiden väistävän heitä joka paikassa, vaikka nämäkin väistämissäännöt sieltä tieliikennelaista löytyvät. Mutta että jalankulkijana pitää väistää ojan puolelle. Mielenkiintoista tästä tekee se, että yleensä pyörillä törttöilevät ovat miehiä (tämä siis oma mututuntuma), tämä oli keski-iän huonomman puolen saavuttanut nainen. Joten ei se näköjään päätä pakota kaikilla naisillakaan tuolla liikenteessä. No, pitää varmaan alkaa jatkossa kulkemaan keskellä tietä, jos ei reunassa kerran saa rauhassa kulkea.
Kommentit (19)
Siis pyöräilijä siirty vasempaan reunaan ajamaan? Millähän periaatteella se oli hänen mielestään se paikka, missä hänen kuuluisi ajaa?
Kiusaa se on pienikin kiusa. Itsekin kiusaan liikenteessä tahallani. Se on ainoa tapa, jolla kestän muiden ihmisten kiusanteon/typeryyden liikenteessä. Lisäksi olen alkanut pitämään kun saan ihmiset selkeästi hermostumaan😁
Ap on ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka puolustavat itse keksimiään sääntöjä oikeuksina, joita muiden on noudatettava.
Ja melkein väittäisin, että mainittu oikea on "se toinen oikea", eli vasen.
Tekee kaikille hyvää kerrata liikennesäännöt. Myös kävelijöille ja autoilijoille. Törttöilijöitä löytyy ihan joka kulkijaryhmästä
Jos autoilijat vaikka opettelisivat ensin mihin autonsa saa pysäkoidä. Pyöräteillä lojuu autoja sikin sokin väärinpysäköinti vilkut päällä.
Jos pyöräilijän kaistaa ei ole merkitty, niin hänen paikka on lähempänä autotietä. Riippumatta kävelijän oikeasta puolesta.
Mä kyllä väistätän aina kävelijät jotka näkee oikeutenaan kävellä omalla vasemmallaan (paitsi jos on esim koiran kanssa liikenteessä eikä halua mennä autotien viertä). Jos on niin pässi että varta vasten pitää kävellä muita vastaan niin silloin voi väistääkin. Saatan kävelläkin tahallaan päin.
Pahimpia on nämä puolelta toiselle seilaajat jalan tai pyörällä katsomatta taakseen.
Yhdistetyllä väylällä ei kannata sooloilla vaan kulkea oikeanpuoleisen liikenteen mukaan menosuuntaan.
Vierailija wrote:
Jos autoilijat vaikka opettelisivat ensin mihin autonsa saa pysäkoidä. Pyöräteillä lojuu autoja sikin sokin väärinpysäköinti vilkut päällä.
10-vuotta sitten oli näin, ei enää nykyään.
Tosin sillon joustettiin puolin ja toisin, eikä rutistu joka asiasta.
Vierailija wrote:
Jos pyöräilijän kaistaa ei ole merkitty, niin hänen paikka on lähempänä autotietä. Riippumatta kävelijän oikeasta puolesta.
Mitään sellaista asiaa kuin autotie ei ole olemassakaan. Mitäs kun kaksi pyöräilijää ajavat vastakkain ja molemmat ovat lähempänä sitä sinun autotietäsi? Et taida olla kovin älykäs?
Vierailija wrote:
Ei. Silloin pyöräilijöille on oikeanpuoleinen liikenne, ja jalankulkija käyttää jompaakumpaa väylän reunaa. Pyöräilijä ohittaa/sivuuttaa jalankulkijan keskiväylän puolelta.
Tuo olisi toivottavaa mutta kyllä joka spandeks sankari kuvittelee olevansa tärkeämpi jota ei liikenne säännöt koske. Esimerkiksi STOP, kärkikolmio ja etuajo-oikeus liikennemerkit ei heitä koske
Ellei väylässä ollut keskellä maalattua viivaa joka erottaa pyörätien kävelytiestä ap kulki juuri siinä missä pitääkin ja spandex sekoili. Mikä on huolestuttavan tavallista kun jokin pyöräilyssä kiehtoo erityisesti kusipäitä.
Pääkaupunkiseudulla pyöräilee esimerkiksi joukkio joka huvittelee kilpailemalla kuka uskaltaa ohittaa vastaantulevia ulkoilijoita kaikista lähimpää ilman mitään tekosyytä. Se on pelottavaa koska ne eivät noudata turvaväliä vaan kiitävät mahdollisimman kovaa vauhtia jopa alamäissä senttien päästä ohitse vaikka on leveät väylät ja vaikka kuinka paljon tilaa. Silti pitää tähdätä niin että sujahtaa aivan vierestä ohitse ja sitten käännytään virnuilemaan muulle joukolle huomasiko ne varmasti sen.
Olen nähnyt Helsingissä jopa tilanteen jossa spandex ajoi eteensä katsomatta takaa kovaa vauhtia edellä oikeassa reunassa ajaneen naisen perään ja alkoi rähjäämään naiselle törmäyksen olleen tämän syytä vaikka nainen ainoastaan ajoi hitaammin. Sen takia en ole uskaltanut edes hankkia polkupyörää Helsingissä koska olen nähnyt sivusta mitä hulluja siellä kaahailee.
Opettele sinä vaan ajamaan. Tai kulje itsekin pyörällä. Voisi ollakin parempi.
Hyvin todennäköisesti kyseessä oli yhdistetty, keskeltä erotettu tie ja kävelit keskellä pyörätietä. Kaikissa ei ole keskiviivaa, vaikka liikennemerkissä on erottelu.
Vierailija wrote:
Tuo olisi toivottavaa mutta kyllä joka spandeks sankari kuvittelee olevansa tärkeämpi jota ei liikenne säännöt koske. Esimerkiksi STOP, kärkikolmio ja etuajo-oikeus liikennemerkit ei heitä koske
Mitä tarkoitat etuajo-oikeusmerkeillä? Yhtenäisesti etuajo-oikeutettu tie? Missä tilanteessa olet havainnut?
Pakollinen pysähtyminen, saatikka väistämisvelvollisuus risteyksessä ei näytä koskevan noin joka viidettä autoilijaa. Ja niitä on sentään 80 kertainen määrä.
Vierailija wrote:
Ellei väylässä ollut keskellä maalattua viivaa joka erottaa pyörätien kävelytiestä ap kulki juuri siinä missä pitääkin ja spandex sekoili. Mikä on huolestuttavan tavallista kun jokin pyöräilyssä kiehtoo erityisesti kusipäitä.
Pääkaupunkiseudulla pyöräilee esimerkiksi joukkio joka huvittelee kilpailemalla kuka uskaltaa ohittaa vastaantulevia ulkoilijoita kaikista lähimpää ilman mitään tekosyytä. Se on pelottavaa koska ne eivät noudata turvaväliä vaan kiitävät mahdollisimman kovaa vauhtia jopa alamäissä senttien päästä ohitse vaikka on leveät väylät ja vaikka kuinka paljon tilaa. Silti pitää tähdätä niin että sujahtaa aivan vierestä ohitse ja sitten käännytään virnuilemaan muulle joukolle huomasiko ne varmasti sen.
Olen nähnyt Helsingissä jopa tilanteen jossa spandex ajoi eteensä katsomatta takaa kovaa vauhtia edellä oikeassa reunassa ajaneen naisen perään ja alkoi rähjäämään naiselle törmäyksen
Onnistuit kirjoittamaan koko tämän viestin, mutta et lukemaan sitä kohtaa alkuperäisessä viestissä, jonka mukaan törttöilijä oli vanhahko naishenkilö?
Entäs jos oli tyhmä kulkuneuvosta riippumatta?