Korvaako nettikauppa viallisen tuotteen postikulut?
Tietäisikö joku mitä laki tästä sanoo? Tilasin eräästä nettikaupasta tuotteen, joka ei vastannut sitä mitä sen piti olla vaan oli viallinen. Voin toki vaatia siitä rahat takaisin, mutta entäs toimituskulut (12,90 Postin kotiinkuljetus)? En tilannut muuta vaan vain tuon tuotteen, jonka hinta oli 30 euroa. Nuo postikulut oli siis melkein puolet tuotteen hintaan päälle vielä loppusummaan.
Kommentit (4)
Kyllä reklamaatiossa täytyy korvata kaikki tilaukseen liittyvät kulut, palautuskulut mukaanlukien.
Normaalissa palautuksessa on tietysti eri asia.
Palautuksissa (mihin sinulla on 14 vrk oikeus useimmissa tapauksissa) palautetaan myös toimituskulut halvimman toimitustavan mukaan, muttei asiakkaan valitsemien erikoistoimitusten (esim. kotiinkuljetus) lisäkustannuksia. Tämä on lain silmissä ollut erillinen lisäpalvelu, joka on jo suoritettu, eikä suoritettuja palveluita voi palauttaa (vrt. että yrittäisit "palauttaa" kaksi viikkoa sitten saamasi hieronnan, sait palvelun mutta haluat nyt siitä rahat takaisin). Jos sen sijaan reklamoit viallisesta tuotteesta, yrityksellä on oikeus korjata virhe, eli yleensä joko korjata tuote tai korvata se uudella. Mitään automaattista ja universaalia viallisen tuotteen ja rahojen palautusoikeutta ei ole, vaan myyjällä on lain mukaan aina oltava mahdollisuus korjata asia.
Kyllä varmaan jos tuote on viallinen.
Olisiko kellään kokemusta asiasta?
ap