Isovanhempi kutsuu itseään "mamiksi"
Miltä teistä tuntuisi, jos vauvan äidin äiti haluaisi olla "mami"?
Eikö tuo rinnastu äitiin ja loukkaa vähän vauvan omaa äitiä? Kyseisessä tapauksessa kys. isovamhempi kutsuu välillä vahingossa vauvan äitiä myös mamiksi, joka ikään kuin paljastaa, että alitajunnassa korottamut itsensä isovanhemman roolista vanhemman tasolle. Koska sekoilee nimityksissä, niin itsekin rinnastaa mamin äiti-sanaan selvästi ja käyttää sitä vahingossa äidin synonyyminä. Kutsuu itseään koko ajan mamiksi, mutta puhuu vauvalle välillä vauvan äidistä, että "menetkö mamin syliin takaisin" eli sekoilee koko ajan. Lapsen äitiä tuo loukkaa. Tuntuu myös miehestä eli lapsen isästä erikoiselta...
Kommentit (22)
Äiti voisi äitinsä kuullen alkaa puhumaan tästä vauvalle "mummona" tyyliin: "menepä nyt mummon syliin".
Jotkut eivät millään halua tulla kutsutuksi nimikkeillä mummo, mummi, mumma tai mummu.
Nehän viittaavat ikääntyneeseen naiseen. Hui kamalaa.
Alkakaa te kutsua isovanhempaa vaikkapa isomamiksi tai trendikkäästi bigmamiksi erotukseksi äidistä eli mamista.
Tämä korjaantuu helposti kun lopettaa kanssakäymisen tällaisen "mamin" kanssa. Turha tehdä asiasta sen suurempaa numeroa.
Vierailija wrote:
Tämä korjaantuu helposti kun lopettaa kanssakäymisen tällaisen "mamin" kanssa. Turha tehdä asiasta sen suurempaa numeroa.
Totta kai!
Ja niiden isoäitien, jotka kutsuu lapsenlapsia termein ”kulta”, ”rakas”, ”muru” jne.
Karmeaa kielenkäyttöä.
Olen lapsenlapselle rouva Niemi, koska eipä käy edes mielessä, että olisin missään läheisissä suhteissa lapsenlapseen.
Ettekö te naiset, vaikkette toki töissä käy, ole itse edes niiden lasten kanssa heidän kanssaan touhuten, ruokaa laittaen jne? Kuka ne lapset hoitaa kun äiti haukkuu anoppiaan päiväkaudet netissä
Hm, äitini kasvatusäiti ei halunnut olla mummu sen paremmin kuin isoäiti. Niinpä hän oli minulle vain ja ainoastaan mami.
Meillä lapsi kutsuu mummoaan huruhuuhkajaksi.
Itse kutsuin lapsena isovanhempiani ja myös omia vanhempiani heidän etunimillään.
Oma lapseni kutsuu minua äidiksi ja isääbsä isiksi. Hämmentyi kun kerroin että myös minulla on "oikea" nimi, "äiti nimen" lisäksi.
Minä olen mummu. Luultavasti sekin jotain miniää ärsyttäisi.
Lasteni isoäiti on mami. Hän itse valitsi tuon nimen. Minulle ei tulisi mieleenkään kutsua itseäni mamiksi, joten anoppi saa ihan rauhassa pitää nimen itsellään.
Isovanhemmat = äidin ja isän vanhemmat
Me kaikki aikuiset olemme samassa veneessä ja meillä on ne vanhemman velvollisuudet olla lasten puolella, rakastaa, hoivata, kasvattaa, jne. Missä oli sinun vanhemmat kun itsetuntoa jaettiin? On äärestä lapsellista olla mustasukkainen muista aikuisista jotka on lapsen elämässä. Lapsi on osa yhteisöä ei sinun tärkeyden tuntee välikappale, eikä lasta voi omistaa kuten lemmikkieläin omistetaan.
Vierailija wrote:
Lasteni isoäiti on mami. Hän itse valitsi tuon nimen. Minulle ei tulisi mieleenkään kutsua itseäni mamiksi, joten anoppi saa ihan rauhassa pitää nimen itsellään.
Mami viittaa tosiaan enemmän mammaan kuin äitiin. Äiti on äiti, kaikki muut väännökset on maailman kauneimman sanan ra i skausta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mami viittaa tosiaan enemmän mammaan kuin äitiin. Äiti on äiti, kaikki muut väännökset on maailman kauneimman sanan ra i skausta.
Olen äiti tai Petra. Isovanhemmat vääntäköön mitä tahansa väännöksiä itsestään.
Hanki ap koira, jos haluat olla mami. Tulee joka kerta vähän oksennusta suuhun kun joku äiti lässyyttää lapselleen kuin jollekin vähä älyiselle tule kulta mussukka rakas äipän syliin. Joo on se lapsi rakas mutta pitääkö sitä sille koko ajan lässyyttä?
Tunnen montakin isoäitiä, joita kutsutaan mamiksi. Oma äitini oli lapsenlapsilleen mamma (=suomeksi äiti!). Minä olen mummo. Ja minustapa tulee lapsenlapsen lapselle suurmummo!
Olen myös sisareni lapsenlapselle suurtäti.
terveisin mummo, tuleva suurmummo.
Kaikkein hupaisin on ollut se isoäiti joka halusi itseään kutsuttavan nonnaksi. Ja ei, ei ollut minkäänlaisia sidoksia Italiaan, ei vain halunnut olla mamma tai mummi tms.
Mami on vielä kesyä tuohon verrattuna.
Toisilla naisilla jostain syystä ottaa kovilke kutsua itaeään mummoksi ja sitten keksitään näitä hölönimiä.
Parissa vuodessa unohtuivat kun sitkeästi puhuimme mummosta mummona. Ei yksin jaksanut sitten enää väistellä, kun kukaan muu ei ollut mukana hölmöilyssä.
Mami vai fami? Famin ja famun nyt ymmärrän, ne on meilläpäin ihan normaalit isovanhemman nimitykset, mutta mami kuulostaa kyllä oudolta. Tosin en kyllä haluaisi itseäni kutsuttavan mummoksi..