Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajan verovähennys 1990 luvulla?

Vierailija
31.10.2023 |

Hei , voisiko joku auttaa jos muistaa kuinka paljon  tuo vähennys oli suunnilleen 1990 luvulla yksinhuoltajalla? Tarvitsen tiedon erään vanhan velka- asian takia. Olisin iloinen jos joku sattuisi muistamaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaako kukaan 

Vierailija
2/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi täyttää 26. Muistan syntymän kuin eilisen. Mutta, että verovähennys, en edes kiinnittänyt tuollaiseen huomiota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mun lapsi täyttää 26. Muistan syntymän kuin eilisen. Mutta, että verovähennys, en edes kiinnittänyt tuollaiseen huomiota. 

Joo sellainen kuulemma oli 90 luvulle asti en muista koska loppui... olen kaivellut tietoa vaikka mistä ei löydy.

t: ap

Vierailija
4/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa

Vierailija
5/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähön ohis, mutta jostain kuulin että tuolloin lapsilisät olisi laskettu siihen toimeentulotuen päälle.  Voihan se olla.  Sitten tuli shhh hiljaa ja muutos. Nykypäivänä tuolla laskukaavalla ei yh:n kannattaisi mennä töihin edes  5000€ palkalla jos useampi lapsi.  

Vierailija
6/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joo sellainen kuulemma oli 90 luvulle asti en muista koska loppui... olen kaivellut tietoa vaikka mistä ei löydy.

t: ap

Oli voimassa vuoden 1993 loppuun. 1994 tuli nykyjärjestelmä

Vierailija
7/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi päivän kahlata noita, koska näköjään ei silloin tunnettu sellaista käsitettä kuin yksinhuoltajuus, mutta tuhansia markkoja näköjään sai perheetkin verotukseen laittaa vähennyksiä lapsista.

Vierailija
8/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlex sanoo näin, HE 75/1993

Lapsesta verotuksen kautta annettava tuki

Vuoden 1993 alusta voimaan tulleeseen tuloverolakiin (1535/92) sisältyy neljä lapsiperheitä erityisesti koskevaa verovähennystä.

Valtionverotuksessa verovelvollinen tai puolisot yhdessä voivat vähentää puhtaasta ansiotulostaan lapsenhoitovähennyksenä 8 400 markkaa, jos hänellä tai heillä on ollut verovuonna elätettävänään vähintään 3 vuotta mutta enintään 7 vuotta täyttänyt lapsi (99 §).

Kunnallisverotuksessa verovelvollisella tai puolisoilla yhdessä on oikeus vähentää puhtaasta ansiotulostaan lapsivähennyksenä 10 500 markkaa jokaisesta verovuonna elättämästään alaikäisestä lapsesta (102 §).

Kunnallisverotuksessa luonnollisen henkilön puhtaasta ansiotulosta vähennetään 12 500 markkaa, jos hän on verovuonna elättänyt alaikäistä lasta, eikä häneen sovelleta tuloverolain puolisoita koskevia säännöksiä (103 §; puolisoiden määritelmä 7 §:ssä).

Jos verovelvollinen on verovuonna suorittanut lapsen elatusta koskevan lainsäädännön mukaisella sopimuksella tai tuomiolla vahvistettua elatusapua, hänen ansiotulostaan valtiolle suoritettavasta tuloverosta vähennetään kahdeksasosa verovuonna maksetun elatusavun määrästä. Enimmäismäärä on 450 markkaa kutakin alaikäistä lasta kohden (127 §).

Vierailija
9/9 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 mk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi